Ga naar inhoud

Porsche Cayman GT4


Gast

Aanbevolen berichten

Wat heeft dat met die opmerking te maken ? Ik sluit me aan bij de mening van GTA. Ga hem wat trollen anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn excuses voor m'n simpele fysica, maar dat was met opzet. (En zelfs die gaat mogelijks al te ver voor sommigen.) Om nu te zeggen dat die faalt: ik heb bewust niet alles vermeld dat van invloed is of kan zijn.
 

Een drifthoek is een drifthoek, en heeft enkel te maken met hoever de voorwielen en de achterwielen uit de haak staan tov mekaar. We gaan er toch vanuit dat de voorwielen nog altijd grip hebben vermoed ik. Dus of uw theoretische rotatie-as zich nu op de vooras bevindt, op de versnellingspook of voor mijn part 3 meter achter de auto, als je auto in overstuur gaat wil dat zeggen dat de voorwielen een bepaalde richting uitwijzen terwijl de achteras gaat wandelen. Die hoek staat compleet los van dat rotatiepunt. Het punt waarrond die auto roteert wordt enkel bepaald door de positie van de assen van het voertuig, en niet door zijn gewichtsverdeling. Een drifthoek van 20 graden blijft een drifthoek van 20 graden, ongeacht of dat de motor van die auto achter de voorzetels of achter de achteras ligt. Als chauffeur zal je dan ook niet meer cm zijwaarts bewegen in een Cayman met een drifthoek van 20 graden tov een 911 met dezelfde drifthoek, er vanuit gaande dat de wielbasis en de positie van de voorste stoelen tov die wielbasis gelijk zijn. Het enige punt van verschil in gevoel dat je kan hebben met gelijke drifthoek is als je zitpositie tov je wielbasis anders is. Je hebt auto's waarbij je als chauffeur veel meer op de achteras zit, daar gaat diezelfde drifthoek een veel grotere zijwaartse verplaatsing in cm teweeg brengen dan een auto waarbij je bijna op de vooras zit. Dat is simpele fysica.

Het verhaal dat jij hier vertelt zit em eigenlijk in het gevoel dat je krijgt in de auto voor dat hij gaat uitbreken en, als hij gaat uitbreken, de manier waarop hij uitbreekt. Daar zal een 911 concept veel "gezapiger" de slinger in gang zetten, maar met veel meer kracht eens hij echt vertrokken is, terwijl een middenmotor veel directer en harder zal gaan, maar gelijkmatiger naarmate de hoek groter wordt. Het probleem bij een 911 is niet dat hij in overstuur gaat, het probleem is dat hij door zijn inertie in dat overstuur als een slinger kan gaan werken. Als je bij een 911 overstuur opvangt, dat overcompenseert en de auto gaat de andere kant op is het meestal over and out door dat slinger effect. Je hebt echter wel iets meer tijd om te reageren en je wordt wat vroeger verwittigd, omwille van de inertie van de zijdelingse massa-transfer.

 

(Ik heb nooit gesteld dat het punt waarrond de auto roteert wordt bepaald door zijn gewichtsverdeling. Rotatiepunt en zwaartepunt kunnen samen vallen, mogelijks, maar zijn wel twee verschillende -vaste- punten.)

 

Je gaat m.i. voorbij aan het feit dat het rotatiepunt van een auto een vast iets is, net zoals het zwaartepunt. (En dat er nog veel meer zaken zijn die op het geheel inwerken, dus we kunnen er nadien telkenmale dingen blijven bijhalen om te zeggen "neen, maar/want...".)  Ze zijn wel met elkaar gelinkt, uiteraard: verander het zwaartepunt en ook de rotatie-as verandert.
De rotatieve kracht (rond dat vast punt) gaat ook inwerken op de vooras, die - alhoewel er nog laterale grip is en die dus de "drift" van de voorwielen naar binnen tegenwerkt - geen vast punt zijn, maar bewegen. De rotatiekracht heeft een impact op wat de voorwielen doen, ook al hebben die nog grip.

 

Bij middenmotor-concepten is net dat één van de meest bepalende elementen wat dat "giftig" initieel uitbreken bepaalt. De achteras laat los en de auto wil gaan roteren. Die rotatiekracht gaat de laterale krachten die de grip van de banden moeten tegenwerken, compenseren (soms zelfs zwaar overcompenseren), waardoor je (actie/reactie) een voortrein krijgt die, over de afstand die de auto aflegt (want hij rijdt nog altijd), naar "binnen" duwen, iig binnen de oorspronkelijk aangehouden radius drukken.

 

Bij een auto die roteert rond een punt dat ergens in de buurt van de vooras ligt, is die tegenreactie zodanig klein dat die quasi geen effect heeft. De neus van een 911-concept gaat dus nauwelijks of geen binnenduikeffect hebben als de achteras losbreekt.

 

Bij een auto die roteert rond een punt dat ca. in het midden van z'n wielbasis ligt, is die tegenreactie het sterkste. De neus van een Cayman-concept gaat dus wel een (meestal voelbaar) binnenduikeffect hebben als de achteras uitbreekt. De auto roteert nog altijd rond een punt dat in de buurt ligt van die rotatie-as (de grip van de voorwielen impacteren dat punt enigszins), waardoor je als inzittende minder afstand aflegt dan in een 911, ook al staan je stoelen bij de twee modellen ongeveer op dezelfde plaats op de wielbasis.

 

Wat je zegt over de positie waar je zit t.o.v. de wielbasis, is uiteraard ook correct. En ook zeer bepalend voor de gut feeling. Vandaar dat ik 't concept Super Seven ook al als voorbeeld aanhaalde.

 

 

 

Ik liet nog andere zaken liggen ook, die je ook al zijdelings aanhaalt zoals inderdaad het verschil in kracht dat de uitbreekbeweging heeft t.g.v. (zoals Mich terecht aanhaalde) de afstand tussen rotatiepunt en zwaartepunt, en de effecten dat dat heeft. Of ook het feit dat de grotere mechanische grip van de achteras van die (b.v.) 911 t.o.v. die van (b.v.) de Cayman dat effect al voor een niet onaardig deel compenseert.

 

Wat je zegt over de gelijdelijkheid van uitbreken bij de Cayman naarmate de hoek groter wordt, is correct, en ook weer een rechtstreeks effect van de (veel kleinere) afstand tussen rotatiepunt en zwaartepunt. Bij de Cayman en de 911 ligt het zwaartepunt elders, maar ook het rotatiepunt is niet gelijk.

 

Wat je zegt over het gevaar voor een zichzelf versterkende pendelbeweging van de 911 is ook waar, maar niet enkel voor de 911. Alle auto's hebben daar last van, en ook dit is opnieuw een rechtstreeks effect van de afstand tussen zwaartepunt en rotatiepunt. Of nog, in praktisch voelbare termen: de initiële snelheid waarmee een middenmotor uitbreekt, geldt ook op het einde van dat uitbreken (of stoppen van de uitbreekbeweging). Met één welgemikte tegen(stuur)actie ga je uitbreekbeweging van een middenmotor bruusk stoppen. Bij de auto's met motor achteraan is het een feit dat de initiële uitbreekbeweging iets trager (= beter 'aangekondigd') gebeurt maar dat de kracht die erachter zit groter is, en daardoor ga je ook dezelfde tegenkracht moeten uitwerken om die uitbreekbeweging te stoppen, dus dezelfde tijd nemen. Wet van de traagheid, au fond.

 

 

 

 

Enfin, ik heb het gevoel dat we met z'n allen hetzelfde zeggen en snaps hebben van wat de verschillen kunnen zijn tussen een middenmotor en motor achterin concept. Hoe we 't uitleggen is minder belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft dat met die opmerking te maken ? Ik sluit me aan bij de mening van GTA. Ga hem wat trollen anders

 

 

Ben jij nu echt 45 geworden om eerst elders te verkondigen wat voor een dom forum je dit vindt, vervolgens zelf leutig in tientallen topics te posten die absoluut niets met auto's te maken hebben om dan hier weer jezelf op je borst te kloppen? :roll:

Doe toch niet zo hypocriet, post gewoon lekker mee over je missus, fietsen, kinderen, ziektes, beleg en af en toe ook eens auto's :!:

Maar mem daar toch niet altijd weer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel simpelweg de mening van GTA zoals gezegd. Wat is uw probleem en wat sleur je er weer allemaal bij.

Alleen maar om me onderuit (proberen te halen). Nou voor mij is het duidelijk wie frustraties heeft :)

Ik klop helemaal niets op de borst (zal in jouw fantasie zijn). Trouwens qua borstklopperij of ijdelheid lig ik ver achter op jou.

Hoe lang geleden heb ik ooit eens gezegd op een GESLOTEN forum (blijkbaar voor jou niet) dat er hier bitter weinig over auto's werd gepraat. Iets dat imo ondertussen veel meer in evenwicht is nu.

Van wanneer is de uitspraak, op dat gesloten forum trouwens?

En wat een gedoe. Kom je hier wat verwijten rondstrooien waar ik wel moet op reageren vanwege uit de context of zonder enige nuance.

Dat jij en ik niet door 1 deur kunnen weten we al langer dat hoeft echt niet te pas en te onpas te ontaarden.

Triest

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eddegaai den Ollander von die Baargen zaajin karkas ollies goei bekeejke? Dor kan niemandnie mee deujr iejn deujr!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Nee, dat vind ik niet. De GTS is een fantastisch comfortabele cruiser. De GTS rijdt geweldig op de openbare weg. De 911 R zal beter zijn op het circuit.

Dan heeft ieder een eigen 911.

De R26.R vervangen door de 911 R is de beste optie.

Einde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan zit je wel met krek dezelfde motor als je GTS, niet?

Ja maar met PDK :D en een toch wel anders rijdende auto.

 

Ik zie die (min of meer) zelfde motor (scheelt toch nog wel wat aan krachtafgifte) eerder als een voordeel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat vind ik niet. De GTS is een fantastisch comfortabele cruiser. De GTS rijdt geweldig op de openbare weg. De 911 R zal beter zijn op het circuit.

Dan heeft de vrouw een 911 en ik een 911.

De R26.R vervangen door de 911 R is de beste optie.

Einde.

Nu sleur je er een andere auto bij :) Ging het niet over de Cayman Cup?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar met PDK :D en een toch wel anders rijdende auto.

 

Ik zie die (min of meer) zelfde motor (scheelt toch nog wel wat aan krachtafgifte) eerder als een voordeel....

 

Ah ow 't ging over die cup! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid