Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
20 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ze hadden op zijn minst toch even kunnen waarschuwen, had ik mijn oude topics naar een Word file kunnen kopiëren ofzo. 

Internet archive gebruiken 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 24/9/2025 om 20:31, Super95 zei:

Volgens mij is het doel eerder een geleidelijke verbanning van het roken, eerder dan inspelen op één van de zovele ergernissen van de vlaming.

Het is spijtig dat ze hierbij geen onderscheid maken tussen producten die gericht zijn op commercieel succes door de verkoop van een ongezond, verslavend product en anderzijds producten die voor de smaak en zelden dagelijks geconsumeerd worden en zelfs niet geïnhaleerd worden. 

Je ziet de sigarettenproducenten nu al overschakelen op vapes, pouches .. om te blijven cashen op nicotineverslavingen. 

Het gezondheidsprobleem is zonder twijfel de belangrijkste reden.

Je blijft dan wel met de vraag: waar ligt de grens? Gaan we alcohol verbieden? Gaan we verder en mag je morgen ook geen chips, salami en chocolade meer eten? …

Feit is wel, je moet drinken en eten, dus dan moet je gaan een balans maken tussen lekkere smaak en gezondheid.

Roken heeft een mens helemaal niet nodig. 

Geplaatst:

Alcohol is het volgende. Zijn ze al mee bezig trouwens.

Heb je ook niet nodig, valt net zoals roken onder "mentale gezondheid" pijproken draagt bij mij bij tot rust (ik kan dat niet gejaagd roken).

Geplaatst:

Je hebt de alcohol niet nodig, wel de drank. Dat daar wat inzit dat de smaak beter maakt… waar trek je de lijn? Dan mag je straks je vlees niet meer bakken, want die boter is vet… in het vlees zit ook vet trouwens… etcetc.

Roken heb je gewoon niet nodig, da’s mijn punt. 

Geplaatst:
6 minuten geleden, The Swede zei:

Je hebt de alcohol niet nodig, wel de drank. Dat daar wat inzit dat de smaak beter maakt… waar trek je de lijn? Dan mag je straks je vlees niet meer bakken, want die boter is vet… in het vlees zit ook vet trouwens… etcetc.

Roken heb je gewoon niet nodig, da’s mijn punt. 

Je hebt gesuikerde drank ook niet nodig.

Je hebt caffeïne ook niet nodig

Je hebt veel niet nodig.

Maar het is zoals kruiden in je eten. Het maakt het wel een pak lekkerder.

• Taal izan 1
Geplaatst:

Alcohol heb je evenmin nodig. Denk dat je ook niet wil weten wat de maatschappelijke kost van alcoholproblematiek is, zoals voetbalhooliganisme, familiaal geweld en algehele overlast.

Maar agreed: de rechtstreekse, directe last zoals bij rokers is minder aanwezig.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

dat weet je zo dat dat de volgende stap is na het roken

alcohol

suiker

zout

misschien mag vlees nog net, maar dan aan heel dure prijs.

• Taal izan 1
Geplaatst:

Het zou dan ook veel logischer zijn om alcohol zwaar te reglementeren en belasten dan roken, het maatschappelijk leed ėn de kosten zijn stukken hoger dan bij roken.

Maar het is sociaal veel meer aanvaard, dus het zal er wellicht nooit van komen. Stemmen blijven belangrijker dan het gezond verstand te gebruiken.

Geplaatst:
10 minuten geleden, Dimitri zei:

Het zou dan ook veel logischer zijn om alcohol zwaar te reglementeren en belasten dan roken, het maatschappelijk leed ėn de kosten zijn stukken hoger dan bij roken.

Maar het is sociaal veel meer aanvaard, dus het zal er wellicht nooit van komen. Stemmen blijven belangrijker dan het gezond verstand te gebruiken.

daarbovenop. België is het land van het bier en de jenever. 

Dus een landelijk alcoholverbod zie ik niet snel gebeuren. Terwijl dit bij sigaretten of vapes wel kan. 

Geplaatst:
2 uren geleden, Lefty zei:

familiaal geweld 

Denk je dat ze wel gaat luisteren moest ik niet meer drinken?

• Grappig 7
Geplaatst:
24 minuten geleden, CAS zei:

voila. die vuist voelt niet anders met of zonder drank :D😉

Geplaatst:
1 uur terug, Dimitri zei:

Weet je wel hoe sociaal aanvaard roken was in de jaren 70 bijvoorbeeld? Dat was misschien het (twijfelachtige) hoogtepunt.

Geplaatst:
1 hour ago, Dimitri said:

Bij alcohol is het meer de 80/20 regel: 80% van de problemen komt van slechts 20% van de gebruikers. Zonder de problemen te willen ontkennen, de grote meerderheid van de mensen slaagt er wel in om op een niet-problematische manier met alcohol om te gaan, dan moet je ook niet met de botte bijl gaan reglementeren.

Roken daarentegen is eigenlijk over de hele lijn problematisch. Het is puur een verslaving, die dan ook nog eens rechtstreeks storend en ongezond is voor de omgeving.

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:
1 hour ago, Lotuzzz said:

Weet je wel hoe sociaal aanvaard roken was in de jaren 70 bijvoorbeeld? Dat was misschien het (twijfelachtige) hoogtepunt.

Als we in het weekend naar de grootouders gingen was het binnen één groot doempkot: alle tantes en nonkels, en zelfs de moemoe en vava rookten er op los, gewoon binnen, bij het nuttigen van hun pistoleetje met kaas en hesp en in het bijzijn van al de kleinkinderen.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ik geef het geen 5jaar meer of de publieke visie over alcohol is veranderd.

1/ veel overlast door alcohol (mensen op terras die luider spreken, dronken rijden, afval, ...)

2/ zelfs vanaf 1 consumptie is het risico op kankers en andere ziektes hoger

Was vandaag al een radiospot over, vandaar dat ik eht zeg. Ze zijn al bezig met de strijd tegen alcohol.

• Vind ik leuk 1
  • Boos 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, janvkn zei:

Als we in het weekend naar de grootouders gingen was het binnen één groot doempkot: alle tantes en nonkels, en zelfs de moemoe en vava rookten er op los, gewoon binnen, bij het nuttigen van hun pistoleetje met kaas en hesp en in het bijzijn van al de kleinkinderen.

roken in het moederhuis was toen ook toegelaten.

Geplaatst: (aangepast)
5 minuten geleden, gewoon ik zei:

Ik geef het geen 5jaar meer of de publieke visie over alcohol is veranderd.

1/ veel overlast door alcohol (mensen op terras die luider spreken, dronken rijden, afval, ...)

Was vandaag al een radiospot over, vandaar dat ik eht zeg. Ze zijn al bezig met de strijd tegen alcohol.

was op de Tafel van Gert (of Tine) ook dat het Oktoberfest niet meer van deze tijd is.

Maar dat vind ik dan de volgende stap die ze direct aanvallen nog vóór er een verbod is. Als alcohol verboden wordt in de EU, dan gaan events zoals Oktoberfest, voetbal op groot scherm, kerstmarkten, etc etc ook allemaal niet meer het grote succes zijn. En dan gaat onze cultuur nog sneller weg dan we nu al merken.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
12 minuten geleden, gewoon ik zei:

Is dat specifiek alcohol of de suiker (wat alcohol ietwat is)?

Geplaatst:
13 minutes ago, gewoon ik said:

roken in het moederhuis was toen ook toegelaten.

Kwestie dat de pasgeboren kindjes meteen helemaal mee waren in het rokersgebeuren.

Bij Sinterklaas kreeg je als kind ook pakjes "sigaretten" van chocolade, vaak zelfs met de echte merknamen. Kon je op de speelplaats lekker stoer doen alsof je echt rookte :D 

image.jpeg.a4131f28faa8825470d51c1dde8b4ad9.jpeg

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:
8 minuten geleden, Polygoon zei:

Is dat specifiek alcohol of de suiker (wat alcohol ietwat is)?

reclame was gebracht door stichting tegen kanker. Voor meer vragen verwijs ik je door naar hen, want ik weet het niet.

Geplaatst:
2 uren geleden, CAS zei:

:lolz: :lolz: :lolz: 

Geplaatst:

Alcohol is een neurotoxine hé, we moeten niet rond de pot draaien, je voelt aan een flinke kater ook dat dat gewoon vergif is. :D 

Geplaatst:
29 minuten geleden, janvkn zei:

Kwestie dat de pasgeboren kindjes meteen helemaal mee waren in het rokersgebeuren.

Bij Sinterklaas kreeg je als kind ook pakjes "sigaretten" van chocolade, vaak zelfs met de echte merknamen. Kon je op de speelplaats lekker stoer doen alsof je echt rookte :D 

image.jpeg.a4131f28faa8825470d51c1dde8b4ad9.jpeg

Ook nog mee rondgelopen.  :D

Geplaatst:

Mijn ouders waren beiden niet-rokers, en toch hadden we thuis een mandje met pakjes sigaretten, van de populairste merken.  Dat werd dan op tafel gezet als er volk kwam.

Er werd toen ook nog een 'dreupel' geserveerd bij de koffie.   En als 10/11-jarige kreeg je bij het aperitief al een Pisang of Campari-orange in je pollen gestoken (maar niet te straf hé), kwestie van het van jongsaf aan gewoon te worden.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid