Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto


msxx

Aanbevolen berichten

Zat overlaatst achter zo een XR in Brussel. Paar keer moeten kijken wat het was eer ik het door had (zat er knal achter in de file). Die achterkant was wel nogal teleurstellend... Vreemd vormgegeven. Erg druk. 

gallery5.jpg 

Die plastic tussen het achterlicht en de bovenkant van de moto is... lang? Groot? Hoog?
En was al een nieuwere, met het super fijne achterlicht, waardoor dat nog meer opviel. 

hta_07_954_11001_8_xl.jpg

 

Dat slotje op de zijkant steken en het achterlicht omhoog verhuizen was toch een elegantere oplossing geweest. Zoals bijvoorbeeld bij de Tiger Sport 660 

2022_-Triumph_Tiger-Sport_660_34_rear.jp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Tjeu zei:

Zat overlaatst achter zo een XR in Brussel. Paar keer moeten kijken wat het was eer ik het door had (zat er knal achter in de file). Die achterkant was wel nogal teleurstellend... Vreemd vormgegeven. Erg druk. 

gallery5.jpg 

Die plastic tussen het achterlicht en de bovenkant van de moto is... lang? Groot? Hoog?
En was al een nieuwere, met het super fijne achterlicht, waardoor dat nog meer opviel. 

hta_07_954_11001_8_xl.jpg

 

Dat slotje op de zijkant steken en het achterlicht omhoog verhuizen was toch een elegantere oplossing geweest. Zoals bijvoorbeeld bij de Tiger Sport 660 

2022_-Triumph_Tiger-Sport_660_34_rear.jp

 

De 1e foto is van de generatie 2015-2019, ander model

De 2e foto toont het laatste model, maar niet zo heel goed zichtbaar. Denk dat je het gemist hebt... 

Maar kijk nog eens goed naar de tweede foto?

De XR heeft geen achterlicht meer. De richtingaanwijzers zijn én het achterlicht én remlicht én richtingaanwijzers.

Achterlicht.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, msxx zei:

De 1e foto is van de generatie 2015-2019, ander model

De 2e foto toont het laatste model, maar niet zo heel goed zichtbaar. Denk dat je het gemist hebt... 

Maar kijk nog eens goed naar de tweede foto?

De XR heeft geen achterlicht meer. De richtingaanwijzers zijn én het achterlicht én remlicht én richtingaanwijzers.

Achterlicht.PNG

Op jouw foto komt het anders over. Een stuk netter. 

Nu ja, in het algeheel lijkt dit me vooral een motor om mee te rijden. Niet een om naar te kijken. En rijden zal die als de beste doen, daar twijfel ik geen seconde aan. Vroeger zou ik ook direct gedacht hebben "saai, zo een traditionele 4 in lijn". Maar ondertussen zijn dat eerder nog uitzonderingen, in een wereld van staande twins. 

Evenwel, moest ik voor zo spul in de markt zijn en de XR in huis halen, ik denk dat ik toch vaak het gevoel zou hebben van... Shit, ik had die andere moeten kopen... 

hero_tuonov4.jpg

Minder fijn voor de duo, extra fijn voor de rijder. 

En daar kan je ook mee op reis 

6akxldbusmf71.jpg?width=1280&format=pjpg

1-21.jpg?w=1000

attachment.php?attachmentid=413272&d=161 

 

Zoveel passie :inlove: 

Italianen :inlove: 

Maar je moet een bepaald persoon zijn om de klik te hebben met Italianen. Is absoluut niet voor iedereen. Zo ook met Duitsers. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tjeu zei:

Op jouw foto komt het anders over. Een stuk netter. 

Nu ja, in het algeheel lijkt dit me vooral een motor om mee te rijden. Niet een om naar te kijken. En rijden zal die als de beste doen, daar twijfel ik geen seconde aan. Vroeger zou ik ook direct gedacht hebben "saai, zo een traditionele 4 in lijn". Maar ondertussen zijn dat eerder nog uitzonderingen, in een wereld van staande twins. 

Evenwel, moest ik voor zo spul in de markt zijn en de XR in huis halen, ik denk dat ik toch vaak het gevoel zou hebben van... Shit, ik had die andere moeten kopen... 

hero_tuonov4.jpg

Minder fijn voor de duo, extra fijn voor de rijder. 

En daar kan je ook mee op reis 

6akxldbusmf71.jpg?width=1280&format=pjpg

1-21.jpg?w=1000

attachment.php?attachmentid=413272&d=161 

 

Zoveel passie :inlove: 

Italianen :inlove: 

Maar je moet een bepaald persoon zijn om de klik te hebben met Italianen. Is absoluut niet voor iedereen. Zo ook met Duitsers. 

 

Mijn trackrecord:

Twee Italianen, één Oostenrijker en vier Japanners. Nog nooit een Duitser gehad 😄 

Aprilia Tuono V4 in touring is niet in verlaagd vermogen leverbaar, en de Factory is een naked, absoluut geen allroad of reismotor. Natuurlijk kan je er wel mee op reis... dat wel. Maat van me had een Tuono V4, en met zijn ervaringen wil ik er nooit eentje hebben. In elkaar gelopen blok ('kan gebeuren') welke na 1,5 jaar pas weer gemaakt was. 

Service van BMW of Ducati is vrij makkelijk beschikbaar, onderdelen zijn voorhanden op relatief korte termijn, etc. Maar bij Aprilia? Mjah. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is idd meer dan één (terechte) reden waarom zoveel mensen uiteindelijk toch bij die grootste merken terecht komen en idd (uiteindelijk toch) niet voor de 'uitzonderingen' zoals Aprilia of Moto Guzzi kiezen.

Dat de huidige XR een lelijk vormgegeven kont heeft, is nu eens iets dat ik nog nooit gedacht heb. Binnen het BMW-gamma mag die absoluut niet klagen, vind ik. Al geef ik toe: een tailtidy is quasi altijd mooier, zeker ook hier.
Als het enkel maar is om mooi te zijn, dan mag je geen koffers, kofferhouders, centrale bok, beschermbeugels, handkappen, valblokken, buitenspiegels, enz enz enz hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, msxx zei:

 Ik veronderstel (maar niet gecheckt) dat het terug zwart is, wegens beter in balans, maar nu wel gelakt?

Affirmatief. Ben even bij Louter binnengewipt: glanszwart uni zoals de snorkels en std velgen.

 

IMG20220914153920.jpg

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens toch "grappig" dat bij motoren dat geleverd met verlaagd vermogen blijft bestaan (en gelukkig maar).
Een moto op papier met 100 pk, even vrijschakelen naar bijna het dubbele 😁

Is bij nieuwe enduro's beetje zelfde verhaal, maar dan puur vanwege emissie en niet ivm taksen: mijn 250cc ktm heeft op papier 9kW ofzo (oftewel 12 pk), en wordt ook enorm dichtgeknepen geleverd. Maar er gaat uiteraard geen enkele moto zo buiten naar de klant. Die worden "vrijgezet", en dan hebben ze ongeveer tussen de 40 a 50 pk. :D Volgens de winkel geraak je met moeite een brug opgereden met hoe ze fabriek af geleverd worden om de euronorm te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, msxx zei:

Mijn trackrecord:

Twee Italianen, één Oostenrijker en vier Japanners. Nog nooit een Duitser gehad 😄 

Aprilia Tuono V4 in touring is niet in verlaagd vermogen leverbaar, en de Factory is een naked, absoluut geen allroad of reismotor. Natuurlijk kan je er wel mee op reis... dat wel. Maat van me had een Tuono V4, en met zijn ervaringen wil ik er nooit eentje hebben. In elkaar gelopen blok ('kan gebeuren') welke na 1,5 jaar pas weer gemaakt was. 

Service van BMW of Ducati is vrij makkelijk beschikbaar, onderdelen zijn voorhanden op relatief korte termijn, etc. Maar bij Aprilia? Mjah. 

De XR kan je toch ook geen allroad noemen? Dat is het moto equivalent van een X6M. Is wel meer reismoto. 

Betrouwbaarheid vind ik een moeilijk argument. Ik heb destijds een poosje mee kunnen kijken achter de schermen van de BMW werkplaats.... Dat is toch ook wat hoor. En het trackrecord van BMW is toch ook alles behalve rooskleurig. 

K75 was oliezuiper, R1100-1200 moest je geluk hebben. Ofwel hield het olieverbruik op na rodage, ofwel bleef je met eentje zitten die er een liter olie doordraaide per 1.000km. Op reis gaan met zo een boxer = pulleke olie meenemen, want meer dan 3-4.000km geraakte quasi geen enkele zonder olie bij te gieten (wij moesten bij verhuurmotoren die een week of langer weg gingen verplicht verplicht voorzien van een pulleke olie en de uitleg aan de ontlener hoe hij die moest bijvullen...). Dat heb je niet bij een Honda boxer... 
Het aantal boxers met olielek tussen blok en versnellingsbak... Jaren heeft dat probleem aangesleept, tot na 2008 (toegeven, mijn Guzzi is in hetzelfde bedje ziek :D ). De 1200 GS had veel last van kromtrekkende remschijven, de laatste 1100, alle 1150 modellen en de 1200 modellen tot en met 2007 hebben die ABS pomp die slijt en best wat geld kost, niet uitzonderlijk dat je ze alle 40.000km mag reviseren, K1200 blokken liepen vast wegens slechte smering, F800S en ST blokken zijn van 2006 tot (hier kan ik missen) na 2010 geleverd met problemen in waardoor de onderblokken in de soep draaien, zowat allemaal. Cardan K1200RS was een zwak punt, K1200 en 1300GT deugden niet qua blok als qua elektronica (moet hun grootste miseriekrel allertijden geweest zijn),... R1200S had ook een zwak punt, maar weet ik niet meer wat. Dacht ook iets in het blok, maar niet zeker. C400 heeft onder andere problemen met zadel dat niet sluit, motor die zonder reden uitvalt en de achterwiellagers van zowel de C400 als C650GT komen ook vaak naar boven als zwak punt, wegens een slechte waterkering. Die laatste heeft ook een probleem met de distrubutiekettingspanners en koppeling die oververhitten op de eerste jaargangen. De eerste ESA veersystemen waren ook niet bepaald een toonbeeld van betrouwbaarheid en de onderdelen waren ook best prijzig... 
En ook vroeger, zoals in de /5 serie, waar de 5-bak zeer vaak last had van inlopende lagers (had de 4-bak geen last van). 
Zo kunnen we wel nog even doorgaan. Kunnen we gerust een pagina mee vullen. 

Het is toch vooral omdat iedereen altijd zegt dat een Duits degelijk is dat dit zo verder leeft en gepercipieerd wordt. En omgekeerd bij een Italiaan. En soms klopt het allemaal, maar even vaak slaat het nergens op, urban legends die in de geesten van de mensen in leven worden gehouden. 

Een BMW is duurzaam. Het is een kraam dat lang meegaat. Zeker hun luchtgekoelde motoren. Dat is ook eigen aan luchtgekoelde blokken. Die hebben een veel lager specifiek vermogen (omdat je anders de warmte niet weg krijgt) waardoor ze minder belast draaien. En ze hebben ook gewoon veel minder onderdelen. Die betrouwbaarheid van luchtgekoelde blokken zie je bij zowat iedere producent terug komen. Behalve bij Ducati :D Die zijn niet te vertrouwen :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, msxx zei:

Service van BMW of Ducati is vrij makkelijk beschikbaar, onderdelen zijn voorhanden op relatief korte termijn, etc. Maar bij Aprilia? Mjah. 

Hier gaan toch een paar dingen mis 🙂

Ik zeg nergens dat een Ducati of BMW betrouwbaarder is dan een Aprilia.

Hun service apparaat geeft me echter veel meer vertrouwen in een goede afloop, als het mis gaat 🙂 

 

Allroad: Natuurlijk wel, de zitpositie van een allroad, de fluksheid in sturen van een allroad

1 uur terug, Tjeu zei:

De XR kan je toch ook geen allroad noemen? Dat is het moto equivalent van een X6M. Is wel meer reismoto. 

Betrouwbaarheid vind ik een moeilijk argument. Ik heb destijds een poosje mee kunnen kijken achter de schermen van de BMW werkplaats.... Dat is toch ook wat hoor. En het trackrecord van BMW is toch ook alles behalve rooskleurig. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allroad is inderdaad beetje foute term imo voor een BMW XR.
Eigenlijk is "hoogpoter" beter geschikt imo. Een allroad hoort tenminste deels afgestemd te zijn op gravel banen (radiator protectie, spaakwielen, 21",...).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, msxx zei:

Hier gaan toch een paar dingen mis 🙂

Ik zeg nergens dat een Ducati of BMW betrouwbaarder is dan een Aprilia.

Hun service apparaat geeft me echter veel meer vertrouwen in een goede afloop, als het mis gaat 🙂 

 

Allroad: Natuurlijk wel, de zitpositie van een allroad, de fluksheid in sturen van een allroad

Is dat nog mototricolore die invoerder is van Aprilia? Die was alleszins kut, daar heb je helemaal gelijk in. Op dat gebied zijn de andere zeker beter. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/9/2022 om 22:22, msxx zei:

Voor mij hoeft het zelfs geen rode te zijn, iets liever de grijze nog 🙂 Carbon pack interesseert me hoegenaamd niets, maar hij heeft vrijwel geen kilometers, mooi donker schermpje en een kleine topkoffer. Zie mezelf er zo mee wegrijden 🙂 

De wielen zijn inderdaad de trigger om naar deze te informeren.

1920x1080.webp

 

En anders wordt het er vermoedelijk eentje uit Wallonië, jaartje jonger en met meer koffers, iets duurder maar vergelijkbare deal. ( https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-s-1000-xr-0-benzine-rood-0517c655-7d65-4295-82bc-5a5b306ad8f6?source=favorites_list&cldtidx=3&lastSeenGuidPresent=true )

1920x1080.webp

Bleh, ik heb te lang getwijfeld.

Vanmorgen voorschot voor bovenste overgemaakt, maar hij was zaterdag dus verkocht aan iemand anders.

Het zullen dus geen gesmede velgen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, msxx zei:

Die ga ik contacteren.

Zocht vooral bij concessies 

Snap ik, zou ik ook doen, maar deze is zo jong dat hij nog fabrieksgarantie heeft, waarschijnlijk kan je die nog (moest je dat willen) verlengen.

Heeft het verlaagd vermogen, de kofferset, de grote topkoffer, de radiatorroosters (zijn nu wel -unlike BMW- niet duur), grote donkere ruit, voorts full option behalve de optische dingen (carbon pack & gesmede parts). Mogelijks het BMW-GPS'je er ook bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, gTa zei:

Snap ik, zou ik ook doen, maar deze is zo jong dat hij nog fabrieksgarantie heeft, waarschijnlijk kan je die nog (moest je dat willen) verlengen.

Heeft het verlaagd vermogen, de kofferset, de grote topkoffer, de radiatorroosters (zijn nu wel -unlike BMW- niet duur), grote donkere ruit, voorts full option behalve de optische dingen (carbon pack & gesmede parts). Mogelijks het BMW-GPS'je er ook bij.

Dit is de spec zoals ik hem zelf gemaakt zou kunnen hebben. Heb er geen 20+ voor over, maar wellicht staat hij open voor een bod.

De BMW GPS uitgezonderd, en bij de wielen zou ik getwijfeld hebben wegens dure optie. Carbonpack en dergelijke interesseert me op deze kleur niet, op de rode vind ik het wel een verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Agreed, behalve vwb de wielen. Als je die niet neemt zouden ze je bike via motormanagement verplicht op 11 kW moeten zetten.

(Maar ik geef toe: duuur.)

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Proper zo. Doet erg veel, zo'n proper kontje. 

Wel fan van de looks en uitstraling van die buddy seat: "Hoezo, je wil mee achterop? Oké, kijk, hier kan je zitten. Wil je nu nog écht mee? Nee hè. Toch? Ik zou het ook niet doen. Blijf maar lekker thuis en laat de motard maar gezellig op z'n eentje rijden, da's 't beste voor iedereen, lijkt me. OKBYE!" :lolz: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Congrats met de zuipschuit! :D 

Benieuwd hoe je met een 19" voorwiel gaat kunnen leven. 'k Kende je tot nu toe altijd als pretty solid in het 17" kamp. Maar motoren, rijstijl, goesting, ... 't evolueert allemaal. Ik ben nog zo hard aan 't twijfelen b.v. omdat ik een XR eigenlijk té nimble vind, bijna, té sportief. Zou vroeger absoluut 't geval niet zijn geweest maar als ik mijn rijstijl van lately bekijk ... behalve wat paralegale assertiviteit bij het filteren op de autostrade, ben ik een extreem rustig peet geworden (qua optrekken, remmen en 'flicken' aan rotvaart).

Ik weet zelfs al niet meer of je (en wanneer) daarmee gaan testrijden bent. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, gTa zei:

Congrats met de zuipschuit! :D 

Benieuwd hoe je met een 19" voorwiel gaat kunnen leven. 'k Kende je tot nu toe altijd als pretty solid in het 17" kamp. Maar motoren, rijstijl, goesting, ... 't evolueert allemaal. Ik ben nog zo hard aan 't twijfelen b.v. omdat ik een XR eigenlijk té nimble vind, bijna, té sportief. Zou vroeger absoluut 't geval niet zijn geweest maar als ik mijn rijstijl van lately bekijk ... behalve wat paralegale assertiviteit bij het filteren op de autostrade, ben ik een extreem rustig peet geworden (qua optrekken, remmen en 'flicken' aan rotvaart).

Ik weet zelfs al niet meer of je (en wanneer) daarmee gaan testrijden bent. :D 

De XR past het beste bij mijn rijstijl als het gaat om lichtvoetigheid en sportiviteit.

De Multi pas het beste bij mijn voorkeur om invloed te hebben op instellingen/configuratie, motorblok (met afstand zelfs). 

De XR komt eigenlijk pas tot leven bij jagen, en ik vind dat geweldig! Maar de fun bij lagere snelheden komt dan echt van het stuurkarakter en niet van het blok... 

Komt erop neer, de Pikes Peak brengt beide eigenschappen bij elkaar, maar vind ik schandalig duur. Een nieuwe Multi vind ik ook te duur. De XR heeft een motorblok welke mij minder aanspreekt. Dus het was altijd een concessie doen, welke keuze het dan ook zou worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

I can relate.

Ik heb bij mijn testrit met de XR niet de mogelijkheid gehad om te jagen of te vegen. Ik heb toen wel enkele bochtjes opgezocht in de nabijheid, waar je eventjes goed wat hellingshoek kan maken ... maar de flickability zoals ze naar boven komt in Luxemburg heb ik nooit kunnen proeven. Wel geprobeerd die te mimic'en door wat te gaat slalommen tussen de rijstrookmarkeringen op een lege meerstrooks weg ... maar dat doet het niet echt (al was het verschil met mijn bike wel al enorm). Niettemin: ik was helemaal weg van de snedigheid van insturen en de (voor mijn ervaring) sterke communicatie, de "bite" en het vertrouwen vooraan.

Wat ik dan weer gek vond, is dat de rij-assistentie overuren maakt: wat gas in een bocht en de verklikkers van tussenkomende ASC (tractiecontrole) gaan berzerk. Is dat dan omdat die minimaal bijregels (onvoelbaar), of heeft een moderne bike effectief minder grip dan mijn oude TGV? :D  Want die regelt absoluut bruusk en archaïsch en je voelt 'm dus goed tussenkomen, wat hij bijna nooit doet.

Zithouding is wennen, maar wel comfy (lichaamshouding). Zadel vond ik eerder passend voor een actieve rit, geen zetel voor lange afstanden. (Alle tests die ik zag/las vermelden hetzelfde.)

Elektronica en uitrusting e.d. allemaal spot on. Accessoires, build quality (niet altijd de hoogste of edelste materiaalkwaliteit maar de bouwkwaliteit blijft toch top), ... allemaal BMW Motorrad ten top.

Ketting: ik ben het niet gewoon, dus. Maar ik hoorde 'm wel bij 't coasten richting een rood licht oid. Voor de rest niks negatiefs (of positiefs) ervaren wat dat betreft.

Maar, inderdaad: waar de motor verslavend werkt als de kraan open mag ... vind ik dat eigenlijk maar een saai blok bij 't normaal rijden. Ik heb het nadeel van te moeten vergelijken met een andere 4-in-lijn uit hetzelfde huis ... en die heeft low end grunt, souplesse, héél veel bas, een erg lineaire vermogenscurve en een beheersbare top end (ook door z'n lange wielbasis en afstelling en cardan, neem ik aan). De S1000-krachtbron vond ik enger en beperkter inzake akoestiek, onderin minder gewillig (wel sneller, denk ik, maar gevoelsmatig minder in z'n sas), een sterk crescendo motorkarakter naarmate de toeren stijgen en een top end die té is (vergeleken met low end). Het lag me minder. Bij 't rijden zoals ik forens (autostrade, constante snelheid van 130-140 met af en toe een tussensprintje) had ik weinig tot geen gevoel met iets speciaals onderweg te zijn.

De S1000XR zou de meest logische keuze zijn bij BMW als ik 'm link aan m'n rijgedrag tot een paar jaar geleden ... de GS de meest logische als ik 'm link aan wat ik denk te gaan willen doen (maar daar is opnieuw de motor/engine het struikelblok) ... de K1600 de meest logische als ik 'm link aan m'n wensen qua motor/engine (maar dan heb ik 't lastig om te kiezen tussen een GT of een B ... en men krijgt maar geen testrit geregeld met een B). Maar geen van allen is tot nu toe dé klik die ik zoek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, gTa zei:

I can relate.

Ik heb bij mijn testrit met de XR niet de mogelijkheid gehad om te jagen of te vegen. Ik heb toen wel enkele bochtjes opgezocht in de nabijheid, waar je eventjes goed wat hellingshoek kan maken ... maar de flickability zoals ze naar boven komt in Luxemburg heb ik nooit kunnen proeven. Wel geprobeerd die te mimic'en door wat te gaat slalommen tussen de rijstrookmarkeringen op een lege meerstrooks weg ... maar dat doet het niet echt (al was het verschil met mijn bike wel al enorm). Niettemin: ik was helemaal weg van de snedigheid van insturen en de (voor mijn ervaring) sterke communicatie, de "bite" en het vertrouwen vooraan.

Wat ik dan weer gek vond, is dat de rij-assistentie overuren maakt: wat gas in een bocht en de verklikkers van tussenkomende ASC (tractiecontrole) gaan berzerk. Is dat dan omdat die minimaal bijregels (onvoelbaar), of heeft een moderne bike effectief minder grip dan mijn oude TGV? :D  Want die regelt absoluut bruusk en archaïsch en je voelt 'm dus goed tussenkomen, wat hij bijna nooit doet.

Zithouding is wennen, maar wel comfy (lichaamshouding). Zadel vond ik eerder passend voor een actieve rit, geen zetel voor lange afstanden. (Alle tests die ik zag/las vermelden hetzelfde.)

Elektronica en uitrusting e.d. allemaal spot on. Accessoires, build quality (niet altijd de hoogste of edelste materiaalkwaliteit maar de bouwkwaliteit blijft toch top), ... allemaal BMW Motorrad ten top.

Ketting: ik ben het niet gewoon, dus. Maar ik hoorde 'm wel bij 't coasten richting een rood licht oid. Voor de rest niks negatiefs (of positiefs) ervaren wat dat betreft.

Maar, inderdaad: waar de motor verslavend werkt als de kraan open mag ... vind ik dat eigenlijk maar een saai blok bij 't normaal rijden. Ik heb het nadeel van te moeten vergelijken met een andere 4-in-lijn uit hetzelfde huis ... en die heeft low end grunt, souplesse, héél veel bas, een erg lineaire vermogenscurve en een beheersbare top end (ook door z'n lange wielbasis en afstelling en cardan, neem ik aan). De S1000-krachtbron vond ik enger en beperkter inzake akoestiek, onderin minder gewillig (wel sneller, denk ik, maar gevoelsmatig minder in z'n sas), een sterk crescendo motorkarakter naarmate de toeren stijgen en een top end die té is (vergeleken met low end). Het lag me minder. Bij 't rijden zoals ik forens (autostrade, constante snelheid van 130-140 met af en toe een tussensprintje) had ik weinig tot geen gevoel met iets speciaals onderweg te zijn.

De S1000XR zou de meest logische keuze zijn bij BMW als ik 'm link aan m'n rijgedrag tot een paar jaar geleden ... de GS de meest logische als ik 'm link aan wat ik denk te gaan willen doen (maar daar is opnieuw de motor/engine het struikelblok) ... de K1600 de meest logische als ik 'm link aan m'n wensen qua motor/engine (maar dan heb ik 't lastig om te kiezen tussen een GT of een B ... en men krijgt maar geen testrit geregeld met een B). Maar geen van allen is tot nu toe dé klik die ik zoek...

Dat is zeer gelijkaardig aan hoe ik het ervaren heb. 

De zitpositie vond ik bij de XR wel top, ik heb er bijna 2 uur mee gereden en heb ermee gereden in Haspengouw en was bijna in de Ardennen toen ik tijdgebonden weer terug moest, spijtig genoeg. Ik had er echt wel plezier mee. Maar het totaal gebrek aan middengebied (komende van een 1300cc 2 cilinder...) was echt wel storend. 

Naar build quality breng je terecht een nuance aan. Kwaliteit / passing top, maar niet altijd even edel. Met name de spiegels vond ik er droevig uitzien...

Het probleem met de XR was dus niet dat ik er niet graag mee zou (kunnen) rijden, maar dat hij me niet 'pakt' als machine. En dat is toch de helft van de beslissing vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid