Ga naar inhoud

Berekening BIV, VB & VAA


Phil

Aanbevolen berichten

Zojuist, josenjef zei:

In die zin vraag ik mij af hoe de balans zou zijn mocht de 545e gelijk gelanceerd zijn met de X5 45e.

Idem als nu, want bestaat niet in Touring. Moest hij in Touring bestaan, verkocht de 545e een stuk beter dan nu. Maar de X5 zou altijd hoger scoren, want SUV en 24kWh. 545e is slechts 12kWh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/1/2022 om 19:03, Roger zei:

Met zo’n X5 45e zouden wij echt 99% van onze kilometers elektrisch doen. Beetje zonde van de zescilinder dan 😅

Daar zijn andere oplossing voor. Lees iX.

Mij zou het niet lukken helaas. Dus komt er volgend jaar een opvolger van de Q7 hybride.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, D Squaloid zei:

Daar zijn andere oplossing voor. Lees iX.

Mij zou het niet lukken helaas. Dus komt er volgend jaar een opvolger van de Q7 hybride.

Ja, daarom dat ik bij dergelijke uitgaven gewoon richting Taycan zou gaan. In zo’n iX krijgen ze mij niet al gaven ze hem aan 50%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Roger zei:

Ja, daarom dat ik bij dergelijke uitgaven gewoon richting Taycan zou gaan. In zo’n iX krijgen ze mij niet al gaven ze hem aan 50%.

Mee eens, ik vind een iX ook drie keer niks.

Ik begrijp de keuze voor een Taycan. Wat een fantastische auto! Maar niet als alternatief voor een X5/Q7; voor mijn situatie (5 tal keer per jaar op vakantie met de auto met het gezin incl. een hoop bagage. Stoppen doen we niet behalve om te tanken). Dus dan blijven de SUV’s PHEV’s over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Kan er iemand het volledige artikel posten?

Quote

Verkeersbelasting in Vlaanderen daalt voor nieuwe auto’s: “80% van nieuwe kopers is nu beter af”

De strengere Europese uitstootnormen zorgen in Vlaanderen niét voor een verhoging van de autobelasting. Of toch niet voor wie een propere auto bezit. “80% van de nieuwe kopers is beter af dan voorheen”, zegt Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA).

https://www.hln.be/geld/verkeersbelasting-in-vlaanderen-daalt-voor-nieuwe-autos-80-van-nieuwe-kopers-is-nu-beter-af~ae8235d8/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/5/2022 om 08:20, Dimitri zei:

.

Quote

Verkeersbelasting in Vlaanderen daalt voor nieuwe auto’s: “80% van nieuwe kopers is nu beter af”

De strengere Europese uitstootnormen zorgen in Vlaanderen niét voor een verhoging van de autobelasting. Of toch niet voor wie een propere auto bezit. “80% van de nieuwe kopers is beter af dan voorheen”, zegt Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA).

Lorenzo Terrière, Fleur Mees 

Na het gesjoemel met de uitstoot en de software bij verschillende automerken - de zogenaamde ‘Dieselgate’ - besloot de Europese Unie om strengere uitstootnormen te hanteren. Lidstaten mochten vrij kiezen hoe ze de nieuwe CO2-metingen zouden belasten. Alles wees er dus op dat vanaf 2021 de autobelasting overal zou stijgen. Niet in Vlaanderen, zo blijkt nu. 

 

De Vlaamse regering koos ervoor om zware, vervuilende auto’s meer te belasten en propere auto’s minder te belasten. Die keuze werpt haar vruchten af: al na twee jaar zien we een duidelijke trendbreuk, meldt Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA). Vlamingen kopen bewust minder vervuilende auto’s en strijken een belastingkorting op. Autoproducenten wijzigen hun aanbod: zij zetten groene modellen meer in de etalage. “We hebben het onderscheid tussen vervuilend en niet-vervuilend scherper gesteld”, vertelt Diependaele. “Als we alles bij het oude hadden gelaten, dan was de autobelasting met 20% verhoogd. Nu is 80% van de nieuwe aankopers beter af dan voorheen.” Die transitie naar properdere en groenere automodellen gaat zelfs sneller dan gedacht. 

Hoewel de autoverkoop tijdens de coronacrisis in elkaar zakte, bleven de inkomsten uit de verkeersbelastingen (1,38 miljard euro) quasi stabiel. Dat komt vooral omdat de vervuilende auto’s meer worden belast. 

 

Winnaars

In Vlaanderen zijn er twee autobelastingen: eenmalig bij het eerste gebruik (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting (JVB). Voor beide belastingen zijn nu meer “winnaars” dan gedacht. De eerste belasting daalt voor liefst 80% van de aankopen, de tweede voor 75% van de consumenten.

 

ANP

 

© ANP

Kijken we naar de meest verkochte automodellen, dan spaar je voor de eenmalige autobelasting makkelijk 50 à 150 euro uit (zie kader). Bij de populairste benzine-auto, de Volvo XC40, loopt het voordeel zelfs op tot 243 euro. Momenteel is de Volkswagen Passat de vaakst gekochte diesel-auto: daar betaal je 63 euro minder. En bij de jaarlijkse verkeersbelasting win je dan nog eens een handvol euro’s. Belangrijk is vooral de dalende trend: iedereen had na de ‘Dieselgate’ net hogere autobelastingen verwacht.

Vergroening

Gaat vergroening dan toch hand in hand met lagere belastingen? Vaak horen we net het omgekeerde. Klimaatinspanningen kosten vaak extra geld. Minister Diependaele: “Ons hoofddoel is om het wagenpark te vergroenen. Maar het zou onterecht zijn om zomaar voor iedereen de autobelastingen te verhogen. Mensen moeten de vrijheid hebben om te kunnen kiezen.”

Koestert minister Diependaele nog grotere ambities? “We hebben hier onze groene doelstelling voor deze legislatuur bereikt. De volgende regering moet verdere stappen zetten. Het gaat wel snel: kijk naar de grote stijging van het aantal nieuwe elektrische wagens. In Vlaanderen springen we van 3.700 in 2017 naar 22.000 aangekochte exemplaren in 2022. Die toename komt er ook doordat we de autobelasting voor deze auto’s op nul hebben gezet.” 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een belachelijke redenatie alweer. We belasten alles kapot en sturen de mensen richting de goekopere optie dus nu zijn ze beter af dan voorheen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...

Hoe zit het nu met de berekening van de VAA na 01/'23? 
Auto's als een X5 45e of GLE hybrid vallen dit jaar nog mee qua taks en VAA. Maar hoe zit het vanaf volgend jaar als je pas volgend jaar iets koopt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Maxime S zei:

Hoe zit het nu met de berekening van de VAA na 01/'23? 
Auto's als een X5 45e of GLE hybrid vallen dit jaar nog mee qua taks en VAA. Maar hoe zit het vanaf volgend jaar als je pas volgend jaar iets koopt? 

Dat ga je weten halverwege volgend jaar en gaan ze met terugwerkende kracht verrekenen.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, ICM zei:

Dat ga je weten halverwege volgend jaar en gaan ze met terugwerkende kracht verrekenen.

Is dat echt zo? 

Dus men kondigt het einde van een regel aan, zonder daarbij de andere, nieuwe regels voor te stellen? We zijn 3 maand voor het jaareinde...!? 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Maxime S zei:

Is dat echt zo? 

Dus men kondigt het einde van een regel aan, zonder daarbij de andere, nieuwe regels voor te stellen? We zijn 3 maand voor het jaareinde...!? 

Was ironisch bedoeld, maar het is nog gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ICM zei:

Was ironisch bedoeld, maar het is nog gebeurd.

Jah! ok dan :D

Heb echt geen flauw idee van hoe het zal evolueren. Totaal niet gevolgd.
Worden X5 achtige toestanden extreem veel duurder in VAA en taksen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Maxime S zei:

Jah! ok dan :D

Heb echt geen flauw idee van hoe het zal evolueren. Totaal niet gevolgd.
Worden X5 achtige toestanden extreem veel duurder in VAA en taksen? 

No idea.

Betalen of elektrisch rondzoemen hé vriend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb es een vraag aangaande onze Panamera hybrid. Dit is eentje die besteld is nog in 2017, dus een voordelige fiscaliteit zolang contract loopt/ik eigenaar ben. 
 

Nu loopt binnenkort het renting contract af. Wagen staat op naam van mijn vennootschap. Ik was van plan deze over te kopen vd maatschappij bij einde contract. 
Maar, betekent het einde vh contract met de maatschappij ook het eind vd voordelige regeling? Want indien dat zo is heeft het geen zin. Dan koop ik beter iets anders. 

aangepast door Mich
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, delou zei:

Uw voordeel blijft behouden zolang hij niet van eigenaar veranderd.

Als de leasemaatschappij hem aan mij verkoopt, verandert hij van eigenaar in principe. 
Dus ik ben het voordeel dan kwijt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat hij ingeschreven onder uw vennootschap?  Dus uw vennootschap betaald de wegenbelasting en de verzekering?  Zo ja dan veranderd hij niet van eigenaar voor de belastingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, delou zei:

Staat hij ingeschreven onder uw vennootschap?  Dus uw vennootschap betaald de wegenbelasting en de verzekering?  Zo ja dan veranderd hij niet van eigenaar voor de belastingen. 

Klopt zo is het. 
Ben je zeker dat het voor de fiscus zo is want uiteindelijk wordt er wel een verkoopfactuur opgesteld he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid