Ga naar inhoud

Berekening BIV, VB & VAA


Phil

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat gaat over het VAA. Heeft er niks mee te maken.

Oeps, te snel geweest. Kan m'n post niet meer verwijderen, misschien weghalen zodat er hier geen verkeerde info staat? @ir_fuel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus conclusie: voor de BIV hangen we eraan, verkeersbelasting is nog niet duidelijk, en het zal enkel een verschil maken voor nieuwe wagens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

BIV is voor elk voertuig dat je inschrijft, dus ook tweedehands. Volgens de tool blijft de VB vanaf 01/21 hetzelfde en stijgt de BIV met een dikke 10% bij dezelfde CO2 als in 2020. Als je in 2021 de WLTP waarde moet pakken dan is het meestal 2 keer bingo.

Hoe ze er bij komen dat slechts 30% meer gaat moeten betalen is me een raadsel, ik ga er bij zijn tenzij het een cayenne hybrid gaat worden.

aangepast door krikke
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, krikke zei:

Hoe ze er bij komen dat slechts 30% meer gaat moeten betalen is me een raadsel

Je gaat mij nu toch niet vertellen dat je 1 woord geloofd van wat de overheid je zegt? :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/10/2020 om 17:54, ICM zei:

Dit is toch allemaal niet nieuw? Volgend jaar WLTP only. Dit jaar mocht je kiezen tussen WLTP en NEDC.

WLTP only is voor BIV en wegentaks, in Vlaanderen, vanaf 1/1/2021.

Qua fiscale berekeningen: aftrekbaarheid, VAA, etc... mag je nog kiezen. Denk tot 31/12/2021.

7 uren geleden, yvesken zei:

Vriend van mij heeft een M2 Competition in bestelling voor 2021 en hij beweert dat hij nog mag kiezen om NEDC-waarde te gebruiken? Ik kan niet meer volgen vrees ik.

Zie hierboven.

5 uren geleden, Stancke zei:

Is toch niet bevestigd? Zal volgens mij enkel gaan over nieuwe inschrijvingen...

Klopt.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://autonieuws.be/uitlaat/5870-breaking-vlaanderen-hervormt-berekening-biv-en-verkeersbelasting-vanaf-2021

Einde van het artikel:

Het is ten slotte positief om vast te stellen dat de Vlaamse regering besloten heeft om voor rechtszekerheid te gaan en de berekening voor reeds ingeschreven auto’s niet te veranderen en daardoor de tweedehandsmarkt niet negatief te beïnvloeden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, William Blake said:

WLTP only is voor BIV en wegentaks, in Vlaanderen, vanaf 1/1/2021.

Qua fiscale berekeningen: aftrekbaarheid, VAA, etc... mag je nog kiezen. Denk tot 31/12/2021.

Heb het hem nog eens gevraagd, en de auto wordt nog eind dit jaar verwacht. Dus ik had hem verkeerd begrepen, het is nog 2020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/10/2020 om 17:54, ICM zei:

Dit is toch allemaal niet nieuw? Volgend jaar WLTP only. Dit jaar mocht je kiezen tussen WLTP en NEDC.

De simulatietool vraagt nochtans naar de NEDC uitstoot ;) 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ik mij juist ook aan t afvragen. Er wordt idd op de website van vlaanderen nog altijd de NEDC(2.0) gevraagd. Dus simulaties met de WLPT norm zijn nog niet mogelijk?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Alexanderr said:

De simulatietool vraagt nochtans naar de NEDC uitstoot ;) 

Ja, ik las hierboven dat voor de BIV/rijtaks beide nog kunnen volgend jaar, maar voor de VAA niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ik mij juist ook aan t afvragen. Er wordt idd op de website van vlaanderen nog altijd de NEDC(2.0) gevraagd. Dus simulaties met de WLPT norm zijn nog niet mogelijk?
 
Ik zou denken dat de simulatietool idd nog niet is aangepast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de info die ik heb (die niet recent is), mag voor BIV / VB nog de NEDC uitstoot genomen worden tem 31/12/2021 en dit voor zover de constructeur nog NEDC communiceert op COC

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vooruit, ze zijn er mee bezig:

 

Momenteel wordt regelgeving voorbereid met een nieuwe berekeningsmethode voor de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling.
Inschrijvingen vanaf 1/01/2021 kan u even niet simuleren, tot de simulatietool aangepast is.

 
 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/10/2020 om 20:26, Alexanderr zei:

Volgens de info die ik heb (die niet recent is), mag voor BIV / VB nog de NEDC uitstoot genomen worden tem 31/12/2021 en dit voor zover de constructeur nog NEDC communiceert op COC

als je hem voor 1/10/2020 gekocht hebt, anders niet en is het WLTP en volgens de nieuwe formule

federaal, voor VAA, aftrekbaarheid, etc etc is het inderdaad zoals jij het zegt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijzigingen verkeersbelastingen vanaf 1 januari 2021

Voor voertuigen die voor de eerste keer ingeschreven worden vanaf 1 januari 2021 wijzigt de berekening van de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting. De wijzigingen gelden dus niet voor herinschrijving van tweedehandsvoertuigen die ten laatste op 31 december 2020 voor de eerste keer ingeschreven werden. De wijzigingen werden aangebracht omdat de meetmethode voor de CO2-uitstoot veranderd is. Het uitgangspunt blijft dus hetzelfde: hoe milieuvriendelijker een voertuig, hoe lager de verkeersbelastingen

 

Voorlopige regelgeving

De Vlaamse Regering besliste op 23 oktober wijzigingen aan de verkeersbelastingen aan te willen brengen. Deze beslissing is nog geen definitieve wetgeving. De informatie op deze pagina licht deze wijzigingen dus enkel toe onder het expliciete voorbehoud dat het Vlaams parlement nog over de te wijzigen regelgeving zal beslissen in de komende maanden.

Voor welke voertuigen komen er wijzigingen?

 

De wijzigingen zullen van toepassing zijn op voertuigen die aan alle volgende voorwaarden voldoen:

  • types voertuigen:
    • personenwagens en auto's voor dubbel gebruik
    • minibussen
    • lichte vrachtwagens
    • lijkwagens
    • alleenrijdende landbouwtractoren en alleenrijdende trekkers waarvan de maximaal toegelaten massa maximum 2500 kilogram bedraagt
  • die voor de eerste keer vanaf 1 januari 2021 worden ingeschreven; voor voertuigen die ten laatste op 31 december 2020 ingeschreven worden, blijven de huidige fiscale regels van toepassing, ook na herinschrijving van het voertuig.
  • die ingeschreven worden op naam van een privé-persoon of rechtspersoon die geen leasingmaatschappij is. De wijzigingen gelden dus niet voor leasingvoertuigen.
 

Aanpassing berekening aan de nieuwe WLTP-meetmethode voor CO2-uitstoot

  • De WLTP is een nieuwe meetmethode voor de CO2-uitstoot van een voertuig. De berekening van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling wordt daaraan aangepast.
  • Om de concrete impact voor een voertuig te berekenen, kan u vanaf 11 november de simulatiemodule (opent in nieuw venster) of de app van de Vlaamse Belastingdienst gebruiken. Die worden momenteel aangepast aan de nieuwe berekening. Daarom is het op dit moment niet mogelijk de simulatie uit te voeren voor een voertuig dat vanaf 1 januari 2021 ingeschreven zal worden. U vindt hieronder wel toelichting over de nieuwe berekening.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe formule BIV:

  • In de berekeningsformule worden verschillende parameters aangepast: de CO2-correctieterm “+x” voor aanpassing aan de technologische evolutie wordt vervangen door een nieuwe parameter “*q”. Beide vloei(d)en voort uit Europese regelgeving die CO2-normen vastlegt.
  • De formule wordt aangepast als volgt: BIV= ((CO2 * f * q) /246)6 * 4500 + c) * LC

    • q is gelijk aan 1,07 in 2021 en wordt jaarlijks verhoogd met 0,035 vanaf het jaar 2022.

VB:

  • het basisbedrag van de jaarlijkse verkeersbelasting blijft hetzelfde; het is afhankelijk van de fiscale PK en wordt vermeerderd of verminderd met een factor in functie van de brandstofsoort en de euronorm van het voertuig
  • In de berekeningsformule wordt de grenswaarde vanaf wanneer de CO2-uitstoot tot een verhoging of verlaging van het basistarief leidt, verhoogd van 122 g CO2-uitstoot/km naar 149 g CO2-uitstoot/km.

aangepast door krikke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk heb ik nergens een rekenfout gemaakt?

die q factor wordt tot de 6e macht gedaan. Bij q = 1.07 is dat dan een waarde van 1.5. Dat is dus een constante verhogingsfactor van de BIV daar de rest constant blijft (uitgezonderd de leeftijdsfactor).

Als q dus elk jaar met 0.035 verhoogt geeft dat:

Screenshot 2020-10-26 at 16.44.18.jpg

Dat wil dus zeggen dat een auto met een bepaalde CO2 uitstoot in 2021 die nieuw blijft verkocht worden in 2025 een BIV zal hebben die meer dan verdubbelt.

 

Ik heb er een auto met een fictieve BIV van 400 euro bij gezet om je een idee te geven van hoe hard dat omhoog gaat.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, en let ook op de invloed van de leeftijdscoefficient. Een voertuig in 2021 nieuw ingeschreven zal pas na ACHT jaar een BIV hebben tweedehands die onder de BIV van het jaar van aanschaf gaat.

Screenshot 2020-10-26 at 16.51.07.jpg

 

Weerom, hopelijk heb ik geen fouten gemaakt, dus commentaar is welkom :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid