Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto


msxx

Aanbevolen berichten

Ik droom af en toe wel nog eens van een andere motorfiets. Vooral ter vervanging van de SH, om naar Brussel mee te pendelen. Nu, gezien het maar twee dagen per week meer is, moet het voertuig immers niet meer hyper goedkoop rijden, waar de SH net zo goed in is. 

Tegenwoordig neem ik de CB bij droog weer, maar wanneer het regent verkies ik toch een motor met ABS en eentje zonder ketting. Dromerig doorblader ik dan eens het assortiment op de markt, waarbij ik steeds terug kom op een bepaald aantal modellen. De SH heeft voor mij drie nadelen die de vervanger niet meer zou mogen hebben. 

1) de achtervering is oncomfortabel. Logisch gezien het blok onafgeveerder massa is. 
2) een iets hogere topsnelheid zou welkom zijn. Nu het fileleed een stuk minder is, scheelt de reistijd tussen de SH en de CB toch wel een stuk. Ongeveer 10 min enkel of 20 op en af per dag. Die gebruik ik liever voor een wandelingetje of een ommetje met wat leuke bochten. 
3) de sound. Een mono (van dit formaat) klinkt gewoon kak. 

Dat laatste blijft wel het probleem. Mijn smaak van sound is wat moeilijk. 

De R9T staat al een tijd op de verlanglijst wegens erg knap, zuinig en cardan. Met de Akra's erop is de sound ok. Of ik met het blok en bak zou kunnen leven is weer een ander verhaal. Nooit geen fan van geweest. Maar de looks blijven wel echt jammie. 

 

Daarnaast uiteraard de V85TT. Wat een geweldig ding. Maar de droge koppeling zou wat zwaar zijn, wat een probleem kan vormen. Sound vind ik iets beter dan die van de Boxer. Vooral omdat er iets meer inlaatsound in aanwezig is. 

 

Maar als je dan toevallig een VFR filmpje tegen komt... :inlove: 

 

 

Jezus, dat blijft toch de sound van de eeuw. Voor mij met voorsprong nog steeds de best klinkende motor. 

En dus de vraag: wat is voor jullie de best klinkende motorfiets? 

Op nummer twee staat de CBX, samen met de GTL1600

Op drie de GL 

Op vier de originele CB

Nummer 5 ben ik nog niet aan uit. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tjeu
ivm geluid van de VFR moet ik u gelijk geven, die blijft hemels klinken.

Al moet ik zeggen dat een vriendin haar Daytona met arrows ook zalig klinkt.

Nu met de Brutale verschiet ik ervan hoe lekker die aan de voorkant klinkt bij volgas. Dat inductiegeluid overstemt (als ge erop zit) de uitlaat.  🤤

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet 100% hier op zijn plaats, maar een betere optie kon ik niet meteen bedenken.

Wij wonen nogal landelijk en mijne zoon wordt binnenkort 16... Ik ben in principe niet voor een brommer, maar het zou in ons geval wel makkelijk zijn zodat hij wat onafhankelijker kan worden voor zijn verplaatsingen van thuis naar dictie, vrienden, scouts, feestjes,...  Daarom het idee om eventueel toch te kijken om hier een brommer te voorzien voor hem tegen dat hij 16 wordt. Idee is dat hij die dan even kan gebruiken tot hij 18 is en richting auto kan gaan en dat mijn dochter die dan kan overnemen voor hetzelfde mee te doen als haar broer.

Scooters en vespa's ben ik niet echt zot aan, maar ik ben wel altijd al gek geweest van zo'n dax spelleke. Nu omdat origineel te kopen in orde of een projectje heb ik niet zo veel zin in want die kosten wel nogal wat en wie weet hoe gaan ze daarmee omgaan. Maar tegenwoordig zijn er al tal van namaak dax die je nu gewoon nieuw kan kopen.

Ik heb er al een paar gevonden, maar degene die ik tot nu toe best bekeken heb is de Bullit Heritage 50: https://bullitmotorcycles.com/product/heritage-silver/

image.thumb.png.76d1ea8b540f1f305ed48a91ee2d16ec.png

Dat ding kan je krijgen in A en B versie waarbij de eerste heel het gedoe van een rijbewijs vermijdt en eigenlijk is een A ok gezien de korte afstanden en het niet dagelijks gebruik om bvb naar school te gaan. 

Iemand ervaring met deze of eventueel met andere gelijkaardige replica's zoals daar zijn van ZhenHua en Skyteam. Of andere natuurlijk?

 

Bij het zoeken kwam ik ook volgende tegen... Wel enkel te verkrijgen in klasse B en ook een stukje duurder als in 2700 eur als ik me niet vergis is de Bullit Hero: https://bullitmotorcycles.com/product/hero-50/ 

image.thumb.png.97c0684365b8e62ce6bae092efdcbcf0.png

Dat is een modelleke dat ik echt cool vind, vooral gezien het in de lijn ligt van een beetje off road geïnspireerde cafe racer dat ik ook wel nog zou zien zitten. Je kan dit model ook in 125cc krijg (hoewel dat met die dax replica ook kan), maar dat zijn madam iets minder zitten en natuurlijk het nadeel dat ze allebei rijbewijs moeten gaan halen om ermee te mogen rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vergeten dat ze 18 moeten zijn voor een 125cc variant.. 

Skyteam is uiteindelijk al heel lang actief is in dat segment. Zou me verwonderen dat er daar nog echt problemen mee zijn 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk ook een skyteam verkiezen boven minder gekend replica merk.
A klasse zou ik achterwege laten, 25 km/u is echt triestig, kan je beter fietsen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Jan zei:

Niet vergeten dat ze 18 moeten zijn voor een 125cc variant.. 

Skyteam is uiteindelijk al heel lang actief is in dat segment. Zou me verwonderen dat er daar nog echt problemen mee zijn 

Zou geen 125 worden hoor, is echt de bedoeling om als brommer te gebruiken van 16 tot een goeie 18 of zo en occassioneel erna indien het uitkomt.

16 uren geleden, jan.van.gent zei:

Ik zou persoonlijk ook een skyteam verkiezen boven minder gekend replica merk.
A klasse zou ik achterwege laten, 25 km/u is echt triestig, kan je beter fietsen.

 

Ook een beetje zo'n gevoel, mijn madam is wel meer voor het gemak van een A klasse... Kopen en rijden zonder gedoe van rijbewijs...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ICM zei:

Aan 16j met een 125cc rijden. Hmm.

Schrijft hij toch niet? Ik lees dat het ook in 125cc bestaat, net als in B-klasse. 

@Naish, madam mag met haar autorijbewijs B-klasse rijden e. 

Een scooter mag dan wel niet "cool" zijn, die hebben toch enkele niet te onderschatten voordelen: 

a) bestaat met UBS, is nog lang geen ABS, maar in noodsituaties kan het toch wel al wat het verschik maken. 
b) je hebt een vak voor de helm op te bergen. Anders hangt die aan een ketting in de regen en is die binnen de kortste keren niet meer veilig
c) mogelijkheid om er iets op mee te pakken (voetenbord of onder zadel), je kan er ook standaard een regenpakje in steken waardoor hij niet overal als een verzopen kieken toe gaat komen en het ding gaat laten staan om niet altijd nat te zijn. 
d) heeft te minste remmen die ergens op slaan (als je naar een Yamaha ofzo gaat). Zo een Skyteam remt voor geen meter. 
e) daar zitten banden op die die naam waardig zijn en ook grip bieden. Ook bij regen. 
 

Als het de bedoeling is om hem te verplaatsen, dan zou ik inzetten op praktisch en veilig. Als het niet veilig en praktisch moet zijn, kan je hem even goed op een Speedelec zetten. Dat mag ook vanaf 16 jaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ICM zei:

Aan 16j met een 125cc rijden. Hmm.

Nee hoor 50cc hé. Maar die Hero kan je identiek hetzelfde krijgen met een 125cc... Nu ja, dat dax ding kan je ook krijgen met een 125 heb ik gezien WTF....

4 minuten geleden, Tjeu zei:

Schrijft hij toch niet? Ik lees dat het ook in 125cc bestaat, net als in B-klasse. 

@Naish, madam mag met haar autorijbewijs B-klasse rijden e. 

Een scooter mag dan wel niet "cool" zijn, die hebben toch enkele niet te onderschatten voordelen: 

a) bestaat met UBS, is nog lang geen ABS, maar in noodsituaties kan het toch wel al wat het verschik maken. 
b) je hebt een vak voor de helm op te bergen. Anders hangt die aan een ketting in de regen en is die binnen de kortste keren niet meer veilig
c) mogelijkheid om er iets op mee te pakken (voetenbord of onder zadel), je kan er ook standaard een regenpakje in steken waardoor hij niet overal als een verzopen kieken toe gaat komen en het ding gaat laten staan om niet altijd nat te zijn. 
d) heeft te minste remmen die ergens op slaan (als je naar een Yamaha ofzo gaat). Zo een Skyteam remt voor geen meter. 
e) daar zitten banden op die die naam waardig zijn en ook grip bieden. Ook bij regen. 
 

Als het de bedoeling is om hem te verplaatsen, dan zou ik inzetten op praktisch en veilig. Als het niet veilig en praktisch moet zijn, kan je hem even goed op een Speedelec zetten. Dat mag ook vanaf 16 jaar. 

Is niet voor madam hé, is voor de kids :D 

Ik lees je voordelen van een scooter... Maar blijft een dwaas en lelijk ding...

Tenzij je voor zo'n oldschool vespa gaat zoals DDKE natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, Tjeu said:

Als het niet veilig en praktisch moet zijn, kan je hem even goed op een Speedelec zetten. Dat mag ook vanaf 16 jaar. 

Het absurde is dat die dingen een pak meer kosten dan een scooter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van deze discussie, in Nederland denken ze er aan om vanaf 16j mensen toe te laten om met 125cc te rijden. Het idee er achter is om ze zo langer ervaring met minder vermogen te laten opdoen en op die manier blijven ze van de brommers af. Want bij brommers hebben ze geen opleiding nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Naish zei:

Nee hoor 50cc hé. Maar die Hero kan je identiek hetzelfde krijgen met een 125cc... Nu ja, dat dax ding kan je ook krijgen met een 125 heb ik gezien WTF....

Is niet voor madam hé, is voor de kids :D 

Ik lees je voordelen van een scooter... Maar blijft een dwaas en lelijk ding...

Tenzij je voor zo'n oldschool vespa gaat zoals DDKE natuurlijk...

CC speelt niet zo hard. Het is het vermogen dat eruit komt. Zo een 125cc dax ding is luchtgekoeld en gaat voor geen meter vooruit. Een Nitro van paar jaar terug gaat daar met zijn watergekoelde 2T 50cc los over. Allé, tot aan 45km/h, of inden de restrictie in de uitlaat verwijderd wordt ook op top. 

Hoe zie jij het met zo een DAX ding dan verlopen? Wat gaat hij doen met zijn helm? En wat met zijn voetbalkleren? Resultaat gaat gewoon zijn dadde em nog steeds gaat mogen voeren, waardoor het ding zijn nut voorbij schiet. Dat is dan ook zonde van het geld. Hou ook rekening met een zeer groot waardeverlies op 50cc's. De markt gaat daar al veel sneller naar de EV's, waardoor ICE s instant waardeloos zijn. Nu ja, statistisch gezien is dat voor een 16 jarige weinig van belang. Die is 8/10 toch perto binnen de twee jaar gebruik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, Naish said:

Misschien niet 100% hier op zijn plaats, maar een betere optie kon ik niet meteen bedenken.

Wij wonen nogal landelijk en mijne zoon wordt binnenkort 16... Ik ben in principe niet voor een brommer, maar het zou in ons geval wel makkelijk zijn zodat hij wat onafhankelijker kan worden voor zijn verplaatsingen van thuis naar dictie, vrienden, scouts, feestjes,...  Daarom het idee om eventueel toch te kijken om hier een brommer te voorzien voor hem tegen dat hij 16 wordt. Idee is dat hij die dan even kan gebruiken tot hij 18 is en richting auto kan gaan en dat mijn dochter die dan kan overnemen voor hetzelfde mee te doen als haar broer.

Scooters en vespa's ben ik niet echt zot aan, maar ik ben wel altijd al gek geweest van zo'n dax spelleke. Nu omdat origineel te kopen in orde of een projectje heb ik niet zo veel zin in want die kosten wel nogal wat en wie weet hoe gaan ze daarmee omgaan. Maar tegenwoordig zijn er al tal van namaak dax die je nu gewoon nieuw kan kopen.

Ik heb er al een paar gevonden, maar degene die ik tot nu toe best bekeken heb is de Bullit Heritage 50: https://bullitmotorcycles.com/product/heritage-silver/

image.thumb.png.76d1ea8b540f1f305ed48a91ee2d16ec.png

Dat ding kan je krijgen in A en B versie waarbij de eerste heel het gedoe van een rijbewijs vermijdt en eigenlijk is een A ok gezien de korte afstanden en het niet dagelijks gebruik om bvb naar school te gaan. 

Iemand ervaring met deze of eventueel met andere gelijkaardige replica's zoals daar zijn van ZhenHua en Skyteam. Of andere natuurlijk?

 

Bij het zoeken kwam ik ook volgende tegen... Wel enkel te verkrijgen in klasse B en ook een stukje duurder als in 2700 eur als ik me niet vergis is de Bullit Hero: https://bullitmotorcycles.com/product/hero-50/ 

image.thumb.png.97c0684365b8e62ce6bae092efdcbcf0.png

Dat is een modelleke dat ik echt cool vind, vooral gezien het in de lijn ligt van een beetje off road geïnspireerde cafe racer dat ik ook wel nog zou zien zitten. Je kan dit model ook in 125cc krijg (hoewel dat met die dax replica ook kan), maar dat zijn madam iets minder zitten en natuurlijk het nadeel dat ze allebei rijbewijs moeten gaan halen om ermee te mogen rijden...

Moest je eens tijd hebben, ga eens kijken bij https://bikestop.be/ in Laarne/Kalken

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW, er heeft naar mijn weet ook een 50cc versie bestaan van de Cagiva Planet. (een kleine Ducati Monster) 
Dat is een volwaardig rijwielgedeelte met knoerten van remmen, een performant blok (kan je met de vingers in de neus +100 km/h laten rijden), een italiaanse styling en toch praktisch; de tank zit achteraan en onder de dummytank kan een helm. 
Nadeel is dat de meesten daarvan al geprakt zijn en Cagiva een ramp is qua onderdelen. Maar dat was zowat het coolste ding in de categorie "mooi en praktisch". 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tjeu zei:

CC speelt niet zo hard. Het is het vermogen dat eruit komt. Zo een 125cc dax ding is luchtgekoeld en gaat voor geen meter vooruit. Een Nitro van paar jaar terug gaat daar met zijn watergekoelde 2T 50cc los over. Allé, tot aan 45km/h, of inden de restrictie in de uitlaat verwijderd wordt ook op top. 

Hoe zie jij het met zo een DAX ding dan verlopen? Wat gaat hij doen met zijn helm? En wat met zijn voetbalkleren? Resultaat gaat gewoon zijn dadde em nog steeds gaat mogen voeren, waardoor het ding zijn nut voorbij schiet. Dat is dan ook zonde van het geld. Hou ook rekening met een zeer groot waardeverlies op 50cc's. De markt gaat daar al veel sneller naar de EV's, waardoor ICE s instant waardeloos zijn. Nu ja, statistisch gezien is dat voor een 16 jarige weinig van belang. Die is 8/10 toch perto binnen de twee jaar gebruik. 

Toch vreemd dat je zoveel van die dingen ziet en ze blijkbaar waardeloos zijn.

Voor dingen te transporteren heb je toch een rugzak? Dat steek je toch niet in die bak van die scooter? En die helm daar kan ik je wel wat in volgen.

Het is nog steeds de bedoeling om het makkelijker te maken. Als het watergiet, dan zie ik ons hem niet door weer en wind sturen met dat ding en voeren we hem nog. Maar laat ons zeggen dat hij zo toch 75% van zijn verplaatsingen zal zelf kunnen doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Naish said:

Toch vreemd dat je zoveel van die dingen ziet en ze blijkbaar waardeloos zijn.

Voor dingen te transporteren heb je toch een rugzak? Dat steek je toch niet in die bak van die scooter? En die helm daar kan ik je wel wat in volgen.

Het is nog steeds de bedoeling om het makkelijker te maken. Als het watergiet, dan zie ik ons hem niet door weer en wind sturen met dat ding en voeren we hem nog. Maar laat ons zeggen dat hij zo toch 75% van zijn verplaatsingen zal zelf kunnen doen...

Technisch gezien is een rugzak gevaarlijk bij valpartijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook gewoon 100% gaan voor een B-klasse skyteam dax/gorilla/monkey.
Dat rijdt gewoon plezant (wel geen open uitlaat op zetten, want dat is gewoon triest). 

Enige wat ik zou doen is checken of die bandjes ietwat deftig zijn en anders betere plaatsen, en mogelijks andere remblokjes.
Maar verder is dat prima voor 45 km/u mee te rijden. Zelf al redelijk wat mee gereden een jaar of 2 terug en dat is echt wel tof.
Zoveel leuker (maar daarom niet beter) dan een scooter imo.

Ik rij altijd met een rugzak met de moto (mijn nr plaat hangt aan mijn rugzak). Gewoon geen glazen flessen/kei harde dingen in steken imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid