Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja, want die vertellen altijd de volledige waarheid.

:lolz:

In de simpelste dossiers maken ze al fouten bij de vleet. Echt, je kan die voor geen haar vertrouwen.

Beter op een autoforum vragen dan, inderdaad. 

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
2 minutes ago, Polygoon said:

Beter op een autoforum vragen dan, inderdaad. 

Ik heb meer vertrouwen in het advies van sommigen hier, dan van het sociaal secretariaat. Als ik zie hoeveel kemels die al gemaakt hebben ....

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
9 uren geleden, Polygoon zei:

Ik zou zo’n dingen aan je sociaal secretariaat vragen als je zeker wil zijn  

Ik wou het toch al eerst eens vragen aan de AM elite. Jullie weten allang dat ik niet van de slimste ben dus op deze manier stel ik geen te domme vragen meer aan het sociaal secretariaat

Geplaatst:
49 minuten geleden, toere zei:

Ik wou het toch al eerst eens vragen aan de AM elite. Jullie weten allang dat ik niet van de slimste ben dus op deze manier stel ik geen te domme vragen meer aan het sociaal secretariaat

Als ik @ir_fuel mag geloven kan je beter de domme vragen ginder stellen en de ingewikkelde hier  :D 

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
On 4/9/2024 at 8:40 PM, Polygoon said:

Als ik @ir_fuel mag geloven kan je beter de domme vragen ginder stellen en de ingewikkelde hier  :D 

En zelfs de domme vragen ...

Ik herinner me nog de tijd dat mijn vrouw 1 deeltijds personeelslid had. Bediende. Moeilijk is dat toch niet medunkt?

ELKE MAAND maakten die fouten in de berekening van de voorheffing. Liefst in hun voordeel. In een klein bedrijf waar elke euro telt is dat zeer leuk, zeker omdat ze nooit terugbetalen maar dat wel "verrekenen met de afrekening van volgende maand". Pure waanzin.

Geplaatst:

ik denk dat @dragonfly daar ook kan over vertellen. "Hoeveel kost mij een personeelslid met dit en dat van voordelen" om dat nadien met extra shit erbij af te komen.

Geplaatst:
20 minuten geleden, gewoon ik zei:

ik denk dat @dragonfly daar ook kan over vertellen. "Hoeveel kost mij een personeelslid met dit en dat van voordelen" om dat nadien met extra shit erbij af te komen.

Klopt. Net nog een leuke afrekening ontvangen van kwartaal 1. Ik hoop dat alles nu achter de rug is  

Geplaatst:
2 hours ago, dragonfly said:

Klopt. Net nog een leuke afrekening ontvangen van kwartaal 1. Ik hoop dat alles nu achter de rug is  

Zot he, elke maand een nieuwe verrassing in de bus, die ze u op voorhand niet verteld hadden bij de "totaalkost".

• 11 maanden later...
Geplaatst: (aangepast)

Klopt het dat de inschrijving in Vlaanderen voor een Alpina b3 g20 rond de +-7000 (!) euro is? hoe zit het met de diesel?

aangepast door 67Elberrr
Geplaatst:

Aan de hand van deze cijfers: https://www.alpina-automobiles.com/en/models/b3/technical-data/

Komt het op:
Jaarlijkse verkeersbelasting

€ 1.104,14

Belasting op inverkeerstelling

€ 9.217,13

Voor de diesel, kom je met deze cijfers: https://www.alpina-automobiles.com/en/models/d3-s/technical-data/saloon-awd/

Op deze taksen:
Jaarlijkse verkeersbelasting

€ 1.283,43

Belasting op inverkeerstelling

€ 3.405,91

• Thanks Friendly 1
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

Denk dat ze een fout gemaakt hebben bij de Mini, euro 0 in plaats van euro 4 🙈, straks eens bellen... Zou anders wel veel zijn, zijn de overheidsprogramma's nu niet slimmer dan dat en dat dat niet kan bij een auto uit 2006? :D

Screenshot_20250522_081619_Brave.thumb.jpg.afc38791e818d5b0c7fbee0836db4a12.jpg

Geplaatst:
19 minuten geleden, Krikkie zei:

Denk dat ze een fout gemaakt hebben bij de Mini, euro 0 in plaats van euro 4 🙈, straks eens bellen... Zou anders wel veel zijn, zijn de overheidsprogramma's nu niet slimmer dan dat en dat dat niet kan bij een auto uit 2006? :D

Screenshot_20250522_081619_Brave.thumb.jpg.afc38791e818d5b0c7fbee0836db4a12.jpg

Altijd al raar gevonden dat ze dat elke keer opnieuw overtypen. Dat dat niet gewoon een drop-downtje is met standaard modellen in in 2025...

Geplaatst:
18 minuten geleden, PJH zei:

Altijd al raar gevonden dat ze dat elke keer opnieuw overtypen. Dat dat niet gewoon een drop-downtje is met standaard modellen in in 2025...

Dat is he! Vind nu ook wel niets op de COC papieren over de euronorm, zal eens naar de dealer rijden worden zeker?

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Zeg een vraagje omtrent de VAA, onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefactureerde waarde inclusief de opties en belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno.

Maar wat als je die auto 2e hands aangekocht hebt zonder weet van de originele aankoopprijs?

Vind daar niet direct iets over terug. 

Geplaatst:

Aankoopprijs is irrelevant: catalogusprijs, dat is waar het om gaat.

Geplaatst:
10 uren geleden, Spillies zei:

Zeg een vraagje omtrent de VAA, onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefactureerde waarde inclusief de opties en belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno.

Maar wat als je die auto 2e hands aangekocht hebt zonder weet van de originele aankoopprijs?

Vind daar niet direct iets over terug. 

Dan stuurt de boekhouder meestal een mail naar de klant om te informeren bij de verkoper naar de cataloguswaarde 😛 

• 1 maand later...
Geplaatst:

Beetje vreemd dat er nog altijd geen nieuws is over BIV/VB voor EV's. In Diependaele zijn beleidsverklaring, die nochtans vol stond met besparingen en nieuwe belastingen, wordt er met geen woord over gerept. 

Geplaatst:
Op 25/7/2025 om 08:47, Stancke zei:

Dan stuurt de boekhouder meestal een mail naar de klant om te informeren bij de verkoper naar de cataloguswaarde 😛 

Dit.

Geplaatst:
51 minuten geleden, Fr79 zei:

Beetje vreemd dat er nog altijd geen nieuws is over BIV/VB voor EV's. In Diependaele zijn beleidsverklaring, die nochtans vol stond met besparingen en nieuwe belastingen, wordt er met geen woord over gerept. 

Klopt. Terwijl ik 't maar normaal zou vinden dat daar een - al is het een minimale - belasting op wordt ingevoerd. 

Geplaatst:
52 minuten geleden, Fr79 zei:

Ze zitten daar met een gigantisch probleem om de belasting door het grondwettelijk hof te krijgen.

Momenteel is de verkeersbelasting voor élke wagen (zowel ICE als EV) gebaseerd op één formule. Een formule die ervoor zorgt dat het bedrag bij EV's altijd op nul uitkomt. Maar één formule desalniettemin. Dat zorgt ervoor dat er geen discriminatie ingeroepen kan worden.

Om EV's nu ook te laten betalen in verkeersbelasting, moeten ze dus de formule aanpassen. En dat is blijkbaar moeilijker dan gedacht. Probleem is om de wettelijke grond te zoeken waarop de belasting kan worden gebaseerd. Momenteel is CO2 uitstoot de basis, maar dat kan je niet meer met EV's.

Teruggaan naar fiscale PK's is zelfmoord voor EV's... die altijd een pak meer vermogen hebben. Belasting op gewicht (zoals in Nederland) zou een optie zijn, maar dan prijs je EV's ook weer uit de markt. Kilometerheffing zou in principe het beste zijn. Maar dan wordt het land weer zot.

En dan ook niet te vergeten dat ze een akkoord met Wallonië en dan vooral Brussel nodig hebben. 90% van de EV's zijn leasewagens die in Brussel zijn ingeschreven. En aangezien er daar nog geen regering is, is het moeilijk onderhandelen.

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 3
Geplaatst:

De afnemende aftrekbaarheid voor hybrides blijft nu definitief voor vennootschappen? Bestaan er nog uitzonderingen?  
Dus indien een nieuwe auto gekocht wordt in 2026, nog een aftrekbaarheid van hoeveel? 50%? Of nog minder? 

Onze XD3 (van 2020) blijft vreemd genoeg wel 50% aftrekbaar, ondanks zijn CO² uitstoot van 173g/km...

Want if so, dan is een nieuwe hybrid die minder dan een derde van de CO² uitstoot, fiscaal even interessant als een goeie oude 3.0d ? 
Ben daar uiteraard niet geheel kwaad voor, maar blijft toch een bizarre kronkel. 
VAA gewijs is't natuurlijk wel een ander verhaal.

@Tommie of andere fiscaal experts? 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
11 minuten geleden, Parsifal zei:

Teruggaan naar fiscale PK's is zelfmoord voor EV's... die altijd een pak meer vermogen hebben.

Fiscale pk's zijn enkel gebaseerd op cilinderinhoud. 

• Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
Zojuist, Mazdastruction zei:

Fiscale pk's zijn enkel gebaseerd op cilinderinhoud. 

Is dat in Wallonië en Brussel niet een combinatie van PK's en cilinderinhoud geworden?

Geplaatst:
19 minuten geleden, Parsifal zei:

Ze zitten daar met een gigantisch probleem om de belasting door het grondwettelijk hof te krijgen.

Momenteel is de verkeersbelasting voor élke wagen (zowel ICE als EV) gebaseerd op één formule. Een formule die ervoor zorgt dat het bedrag bij EV's altijd op nul uitkomt. Maar één formule desalniettemin. Dat zorgt ervoor dat er geen discriminatie ingeroepen kan worden.

Om EV's nu ook te laten betalen in verkeersbelasting, moeten ze dus de formule aanpassen. En dat is blijkbaar moeilijker dan gedacht. Probleem is om de wettelijke grond te zoeken waarop de belasting kan worden gebaseerd. Momenteel is CO2 uitstoot de basis, maar dat kan je niet meer met EV's.

Teruggaan naar fiscale PK's is zelfmoord voor EV's... die altijd een pak meer vermogen hebben. Belasting op gewicht (zoals in Nederland) zou een optie zijn, maar dan prijs je EV's ook weer uit de markt. Kilometerheffing zou in principe het beste zijn. Maar dan wordt het land weer zot.

En dan ook niet te vergeten dat ze een akkoord met Wallonië en dan vooral Brussel nodig hebben. 90% van de EV's zijn leasewagens die in Brussel zijn ingeschreven. En aangezien er daar nog geen regering is, is het moeilijk onderhandelen.

Dit klopt niet.

VB/BIV is een gewestelijke materie, niet federaal. Vlaanderen heeft Brussel en Wallonië niet nodig om taksen op EV's in te voeren. Kijk naar de bestaande berekeningen voor die taksen. De 3 gewesten hanteren daar andere regelgeving in.

Operationele leaseco's vallen onder de oude federale wetgeving om uniformiteit in bedrijfswagens te geven, dat heeft weinig met Brussel te maken. Alphabet, Ayvens, Arval, KBC Lease... allemaal Vlaams gewest.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid