Ga naar inhoud

MotoGP/2/3/WSBK/...


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

Milieunormeringen die strenger worden, zullen op termijn nog wel één en ander van circuits doen verdwijnen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/1/2020 at 12:39 PM, Vanni said:

Zou dat crossparcour in Comines nog bestaan?

ja, ben er een paar jaar geleden nog eens geweest bij een activiteit van de scouts.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iannone zijn B staal is ook positief. Zeg maar alvast dag met het handje naar uw motogp carrière. 

Smith zou zijn vervanger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/1/2020 om 13:24, utah zei:

Milieunormeringen die strenger worden, zullen op termijn nog wel één en ander van circuits doen verdwijnen.
 

Het zijn niet de milieunormen die de grootste vijand zijn, maar het aantal bezoekers/rijders dat drastisch terug loopt. Dat zie je ook aan het aantal race/circuitscholen. 10-15 jaar geleden waren er toch pakken meer.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

Het zijn niet de milieunormen die de grootste vijand zijn, maar het aantal bezoekers/rijders dat drastisch terug loopt. Dat zie je ook aan het aantal race/circuitscholen. 10-15 jaar geleden waren er toch pakken meer.  

Is het een niet gelinkt aan het ander? Ik herinner me toch veel gedoe rond het sluiten van motorcross-terreinen meer dan 20 jaar geleden. Als je het nergens meer kan doen ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

Is het een niet gelinkt aan het ander? Ik herinner me toch veel gedoe rond het sluiten van motorcross-terreinen meer dan 20 jaar geleden. Als je het nergens meer kan doen ...

 

Mja.. De kip of het ei... Ik zou toch durven stellen dat er in het algemeen wel een verminderde interesse uit gaat naar het beoefenen van auto/motorsport. Mensen geven toch eerder hun geld aan andere zaken uit. Het is ook allemaal wel wat duur geworden... In de jaren '70 kon je met gelijk wat gelijk waar een circuit op vlammen. Nu zijn er regels, is de toegang duurder, is de brandstof duurder,... De regels en de verhoogde veiligheid zijn uiteraard een plus, maar het maakt alles minder toegankelijk, waardoor er minder mensen een kans krijgen om 'verliefd" te worden. 

en uiteraard ook het gezaag van buren, waardoor je al bijna verplicht bent om verlof te nemen om eens op circuit te kunnen gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heb je het over auto/motorsport in het algemeen, en niet enkel over motocross?

Vooral cross en moto op circuit. Maar het zou me niet verbazen dat die lijn naar de wagens ook doorgetrokken mag worden. Maar in die wereld ben ik minder thuis. 

M&T gaat nu bijvoorbeeld maar bij uitzondering eens op circuit voor een lezersdag. Vroeger kon je quasi elke week wel ergens met hun eigen M&T actief organisatie iets doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Waar haal je die wijsheid vandaan?

Klopt geen jota van.

 

Ok. Je hebt gelijk. M&T actief is gestopt omdat ze overbevraagd waren en de druk niet meer aankonden :fp: Wat ook duidelijk te zien in is de verkoopcijfers van de sportieve motoren, die gaan jaar na jaar omhoog! Sportief rijden en race is hot! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tjeu said:

Ok. Je hebt gelijk. M&T actief is gestopt omdat ze overbevraagd waren en de druk niet meer aankonden :fp: Wat ook duidelijk te zien in is de verkoopcijfers van de sportieve motoren, die gaan jaar na jaar omhoog! Sportief rijden en race is hot! 

Weerom, je kent er niks van.

Er zijn nog nooit zoveel circuit-organisaties geweest als vandaag de dag en alles zit constant vol. Maar hey, wat weet ik er van he. Een goeie vriend van mij organiseert nog maar 15 jaar lang circuitdagen voor moto's, en ik heb zijn heel reservatiesysteem op poten gezet, dus wat zou ik inzicht hebben in de markt en eventuele groeicijfers.

 

:fp: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Mettet, een circuit dat 15 jaar geleden zelfs niet bestond:

april: 8 dagen voor moto's

mei: 11 dagen voor moto's

juni: 15 dagen voor moto's

Moet ik nog verder gaan?

 

Mertens School: 20 events dit jaar

Trackdays: 21 events dit jaar

Intertrack: 32 events dit jaar

Eybis: 16 meerdaagse buitenlandse events dit jaar

Bikersdays: 18 events dit jaar

 

En dat zijn alleen de Belgische organisaties.

 

Maar nee, dat is allemaal aan het uitsterven en die markt krimpt :fp: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Letterlijk ieder motorblad had vroeger zijn circuit dagen. Allemaal weg. No Budget-cup lijkt ook weg te zijn. Ook winkels zoals RAD en garages zoals Dhaese en wim motors organiseerde activiteiten, allemaal gedaan. en zo zijn er nog een hoop. En allemaal omdat er geen volk meer op af kwam. 

Bervoets en Smets hebben begin dit jaar nog een charme offensief uit proberen voeren om terug mensen op de cross moto te krijgen aangezien ze geen toekomst meer zien voor de sport. 

Dat er nog organisaties zijn die goed draaien daar twijfel ik zeker niet aan, maar dat wil niet zeggen dat de algemene populariteit is toegenomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, Tjeu said:

Letterlijk ieder motorblad had vroeger zijn circuit dagen.

"Ieder motorblad". Hoeveel zijn er dat in België?

Quote

Dat er nog organisaties zijn die goed draaien daar twijfel ik zeker niet aan, maar dat wil niet zeggen dat de algemene populariteit is toegenomen. 

Man, echt, hou er toch over op :lolz:

Intertrack bestond vroeger niet, Trackdays deed 10 jaar geleden 5 dagen op een jaar, Mertens deed een paar stages. Die "amateurs" van de lokale motowinkel die organiseerden zijn er allemaal tussenuit omdat ze geen volk meer kregen omdat hun organisaties op niks trokken. Ben destijds op genoeg plaatsen gaan rijden en het verschil was duidelijk. Als mensen beseffen dat ze op een ander beter bediend worden voor hetzelfde geld komen ze niet meer. Dat heeft niks te maken met algemene populariteit.

 

Het lijstje dat ik opnoem omvat 110 events op een seizoen. Kom net tot het besef dat ik de 35 van Motorsportschool Zolder nog vergeten ben. Dat zijn er dus 145.

Een seizoen loopt van april tot begin oktober. Dat is 6 maand (en een paar dagen in oktober). Dat zijn ongeveer 182 dagen, dat zijn meer dan 5 events per week, elke week, en dan tel ik buitenlandse organisatoren er nog niet bij.

Nee, de algemene populariteit is niet toegenomen hoor.

Maargoed, jij zal het wel best weten zeker ....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tjeu zei:

Ok. Je hebt gelijk. M&T actief is gestopt omdat ze overbevraagd waren en de druk niet meer aankonden :fp: Wat ook duidelijk te zien in is de verkoopcijfers van de sportieve motoren, die gaan jaar na jaar omhoog! Sportief rijden en race is hot! 

Ik moet nu toch zeggen dat Fuel, die er ongetwijfeld niks van kent, in deze toch wel gelijk heeft. Of toch wat het aandeel circuit rijden betreft. In de cross kan het goed zijn dat daar minder animo is wegens sluiten van allerlei parcours. Maar circuitrijden boomt als nooit tevoren. Hij was trouwens nog GD dagen, circuitfun en club mot vergeten. Samen nog goed voor meer dan 20 dagen in binnen- en buitenland.

Dat er geen racers meer verkocht worden is simpel hé. Er worden er veel minder gemaakt. Fabrikanten richten hun peilen op het oosten met goedkope modelletjes, en daarnaast op hoogpoters omdat dat goed verkoopt. Je zou gek zijn om in het huidige verkeer hier in europa nog op een racer te kruipen met de wegen die dichtslibben, trajectcontroles,... Wil je op de openbare weg knallen heb je veel meer plezier op een naked. En het aanbod is toegenomen. Vroeger had je een naked, een chopper, een racer en een crossmoto. En nu heb je sport touring, hoogpoters, motoscooters,... (Je kan de vergelijking doortrekken waarom er steeds minder breaks verkocht worden). Daarnaast durf ik te zeggen dat meer als de helft van de circuitmoto's van voor 2007 zijn. 600rr's van voor die jaren, R6jes,... het rijdt er vol van. En misschien dat 10 a 20 procent wel echt recent gerief is, maar hoeveel mensen hebben het geld om 10 ciruitdagen op een jaar te doen met een nieuwe S1000RR waarbij je iedere bocht kans hebt om hem neer te leggen?

Dat de boekjes en de lokale motorhandel gestopt zijn lijkt me logisch, enerzijds is er het verschil met de goed draaiende professionele organisatoren, en anderzijds zijn er ook gewoon geen goeie vrije dagen meer te verdelen. Of denk jij dat motohandel Patrick morgen naar Mettet kan bellen om te zeggen dat hij graag een tweedaagse wil vastleggen met den 21ste juli? Alles wordt een jaar op voorhand verdeeld onder de grote, en misschien kan je als ééndagsvlieg nog wel ergens een donderdag eind april vast krijgen. Lijkt me commercieel niet echt interessant, zeker als je weet wat een dagje Mettet afhuren nu kost in vergelijking met 10 jaar geleden. Das prijs maal 4. (Bestaat Mettet al 10 jaar? het zal er rond schommelen denk ik.) Toen kwam je daar toe op een parking en kon je gaan schijten in een container, en Bertrand stak iedere middag zijn barbeque aan voor pain saucisse. Vlaggers moest je zelf voorzien. Nu staat er daar een heel complex met een paar pitboxen, resto, ... En die gasten van le forem die daar staan te vaandelzwaaien mag je er netjes bij huren. Wie een dag wil organiseren spreekt een organisatie aan, zoals Ducati Aarschot bij intertrack ofzo. En ik durf te gokken dat veel circuitrijders de dag van vandaag, nu alle info overal te vinden is, veel zelf aan hun moto doen en stukken bestellen op internet. Dus de meest interessante doelgroep is dat ook niet.

Op de site van motoren en toerisme lees ik:

Quote

Goed nieuws voor zowel de habitués als de beginners: op zaterdag 7 september 2019 trekken we namelijk weer naar Mettet voor een onvergetelijke lezersdag.

En Motorrijder gaat op 6 april 2020 via Club Mot naar Mettet. Dus waar dat vandaan komt dat de magazines niks meer organiseren...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wel aan het doodbloeden is, is het BK snelheid. Vroeger waren er een pak stratencircuits, Hoei, Erpe Mere, Evergem, Ronse, Gedinne, Oostende. Sinds dat allemaal is afgeschaft, is er niet te veel meer over. De enige straten/circuitrace die nog superspannend is, is Chimay. IRRC gaan kijken dat samen met BK liep, en super dagje gehad. 
Volgend jaar ga ik een piloot volgen uit de SBK klasse, Wouter Aelterman uit Destelbergen. Misschien krijg ik @Gixxer ook eens mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wel aan het doodbloeden is, is het BK snelheid. Vroeger waren er een pak stratencircuits, Hoei, Erpe Mere, Evergem, Ronse, Gedinne, Oostende. Sinds dat allemaal is afgeschaft, is er niet te veel meer over. De enige straten/circuitrace die nog superspannend is, is Chimay. IRRC gaan kijken dat samen met BK liep, en super dagje gehad. 
Volgend jaar ga ik een piloot volgen uit de SBK klasse, Wouter Aelterman uit Destelbergen. Misschien krijg ik [mention=1895]Gixxer[/mention] ook eens mee. 



Heb daar de helft van mijn leven gesleten.
Mijn vrouw gaat nogal lachen. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ge haar zegt dat ge met een braaf zieleke op stap bent? En Chimay moet ge niet betalen. Heb daar altijd gratis VIP tickets. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 jaar geleden waren er ook veel meer winkels.
Elk met verschillende circuit dagen per jaar voor 60 a 80€.
Dat waren vaste klanten die regelmatig een andere moto kochten of er iets lieten aanpassen en die verdienden daar nog iets aan.

De dagen van Motorwereld waren ook telkens uitverkocht maar dat was een andere sfeer.
Velen die daar voor de eerste keer kwamen kijken.
Bij de snellere groep veel uitslovers die met hun tijd op 2fast wilden stoefen.

Daar was altijd teveel volk en dus een pak meer dan op de duurdere vrij rijden sessies.

Wij gingen ook van het begin van het seizoen tot het eind en in de zomermaanden zelfs verscheidene keren per week.
Waren volledig geëquipeerd tot bandenwarmers en extra velgen met regenbanden toe.

Ook al mocht ik in sommige organisaties rijden voor een hamburger en een paar pinten.....het was toch iets te kostelijk naar de vrouw haar zin.
Dus na 15 jaar alles verkocht en geïnvesteerd in het huis.

We zijn toen bijna allemaal gestopt maar sinds 3 jaar rijden ze terug allemaal en moet zeggen dat ze veel rijden.
Er is dus nog veel te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leonske Vandaele die op zijn Duc moest springen bij de start. Dat waren hilarische tijden.

Meest memorable moment was het ongeluk van Albert Aerts in Chimay. Ik stond aan de bocht waar hij is verongelukt. Super piloot en belofte van zijn tijd. Zelfs Wuyts en Daemen keken er naar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/10/2020 at 5:55 PM, Frekkel said:

Dat er geen racers meer verkocht worden is simpel hé. Er worden er veel minder gemaakt.

Dat, en de mannen met geld kopen nu een racer die rechtstreeks wordt omgebouwd om op remorque te zetten en mee te gaan tracken. Heeft zelfs geen inschrijving meer. Het merendeel van het volk dat gaat tracken koopt een okkazie die ze dan ombouwen (of die al omgebouwd is, uit eoa kampioenschap).

Dat de markt voor race-moto's voor op straat in mekaar gestort is is een feit. Dat was 10 jaar geleden al aan de gang. Zelfs al is circuit rijden booming business, dat is nog altijd maar een fractie van de totale moto markt. Het is nu niet dat je geen prestaties krijgt in de andere segmenten vandaag de dag, zonder alle compromissen die je moet sluiten om op straat met je racer te gaan rijden (rijd maar eens < 80km/h gedurende 10km met een Duc 996 :lol: ).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid