Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto


msxx

Aanbevolen berichten

Best of those two worlds = ?

image.png.f5c8ee87db3e705e4c3412666a4130a1.png

Dat bonkers blok, niet nodig maar toch behoorlijk aangenaam om bij te hebben. Gewoon al die latente grunt onder uw kont meezeulen, oneindig koppel bijna en de wetenschap dat die (als je wil) met z'n neus in de lucht doortrekt tot limiter. Gotta love it.
Reismachine van de beste soort, ook, lijkt me. Met de KTM Power Parts zeer goed op de persoonlijke wensen afstelbaar (pegs, stuurhoogte, zadel, windbescherming) en legio bagagemogelijkheden.
Ook stevig upgradeable met o.m. goed Touratech-gerief, mocht dat nodig of gewenst zijn.
Met een 90/10 of 80/20 band ook zeer goed op gravelbanen te rijden, zonder de mogelijkheid om (zoals met die Touareg of een Husq 901 of KTM 890 op noppenbanden) echt zotte offroad-banen te gaan doen (wat voor mij, gezien mijn goesting om vooral solo te motorreizen, niet zo'n slim idee is).
Wel geen idee of ik niet toch liever een R zou willen dan een S. Moeilijk. Bovenstaande kleurstelling vind ik wat makkelijker, de R vind ik (door dat blauw) wel meer waauw maar schreeuwt ook wat harder.

Behalve misschien die ketting, tov een cardan. Da's het enige.

 

Toch goesting, zne. ❤️  Eerst de verbouwingen afronden en dan eens zien hoeveel muntjes er nog in 't varkentje overblijven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tjeu zei:

Is een KTM in een duur jasje, tenzij een oude. Je leest toch redelijk wat problemen rond de kwaliteit, het is wat geluk hebben. Maar qua componenten wel top. 

Jep klopt volledig.

Van de KTM-versie was ik best tevreden en ondertussen heb ik de 390. Maar als ik toch nieuw zou kopen, dan zou ik eerder kijken aan een Honda CB125R of Yamaha XSR125.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tjeu zei:

Is een KTM in een duur jasje, tenzij een oude. Je leest toch redelijk wat problemen rond de kwaliteit, het is wat geluk hebben. Maar qua componenten wel top. 

Sprak van maximum 5j oud. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Carrera S zei:

Zeker bij Filip eens gaan testrijden?😁  @gTa 

Joank!  Toen ging het niet, had absoluut geen tijd (was onderweg voor 't werk). Maar ga dat zeker eens moeten doen.

Ben jij er klant? Ik hoor er veel goeds over en heb wel 't gevoel bij hem klant te willen zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/1/2022 om 21:00, gTa zei:

Joank!  Toen ging het niet, had absoluut geen tijd (was onderweg voor 't werk). Maar ga dat zeker eens moeten doen.

Ben jij er klant? Ik hoor er veel goeds over en heb wel 't gevoel bij hem klant te willen zijn.

Ben al enkele jaren klant bij hem en zeer tevreden! Als je een KTM, Aprilia of MV wil kopen zou ik zeker niet twijfelen. 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Met @Tjeu z'n Guzzi-geleuter (keep it up, ik lees het allemaal) een oude goesting weer eens aangebroken.
Beginnen lezen over de 1200 8V, omdat die in de Griso S.E. ligt en da's een fiets waarvoor ik m'n K1300R zou weg doen.

Nou...

Ik had tot nu toe nog nooit van het flat tappet probleem gehoord (alle 8V 1200 hebben 't tot productie mei 2012).
Basically een cheap-ass italian "we know nothing" kop-in-het-zand gedoe met een heel geleuter nadien qua garantie/coulance.

Blij dat ik dat gelezen heb, stelt de vraagprijs van enkele pre-05/2012 8V 1200 metéén in een héél ander daglicht. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, gTa zei:

Met @Tjeu z'n Guzzi-geleuter (keep it up, ik lees het allemaal) een oude goesting weer eens aangebroken.
Beginnen lezen over de 1200 8V, omdat die in de Griso S.E. ligt en da's een fiets waarvoor ik m'n K1300R zou weg doen.

Nou...

Ik had tot nu toe nog nooit van het flat tappet probleem gehoord (alle 8V 1200 hebben 't tot productie mei 2012).
Basically een cheap-ass italian "we know nothing" kop-in-het-zand gedoe met een heel geleuter nadien qua garantie/coulance.

Blij dat ik dat gelezen heb, stelt de vraagprijs van enkele pre-05/2012 8V 1200 metéén in een héél ander daglicht. :D

 

Het lijkt me een slecht idee de BMW te vervangen door een Griso. Een Griso erbij nemen is een goed idee, de BMW vervangen door eentje niet. Er zijn te veel aspecten van de BMW die je gaat missen. De Griso zal je op veel vlakken kunnen bekoren, maar nooit de BMW vervangen. 

In dat opzicht is het ook logischer om er een Griso 2V naast te zetten, de 1100. Ouder, puurder, lekkerder, karaktervoller, maar ook trager en 'slechter'. 
De 4V is 'beter', maar zal niet aan de BMW zijn hielen kunnen tippen. Dus dan beter de delta tussen beiden extra vergroten en voor de nog meer karaktervolle tweeklepper gaan. Naar onderhoud kan je daar ook veel meer zelf aan doen, waardoor de TCO kleiner wordt en de band met de motor des te beter. 

Of voor de V85TT gaan. 

Die Flat tappet, wat is dat precies? Heb er al van gehoord, maar ken de materie zo goed niet. Is dat dat er stukken van de nokkenas afbreken of dat die erg snel slijt? Wat zijn de oplossingen en wat kost dat?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Tjeu zei:

Het lijkt me een slecht idee de BMW te vervangen door een Griso. Een Griso erbij nemen is een goed idee, de BMW vervangen door eentje niet. Er zijn te veel aspecten van de BMW die je gaat missen. De Griso zal je op veel vlakken kunnen bekoren, maar nooit de BMW vervangen. 

In dat opzicht is het ook logischer om er een Griso 2V naast te zetten, de 1100. Ouder, puurder, lekkerder, karaktervoller, maar ook trager en 'slechter'. 
De 4V is 'beter', maar zal niet aan de BMW zijn hielen kunnen tippen. Dus dan beter de delta tussen beiden extra vergroten en voor de nog meer karaktervolle tweeklepper gaan. Naar onderhoud kan je daar ook veel meer zelf aan doen, waardoor de TCO kleiner wordt en de band met de motor des te beter. 

De Griso interesseert me eigenlijk enkel maar als 8V S.E. Grootste reden daarvoor zijn z'n looks, die ik met de laced wheels subliem vind (ook al is dat in zo goed als élk objectief vlak een stap achteruit, want zwaardere wielen, met negatieve impact op rijgedrag en comfort, moeilijker te kuisen, enz enz enz).
En een gewone 1200 of 1100 gaan modden om 'm visueel daar te krijgen waar ik 'm graag zou willen, gaat me een brug te ver. Daarvoor heb ik (nog?) onvoldoende klik met het model.

Je onderschat mogelijks mijn bereidwilligheid én compatibiliteit met day to day Italiaanse gebreken. Alfa Romeo en alle enerverende "rolleyes" mankementjes ... dat vibreert allemaal op dezelfde frequentie als ikzelf. Ik vermoed dat dat met Guzzi net zo zou zijn. (Al is het enkel een assumptie, natuurlijk, en we kennen allemaal het adagium...)

Overschat ook de zorgeloosheid van een moderne BMW niet. Die van mij heeft geregeld ook kleine mankementjes, vnl. het moeilijke starten door de onderbemeten cablage richting ontsteking is een serieuze misser: ik moet de moto regelmatig in gang lopen, b.v.
Elk jaar gaat er wel een sensor stuk (ABS, uitlaat, enz.) alsook minstens 1 verwarmde handgreep. De switch blocks op de handlebars zijn van povere makelij en irriteren me. 't Ding is zeker niet perfect. Maar blok, bak en aandrijving, alsook z'n veelzijdigheid: top.

Maar ik snap wel waar je heen wil en ik denk dat ik grosso modo dezelfde mening toegedaan ben. De kans dat ik de K13R weg doe voor b.v. een Griso 8V S.E. is niet zo groot, zeker nu ik weet heb van de flat tappet probs.
Mocht ik een cheape S.E. Tenni vinden voor een kleine opleg t.o.v. wat ik voor m'n K13R denk te kunnen vangen, zou ik het zeker wél overwegen.

41 minuten geleden, Tjeu zei:

Of voor de V85TT gaan. 

Dat enkel voor erbij, zeker niet als enige, laat staan als vervanger van een power naked.
Ik overweeg wel een reismoto, eentje die wat gravel en ruts aan kan (itt mijn K13R waarmee ik het nu wél doe, maar die is daar echt niet voor gemaakt. Slijtage aan dempers b.v. daardoor is aanzienlijk.)

Ik heb een V85 TT testgereden en ik was initieel sterk ontgoocheld over de pit van dat blok. Ik vind er weinig grunt in zitten en ook in de top end is het geen hoogvlieger.
Maar als ik dat bekijk als een reismotor, waarmee ik comfy en zeker "overal" aan/op/door kan, dan wordt m'n assessment plots helemaal anders.

Als ik maar 1 motor houd en ik vervang de K13R dan zou het wel eens een power reisenduro kunnen zijn (KTM 1290) met een zo klein mogelijke ruit. (Ik zit graag in de wind.)
Maar als ik er iets bij neem, dan wordt het zeker een lichtere (qua cilinderinhoud en power).

41 minuten geleden, Tjeu zei:

Die Flat tappet, wat is dat precies? Heb er al van gehoord, maar ken de materie zo goed niet. Is dat dat er stukken van de nokkenas afbreken of dat die erg snel slijt? Wat zijn de oplossingen en wat kost dat?  

Google it. :D  Er zijn er die 't veel beter kunnen uitleggen dan mijn.

B.v.

https://www.guzzitech.com/forums/threads/everything-you-ever-wanted-to-know-about-the-1200-8v-engine-tappet-failure-but-were-afraid-to-ask.17282/

https://www.grisoghetto.com/t5879-the-definitive-guide-to-rollerisation

Maar ik kan 't ook heel kort uitleggen, omdat ik alle basisuitleg over techniek kan skippen omdat je daar in mee bent.

Die "flat tappet" nokkenassen hebben een klein stukje "rechtdoor" tussen de nok (maximaal induwen van de klep) en de bottom (niet induwen van klep). Dat, gecombineerd met 't feit dat de klepstelen van de 8V-motoren een minderwaardige DLC-coating kregen, maakt dat die DLC-coating afbrokkelt en de top van de klepsteel dus op de nokken (van de nokkenas) slepen en krassen. Daardoor gaan de klepstelen erg snel slijten, gaat de nokkenas stuk, enz. Sommige motoren hebben al symptomen vanaf een paar duizend km. Experten oordelen dat alle flat tappet 8V er uiteindelijk aan moeten geloven.

Piaggio heeft altijd gedaan alsof hun neus bloedt. Pas na 5 jaar productie van de 8V werd er een efficiënte aanpassing aan 't ontwerp gedaan, nl. de geproduceerde motoren vanaf 05/2012 kregen nokkenassen met nokken die nooit helemaal vlak zijn maar licht gebogen zijn én door kleppen met een gelagerde kop van de klepsteel. Dat zorgt ervoor dat de wrijving tussen nok en klepsteel altijd minimaal blijft en houdt de motoren heel. Dus vanaf 05/2012 heb je een "factory rollerized" blok. Voor alle andere 8V zijn er upgrade kits beschikbaar om de "flat tappet" 8V-blokken om te vormen naar "rollerized" blokken. Ze zijn gratis voor de 1e eigenaars van 100% dealer maintained Guzzi's én als die dealer ook het probleem vaststelt en aankaart. (Dus de koppen moeten er minstens af.) Voor alle volgende eigenaren en/of niet 100% dealer maintained 8V's is de installatiekost altijd te betalen en de kit ook meestal (volledig) te betalen. En ze zijn best kostelijk (tussen de 1.400 en de 3.000 EUR, afhankelijk van de kit die je nodig hebt, en dat is dan nog zonder installatie).

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een KTM Superduke 1290 GT van 2021.

Heb het niet voor 4-cylinders dus voor erbij zou ik naar een Ducati Scrambler 1100 Pro kijken, of nog, ik vind de nieuwe Yamaha XSR900 2022 wel vet, eigenlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, GTX zei:

Ideale motogymkhana machine, al voorzien van alle nodige valbescherming. 

Destijds nog eens aan een R850RT en R1150RT ex politie gewerkt, die dingen hebben meestal wel stevig geleefd... Vooral de schade aan de uitgaande as van versnellingsbak was opmerkelijk. Daar stonden bijna geen tanden meer op. Zou zijn van veel harde lastwissels. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tjeu zei:

Ideale motogymkhana machine, al voorzien van alle nodige valbescherming. 

Destijds nog eens aan een R850RT en R1150RT ex politie gewerkt, die dingen hebben meestal wel stevig geleefd... Vooral de schade aan de uitgaande as van versnellingsbak was opmerkelijk. Daar stonden bijna geen tanden meer op. Zou zijn van veel harde lastwissels. 

En ineens een goede workout als je die terug moet recht zetten! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/1/2022 om 11:15, gTa zei:

Best of those two worlds = ?

image.png.f5c8ee87db3e705e4c3412666a4130a1.png

Dat bonkers blok, niet nodig maar toch behoorlijk aangenaam om bij te hebben. Gewoon al die latente grunt onder uw kont meezeulen, oneindig koppel bijna en de wetenschap dat die (als je wil) met z'n neus in de lucht doortrekt tot limiter. Gotta love it.
Reismachine van de beste soort, ook, lijkt me. Met de KTM Power Parts zeer goed op de persoonlijke wensen afstelbaar (pegs, stuurhoogte, zadel, windbescherming) en legio bagagemogelijkheden.
Ook stevig upgradeable met o.m. goed Touratech-gerief, mocht dat nodig of gewenst zijn.
Met een 90/10 of 80/20 band ook zeer goed op gravelbanen te rijden, zonder de mogelijkheid om (zoals met die Touareg of een Husq 901 of KTM 890 op noppenbanden) echt zotte offroad-banen te gaan doen (wat voor mij, gezien mijn goesting om vooral solo te motorreizen, niet zo'n slim idee is).
Wel geen idee of ik niet toch liever een R zou willen dan een S. Moeilijk. Bovenstaande kleurstelling vind ik wat makkelijker, de R vind ik (door dat blauw) wel meer waauw maar schreeuwt ook wat harder.

Behalve misschien die ketting, tov een cardan. Da's het enige.

 

Toch goesting, zne. ❤️  Eerst de verbouwingen afronden en dan eens zien hoeveel muntjes er nog in 't varkentje overblijven.

Ik krijg mezelf niet over de looks. Zeker in tijden waar je met zo een kraam plots eens naast een van volgende zal komen te staan: 

2022_Husqvarna_Norden_901.jpg 

Ducati-937-Desert-X-2022-700px2.webp

4O3E6FTNDNHBDAHEOHV7FCV5YA.jpg 

b-f_W3008706-offroad-enduros-von-mv-agus

Daar staan je dan met je KTM pltsmoel front met appartementsgebouwkoplamp waar ze een tand uit geslagen hebben om er een sensor in te steken... 

PHO_BIKE_DET_1290-sadv-s-21-power-to-wei 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, sexy is die allerminst te noemen ja...

Maar naar het schijnt wel de sportiefste van de 19" allroads.

Ben niet wild van de afwerking van KTM, het blok is absoluut top afgewerkt, maar de kwaliteit van de plastic delen 'heeft het niet'. Zet dat eens naast een Triumph of Ducati...  ik zou graag een sportieve Triumph allroad in het assortiment zien, of een iets meer toergerichte speed triple. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:   is natuurlijk wel een andere categorie ... als 't plots "full on" (reis)enduro's mogen zijn komen er spaakwielen en noppenbanden bij, plus 't zijn mid size motoren (behalve misschien de MV 9.5) dus die hebben de mogelijkheid tot die sensoren niet.

De MV Agusta 9.5 met 120ish paarden en 100 Nm uit een 3-cilinder, die vermoedelijk wel weer massaal lekker gaat klinken: oh boy ❤️

Ik heb nu ook een moto met een front zo lelijk als een arbeidersbuttcrack. 't Is voor mij 't geheel dat telt. De looks van de '22 KTM 1290 Superadventures zouden me niet tegenhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, msxx zei:

Ja, sexy is die allerminst te noemen ja...

Maar naar het schijnt wel de sportiefste van de 19" allroads.

Ben niet wild van de afwerking van KTM, het blok is absoluut top afgewerkt, maar de kwaliteit van de plastic delen 'heeft het niet'. Zet dat eens naast een Triumph of Ducati...  ik zou graag een sportieve Triumph allroad in het assortiment zien, of een iets meer toergerichte speed triple. 

Heb je al tests gezien/geleden van de nieuwe 1200 Tigers? De GT-versies hebben 18" gietwielen, dacht ik. (Geen idee of daar een brede keuze aan banden voor bestaat.)
Was vroeger tegenover de Duc en de KTM (en zelfs tegenover de GS) de wat gezapiger, minder kek sturende van de hoop, naar verluidt nogal onstabiel bij tragere snelheden (offroad) en in bochten.
Maar je leest wel dat Triumph daar hard zou aan hebben gewerkt, samen met een significante gewichtsbesparing. Benieuwd naar de tests daarvan. Temeer ze 'n cardan hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, gTa zei:

Heb je al tests gezien/geleden van de nieuwe 1200 Tigers? De GT-versies hebben 18" gietwielen, dacht ik. (Geen idee of daar een brede keuze aan banden voor bestaat.)
Was vroeger tegenover de Duc en de KTM (en zelfs tegenover de GS) de wat gezapiger, minder kek sturende van de hoop, naar verluidt nogal onstabiel bij tragere snelheden (offroad) en in bochten.
Maar je leest wel dat Triumph daar hard zou aan hebben gewerkt, samen met een significante gewichtsbesparing. Benieuwd naar de tests daarvan. Temeer ze 'n cardan hebben...

Nog niet gezien, staat ook nog niet bij de dealer dacht ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja toch wel, ben naar de voorstelling geweest.

Was er niet wild van, live. Niks verkeerds aan, maar 'k voel alvast geen klik.
Maar de klik komt meestal van 't rijden, dus ik geef het zeker nog kans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, msxx zei:

Die groene is op foto echt wel de moeite precies!

Ja, dat matgroen met witte details en wit frame was ook op de vorige generatie Tigers (800 en 1200) al de knapste kleurstelling, moet een succes zijn gezien ze 't verder zetten.
Wel enkel te krijgen op de 'Rallye', dus met 21/18" spaakwielen en noppenbanden. De GT (= 19/18" gietwielen en meer op reizen/weg afgestemd) komt in saaiere kleuren.
De "Esplorer" uitvoering (zowel op GT als op Rallye) komt met een 30-liter benzinetank en met die dodehoeksensor achteraan (zoals Ducati ook heeft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, msxx zei:

Die groene is op foto echt wel de moeite precies!

Is van een goede designer. Die heeft in het verleden nog memorabele motorfietsen getekend :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid