Ga naar inhoud

Welke 100% aftrekbare PHEV met wat peper


thor

Aanbevolen berichten

8 minutes ago, Naish said:

Hoe oud zijn je panelen???

Enorme evolutie daarin de laatste jaar naar opbrengst met licht in plaat van zon... Ik dacht gelezen te hebben dat ze 80% rendement hebben op licht en zonder zon.

Geen misbruiken door de situatie zoals elektrische warmers?

Hier panelen van een half jaar oud. In de lente haalde ik 20+ kWh per dag easy. Nu haal ik gemiddeld gezien ongeveer 1/10e daarvan.
Je moet toch echt crazy gaan overdimensioneren om tijdens de winter voldoende productie te hebben. En wat dan met je overdreven productie tijdens de zomer? 
Onrealistisch imo om elk huis als afzonderlijke energiebron te bekijken die zelf de winter moet kunnen overbruggen...

last-week.png.7308d019fc319b4d520231d633df8b30.png

Oriëntering is 1/2 Z-O en 1/2 Z-W, op een plat dak onder 12°.

Als je dan nog een elektrisch verwarmd (warmtepomp) mag je het volledig vergeten.
Al die nieuwbouw huizen die een warmtepomp hebben als verwarming ipv een simpel gaswandketeltje gaan serieus verschieten zonder terugdraaiende teller me dunkt! Batterij gaat daar niets aan helpen, zie mijn data hier boven, het is niet dat daar een dag tussen zit van 10 a 15 kW om je batterij wat bij te laden, neen, zo goed als de hele winter zal die batterij platzak zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kameraad van me heeft een A6 break met ongeveer 400pk in bestelling staan. Vandaag één van de fiscaal vriendelijkste wagens omwille van 50gr uitstoot.  Vraag me echter niet in welk budget dat valt... daar hebben we het niet over gehad.

 

Edit: net even geinformeerd bij hem, het is een A6 avant 55 tfsi e.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, ir_fuel said:

Ik heb hier al een paar jaar de cijfers bij de hand, en mijn totaalopbrengst is hoger dan mijn jaarverbruik, maar dat is omdat ik 6 maand veel te veel produceer en 6 maand veel te weinig. Dat trek je nooit recht met een batterij die 1 of 2 dagen energie kan opslaan.

 

Dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van Test Aankoop zijn er voldoende andere instanties die tot dezelfde conclusie zijn gekomen.

Batterij om 6 maanden te overbruggen, vergeet het maar. Als je ze al vindt en geïnstalleerd krijgt dan is het economisch totaal niet efficiënt. Komt ooit wel maar zal niet voor direct zijn.

Overdimensioneren tja, waar zit dan op het einde van de rit uw profijt na zo'n hoge initiële investering? Misschien in het koppeke dat het een goed gevoel geeft maar zeker niet in de portemonnee.

Zoals gezegd vergeet ook het capaciteitstarief niet als je 's nachts EV gaat laden. Wordt vanaf volgend jaar een game changer waar nauwelijks over gesproken wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dat heel "buffer"vraagstuk zou de EV een oplossing kunnen zijn. 

En dan nog. Voor veel mensen zou dat een oplossing kunnen zijn. Ik heb in 2015 (onder een beetje druk van de (r)overheid) voor verwarmen met een warmtepomp gekozen.
Toen ik na 2j merkte dat de elektriciteitsfactuur wat hoog was heb ik een klein installatieke pv gelegd (3kVA) die ongeveer t verbruik van mijn warmtepomp opwekt (beide op jaarbasis bekeken). Wat ze nu flikken, zelfs met een paar cent/kWh die ik kan terug krijgen en terug naar 2-voudig tarief overschakelen gaat mij dat nog ongeveer t dubbel kosten*.

Dus no-way dat ik voorlopig ook nog maar denk aan een EV. Zal nog wel wat met mijn dieselboten rondbollen.

*ik verzamel al 3j alle data van mijn huis waardoor ik nu een relatief goed beeld kan vormen. En softwarematig simuleer ik ook al 1.5j een batterij van 3kVA (10kWh). Zou mij in t meest gunstige scenario 3 maanden iets kunnen renderen. De rest is of constant vol, of constant leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag en nachttarief wordt volgend jaar afgeschaft op het gedeelte distributie (nettarief) = het zwaarste deel van de factuur dus dat gaat u ook niet veel verder helpen.

Voor uw overproductie krijg je een aalmoes van 3 à 4 cent per kwh (injectietarief verschilt iets per leverancier).  Voor hetgeen je van het net afneemt betaal je wel de volle pot.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Fr79 zei:

Dag en nachttarief wordt volgend jaar afgeschaft op het gedeelte distributie (nettarief) = het zwaarste deel van de factuur dus dat gaat u ook niet veel verder helpen.

Voor uw overproductie krijg je een aalmoes van 3 à 4 cent per kwh (injectietarief verschilt iets per leverancier).  Voor hetgeen je van het net afneemt betaal je wel de volle pot.

 

Echt crimineel toch, en je kan er niets aan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mrbbs zei:

Ik heb het maximaal aantal zonnepanelen voor een particulier (33 stuks voor 9kwh, geplaatst in 12/2019), maar dan produceer je in de wintermaanden nog steeds 2 keer niks tov het verbruik. Moet wel gezegd dat ik zeer onzuinige lucht-luch warmtepomp heb die ik asap wil herbekijken..

Heb je plaats om de panelen eventueel in de tuin te leggen?

er is geen max aantal panelen... Er is enkel een beperking op de max omvormer die je mag plaatsen en dat is 10kwh... 

Daarom dat je meer panelen plaatst die bvb piek 12kwh genereren waar je dan mogelijks bij max opbrengst een stuk van verliest, maar in de winter als ze dan bvb op 50% draaien, je nog steeds 6kwh opbrengst hebt... 

 

Oppassen met panelen in de tuin, dat moet je aanvragen, enkel op je dak mag je ze zomaar plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Naish zei:

er is geen max aantal panelen... Er is enkel een beperking op de max omvormer die je mag plaatsen en dat is 10kwh... 

Daarom dat je meer panelen plaatst die bvb piek 12kwh genereren waar je dan mogelijks bij max opbrengst een stuk van verliest, maar in de winter als ze dan bvb op 50% draaien, je nog steeds 6kwh opbrengst hebt... 

 

Oppassen met panelen in de tuin, dat moet je aanvragen, enkel op je dak mag je ze zomaar plaatsen.

Cfr @jan.van.gent hierboven zegt, quasi identieke installatie hier. Op mooie zomerdagen vlot +- 25kWh opbrengst, in de winter mag je al blij zijn met 1/10 hiervan... No way dat je die 50% dus haalt tijdens de winter.
Installatie thuis is 6 maand oud & er werd niet bepaald bespaard op panelen/omvormer.
Nu al een paar weken een hybride aan de stekker (ocharme 12kWh) en dat overschot van de zomer smelt als sneeuw voor de zon. En dan hebben we gelukkig nog een simpele CV-ketel.
 

@thor qua auto's dan, zelf voor de keuze gestaan tussen V60 T6 of 330e touring. Is de laatste geworden, in xDrive. Qua power moest de Volvo niet onder doen, qua stuurgevoel absoluut wel. Enkel qua kofferruimte scoort de Volvo beter tov de BMW imo. xDrive doet de auto wel goed vind ik persoonlijk, gezien het zware gewicht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minutes ago, Naish said:

als ze dan bvb op 50% draaien

50%?

Je mag blij zijn als je 10% haalt :lol: 

edit: 884 kWh in mei, 131 kWh in december. 't is dus wel meer dan 10% :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minutes ago, Naish said:

er is geen max aantal panelen... Er is enkel een beperking op de max omvormer die je mag plaatsen en dat is 10kwh... 

Daarom dat je meer panelen plaatst die bvb piek 12kwh genereren waar je dan mogelijks bij max opbrengst een stuk van verliest, maar in de winter als ze dan bvb op 50% draaien, je nog steeds 6kwh opbrengst hebt... 

 

Oppassen met panelen in de tuin, dat moet je aanvragen, enkel op je dak mag je ze zomaar plaatsen.

Op het beste moment van de dag in de winter haal je misschien 50% van wat je in de zomer kan halen. Maar in tijd is dat vééél beperkter dan in de zomer, dus eindig je eerder je op een gemiddelde van de totale dag op ongeveer 1/10 van wat je normaal hebt in de zomer, dat is mijn ervaring althans. En van hetgeen ik hier kan lezen ben ik niet de enige.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, jan.van.gent said:

Op het beste moment van de dag in de winter haal je misschien 50% van wat je in de zomer kan halen. Maar in tijd is dat vééél beperkter dan in de zomer, dus eindig je eerder je op een gemiddelde van de totale dag op ongeveer 1/10 van wat je normaal hebt in de zomer, dat is mijn ervaring althans. En van hetgeen ik hier kan lezen ben ik niet de enige.

Uit de losse pols moet ik mijn bestaande installatie qua panelen maal 2.5 doen (opbrengst) om ongeveer break-even te zitten als al mijn overproductie in de zomer gewoon voor de vuilbak is. Maal 2.5 is dus meer dan 3 keer zo groot maken want ik heb geen ruimte meer op de meest efficiënte plaats om er nog bij te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Quill zei:


 

@thor qua auto's dan, zelf voor de keuze gestaan tussen V60 T6 of 330e touring. Is de laatste geworden, in xDrive. Qua power moest de Volvo niet onder doen, qua stuurgevoel absoluut wel. Enkel qua kofferruimte scoort de Volvo beter tov de BMW imo. xDrive doet de auto wel goed vind ik persoonlijk, gezien het zware gewicht.

Zijn er hier BMW verkopers die werken in Roeselare of Ieper? Mijn regio namelijk

Paar youtube filmpjes gezien met vergelijk tussen de volvo en de bmw en die laatste komt inderdaad telkens als winnaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee waar je die 50% vandaan haalt maar vergeet dat maar. Je komt zelfs niet eens in de buurt. Hier installatie 2019, 5.4 Kva piekvermogen, topdagen in de zomer tot 34 kwh productie. Een topdag in de winter is 7 kwh dus amper meer dan 20%. Maar er zijn ook meerdere dagen waar ik niet eens aan 1 kwh kom, da's 3%. Reken gemiddeld over de maanden november t/m februari (= 1/3 van het jaar) aan gemiddeld 10%. Dus dat wordt al serieus overdimensioneren en zoals eerder aangegeven, waar zit dan uw winst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, ir_fuel zei:

als al mijn overproductie in de zomer gewoon voor de vuilbak is

Da's ook weer niet helemaal juist want je kunt een contract afsluiten met je leverancier die je een injectietarief betaalt. Bovendien valt ook het prosumententarief weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

35 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Op het beste moment van de dag in de winter haal je misschien 50% van wat je in de zomer kan halen. Maar in tijd is dat vééél beperkter dan in de zomer, dus eindig je eerder je op een gemiddelde van de totale dag op ongeveer 1/10 van wat je normaal hebt in de zomer, dat is mijn ervaring althans. En van hetgeen ik hier kan lezen ben ik niet de enige.

+1

28 minuten geleden, thor zei:

Zijn er hier BMW verkopers die werken in Roeselare of Ieper? Mijn regio namelijk

Paar youtube filmpjes gezien met vergelijk tussen de volvo en de bmw en die laatste komt inderdaad telkens als winnaar

On topic aub :D

image.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

Uit de losse pols moet ik mijn bestaande installatie qua panelen maal 2.5 doen (opbrengst) om ongeveer break-even te zitten als al mijn overproductie in de zomer gewoon voor de vuilbak is. Maal 2.5 is dus meer dan 3 keer zo groot maken want ik heb geen ruimte meer op de meest efficiënte plaats om er nog bij te leggen.

Dat is idd minder dan ik had verwacht...

Voordeel voor mij is wel dat ik met een bepaalde verbruiker ga zitten die enkel in de zomer werkt :D

 

3 minuten geleden, Fr79 zei:

Da's ook weer niet helemaal juist want je kunt een contract afsluiten met je leverancier die je een injectietarief betaalt. Bovendien valt ook het prosumententarief weg.

Als dit werkt, dan kan je inderdaad een deel van je verbruik in de winter nog compenseren... In het globale plaatje is dat nog niet ok, maar ja.

En de meerkost waar je van spreekt is maar beperkt hé. Het gaat er vooral om meer panelen te leggen, omvormer kan blijven op lager vermogen (dan verlies je wel je injectie natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Fr79 zei:

Da's ook weer niet helemaal juist want je kunt een contract afsluiten met je leverancier die je een injectietarief betaalt. Bovendien valt ook het prosumententarief weg.

Klopt, maar die paar die voorlopig dat injectietarief aanbieden koppelen dit ook aan een consumptiecontract bij hen. En toevallig een van de duurdere. Dus die passeren nog es extra langs start.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Fr79 zei:

Geen idee waar je die 50% vandaan haalt maar vergeet dat maar. Je komt zelfs niet eens in de buurt. Hier installatie 2019, 5.4 Kva piekvermogen, topdagen in de zomer tot 34 kwh productie. Een topdag in de winter is 7 kwh dus amper meer dan 20%. Maar er zijn ook meerdere dagen waar ik niet eens aan 1 kwh kom, da's 3%. Reken gemiddeld over de maanden november t/m februari (= 1/3 van het jaar) aan gemiddeld 10%. Dus dat wordt al serieus overdimensioneren en zoals eerder aangegeven, waar zit dan uw winst?

In de zomer heb je dubbel zoveel uren (zon)licht als in de winter. Maar als er zon is in de winter haal je dus wel 50% van een zomer-vermogen in kW.  Als je de productie over een dag/maand-periode beschouwt kom je aldus aan 15%. 

aangepast door Waky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch verschillende die dit aanbieden hoor

https://www.mijnenergie.be/blog/injectietarieven-2021-hoeveel-ontvangen-nieuwe-prosumenten-voor-te-veel-geproduceerde-elektriciteit/

Maar je hebt een punt, hangt idd. af van het type contract. Is denk ik vooral om die hoppers die elk jaar van leverancier te veranderen weg te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Waky zei:

In de zomer heb je dubbel zoveel uren (zon)licht als in de winter. Maar als er zon is in de winter haal je dus wel 50% van een zomer-vermogen in kW.  Als je de productie over een dag/maand-periode beschouwt kom je aldus aan 15%. 

Niet akkoord want uw piek is in de winter niet alleen veel lager maar vooral ook veel korter. 15% lijkt me te optimistisch als gemiddelde, toch zeker in de echte wintermaanden.  Als je oktober t/m maart gaat nemen ben ik wel akkoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Fr79 zei:

Niet akkoord want uw piek is in de winter niet alleen veel lager maar vooral ook veel korter. 15% lijkt me te optimistisch als gemiddelde, toch zeker in de echte wintermaanden.  Als je oktober t/m maart gaat nemen ben ik wel akkoord. 

Kijk eens naar mijn grafiekje. 15% is niet veraf zelfs in de dec/jan met de minste uren daglicht. Je mag niet vergeten dat panelen beter werken bij een koelere omgevingstemperatuur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, in uw geval blijkbaar wel, bij mij is het lager omdat ik meer ZW zit dan Z en pas om 14u30-15 loodrechte inval heb. In de winter is dat te laat voor 'topopbrengst'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid