Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

19 uren geleden, ir_fuel zei:

En binnen een paar jaar geen meer, want het fiscale incentive is dood en om dat privé te kopen moet je zot zijn.

Owv potentieel risico met (de herstelkost van) die batterij? 
Ik heb even terug naar wat 320e/330e en 320i/330i's zitten kijken. Soms komt de 'e' variant in de buurt van vraagprijs ICE variant. 
Lijkt me dan met zonnepanelen en ons huidig gebruik qua use case geen verkeerde keuze: een groot stuk van onze ritten zijn sub 50km. 
Maar als daar je 'winst' zit (laden aan zonnepanelen en zo brandstof uitsparen) ben je er vet mee als je buiten garantie 10k mag dokken voor (herstelling van) battery pack oid.. 

19 uren geleden, ir_fuel zei:

Nu, ik heb er nog geen onderzoek naar gedaan, maar die "ingestorte" EV markt, is dat ook effectief zo voor de particuliere koper? Of is het vooral "de marchand" die er vandaag geen hol voor wil geven wegens weinig vraag, om alsnog redelijk wat te proberen vangen bij herverkoop, dus een hogere marge met een hoger risico? 

Als het effectief zo erg is zou het een no-brainer moeten worden van een okkazie EV te kopen want die zouden dan pakken goedkoper moeten zijn dan de equivalente ICE, markt van vraag en aanbod.

 

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik zie het dus niet in het gewone segment, dat men EV's moet wegdoen voor een appel en een ei, kijkend naar wat advertenties. Als potentiële koper valt er weinig te rapen zo op het eerste zicht. 

Gaan kijken naar auto's van 80K en meer nieuwprijs is zinloos, in dat segment zit je quasi altijd met een groot waardeverlies, ook bij ICE.

Zonder elke dag te zitten rondkijken op verschillende modellen heb ik toch ook niet de indruk dat er stevig gebradeerd wordt. 
Is zover ik kan zien vergelijkbaar aan de dieselverkettering: diesels kreeg je ook plots niet meer aan de straatstenen kwijt, maar dat reflecteerde toch niet in de vraagprijzen..  Natuurlijk, vraagprijs is meestal niet gelijk aan verkoopprijs, en ik heb geen zicht op hoe lang die auto's te koop hebben gestaan. 
Maar mochten de prijzen zo catastrofisch gecrasht zijn had ik wellicht al 2 keer een andere auto gekocht :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Alexis said:

Owv potentieel risico met (de herstelkost van) die batterij? 

Dat al om te beginnen. En vertrouw jij op de lange termijn een motor van iemand die zoals hieronder rijdt?

2 hours ago, Alexis said:

Lijkt me dan met zonnepanelen en ons huidig gebruik qua use case geen verkeerde keuze: een groot stuk van onze ritten zijn sub 50km. 
Maar als daar je 'winst' zit (laden aan zonnepanelen en zo brandstof uitsparen) ben je er vet mee als je buiten garantie 10k mag dokken voor (herstelling van) battery pack oid.. 

Dat ding ligt dan misschien weken aan een stuk uit, om dan af en toe eens goed door te loeien, om dan weer lang stil te liggen. Heb me altijd de vraag gesteld hoe zoiets op de lange termijn slijt, dat ding gaat heel veel koud onder belasting draaien en/of stil liggen.

Ik vind het een complex stuk techniek, dat behalve fiscale weinig andere meerwaarde heeft. Als je zo gek staat van elektrisch rijden, koop een EV. Ik heb de mijn sinds juni 2023 en heb net de kaap van de 30.000km overschreden. Aantal keren dat ik gevloekt heb op het feit dat ik niet gewoon kon gaan tanken? Nul. Je moet wel thuis kunnen laden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denken jullie dan dat ik particulier mijn Enyaq aan 37k zou kwijtgeraken terwijl ze 24k in overname geven? Kan toch niet dat daar zo’n verschil opzit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Speedhunter zei:

Denken jullie dan dat ik particulier mijn Enyaq aan 37k zou kwijtgeraken terwijl ze 24k in overname geven? Kan toch niet dat daar zo’n verschil opzit. 

Je kunt toch proberen? Niks te verliezen me dunkt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Speedhunter zei:

Denken jullie dan dat ik particulier mijn Enyaq aan 37k zou kwijtgeraken terwijl ze 24k in overname geven? Kan toch niet dat daar zo’n verschil opzit. 

Vrees ervoor( zeker als particulier) 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/4/2024 om 21:06, ir_fuel zei:

Nou ...

Een ID.3 Pro S kost 47K nieuw ongeveer. Waar zijn die koopjes dan?

Screenshot 2024-04-21 at 21.02.51.jpg

 

Ondertussen koop je een nieuwe VW Golf met 150PK en wat opties voor 38K catalogus. En die ID.3 is dan zogezegd een model "dat ze aan de straatstenen niet kwijt geraken"?

Je haalt hier nu net wel een slecht voorbeeld aan. Kijk eens wat een etron nog kost ? of een id5 met een paar 10k km, die kosten even veel als die id3 van hierboven. Maar "ingestort" vind ik altijd zo'n overdreven woord. Het is wel een feit dat die EV's zeer snel waarde verliezen, iets wat ik niet zou verwachten van de "gottahave" aandrijflijn van het moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/4/2024 om 00:33, Speedhunter zei:

Denken jullie dan dat ik particulier mijn Enyaq aan 37k zou kwijtgeraken terwijl ze 24k in overname geven? Kan toch niet dat daar zo’n verschil opzit. 

Particulieren kopen zoiets niet (gok ik). Toch niet aan dat geld. Teveel geld, teveel onzekerheid door onbekend terrein.

Op 22/4/2024 om 16:00, Alexis zei:

Owv potentieel risico met (de herstelkost van) die batterij? 
Ik heb even terug naar wat 320e/330e en 320i/330i's zitten kijken. Soms komt de 'e' variant in de buurt van vraagprijs ICE variant. 
Lijkt me dan met zonnepanelen en ons huidig gebruik qua use case geen verkeerde keuze: een groot stuk van onze ritten zijn sub 50km. 
Maar als daar je 'winst' zit (laden aan zonnepanelen en zo brandstof uitsparen) ben je er vet mee als je buiten garantie 10k mag dokken voor (herstelling van) battery pack oid.. 

 

Zonder elke dag te zitten rondkijken op verschillende modellen heb ik toch ook niet de indruk dat er stevig gebradeerd wordt. 
Is zover ik kan zien vergelijkbaar aan de dieselverkettering: diesels kreeg je ook plots niet meer aan de straatstenen kwijt, maar dat reflecteerde toch niet in de vraagprijzen..  Natuurlijk, vraagprijs is meestal niet gelijk aan verkoopprijs, en ik heb geen zicht op hoe lang die auto's te koop hebben gestaan. 
Maar mochten de prijzen zo catastrofisch gecrasht zijn had ik wellicht al 2 keer een andere auto gekocht :D 

Waarom is het risico op een kapotte batterij hier groter dan bij een EV ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Rabbit said:

Je haalt hier nu net wel een slecht voorbeeld aan. Kijk eens wat een etron nog kost ? of een id5 met een paar 10k km, die kosten even veel als die id3 van hierboven

Volgens Autoscout een ID.5 rond de 40K. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon 10 jaar geen verkeersbelasting betalen en lagere onderhoudskosten hebbende, creëer je een buffer voor wanneer er toch iets aan de batterij zou misgaan (als er al iets misgaat). Een Model 3 met LFP batterij, die kan je gerust als particulier kopen... 40k - premie komt op 35K voor zo'n auto? Ik zou de particulier die dat koopt echt niet omschrijven als nen zot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En bijkomend, da's allemaal tof zo'n headlines... maar we zitten in een recessie die voelbaar is in verschillende sectoren. Alles wat voor de gemiddelde particulier teveel neigt naar 'luxe' wordt serieus tegen het licht gehouden, of geschrapt, laat staan dat ze eens iets nieuws gaan uitproberen zoals een tweedehands EV kopen. Dat komt wel goed, maar niet op de korte termijn alleszins. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als er iets aan de batterijen komt, is dat meestal niet zo'n groot probleem, want er is een betere oplossing dan die van de fabrikant. De fabrikant vervangt gewoon de volledige batterij, wat de gemakkelijkste maar ook de duurste oplossing is. Ik heb destijds als ik Tesla reed iemand leren kennen die een bedrijf gestart is die de batterijen die stuk waren is beginnen te demonteren, en heeft gevonden dat ze meestal heel eenvoudig te herstellen zijn, aan een fractie van de prijs. Hij is een bedrijf gestart, en is ondertussen heel succesvol. Hij doet nu enkel Tesla, maar is volop bezig om ook andere merken te kunnen herstellen.

https://electrify.eu/

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Volgens Autoscout een ID.5 rond de 40K. 

Ja ok, maar wetende dat je een GTX vind aan 45k en dat ding vermoedelijk 70 plus kostte.

Maar daarom dat ik zei: het is allemaal wat overdreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, BMWMB zei:

En als er iets aan de batterijen komt, is dat meestal niet zo'n groot probleem, want er is een betere oplossing dan die van de fabrikant. De fabrikant vervangt gewoon de volledige batterij, wat de gemakkelijkste maar ook de duurste oplossing is. Ik heb destijds als ik Tesla reed iemand leren kennen die een bedrijf gestart is die de batterijen die stuk waren is beginnen te demonteren, en heeft gevonden dat ze meestal heel eenvoudig te herstellen zijn, aan een fractie van de prijs. Hij is een bedrijf gestart, en is ondertussen heel succesvol. Hij doet nu enkel Tesla, maar is volop bezig om ook andere merken te kunnen herstellen.

https://electrify.eu/

Ik hoop oprecht dat er meer zo een bedrijven komen, want nu is het allemaal iets te easy voor de garages: celletje kapot? Nieuwe pack bitte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan toch niet anders dan dat vele merken hard in hun prijzen gaan moeten snoeien van 2dehands wagens, nu de prijzen voor nieuwe zo aan het zakken zijn.

Bv een i3 uit 2022. Vraagprijs €36.600.
https://bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-i3_77988.html
Voor een zeer compacte wagen, met dergelijk infotainment die toch imo precies serieus verouderd is, kleine range,...

Als je dat naast een nieuwe model 3 (met premie evt) zet, is dat toch een no-brainer, niet?


image.thumb.png.3bf32b20fcee5d9f31235ec1d451ec7a.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/4/2024 om 09:48, Mazdastruction zei:

Moeilijke bron uit Mesen, ik weet het, maar was het niet Tjeu die hier al eens poneerde dat de hoge heffingen/accijznen op elektriciteit, het voor de overheid nu al meer opbrengt om elektrische wagens te laten rondrijden dan accijnzen + biv en taks op ICE? 

Klopt, die berekening heb ik hier eens gemaakt. Was wel zonder BIV. Puur taks op brandstof en op elektriciteit. En de overheid won idd bij de elektrificatie 

aangepast door Tjeu
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Kan toch niet anders dan dat vele merken hard in hun prijzen gaan moeten snoeien van 2dehands wagens, nu de prijzen voor nieuwe zo aan het zakken zijn.

Bv een i3 uit 2022. Vraagprijs €36.600.
https://bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-i3_77988.html
Voor een zeer compacte wagen, met dergelijk infotainment die toch imo precies serieus verouderd is, kleine range,...

Als je dat naast een nieuwe model 3 (met premie evt) zet, is dat toch een no-brainer, niet?


image.thumb.png.3bf32b20fcee5d9f31235ec1d451ec7a.png

Is idd wel crazy. Wie zou dit nu kopen als je een nieuwe Tesla hebt voor zelfde prijs...moet ge toch een hele grote BMW fan zijn 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Rabbit said:

Ja ok, maar wetende dat je een GTX vind aan 45k en dat ding vermoedelijk 70 plus kostte.

Maar daarom dat ik zei: het is allemaal wat overdreven.

Zoek eens gelijk welke BMW van 70K die 2 jaar oud is, in okkazie. Denk je dat die nog voor 60 gaan ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid