Jump to content
whispy

Tesla lovers

Recommended Posts

JanC    5,399
JanC

De efficiëntie van hydrolyse lag ergens rond 70%, als ik me de discussie in een ander topic nog goed herinner.

Da's het eerste probleem. Dan heb je nog opslag, tanken, opslag in de auto (heel hoge druk) en ten slotte de reconversie.

Eerste mogelijkheid: brandstofcel, waarin je de waterstof terug laat binden met zuurstof om water te krijgen. Daarbij komt energie vrij die je kan gebruiken om een elektrische motor aan te drijven.

De efficiëntie daarvan was voorlopig maar rond de 40%.

Of je kan het boeltje in de fik steken, maar dan doe je niet beter dan een conventionele verbrandingsmotor qua efficiëntie.

Zie bv. die 7-reeks van BMW. Ding haalde 260 pk uit een 6.0 V12. Verbruik: 50 liter waterstof per 100 km. En dan komen we terug bij opslag terecht...

Als je dan vergelijkt met een systeem waarbij de elektrische energie 'rechtstreeks' wordt opgeslagen heb je enkel de batterij als bottleneck. Infrastructuur e.d. zijn veel eenvoudiger op te lossen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Carlito    5,088
Carlito

Waterstof is het enige vallabele alternatief voorlopig tov benzine zonder de gewoontes aan te passen

Share this post


Link to post
Share on other sites
JanC    5,399
JanC

Waterstof is het enige vallabele alternatief voorlopig tov benzine zonder de gewoontes aan te passen

 

Ook als je range maar om en bij de 200 km ligt (ik neem terug die Hydrogen 7 als voorbeeld)?

Voor de rest lijkt het me een piste die stilaan wordt verlaten, als je naar prototypes e.d. kijkt.

De overgrote meerderheid zal z'n gewoontes overigens niét moeten aanpassen bij een range van ongeveer 400 km. Enkel voor de verre autovakanties, en dat lijkt me echt niet onoverkomelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bartjeuh    37
Bartjeuh

Ik vind dat niet normaal, een product van 100.000euro en dan dergelijke kwaliteitsgebreken. Uw cliënteel is geen testpubliek, en als je dat wil dan zou je ook niet op die manier mogen verkopen en campagne voeren.

Ik rijd nu sinds een jaar (30.000 km) met mijn Model S P85+, en ik heb nog geen enkel kwaliteitsgebrek mogen ondervinden.

Integendeel, om de zoveel maanden kreeg ik zomaar een software update via de WiFi, waardoor ik nieuwe en aangepaste mogelijkheden bij kreeg.

Ik vraag me af bij welke andere automerken een dergelijke gratis after sales service bestaat...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
dragonfly    8,383
dragonfly

Integendeel, om de zoveel maanden kreeg ik zomaar een software update via de WiFi, waardoor ik nieuwe en aangepaste mogelijkheden bij kreeg.

 

Kan je daar een voorbeeld van geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    34,782
ir_fuel

Ik rijd nu sinds een jaar (30.000 km) met mijn Model S P85+, en ik heb nog geen enkel kwaliteitsgebrek mogen ondervinden.

Jij hebt geen pano-dak? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bartjeuh    37
Bartjeuh

Jij hebt geen pano-dak? :D

Toch wel. Ik hem 'm full-options genomen. Enkel geen kinderzitjes (want mijn kinderen zijn al 24 jaar - ze pasten er niet meer in ;-)...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bartjeuh    37
Bartjeuh

Kan je daar een voorbeeld van geven?

Er komen dingen bij, die er al van bij het begin hadden mogen in steken:

- lijnen in het beeld van de achtercamera, die tonen waar je gaat uitkomen bij het achteruitrijden

- een shuffle-functie bij het afspelen van een usb-stick met mp3's

- de (afzetbare) creep-functie (voor wie gewend geraakt was aan het rijden met een automaat)

- etc... etc...

 

Maar er zijn ook onverwachte dingen aan toegevoegd:

- plots ging de maximumsnelheid overnight van 210 naar 260 km/u

- het automatisch inzoemen van de kaart naarmate je dichter bij je bestemming komt

- een geïntegreerde agenda-functie, die bovendien de adressen in je afspraken herkent, en naar de gps overbrengt (moet handig zijn voor een handelsreiziger, denk ik)

 etc... etc...

Share this post


Link to post
Share on other sites
dragonfly    8,383
dragonfly

 

Dat is idd be bekendste

 

Er komen dingen bij, die er al van bij het begin hadden mogen in steken:

- lijnen in het beeld van de achtercamera, die tonen waar je gaat uitkomen bij het achteruitrijden

- een shuffle-functie bij het afspelen van een usb-stick met mp3's

- de (afzetbare) creep-functie (voor wie gewend geraakt was aan het rijden met een automaat)

- etc... etc...

 

Maar er zijn ook onverwachte dingen aan toegevoegd:

- plots ging de maximumsnelheid overnight van 210 naar 260 km/u

- het automatisch inzoemen van de kaart naarmate je dichter bij je bestemming komt

- een geïntegreerde agenda-functie, die bovendien de adressen in je afspraken herkent, en naar de gps overbrengt (moet handig zijn voor een handelsreiziger, denk ik)

 etc... etc...

 

Ok ja, allemaal zaken die een Audi bv. standaard al heeft dus. Maar ze doen idd hun best en zijn zeker goed bezig op technologisch vlak!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bartjeuh    37
Bartjeuh

Dat is idd be bekendste

 

 

Ok ja, allemaal zaken die een Audi bv. standaard al heeft dus. Maar ze doen idd hun best en zijn zeker goed bezig op technologisch vlak!

Audi? Kweetnie. Ik reed voorheen sedert zo'n 30 jaar met Audi (de laatste was een 3-liter A5 Coupé), en ik heb toch nooit voorgehad dat er tijdens de levensduur van zo'n wagen plotseling 50 km/u sneller kon gereden worden (met een aangepaste snelheidsmeter en al). En de creep heb ik nooit kunnen afzetten. En ik heb nooit mijn agenda kunnen synchroniseren met de wagen. In welk Audi model zit dat allemaal standaard, dan? Misschien heb ik er eentje gemist "en cours de route"...

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    34,782
ir_fuel

Ok ja, allemaal zaken die een Audi bv. standaard al heeft dus. Maar ze doen idd hun best en zijn zeker goed bezig op technologisch vlak!

Ja met dat verschil dat wat er niet in zit, er niet in zit, en er ook nooit zal in zitten. Dan moet je maar een nieuwer model kopen binnen X jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dragonfly    8,383
dragonfly

Ja met dat verschil dat wat er niet in zit, er niet in zit, en er ook nooit zal in zitten. Dan moet je maar een nieuwer model kopen binnen X jaar.

 

Als je daarvoor een Tesla koopt scheelt er iets denk ik :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
dragonfly    8,383
dragonfly

Audi? Kweetnie. Ik reed voorheen sedert zo'n 30 jaar met Audi (de laatste was een 3-liter A5 Coupé), en ik heb toch nooit voorgehad dat er tijdens de levensduur van zo'n wagen plotseling 50 km/u sneller kon gereden worden (met een aangepaste snelheidsmeter en al). En de creep heb ik nooit kunnen afzetten. En ik heb nooit mijn agenda kunnen synchroniseren met de wagen. In welk Audi model zit dat allemaal standaard, dan? Misschien heb ik er eentje gemist "en cours de route"...

 

Zit allemaal in de mijne behalve de +50km/h hé

Maar hoe lang gaat je batterij mee aan 260km/h? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
tuscani    6,234
tuscani

Toch wel. Ik hem 'm full-options genomen. Enkel geen kinderzitjes (want mijn kinderen zijn al 24 jaar - ze pasten er niet meer in ;-)...

heb je de afzonderlijke zitplaatsen achterin?

 

zet eens wat foto's wil je.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bartjeuh    37
Bartjeuh

heb je de afzonderlijke zitplaatsen achterin?

 

zet eens wat foto's wil je.

Nee, zoals ik al zeo: de kinderzitjes zijn de enige optie die ik NIET genomen heb, want daar pasten mijn kinderen van 24 jaar niet meer in.

En als ik hier foto's wil zetten, dan krijg is zoiets als een "Database error". Misschien dat de database niet al te compatibel is met het formaat en/of de grootte van de foto's. Ik ga ze eens proberen te converteren...

Share this post


Link to post
Share on other sites
tuscani    6,234
tuscani

zijn die aparte zetels kinderzitjes?

dacht dat die net beter zouden zitten dan die rechte bank?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Naish    4,690
Naish

zijn die aparte zetels kinderzitjes?

dacht dat die net beter zouden zitten dan die rechte bank?

 

Tuscani,

 

Hij kan die individuele zetels nog niet hebben. Zijn kar is al een jaar oud en toen bestonden die opties nog niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bartjeuh    37
Bartjeuh

Tuscani,

 

Hij kan die individuele zetels nog niet hebben. Zijn kar is al een jaar oud en toen bestonden die opties nog niet.

Nee, snif  :(

Zoals ik het ook ga moeten verder stellen met één enkel motortje  :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ICM    15,263
ICM

Nee, snif  :(

Zoals ik het ook ga moeten verder stellen met één enkel motortje  :wacko:

Misschien krijg je overnight een update. :D

Welkom trouwens!

Toevallig een paar dagen terug met een P85 gereden, benieuwd naar input van een daily user.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • Rabbit
      By Rabbit
      Onder het motto, it's alive !!! (I guess ... ) De BMW iX EV.
      BMW’s new technological flagship in a Sports Activity Vehicle design. 5th Generation of BMW’s eDrive technology producing 500 hp. EPA estimated range of 300 miles. New exterior and interior design architecture. New BMW Charging Powered by EVgo service using 100% renewable energy. BRON: https://g80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1774073


    • -krikke-
      By -krikke-
      Als er in de toekomst meer van zulks aanbod beschikbaar komt, dan zal de ooit verplichte overstap naar een EV toch iets aangenamer zijn voor mensen zoals ik...  Fuck de boring Tesla's, Taycans en alle andere huidige leasing zooi...  Dees is tenminste 😍
       
       
    • Cyrano.ak
      By Cyrano.ak
      Video – Audi geeft e-tron GT het RS label
      https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-geeft-e-tron-gt-het-rs-label-180672
      We hebben bewegende beelden van de Audi RS e-tron GT.
      Update: 5-11-2020, 13.50 uur
      Audi voegt vandaag het RS label toe aan de e-tron GT naam. En er is nu bewegend beeld, waarop de RS e-tron GT (even wennen…) ook echt zelf in beweging is.
      Onderstaande tekst verscheen op 8-10-2020, 12.58 uur.
      Ze zijn er maar druk mee bij de Volkswagen Group. Het dieselgate schandaal forceerde hen om toch een andere richting te kiezen dan softwarematig conformeren. Aan de ene kant kun je zien dat het een ‘moetje’ is om de ontwikkeling van elektrische auto’s in een stroomversnelling te laten gaan.
      Audi e-tron GT
      Aan de andere kant is het ook gewoon een kans. De Audi e-tron is een duidelijk voorbeeld dat een elektrische auto ook erg goed kan zijn. Sterker nog, als je die derde zitrij niet nodig hebt is het een betere auto dan de Audi Q7. Alleen de actieradius is nog een dingetje, maar gelukkig maken de Duitsers ook stappen.
      Layout
      Een van de hoogtepuntjes is toch wel de nieuwe Audi e-tron GT. Audi heeft jarenlang een bepaalde vormtaal gehad. Deze werd mede bepaald door de layout van de techniek. De motor is voor de vooras geplaatst, een ideale manier voor vierwielaandrijving en voor wie dat niet wil is voordelige voorwielaandrijving mogelijk. Het nadeel is dat de voorzijde optisch erg zwaar is.
      Veelbelovend
      De concept versie van de Audi e-tron GT zag er veelbelovend uit. Audi heeft nu al afbeeldingen van de productieversie ‘gelekt’. Net als bij de e-tron heeft de e-tron GT een bizarre wrap, waardoor de subtiele lijnvoering nog niet helemaal zichtbaar is.
      Fraaie lijnen
      Wel is te zien dat de e-tron GT zijn fraaie lijnen grotendeels gaat behouden. Bij de Porsche Taycan (met wie de e-tron GT veel techniek zal delen) zag je dat de vertaling van concept (Mission-E) naar productiemodel goed ging, zij het dat de carrosserie wat smal en zielig werd (voor een betere stroomlijn en dus betere range). Dat gezegd hebbende, de e-tron wordt aanzienlijk minder breed.

      Productie e-tron GT
      Ook de Audi e-Tron moet inboeten, maar als de foto’s ons niet bedriegen, behoudt de e-tron GT voldoende wulpse vormen. Naast de afbeeldingen heeft Audi ook een videootje waarbij ze laten zien dat de productie bijna op gang begint te komen. De productie staat gepland voor eind 2020, voor die tijd zal het productiemodel onthuld gaan worden.
    • BMWMB
      By BMWMB
      BMW komt met een uitgebreide reeks elektrische modellen, nieuwkomers waarvan het gros zijn basis met een regulier model deelt. Ook van de 3-serie komt er een elektrische versie en het is die auto die nu in camouflagepak is betrapt.
      BMW brengt volgend jaar de eigenzinnig vormgegeven iNext op de markt. Die elektrische cross-over krijgt een compleet eigen koets en lijkt daarmee niet direct gebaseerd op een regulier productiemodel. De iNext lijkt daarmee een uitzondering op de BMW-regel. Het merk biedt de consument naar eigen zeggen per model graag de keuze en dat houdt onder meer in dat diverse modellen niet alleen met verbrandingsmotoren en plug-in hybride aandrijflijnen, maar ook in geheel elektrische vorm beschikbaar komen. De BMW X3 is daarvan met de iX3 een goed voorbeeld. De i4 wordt een volledig elektrische versie van de nog te onthullen nieuwe BMW 4-serie Gran Coupé en ook met de nieuwe i3 bewandelt BMW dat pad. Het is straks over en uit voor de markant vormgegeven elektrische hatchback met die naam. De nieuwe i3 wordt 'gewoon' een elektrische 3-serie.
      De nieuwe i3 deelt zijn basis dan ook gewoon met de actuele 3-serie en dat betekent dat onder de koets van deze elektrische sedan ook een versie van BMW's CLAR-platform schuilt. De nieuwe BMW i3 krijgt mogelijk dezelfde 286 pk en 400 Nm sterke elektromotor op de achteras als de BMW iX3. De iX3 heeft een 74 kWh groot accupakket in zijn bodem. Kijk niet gek op als de nieuwe i3 een pakket met een vergelijkbare capaciteit tussen de voor- en achteras krijgt. Eenmaal op de markt moet de i3 zijn tanden zetten in elektrische succesnummers als de Tesla Model 3. Wat uiterlijk betreft onderscheidt de i3 zich straks van de reguliere 3-serie met een reeks blauwe accenten. Denk daar een dichte grille bij terwijl je het uitlaatsysteem wegdenkt en voilà: de i3 is geboren. We verwachten de nieuwe BMW i3 volgend jaar op de markt.


      https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-bmw-i3-in-beeld-2/
    • dragonfly
      By dragonfly
      Ik heb kort met een Mazda MX-30 kunnen rijden. Zowel de buitenkant als binnenkant oogt als een normale auto wat leuk is. Het spartaans interieur van bepaalde andere merken spreekt me niet aan. Een auto moet knopjes hebben 🙂 
      https://nl.mazda.be/modellen/mazda-mx-30/


      De auto was rijkelijk uitgerust met oa. een HUD

      Maar hoe rijdt dat nu hé. Wel ik moet zeggen beter dan verwacht. Onderstel en ophanging zijn vrij stug afgeveerd waardoor je bochten kan nemen zonder het gevoel te hebben om op een boot te zitten. Aangenaam verrast en deze wagen is ideaal als 2de wagen of als enige wagen voor gezinnen die niet veel kilometers doen.

      Er is geen push zoals andere elektrische wagens hebben maar het rijdt vlot genoeg en je bent nog steeds sneller weg dan met een 1.4 liter motor die veel wagens nu al hebben.

      Ik ben 1m82 en de zetel stond een 5cm te ver naar achter voor mezelf dus ruimte achterin is voldoende voor kinderen en jongeren.


      Prijs begint aan 33.450 EURO en de wagen heeft "145pk". Testrit kan je aanvragen via Mazda De Roover --> https://de-roover.mazda.be/nl of @Mazdastruction
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions