Ga naar inhoud

Jaguar I-Pace


Gast wooter

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, tuscani zei:

Ik blijf dat vreemd vinden. Heeft tesla ergens een patent op, of hebben ze de heilige graal gevonden? Hoe moeilijk kan het zijn om een even grote of gelijkaardige batterij te monteren.  

De heilige graal is energie densiteit Wh/kg: hoeveel energie die je uit een batterij kan puren, per kg batterij. En daar heeft Tesla toch een grote voorsprong op de rest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Bouncing Bullet zei:

De heilige graal is energie densiteit Wh/kg: hoeveel energie die je uit een batterij kan puren, per kg batterij. En daar heeft Tesla toch een grote voorsprong op de rest. 

ik dacht dat een batterij een batterij was,  en dat tesla gewoon een aaneenschakeling was van allemaal kleine batterijen.

als ze dat bij jaguar, mercedes of audi niet kunnen is dat precies wel zielig. je gaat me toch niet zeggen dat ze bij die merken nog geen enkele tesla open gevezen hebben om te bestuderen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Bouncing Bullet said:

De heilige graal is energie densiteit Wh/kg: hoeveel energie die je uit een batterij kan puren, per kg batterij. En daar heeft Tesla toch een grote voorsprong op de rest. 

Dat gaat over gewicht.

Een batterij van 90 kWh is toch altijd een batterij van 90kWh, of ze nu 100 of 1000kg weegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, tuscani zei:

ik dacht dat een batterij een batterij was,  en dat tesla gewoon een aaneenschakeling was van allemaal kleine batterijen.

als ze dat bij jaguar, mercedes of audi niet kunnen is dat precies wel zielig. je gaat me toch niet zeggen dat ze bij die merken nog geen enkele tesla open gevezen hebben om te bestuderen?

 

Tuurlijk worden alle modellen open getrokken. Er zijn nog vele andere parameters die je moet bekijken, zoals dat is bij OLED vs LED tvs. Elk TV merk heeft ook zijn eigen strategie en technologie. Een OLED geeft zwarter zwart weer, maar een LED kan dan weer veel helderder zijn. Een LED is sneller en heeft minder risiko op burn in, oled brengt betere kleuren... Zo is dat bij batterijen, daar heb je verschillen in structuur (pouches, prismatic, cylindrical), chemische samenstelling, verbinding, controlling,...

En 't is niet om dat Je in een Tesla een goed idee heeft, dat je dat instant kan kopieren he. De Model 3 die je vandaag openvijst, de technologie daarvan bij uw eigen merk inzetten duurt dan ook 3 jaar (grove inschatting van de ontwikkelingstijd).

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat gaat over gewicht.

Een batterij van 90 kWh is toch altijd een batterij van 90kWh, of ze nu 100 of 1000kg weegt?

ja, maar een batterij die maar 100kg moet verslepen gaat verder geraken, dan een batterij die 1000kg te bewegen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar dat Jaguar filmpje kijk, en ik zie dat de auto een opgegeven autonomie heeft van 470km, en maar 270km haalt, dan is dat verschil toch groter dan bij mijn Tesla. Tesla geeft voor mijn auto een actieradius op van 632km, terwijl ik in de zomer 500km haal, en in de winter 400km, waarbij enkel bij extreem slecht, koud, nat en winderig weer, de actieradius daalt naar 320km.  

Het grote voordeel blijft het laadnetwerk van Tesla met hun superchargers, waarbij je iedere 50km kan snelladen, en je dus na een half uur laden alweer 300km kan rijden. Dat heeft Jaguar niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, BMWMB said:

Als ik naar dat Jaguar filmpje kijk, en ik zie dat de auto een opgegeven autonomie heeft van 470km, en maar 270km haalt, dan is dat verschil toch groter dan bij mijn Tesla. Tesla geeft voor mijn auto een actieradius op van 632km, terwijl ik in de zomer 500km haal, en in de winter 400km, waarbij enkel bij extreem slecht, koud, nat en winderig weer, de actieradius daalt naar 320km.  

Die verhouding is toch ongeveer gelijk in worst case?

470 --> 270  57%

632 -> 320  50%

 

Je zou die persoon nog eens moeten spreken in de zomer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Bouncing Bullet said:

ja, maar een batterij die maar 100kg moet verslepen gaat verder geraken, dan een batterij die 1000kg te bewegen heeft.

Een iPace weegt 2.1 ton

Een Model X 90D weegt 2.4 ton

Dus daar zie ik ook niet waar het verschil zou moeten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan klopt het idd. Wat ook een feit is dat je eigenlijk nooit echt leeg kan/durft rijden, en je eigenlijk dus maar 95% van de batterij nuttig zal gebruiken. Dit weekend heb ik wat rond de kerketoren gereden, en heb ik durven rijden tot 3%, maar dat kan je niet altijd doen als je op de baan bent omdat er maar om de 50km superladers staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Die verhouding is toch ongeveer gelijk in worst case?

470 --> 270  57%

632 -> 320  50%

Je zou die persoon nog eens moeten spreken in de zomer.

Precies wat ik aanhaalde met mijn comment over BMWMB zijn ervaring ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de Jaguar rijder beweert is dat hij in het beste geval maar 270km haalt. Ik had gisteren heen en terug Berchem, aan een normale rijstijl, een verbruik van 220Wh, wat dus 400km actieradius betekent. Dat is 50% meer actieradius dan die Jaguar, die maar 10% minder batterij heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Een iPace weegt 2.1 ton

Een Model X 90D weegt 2.4 ton

Dus daar zie ik ook niet waar het verschil zou moeten zitten.

Verbruik kan aan veel zaken hangen he, efficiëntie van de motoren, controllers en programmering van de boordsystemen... Bv, dat ge in een model x in canada bevriest weet ook iedereen . Maar bij een Tesla is dat oke en voor een Jagniet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Bouncing Bullet said:

Verbruik kan aan veel zaken hangen he, efficiëntie van de motoren, controllers en programmering van de boordsystemen... Bv, dat ge in een model x in canada bevriest weet ook iedereen . Maar bij een Tesla is dat oke en voor een Jagniet. 

Ja maar het ging over de energie-densiteit net, als mogelijke verklaring. Maar die uitleg zie ik niet als je de model x naast de i pace zet.

Ik denk dat het hoofdzakelijk aan aero ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder enige moeite haal ik minimaal 250km. Ik weet niet wat die kerel allemaal uithaalt om dat als 'maximum' te hebben.

Hier communicatie uit NL ivm te verwachten  range in verschillende omstandigheden.

D3F8D233-5472-44A9-B662-4A18E32AC6F9.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook iets dat velen nog moeten leren. Een verbrandingsmotor verbruikt het meeste in de stad (verliezen van optrekken zijn veel groter). Een elektromotor op de snelweg.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Race7 zei:

Zonder enige moeite haal ik minimaal 250km. Ik weet niet wat die kerel allemaal uithaalt om dat als 'maximum' te hebben.

Hier communicatie uit NL ivm te verwachten  range in verschillende omstandigheden.

D3F8D233-5472-44A9-B662-4A18E32AC6F9.jpeg

Dit is correct. Auto's met verbrandingsmotor halen ook nooit de normwaarden die de fabrikanten opgeven. Moest Jaguar beschikken over hetzelfde laadnetwerk als Tesla, dan zouden er geen klachten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Jaguar hierin de afwachtende houding aan wilt nemen. Ik zie ons in de toekomst sowieso weer meer naar 'coachbuilders' gaan. Ik heb ook nooit begrepen waarom Tesla die route niet gekozen heeft. Lever toch gewoon platvormen af + laadinfrastructuur. Door je technologie ter beschikking te stellen voor anderen, haal je gewoon bijna de hele koek binnen. Nu sukkelen ze om de productie van de gehele wagen goed te krijgen en zitten ze met ondermeer de lakfouten. Allemaal miserie die ze dan niet gehad zouden hebben. 

Het zou me niet verbazen dat Jaguar eenzelfde toekomst ziet en het dus niet nodig vind om nu zelf al een netwerk aan laadpalen uit te rollen. Maar ondertussen zitten ze wel mee op de EV kar, waardoor ze toch al wat naam en faam opbouwen. 

Als we naar de ICE wagens kijken, dan zien we toch ook al veeeeel meer gedeelde platvormen dan vroeger. Kijk om te beginnen maar al naar PSA-Citroën-Opel. Dat onderstel van die 3008 zit bijna overal onder en die 1.2 nafte zit echt in bijna alle modellen van die merken. Voor de EV's zal dat ook zo worden. Je ziet het enerzijds al met LG die batterij packs ter beschikking stelt. Of in de fietsenwereld met Bosch die een motor en batterijpack aanbiedt voor iedereen. Stuk voor stuk beslissingen die geen windeieren leggen. 

In dat opzicht is het wat zot dat jaguar zelf laadinfrastructuur zou plaatsen. Als die dan niet voldoet aan de noden of normen van 'Den Bosch' die de markt in gaat palmen, dan is dat te veel geld in het water. Kosten/baten analyse zit daar niet juist. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja maar het ging over de energie-densiteit net, als mogelijke verklaring. Maar die uitleg zie ik niet als je de model x naast de i pace zet.

Ik denk dat het hoofdzakelijk aan aero ligt.

Ik reageerde eerst op de "een batterij is toch een batterij" uitspraak. Het Cw verschil is wel groot, maar dat speelt vanaf pakweg 100kmh een grote rol, onder 100kmh is prioriteit nummer 1 rolweerstand en efficientie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tjeu zei:

Ik heb ook nooit begrepen waarom Tesla die route niet gekozen heeft. Lever toch gewoon platvormen af + laadinfrastructuur. Door je technologie ter beschikking te stellen voor anderen, haal je gewoon bijna de hele koek binnen. Nu sukkelen ze om de productie van de gehele wagen goed te krijgen en zitten ze met ondermeer de lakfouten. Allemaal miserie die ze dan niet gehad zouden hebben. 

Ik volg u, op één puntje na, wat ge hierboven zegt. 

Je kan toch stellen dat Tesla de EV-revolutie initieerde. Ze waren de eerste om aan te tonen dat een EV ook een mooie (traditionele) wagen kon zijn. De eerste om een deftige range te verwezenlijken. Al van bij het begin aan een redelijk prijskaartje. De eerste om range anxiety te counteren door zelf een netwerk van superchargers uit te rollen. Ze hebben bewezen dat de vraag aanwezig is. Ze hebben hun patenten openbaar gemaakt, in de hoop de EV-industrie te versnellen,... Maar de traditionele autofabrikanten staken nog met hun hoofd in het zand. 

Na al deze verwezenlijkingen, concluderen dat ze beter als technologie-partner zouden acteren, onderschat je dat verhaal en Tesla toch een beetje. Ze waren hun tijd ver vooruit en zijn dat nog altijd op veel vlakken. Alleen wij domme consumenten zien alleen de scheve koetswerkpanelen éh, haha. Waar we -tot vervelens toe, maar ook wel terecht- op blijven hameren tot ze dat goed krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ene hoeft het andere ook niet uit te sluiten.
Maar in plaats van te sukkelen om 5000 model 3 buiten te krijgen, konden ze bijvoorbeeld allang 1000 goede model 3 maken per week en daarnaast bijvoorbeeld nog eens 4000 platvormen af leveren voor andere koetswerkbouwers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Het ene hoeft het andere ook niet uit te sluiten.
Maar in plaats van te sukkelen om 5000 model 3 buiten te krijgen, konden ze bijvoorbeeld allang 1000 goede model 3 maken per week en daarnaast bijvoorbeeld nog eens 4000 platvormen af leveren voor andere koetswerkbouwers.

Sluit Tesla dat uit?

Misschien heb je een gat in de markt gevonden. 
Neem zo'n Model 3 chassis, hang er een beter interieur en koets aan... en je kan 'em allicht upsellen met een flinke marge. Alpina 2.0 😉

Ze ontwikkelen zoveel als mogelijk zelf. Dat moest ook wel. Dan hebben ze ook een plan B als toeleverancier, denk ik. Maar tegelijk concurrent én toeleverancier zijn, dat vloekt te hard met mekaar hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Timing is alles. Toen de model 3 laaiend enthousiast onthaald werd, dat was het moment. Nu er vragen zijn over de kwaliteit, dat is minder het moment.

Ik begrijp je denkwijze dat leverancier en verdeler niet kan werken. Maar in de nieuwe economie is dat toch anders. Zeker op een nieuwe markt. Daar maken synergieën je sterker en geven ze je meer overlevingskansen. Veel startups zouden daar op gesprongen zijn, net als echte mobiliteitsspelers. Klassieke constructeurs wss minder, maar dat maakt niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel u bijvoorbeeld een model 3 onderstel voor met de kas erop van een transporter/Vito/H1. Ik denk dat je niet weet hoeveel pakjesbysjes, minibusjes en combi's je dan als koetswerkbouwer af kan leveren. En dat zonder in het vaarwater van Tesla zelf te komen of omgekeerd. En het is nu niet dat Tesla zelf klaar is om zoiets op de markt te brengen in de eerste vijf jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid