thor 211 Geplaatst: 17 januari 2021 Delen Geplaatst: 17 januari 2021 Ik ben op zoek naar een 100% aftrekbare PHEV met wat peper (dus liefst meer dan 200 pk) en liefst in SUV vorm of break vorm, geen berline. Mijn max prijs na kortingen zou op 55 a 60 k liggen, mag natuurlijk goedkoper zijn. Ging oorspronkelijk naar een full EV gaan (bvb mustang mach E) doch met de terugdraaiende teller die is afgeschaft en ik enkel 's nachts kan laden zijn de EV's bij mij uit de boot gevallen. Daar ik de huidige regering niet steun wil ik zo weinig mogelijk belastingen op mijn auto betalen en moet die dus 100% aftrekbaar zijn. In mijn vennootschap kan ik dan ook alle kosten verbonden aan de wagen voor 100% aftrekken (blijkbaar ook de brandstof?) Dus ga je gang en uit maar je voorstellen. Zelf al gedacht aan - nieuwe Kia Sorrento PHEV - nieuwe Hyundai Tucson PHEV -Volvo XC 60 of V90 T6 versie, oudere modellen doch 340 pk en fantastische zetels - BMW X3 30e of 530e Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fuxhound 793 Geplaatst: 17 januari 2021 Delen Geplaatst: 17 januari 2021 Eigen een wagen dat niet voldoet aan de criteria () maar al aan een Volvo V60 T8 Polestar Engineered gedacht? Jong tweedehands iets boven budget, aftrekbaarheid rond 97% en 405pk. Maar heeft wel instelbare Öhlins schokdempers en Brembo remmen, qua rijden is dat op een ander niveau. Moest autorijden ook belangrijk zijn, is dit een interessant alternatief. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
thor 211 Geplaatst: 17 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2021 In de garage in zo een gezeten, een beetje extreem en zat bijzonder laag (of de zetel stond heel laag) Ik kom van een SUV en die hoge zit is plezant (doch niet noodzakelijk) doch ben met mijn bijna 57 niet meer van de jongsten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rouquin 63 Geplaatst: 17 januari 2021 Delen Geplaatst: 17 januari 2021 Ga even kijken naar de Kia en de Hyundai.Ik vond de Hyundai niet op niveau, en indien zetels belangrijk zijn en je niet enorm breed bent vond ik de Kia zetels in niets te vergelijken met BMW of Volvo.Denk dat je met X3 of XC60 best af bent.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
thor 211 Geplaatst: 17 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2021 Misschien de V60 T6 toch opnieuw op de lijst zetten. Heb per e-mail een offerte gevraagd voor deze. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.308 Geplaatst: 17 januari 2021 Delen Geplaatst: 17 januari 2021 11 uren geleden, thor zei: Daar ik de huidige regering niet steun wil ik zo weinig mogelijk belastingen op mijn auto betalen Dus als het "jouw regering" is, sta je erom te springen? Right ... 3 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mazdastruction 3.743 Geplaatst: 17 januari 2021 Delen Geplaatst: 17 januari 2021 11 uren geleden, thor zei: Daar ik de huidige regering niet steun wil ik zo weinig mogelijk belastingen op mijn auto betalen en moet die dus 100% aftrekbaar zijn. In mijn vennootschap kan ik dan ook alle kosten verbonden aan de wagen voor 100% aftrekken (blijkbaar ook de brandstof?) Dus je kiest hetgeen ze je meest voor motiveren. Amai, daar gaan ze niet van terug hebben hoor. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
thor 211 Geplaatst: 18 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2021 7 uren geleden, Mazdastruction zei: Dus je kiest hetgeen ze je meest voor motiveren. Amai, daar gaan ze niet van terug hebben hoor. Ik ga inderdaad bvb geen BMW M5 kopen die max een 40% aftrekbaar is en duizenden of tienduizenden euro's hiervoor afdragen. Ik zou dit gerust kunnen doen maar de rede zegt neen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.981 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 1 hour ago, thor said: Ik zou dit gerust kunnen doen maar de rede zegt neen. @ICM "economisch niet te verantwoorden kost" 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ICM 22.304 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 Just now, ir_fuel said: @ICM "economisch niet te verantwoorden kost" Ik moest er ook aan denken toen ik het las. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.987 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 Koop je een full ev en zet een batterij thuis op je panelen... Probleem opgelost. Ik snap ook al die heisa rond die terugdraaiende meters niet... Ok, ze breken hun belofte, maar het enige wat wegvalt is de 'gratis' batterij die je gebruikt en die is perfect te vervangen. Het kost wat, maar trek dat budget af van je autokost en klaar is kees. Dat win je zo terug in gebruik trouwens ook. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 601 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 2 uren geleden, thor zei: Ik ga inderdaad bvb geen BMW M5 kopen die max een 40% aftrekbaar is en duizenden of tienduizenden euro's hiervoor afdragen. Ik zou dit gerust kunnen doen maar de rede zegt neen. koop toch gewoon wat je wil. Je gaat later, binnen 10 a 20 jaar nog lang genoeg met saaie EVs mogen rijden zonder motorgeluid. neem je een X3M of X5M als je een SUV wilt en maak deze lichte vracht en je hebt nog een leuke wagen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.981 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 31 minutes ago, Naish said: maar het enige wat wegvalt is de 'gratis' batterij die je gebruikt en die is perfect te vervangen. Die is niet te vervangen, tenzij je een batterij kan steken die 6 maand stroom kan stockeren. Gaat over veel meer dan s nachts vs overdag. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Waky 975 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 Een batterijpark van een paar duizend kwh zou je nodig hebben om al je stroom van de zomer tot de winter op te slaan. Ik snap het wel, het huidige systeem was onhoudbaar. Hoor van mensen die nu hun huis elektrisch verwarmen omdat ze met overschot zitten op hun teller. De zoveelste blunder van de regering. OnTopic: Vallen sinds dit jaar niet veel zware hybrides buiten de 100% aftrekbaar door de nieuwe norm? Quote Wij herinneren eraan dat een plug-in voertuig beantwoordt aan de fiscale norm indien : “de energie capaciteit van de batterij hoger of gelijk is aan 0,5kWh per 100 kilo wagengewicht EN de CO2-uitstoot lager is of gelijk aan 50gr/km” Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 601 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 ja ik dacht dat ook gelezen te hebben dat sinds 2021 CNG en plug-in hybrides volledig belast worden. En dit komt er ook nog aan: https://www.egear.be/elektrische-auto-belastingen/?fbclid=IwAR13yePLj60y49Ss_aJPejNVAW7EZB5xknRAZJpJchmM6aGimX8BAUMDQ7E Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
thor 211 Geplaatst: 18 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2021 Plug-in hybrides worden slechts volledig belast als ze niet voldoen aan de batterijcapaciteit die minstens 0.5 kwh per 100 kg wagengewicht en minder dan 50 g CO2 uitstoot. Maar in Belgie weet je nooit natuurlijk, het kan volgende maand al weer anders zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
thor 211 Geplaatst: 18 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2021 Een offerte binnen voor een V60 T6 met redelijk wat opties en fleetkorting voor ong 55 k, een v90 57k en xc60 58 k Is die T6 motor wat betrouwbaar? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
thor 211 Geplaatst: 18 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2021 Of wat is beter, de T6 motor van Volvo of de 30e motor van BMW? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fr79 195 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 2 uren geleden, Naish zei: Ik snap ook al die heisa rond die terugdraaiende meters niet... Ok, ze breken hun belofte, maar het enige wat wegvalt is de 'gratis' batterij die je gebruikt en die is perfect te vervangen. Benieuwd naar je rekenoefening want volgens mij klopt dit toch niet. Test Aankoop heeft vorig jaar alle batterijen die op de markt waren vergeleken en zelfs met de subsidie kwam het in geen enkel geval voordelig uit. Die dingen zijn gewoon (nog) niet geschikt om de periode waarbij je netto stroom afneemt van het net (+/- 6 maanden) te overbruggen. Bijkomend, in het geval van een EV zijn diegenen die investeerden in 3 fasen en nu 's nachts gaan laden tegen 11kw bijkomende geschoren met dat capaciteitstarief dat op 1/1/21 ingaat Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fr79 195 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 On topic een 530e touring binnen dat budget zal niet lukken. Toch niet als het een nieuwe moet zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.987 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 2 uren geleden, ir_fuel zei: Die is niet te vervangen, tenzij je een batterij kan steken die 6 maand stroom kan stockeren. Gaat over veel meer dan s nachts vs overdag. Je hebt in de winter ook serieus rendement op recente panelen hoor. Die werken niet zozeer op zon, maar meer op licht en dat is er altijd. En ja, je zal alles wat moeten over dimensioneren waardoor je in de zomer wat meer over gaat hebben en misschien in de winter wat tekort... Maar nog even geduld en we gaan het systeem krijgen dat in spanje al tijdje werkt... Verbruik van ... kost je 1 eur bvb en als je ... levert aan het net krijg je 10 cent... Ok volledig scheef, maar zo kan je dat eventuele bijkomende verbruik met een iets overgedimensioneerd systeem in de zomer compenseren. Ik ben de oefening aan het maken ook voor Spanje en daar is het nog schever... Daar wil ik met mijn installatie een evenwicht krijgen tussen een heel jaar stroom leveren waarvan minim gebruikt wordt, maar in het verdienmodel zo zorgen dat de paar piekverbruiken tijdens de vakanties gecompenseerd worden. Natuurlijk wel bijkomend voorzien dat bvb de zwembadverwarming dan desnoods 2 weken de stroom gebruikt van de panelen voor het zwembad te warmen tegen aankomst in plaats van in 4 dagen 24/24... 1 uur geleden, Waky zei: Een batterijpark van een paar duizend kwh zou je nodig hebben om al je stroom van de zomer tot de winter op te slaan. Ik snap het wel, het huidige systeem was onhoudbaar. Hoor van mensen die nu hun huis elektrisch verwarmen omdat ze met overschot zitten op hun teller. De zoveelste blunder van de regering. De grootste oorzaak is idd weer de blunder van de regering... Het is te mooi gemaakt zodat er veel mensen ingetrapt zijn en nu zitten ze met de miserie. Eigenlijk alles wat ze tot op vandaag al gedaan hebben is zo of zal zo worden... En winter vs zomer zie hierboven... En ja, in mijn redenering ga ik er ook vanuit dat je niet meer in de winter je huis gaat verwarmen met elektrische vuurtjes die hyper inefficient zijn maar goedkoop in combinatie met te goedkoop aangemaakte zonneenergie in de zomer. Het globale plaatje moet kloppen en het kan. Voor mezelf bezig het voor thuis te bekijken rekening houdend met een EV die enkel 's nachts kan geladen worden. Met andere woorden moet de batterij tijdens de dag de voorraad opslaan voor de auto en dat 's nachts overpompen... Hiervoor zouden gemakkelijk swappable batterijen top zijn: 2 sets bij je auto en de ene dag laad je de ene terwijl je met de andere op baan bent en dan omgekeerd... 18 minuten geleden, Fr79 zei: Benieuwd naar je rekenoefening want volgens mij klopt dit toch niet. Test Aankoop heeft vorig jaar alle batterijen die op de markt waren vergeleken en zelfs met de subsidie kwam het in geen enkel geval voordelig uit. Die dingen zijn gewoon (nog) niet geschikt om de periode waarbij je netto stroom afneemt van het net (+/- 6 maanden) te overbruggen. Bijkomend, in het geval van een EV zijn diegenen die investeerden in 3 fasen en nu 's nachts gaan laden tegen 11kw bijkomende geschoren met dat capaciteitstarief dat op 1/1/21 ingaat Test aankoop... Dat zijn die die wasmachines vergelijken en als je die wil gaan kopen vang je overal bot want die dingen zijn al niet meer verkrijgbaar. Maar je moet idd je systeem over dimensioneren... Maar dat is de kost tegenwoordig ook niet meer. Ik plan hier 12kWh aan panelen te plaatsen gecombineerd met een 10kwh omvormer en een batterijpack van 15 of 20kwh. Dat moet voldoende zijn voor een standaard (niet zuinig) verbruik van ons gezin + jacuzzi + airco huis + verwarming zwembad + extra capaciteit voor EV te laden naar het geplande gebruik (ruim gerekend en met een realistisch EV verbruik ook) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.981 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 2 minutes ago, Naish said: Je hebt in de winter ook serieus rendement op recente panelen hoor. Die werken niet zozeer op zon, maar meer op licht en dat is er altijd. En ja, je zal alles wat moeten over dimensioneren waardoor je in de zomer wat meer over gaat hebben en misschien in de winter wat tekort... Maar nog even geduld en we gaan het systeem krijgen dat in spanje al tijdje werkt... Heb je zelf panelen? Ik denk het niet aan je uitleg te lezen. Ik heb hier al een paar jaar de cijfers bij de hand, en mijn totaalopbrengst is hoger dan mijn jaarverbruik, maar dat is omdat ik 6 maand veel te veel produceer en 6 maand veel te weinig. Dat trek je nooit recht met een batterij die 1 of 2 dagen energie kan opslaan. 2 minutes ago, Naish said: Maar je moet idd je systeem over dimensioneren... Zwaar overdimensioneren dan toch. Probleem is dat je de oppervlakte moet hebben. Mijn dak ligt nu vol aan de zuidkant. Als ik er nog wil bijleggen komt dat onvermijdelijk aan de noordkant die dus veel minder opbrengst zal hebben. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.987 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 Hoe oud zijn je panelen??? Enorme evolutie daarin de laatste jaar naar opbrengst met licht in plaat van zon... Ik dacht gelezen te hebben dat ze 80% rendement hebben op licht en zonder zon. Geen misbruiken door de situatie zoals elektrische warmers? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mrbbs 2.150 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 4 minutes ago, ir_fuel said: Heb je zelf panelen? Ik denk het niet aan je uitleg te lezen. Ik heb hier al een paar jaar de cijfers bij de hand, en mijn totaalopbrengst is hoger dan mijn jaarverbruik, maar dat is omdat ik 6 maand veel te veel produceer en 6 maand veel te weinig. Dat trek je nooit recht met een batterij die 1 of 2 dagen energie kan opslaan. Zwaar overdimensioneren dan toch. Probleem is dat je de oppervlakte moet hebben. Mijn dak ligt nu vol aan de zuidkant. Als ik er nog wil bijleggen komt dat onvermijdelijk aan de noordkant die dus veel minder opbrengst zal hebben. Ik heb het maximaal aantal zonnepanelen voor een particulier (33 stuks voor 9kwh, geplaatst in 12/2019), maar dan produceer je in de wintermaanden nog steeds 2 keer niks tov het verbruik. Moet wel gezegd dat ik zeer onzuinige lucht-luch warmtepomp heb die ik asap wil herbekijken.. Heb je plaats om de panelen eventueel in de tuin te leggen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.981 Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 2 minutes ago, Naish said: Hoe oud zijn je panelen??? 5 jaar geloof ik 2 minutes ago, Naish said: Geen misbruiken door de situatie zoals elektrische warmers? Misbruiken? Nee ik heb hier niks veranderd momenteel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.