Ga naar inhoud

2022 Porsche 911 GT3 RS (992)


Super95

Aanbevolen berichten

1 uur terug, TJRACING zei:

Ik ga me ook weer is er onpopulair maken maar iedereen is altijd vol ooh en aah en de essentie van circuit wagens gaat weer verloren: het sturen.

De recente GT3’s rijden in mijn ogen allemaal zeer artificieel. Er gebeuren allerlei dingetjes onder je billen en vingers waar je geen voeling mee hebt door de elektrische stuurbekrachtiging. Hoe kan het niet hebben van hydraulische stuurbekrachtiging voor niemand een minpunt zijn?

De GT3’s zijn bloedsnel maar ik vind ze in alle eerlijkheid enorm saai rijden. Tegen 200km/u beweegt het stuur nauwelijks en je kan het vasthouden met je pinkje. Doe mij dan maar een 997 GT3 RS. Laatste ‘echte’ meer pure sportwagen van Porsche in mijn opinie. Zoals een reviewer ooit eens zei (weet niet meer wie): eigenlijk moet elke sportwagenbouwer eens rijden met een Lotus om zich te herinneren hoeveel beter dat gewoon wel niet was.

Voor mij hangt dat vooral af van het beoogde gebruik. Deze GT3RS is volgens mij geen auto meer om mee op straat te rijden in het grootste deel van de tijd dat je hem hebt. De segregatie tussen GT3 en GT3RS is volgens mij nog nooit zo groot geweest als bij deze iteratie van het 911 platform. Deze GT3RS lijkt snelheid te ademen, en dan snap ik de keuze voor splitters, PDK, enz enz maar al te goed. Het zijn gewoon dingen die je nodig hebt om zo snel mogelijk te gaan.

Wil je echter op straat rijden tijdens rondritten, of grotere reizen gaan doen met je sportkar, dan ben je denk ik fout om deze RS (eigenlijk elke RS na 991, ze zijn imo allemaal voor janetten) te gaan kopen. Als je op straat gaat rijden en de occasionele trackday wil doen, dan koop je beter de GT3. Bruikbaarder (kofferruimte), manueel te krijgen (betrokkenheid en technischer om mee te rijden), andere kwaliteiten die belangrijker zijn bij straatgebruik, enz enz. Ik vind dus dat ze bij Porsche eigenlijk heel goed bezig zijn, want ze hebben eindelijk iets voor beide types mensen in de stal staan.

Het gebruik van elektrische bekrachtiging zal sowieso wel een CO2-regelgeving ideetje geweest zijn, dus daar kun je ze vandaag de dag al moeilijker op afrekenen vind ik.

Maar inderdaad, als je graag met een auto rijdt en het gaat over gevoel en over sturen, koop dan een Lotus. Er is imo niks dat in de buurt komt waar nummerplaten op mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als je zo diepe zakken hebt dat je een RS kan kopen en je wil echt tracken kan je beter arrive and drive doen met je gewone GT3 en met een Cup op circuit gaan knallen.

This. +1 /end topic 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, flupke73 zei:

Luchtgekoeld fanatici

anti-turbo fanatici (aanwezig)

anti-pdk’ers

anti electronische servo

op mijn eerste Morgan stond een verticaal ‘staand’ rempedaal: daar hoor ik bij de nieuwe niemand over mijmeren @PJH

En jij kocht een GT3 met automaat :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

En jij kocht een GT3 met automaat :D 

Bij auto’s met dat vermogen/grip/sturing is een automaat meestal geen downgrade in rijplezier, integendeel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem. Als enige P zou ik ook de manuele kiezen, maar als je er al ene hebt...
Vooral dat de GT3 touring als toer-auto dient en mevrouw er ook mee rijdt en zij automaat prefereert...
En moest den automatique nu nog een draak van een versnellingsbak zijn, maar neen ... PDK is awesome.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Idem. Als enige P zou ik ook de manuele kiezen, maar als je er al ene hebt...
Vooral dat de GT3 touring als toer-auto dient en mevrouw er ook mee rijdt en zij automaat prefereert...
En moest den automatique nu nog een draak van een versnellingsbak zijn, maar neen ... PDK is awesome.

Dat laatste idd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, Jules_W said:

Bij auto’s met dat vermogen/grip/sturing is een automaat meestal geen downgrade in rijplezier, integendeel. 

Een upgrade in rijplezier heb ik dat toch nooit gevonden.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, gTa zei:

 PDK is awesome.

Had ook schrik dat ik het manueel rijden ging missen maar voorlopig is die PDK wel😍

Misschien verander ik wel van mening volgende week( 5 daagjes naar de ardennen met de Cayman) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Een upgrade in rijplezier heb ik dat toch nooit gevonden.

Op een auto als de GT3 RS lijkt me dat eerder een minpunt dan een pluspunt, een manuele bak.
Grip van de auto is zo extreem hoog dat je met manueel schakelen vermoedelijk de balans verstoort.
Lijkt me ook wel een reden waarom ze dat niet met manuele boite brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, toere zei:

Had ook schrik dat ik het manueel rijden ging missen maar voorlopig is die PDK wel😍

Misschien verander ik wel van mening volgende week( 5 daagjes naar de ardennen met de Cayman) 

Op een auto met turbomotor en een pak minder akoestisch rijplezier dan met een atmosferische motor, lijkt me de PDK zelfs bij spirited drives geen mindere keuze.
Da's toch wat je ook vaak hoort van 991.2 en 992 (Carrera) eigenaren: dat de PDK eigenlijk in bijna alle opzichten de betere keuze is. Tenzij misschien voor de purist.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, gTa zei:

Op een auto met turbomotor en een pak minder akoestisch rijplezier dan met een atmosferische motor, lijkt me de PDK zelfs bij spirited drives geen mindere keuze.
Da's toch wat je ook vaak hoort van 991.2 en 992 (Carrera) eigenaren: dat de PDK eigenlijk in bijna alle opzichten de betere keuze is. Tenzij misschien voor de purist.

Met mijn 991.2 S hoef je zelfs niet te flipperen, PDK in sportstand en je kan je lol niet op. Schakelt bliksemsnel (zelfs in normale stand eigenlijk) terug en op. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minutes ago, gTa said:

Op een auto als de GT3 RS lijkt me dat eerder een minpunt dan een pluspunt, een manuele bak.
Grip van de auto is zo extreem hoog dat je met manueel schakelen vermoedelijk de balans verstoort.
Lijkt me ook wel een reden waarom ze dat niet met manuele boite brengen.

Ze brengen dat niet met manuele bak omdat de RS gewoon de snelste moet zijn, en dat ben je nooit met een manuele. Niet meer of niet minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk heb je beide nodig, vorige week nog eens met een PDK gereden van @ICM en dat is verdomd een tof en goed systeem.

Als ik voor mezelf spreek, voelt een PDK veel aangenamer in de hogere snelheden. De wagen hangt veel meer aan het gas en opbouwen gaat werkelijk vanzelf. Ook terugschakelen is maar een vingerknip veraf en voelt erg soepel. Ik zou durven zeggen meer genieten van het rijden, en als daily dan ook geen twijfel en neem ik de PDK.

Anderzijds, als extra wagen zou ik mijn manuele nooit omruilen tegenover een PDK. Je kan zeggen wat je wil, maar aan lagere snelheden (geen dagelijks gebruikà is een manuele zoveel leuker! Hier durfde men al eens zeggen dat een GT3 niet meer te rijden valt in België, wel ik kan niet anders dan dit tegenspreken. Ik kan perfect aan legale snelheden veel plezier halen uit die auto. Iets wat minder het geval is bij een PDK denk ik.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt het juist: rijplezier aan legale snelheden.

Het is niet alleen dat je niet meer sneller mag, je kan ook in Vlaanderen niet meer uit de voeten met gelijk welke snelle wagen. Dan moet je je rijplezier halen uit het meer mechanische gevoel, het geluid,…

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Maverick said:

Ik kan perfect aan legale snelheden veel plezier halen uit die auto

Behalve op de snelweg is de limiet 70 km/h. Veel schakelen komt er toch niet aan te pas tot 70.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minutes ago, The Swede said:

Je zegt het juist: rijplezier aan legale snelheden.

Het is niet alleen dat je niet meer sneller mag, je kan ook in Vlaanderen niet meer uit de voeten met gelijk welke snelle wagen. Dan moet je je rijplezier halen uit het meer mechanische gevoel, het geluid,…

Dan heb je een korte boite nodig, waarbij je in 4e zit aan 100 :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/9/2022 om 14:37, ir_fuel zei:

Als je zo diepe zakken hebt dat je een RS kan kopen en je wil echt tracken kan je beter arrive and drive doen met je gewone GT3 en met een Cup op circuit gaan knallen.

Dat lijkt me nog veel duurder en veel geregel, nee?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid