Ga naar inhoud

Porsche Taycan


Audi S8

Aanbevolen berichten

Op 13/2/2022 om 19:31, ir_fuel zei:

Ah ge hebt naast PTS ook nog "special request" ?

PTS en PTS plus 🙂 dat is voor de kleuren die nog niet in de homologatielijst opgenomen zijn. Prijs is dan gewoon x2

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Stoeme vraag waarschijnlijk: kan je een EV ook laden van een gewone stekker in de garage?

Mijn kist moet volgende maand binnen om ergens een lek aan de airco te repareren. De dealer zei dat ze de wagen 4 dagen zouden houden en stelde me voor een Taycan mee te krijgen als vervangwagen (ipv een gewone auto). Hij vroeg wel of ik ergens kon laden. 

Ik heb nee geantwoord en ben niet in detail gegaan. Maar vraag is: stel ik kom met zo een spel thuis, of er komt iemand op bezoek met een EV, kan die auto gewoon aan de stekker geladen worden in de garage? Of heb je een speciale stekker / set-up nodig als minimum?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze hangt voorlopig aan een gewone stekker in de garage...

Let wel, op een hele nacht (van 9u tot 6u) laad je op een gewoon stopcontact maar 20 a 25% bij. Dus als je daar maar af en toe mee gaat rijden geen probleem, maar als je elke dag je full range nodig hebt, dan gaat dat niet goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Tommie zei:

Dat hangt af van je ampères. Ik ga uit van - als ik 'gewoon' zeg - 10A.

Idd, ik zit hier momenteel nog gewoon  aan 10A te laden, tot de elektricien eens goesting heeft om de spel hier te installeren. ( ligt een wallbox met loadbalancing in de garage te wachten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Stoeme vraag waarschijnlijk: kan je een EV ook laden van een gewone stekker in de garage?

Mijn kist moet volgende maand binnen om ergens een lek aan de airco te repareren. De dealer zei dat ze de wagen 4 dagen zouden houden en stelde me voor een Taycan mee te krijgen als vervangwagen (ipv een gewone auto). Hij vroeg wel of ik ergens kon laden. 

Ik heb nee geantwoord en ben niet in detail gegaan. Maar vraag is: stel ik kom met zo een spel thuis, of er komt iemand op bezoek met een EV, kan die auto gewoon aan de stekker geladen worden in de garage? Of heb je een speciale stekker / set-up nodig als minimum?

 

Als ge de mobile charger meekrijgt dan kunt ge die idd gewoon in de prise steken.

Dan komt er ongeveer 10km range per uur bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan op mobile charger toch ook het gewone stopcontact eraf halen , en vervangen door zo een rode op 400 volt , dan gaat het laden een pak vlotter .

Ik heb dat zo gedaan en denk , ik zou het eens moeten nakijken dat deze nu op 25 amp/400 volt staat ingesteld.  
 

dus waarom een ander laadpunt kopen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Bart zei:

Je kan op mobile charger toch ook het gewone stopcontact eraf halen , en vervangen door zo een rode op 400 volt , dan gaat het laden een pak vlotter .

Ik heb dat zo gedaan en denk , ik zou het eens moeten nakijken dat deze nu op 25 amp/400 volt staat ingesteld.  
 

dus waarom een ander laadpunt kopen? 

 

Idd, de inbegrepen mobile charger kan op 3P tot max 11kW
Ik heb die optie 400V 16A connector genomen bij de mobile charger, dan kan ik hem in de hangar ook inpluggen zonder laadpaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Bart zei:

Je kan op mobile charger toch ook het gewone stopcontact eraf halen , en vervangen door zo een rode op 400 volt , dan gaat het laden een pak vlotter .

Ik heb dat zo gedaan en denk , ik zou het eens moeten nakijken dat deze nu op 25 amp/400 volt staat ingesteld.  
 

dus waarom een ander laadpunt kopen? 

 

Dan moet je dat wel hebben natuurlijk zo'n stopcontact...

Meeste mensen hebben dat niet en hebben zelfs niet de aansluiting die daarvoor nodig is (monofasige 40A aansluiting is de standaard en dan heb ik het nog over woningen van de laatste 25j of zo)

11 minuten geleden, WoKe zei:

Als ge de mobile charger meekrijgt dan kunt ge die idd gewoon in de prise steken.

Dan komt er ongeveer 10km range per uur bij

Dat haal ik zelfs niet op mijn gewoon stopcontact...

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Bart zei:

Je kan op mobile charger toch ook het gewone stopcontact eraf halen , en vervangen door zo een rode op 400 volt , dan gaat het laden een pak vlotter .

Ik heb dat zo gedaan en denk , ik zou het eens moeten nakijken dat deze nu op 25 amp/400 volt staat ingesteld.  
 

dus waarom een ander laadpunt kopen? 

Ik ga niet aan mijn installatie hier gaan prutsen voor een vervangwagen voor 4 dagen. 

10km per uu is inderdaad erg weinig. Als ik dus om 18u thuis kom en om 8u weer wil vertrekken, heb ik 140km geladen. Gezien het een 70km is naar het kantoor van mijn belangrijkste klant, is dat niet echt doenbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Naish zei:

 

Dat haal ik zelfs niet op mijn gewoon stopcontact...

Ah nee, jij verbruikt veel meer. 😉

Om 10km/u op te laden aan 2,3kW/u, mag je verbruik niet hoger liggen dan 23kWh/100km.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, The Swede zei:

Ik ga niet aan mijn installatie hier gaan prutsen voor een vervangwagen voor 4 dagen. 

10km per uu is inderdaad erg weinig. Als ik dus om 18u thuis kom en om 8u weer wil vertrekken, heb ik 140km geladen. Gezien het een 70km is naar het kantoor van mijn belangrijkste klant, is dat niet echt doenbaar. 

En daar laden lukt niet?

Je krijgt die mee met een Range van 400km, volgeladen. Dan kan je 400 + 3x140km = 540km rijden op 4 dagen. Moet niet altijd tot 100% vol zijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd ook een goeie redenering!

En na 2 dagen eens stoppen aan een snellader om er op 20min een 60% bij te stampen is ook geen ramp zeker...

En als laden op kantoor kan, dan is het idd helemaal geen probleem (kan je zelfs vermijden om thuis te laden als dat sneller laadt op het werk of wat langer te werken :D) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Carlito zei:

Je krijgt die mee met een Range van 400km, volgeladen. Dan kan je 400 + 3x140km = 540km rijden op 4 dagen. Moet niet altijd tot 100% vol zijn natuurlijk.

Is dat niet eerder 820km?

Zou toch geen probleem mogen zijn dan. Natuurlijk niet wachten met laden tot m ongeveer leeg is 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Race7 zei:

Is dat niet eerder 820km?

Zou toch geen probleem mogen zijn dan. Natuurlijk niet wachten met laden tot m ongeveer leeg is 😅

Klopt, zware rekenfout. 

Hoewel Tommie zijn uitleg wel mooier zou zijn om achter te schuilen, maar de totale afstand is idd 820km

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha!

Ik snap nochtans wel je uitleg. Als hij een minimum van 400km meekrijgt, en hij kan telkens 140km bijladen en hij rijdt maar 140km op, houdt hij in feite 540km rijbereik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Carlito zei:

En daar laden lukt niet?

Je krijgt die mee met een Range van 400km, volgeladen. Dan kan je 400 + 3x140km = 540km rijden op 4 dagen. Moet niet altijd tot 100% vol zijn natuurlijk.

Het zou inderdaad een optie kunnen zijn als ik helemaal volgeladen kan vertrekken.

Dat gezegd zijnde: de vorige keer ging de auto voor 5 dagen binnen en heeft hij er drie weken gestaand wegens een "foutje" die ze hebben gemaakt tijdens de werken. 

Het antwoord was dan wel "Geen probleem mijnheer, je mag met de vervangwagen blijven rondrijden". Als dat dan een Taycan is en je hebt geen laadmogelijkheden thuis, dan ben je dik gejost.

PS: Gij moogt mij de prijs opmaken voor mijne volgende Mercedes 😛 

55 minuten geleden, Naish zei:

Dat is idd ook een goeie redenering!

En na 2 dagen eens stoppen aan een snellader om er op 20min een 60% bij te stampen is ook geen ramp zeker...

En als laden op kantoor kan, dan is het idd helemaal geen probleem (kan je zelfs vermijden om thuis te laden als dat sneller laadt op het werk of wat langer te werken :D) 

Laden bij die klant kan niet. Om eerlijk te zijn, wanneer ik naar de meeste klantenlocaties kijk, dan is er haast nooit een laadmogelijkheid, alzeker niet als externe. Je komt sowiezo op de "bezoekersplaatsen" terecht.

Soit, de vraag stelt zich niet. De keuze was uit een Taycan of een 911... Makkelijk zat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Tommie zei:

Nee, hij kan 3 x 140km bijladen en dus altijd 540km rijbereik hebben. 

Sinds wanneer is 3 x 140km = 540km ? 

De wiskunde is hier echt straf. Soit.

Je vergeet dat ik er dagelijks 150 rij (minimum), dus dan ben ik op mijn 4 dagen aan 400 + 420 - 600 = 220km. Reken daarbij dat de Porsche dealer zelf op 55km van hier is => nog eens 110km. 

Dan heb ik op mijn 4 dagen 110km "reserve". Dat lijkt me ERG weinig.

Bovendien zei die gast "dan kan je eens ervaren hoe tof dat rijdt" => es proberen hoe tof dat rijdt = nog meer verbruiken. (Of je doet die 4 dagen schonekes als economy-run maar dan zie ik de zin niet van es een "Taycan te proberen om te zien hoe tof dat is" 😕 ). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar op je 150km om om de veranderde dag eens stoppen en hem 10 min aan de snellader hangen terwijl je koffie gaat drinken en probleem is opgelost.

Als je traject hier zegt dan zal @BMWMB je een perfecte route uitstippelen met alle mogelijke snelladers die je passeert en per snellader de mogelijke opties tot drinken/eten

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, The Swede zei:

Sinds wanneer is 3 x 140km = 540km ? 

De wiskunde is hier echt straf. Soit.

 

Je kan ook de moeite doen van mijn uitleg te lezen, toptip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Tommie zei:

Je kan ook de moeite doen van mijn uitleg te lezen, toptip.

Er schreef eens iemand, dat lezen te veel tijd kostte.

Nu, als hij moet laden, heeft hij direct tijd om bij te lezen. :D

 

 

 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid