Jump to content
Guest Dirk75

Waarom rijd je nog niet elektrisch?

Recommended Posts

The Swede    2,573
The Swede
5 minutes ago, ir_fuel said:

't is gewoon fout 😛 

Dank je.

 

Ah ja, gezien polycloon al een gele kaart kreeg... 

 

zidane-redcard-1394708459.jpg

 

:P

  • Funny 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
CAS    3,424
CAS
34 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

en daardoor mogen auto's met een LPG/LPI installatie nog steeds niet ondergronds parkeren in Belgie ...

Is toch puur omdat een lek in de garage zou blijven? Terwijl benzine verdampt. Wat gevaarlijker is, durf ik niet meteen zeggen eigenlijk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
stijn82    97
stijn82
13 hours ago, The Swede said:

Electrisch en auto zijn twee woorden die nooit in dezelfde zin zouden mogen staan.

dat bepaal jij toch niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ian    434
Ian
Is toch puur omdat een lek in de garage zou blijven? Terwijl benzine verdampt. Wat gevaarlijker is, durf ik niet meteen zeggen eigenlijk. 

LPG/LPI zakt, CNG stijgt. Maar parkeergarages moeten tegenwoordig wettelijk voorzien zijn van een afzuiging, dus dat verbod (en de vele indianenverhalen over hoe gevaarlijk een auto op gas wel niet is (terwijl de veiligheidssystemen van een LPG-installatie veel strikter zijn en veel strenger gecontroleerd worden dan van bvb een benzinewagen)) is een overblijfsel van toen en laten ze wss eerder uit gemakzucht zo volgens mij.
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon ik    3,429
gewoon ik

Cng is samengeperst aardgas

Lng is vloeibaar gemaakt aardgas

Hoe kan het een stijgen en het ander zakken?

Zeker als je met een lek zit. Het komt allebei vrij als gas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liquid Li0n    162
Liquid Li0n
2 uren geleden, stijn82 zei:

dat bepaal jij toch niet?

dat doet helaas de politiek, want als ze geen subsidies geven dan koop niemand een elektrisch hok

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ian    434
Ian
Cng is samengeperst aardgas
Lng is vloeibaar gemaakt aardgas
Hoe kan het een stijgen en het ander zakken?
Zeker als je met een lek zit. Het komt allebei vrij als gas

Als ik me de uitleg van m'n leraars avondschool goed herinner is LPG een zwaar gas (zwaarder dan zuurstof, zakt naar de bodem, als je met een lek zou zitten blijft dat dus hangen in uw reservewielbak bvb, vandaar dat de controle op lekken zo streng is). CNG is een lichter gas (lichter dan zuurstof) dat dus stijgt. Daarom (denk ik) dat CNG stations onbemand mogen zijn en LPG stations niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    2,573
The Swede

Volgende zomer met z’n allen met de X5 45e en de A4 CNG op vakantie naar Los Alfaques 💃🕺🏼

Share this post


Link to post
Share on other sites
CAS    3,424
CAS

$125000, das toch een hele hap. En tegen dat die de oceaan heeft overgestoken...  Vraag mij af wat de Rivian R1T zal kosten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    2,573
The Swede
38 minutes ago, CAS said:

$125000, das toch een hele hap. En tegen dat die de oceaan heeft overgestoken...  Vraag mij af wat de Rivian R1T zal kosten. 

Op AM is dit peanuts. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
teus_    164
teus_
On 11/15/2019 at 12:28 AM, The Swede said:

Electrisch en auto zijn twee woorden die nooit in dezelfde zin zouden mogen staan.

ha, daar zeg je wel iets. elektrisch is anders wel ideaal voor fietsen, brommers, golfkarretjes, vorklift,... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Soundstorm    1,553
Soundstorm
On 11/15/2019 at 4:08 PM, gewoon ik said:

Cng is samengeperst aardgas

Lng is vloeibaar gemaakt aardgas

Hoe kan het een stijgen en het ander zakken?

Zeker als je met een lek zit. Het komt allebei vrij als gas

CNG is methaan, dichtheid van 0.7kg/m³.

LPG is een mix van propaan en butaan (verhouding hangt af van zomer/winter). Dichtheid propaan 1.8kg/m³, butaan 2.5kg/m³.

Lucht heeft een dichtheid van 1.2kg/m³.

Een CNG lek zal dus altijd stijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    29,650
ir_fuel

Leden kunnen nu lezen waarom ik nog niet elektrisch rijd :lol: 

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon ik    3,429
gewoon ik
35 minuten geleden, Soundstorm zei:

CNG is methaan, dichtheid van 0.7kg/m³.

LPG is een mix van propaan en butaan (verhouding hangt af van zomer/winter). Dichtheid propaan 1.8kg/m³, butaan 2.5kg/m³.

Lucht heeft een dichtheid van 1.2kg/m³.

Een CNG lek zal dus altijd stijgen.

uhu en LNG is CNG, maar dan vloeibaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Soundstorm    1,553
Soundstorm
18 minutes ago, gewoon ik said:

uhu en LNG is CNG, maar dan vloeibaar.

Rijden er hier in België rond met LNG? Nog nooit een tankinstallatie voor gezien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon ik    3,429
gewoon ik

bij mijn weten niet, maar er stond LNG/LPG als zijnde hetzelfde versus CNG.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jan.van.gent    2,180
jan.van.gent
1 minute ago, gewoon ik said:

bij mijn weten niet, maar er stond LNG/LPG als zijnde hetzelfde versus CNG.

waar? ik zie dat nergens staan. 

 

LPG 😍

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon ik    3,429
gewoon ik

heb ik zelf mislezen :fp: lpi voor lng

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • tuscani
      By tuscani
      proto of afgewerkt?
      Alleszins zeker geen lelijke wagen
      https://www.polestar.com/polestar-1



       
       
      Het is eindelijk zover: het Zweedse Volvo-dochtermerk Polestar onthulde in Shanghai zijn allereerste productiemodel. In tegenstelling tot wat eerst gedacht werd, is de Polestar 1 niet volledig elektrisch, maar een plug-inhybride die 600 pk en 1.000 Nm belooft.
      Wim Bervoets 18/10/2017 0:18:25   De band met moederbedrijf Volvo is meteen duidelijk: de Polestar 1 bevat heel wat visuele elementen van de Volvo S90, maar is toch een stuk korter én er valt geen enkel Volvo-logo te bespeuren. Toch kan de Polestar 1 zijn roots traceren tot een Volvo-conceptcar: de Volvo Concept Coupe uit 2013.
      Zelfde platform, andere uitwerking
      De Polestar 1 gebruikt trouwens hetzelfde SPA-platform (scalable product architecture) als de Volvo S90. Toch is de Polestar een stuk compacter: de wielbasis is bijvoorbeeld 320 millimeter korter, en de totale lengte bedraagt 4,50 meter, tegenover 4,96 meter voor de S90. Voor het koetswerk maakten de Zweedse ingenieurs overvloedig gebruik van met koolstofvezel versterkt plastic
      CFPR), waardoor ze het gewicht drastisch konden verlagen, de stijfheid verhogen en het zwaartepunt lager konden leggen.
      Toekomst volledig elektrisch Geen volledig elektrische aandrijflijn onder de kap dus: de scherpe deadline tegen wanneer deze eerste creatie voorgesteld moest worden, liet dat nog niet toe. Toch drukte Polestar ons op het hart dat deze Polestar 1 de enige hybride zal blijven. Lees: de toekomst van het nieuwe merk wordt volledig elektrisch.
      Twee elektromotoren
      Deze Polestar 1 combineert dus een klassieke verbrandingsmotor met een elektromotor. Correctie: twee elektromotoren, want elk achterwiel krijgt een 80 kW sterk exemplaar. Samen zijn ze goed voor 218 pk en 480 Nm. In combinatie met Volvo’s bestaande T6-viercilinder turbobenzine, die hier 343 pk en 520 Nm produceert, levert dat een gecombineerd vermogen op van 600 pk en 1.000 Nm. De benzinemotor drijft via de Aisin-Warner-achttrapsautomaat (uit onder meer de XC90 T8) de voorwielen aan, de elektromotoren de achterwielen. Daardoor is deze Polestar 1 dus vierwielaangedreven.
      Drie batterijpacks
      De Polestar-ingenieurs combineerden maar liefst drie batterijpacks om de elektromotoren te voeden: een in de transmissietunnel, twee boven de achteras. Samen zijn ze goed voor 34 kWh, en een rijbereik in volledig elektrische modus van 150 kilometer. De batterijen kunnen al rijdend worden geladen tot 50%, of volledig via de kabel aan een stopcontact. Polestar denkt eveneens aan snellaadmogelijkheden, waardoor je in een 40-tal minuten de batterijen terug volledig van stroom kunt voorzien.
      Meer cijfers?
      Tijdens de presentatie goochelden de Zweden met nog meer cijfers: een bijna ideale 48/52-gewichtsverdeling bijvoorbeeld, die de balans en het rijplezier van de Polestar 1 ten goede moet komen. Ondanks een totaalgewicht van zowat 2,2 ton, want het gewicht dat Polestar wint door het gebruik van koolstofvezel in het koetswerk komt er natuurlijk met drie batterijpacks opnieuw bij. Desondanks zou deze Polestar 1 een topsnelheid in volledig elektrische modus halen van 160 km/u, en van 250 km/u in hybridemodus.
      Chassis
      Voor het chassis sloeg Polestar de handen in elkaar met een ander Zweeds bedrijf: de ophangingsspecialisten van Öhlins. Die ontwikkelden specifieke dempers voor de Polestar 1. Remmenspecialist Akebono, een grote naam uit de racewereld, moet met 400 millimeter grote remschijven omgeven door 20-duimsvelgen voor de nodige stopkracht zorgen om de 2,2 ton tot stilstand te brengen.
      Vertrouwd
      De Polestar 1 wordt geen echte vierzitscoupé, maar een 2+2-zitter. Het interieur komt vertrouwd voor: dat hevelt Polestar integraal over van Volvo. De geventileerde lederen zetels, het Bowers & Wilkins-audiosysteem en het grote tabletvormige infotainmentscherm zorgen dus voor een bekende omgeving voor wie al eens in de V90 en S90 heeft gezeten.
      Diensten
      De prijs van deze Polestar 1? Die is er nog niet. Een echte catalogusprijs zal er ook niet komen: net als bij de nieuwe XC40 zal je deze Polestar gewoon kunnen huren. Maar in tegenstelling tot de kleine Volvo-SUV is dat bij Polestar de enige mogelijkheid: je betaalt geen voorschot, daarna betaal je gedurende twee of drie jaar een maandelijkse huurprijs, die alle kosten bevat. Bestellen gebeurt online, maar je zou terecht moeten kunnen in “Polestar Spaces” voor advies en testritten.
      On demand-diensten zijn er eveneens voorzien, zoals dakkoffers wanneer je op vakantie gaat, huurauto’s enzovoort, die gewoon op je maandelijkse factuur worden aangerekend. Onderhoud wil Polestar zoveel mogelijk zorgenvrij laten gebeuren voor de klant: het merk geeft zelf aan wanneer dat moet gebeuren, pikt de auto zelf op (door een smartphone-app die als digitale sleutel kan worden gebruikt), voert het onderhoud uit en zet hem netjes gewassen terug op je parking.
      Productie
      De Polestar 1 wordt in de loop van 2018 volledig productieklaar gemaakt. Begin 2019 wordt de productie van dit eerste model opgestart. De Zweden laten voor Polestar een gloednieuwe ecologische fabriek optrekken in het Chinese Chengdu.
      bron  http://www.vroom.be/nl/nieuws/officieel-polestar-1-de-zweedse-hybridecoup
       
       
       
       
       
    • Audi S8
      By Audi S8
    • Rabbit
      By Rabbit
      Aangezien er nog geen topic is van de Model S en dit toch één van de voorlopers is, EN er een nieuwe aandrijflijn aankomt, alvast een topicje.
      Men is begonnen aan het ringrijden:
       
    • Audi S8
      By Audi S8
      All that glass: The Taycan has up to 53 inches of screen real estate.
      Do you like displays? Because the 2020 Porsche Taycan has all of them. Following a teaser on August 20, Porsche has released six images of the new electric car’s cabin ahead of its early September debut, showing a digitally intensive cockpit that brings the company’s interior design language firmly into the 21st century.
      That’s not to say the Taycan abandons Porsche design tradition. The dash retains a two-element layout with a horizontally focused “upper wing” with an upright face and a narrow “lower wing” where the transmission tunnel would be on a gas-powered car. Look at the Taycan’s cabin alongside a 911 (we've conveniently made that possible below – forgive the offset angle in the 911) and the resemblance is obvious.
      There’s never been a 911 with so many displays, though. The crown jewel of the Taycan’s cockpit is an enormous 16.8-inch curved display atop the steering column. The design is, frankly, striking. Our reaction to seeing it earlier this week at an embargoed backgrounder was a bit like the first time we saw the massive center display in the Tesla Model S – there’s never been anything like this attached to a mass-produced car before. Surrounding the display are touch-capacitive buttons that control the headlights, stability control, suspension firmness, and judging by the image released, the vehicle’s ride height.
      The huge screen should be plenty functional, too, giving drivers four separate preset modes which they can easily cycle through via the steering wheel. The standard setup (shown below) will be familiar to any Porsche enthusiast, as it emulates the five-dial layout that’s adorned the brand’s vehicles for decades. A center “dial” features a digital speedometer with a power meter surrounding it, in place of a central tachometer. Two separate “dials” flank the central portion, with information getting less important the further from the center you look. Two map settings turn the cluster into an extension of the navigation screen, including a reduced mode that simply replaces the center dial. A Full Map mode takes up the entire 16.8-inch display. Finally, a Pure setting limits the display to just the speed, traffic signs, and a simple arrow for navigation.
      Look right of the instrument cluster and there’s a 10.9-inch touchscreen where you’d expect it. Look even further and there’s yet another screen where you wouldn’t – right in front of the passenger. When these screens are off, though, they blend neatly into the dash. Praise be to Porsche for resisting the tablet-style temptation that’s gripping the auto industry.
      Both displays use an operating system that’s distinct from the infotainment you’d find in other modern Porsches. A customizable home screen looks cleaner and smarter than Porsche’s current infotainment, although the three-tile layout (shown on the passenger display, below) reminds us a bit too much of the current version of BMW’s iDrive system. A screen showing individual tiles allows the driver to access specific apps and put the appropriate information front and center, if the reconfigurable three-tile setup is too much.
      The center console houses a third (or fourth, if you tick the box for the passenger display) screen, spanning 8.4 inches. It’s the primary interface for the climate controls, but the lower portion doubles as a haptic touchpad. It’s like an idealized version of Lexus’ trackpad setup and it also includes handwriting recognition. The lower screen can also show the charge level while parked and plugged in.
      The forward-thinking nature of Taycan’s cabin does have a downside and it comes in the form of yet another virtual assistant for us to argue with. Simply say “Hey Porsche” followed by a natural-language command, and the car responds. We’re expecting similar functionality (for better or worse) to the systems introduced by rivals Mercedes-Benz and BMW.
      Another advanced nod comes in the form of electrically controlled climate control vents. Paired with a “Virtual Airflow Control” system, owners can select presets for airflow from the climate control system and adjust the electric shutters independently. Finally, an additional 5.9-inch display manages the climate controls in the rear as part of an optional four-zone climate control package. Porsche says traditional louvers belong in the past – we’ll need to play with these electric things more before we’ll agree, though.
      Beyond the overhaul to the design and the implementation of a glass cockpit that’d make an F-22 Raptor pilot jealous, Porsche has taken some steps toward sustainability, too. Optional “Race-Tex” upholstery, made from recycled polyester fiber, produces far less carbon dioxide during production. The floor carpets also use recycled materials. Unfortunately, we didn’t get to interact with either of these materials, although we fully support the use of sustainable cabin materials.
      We’ll have much more on the Porsche Taycan, including a full deep dive, when it debuts on September 4.
      Source: https://www.motor1.com/news/366633/porsche-taycan-interior-revealed-official/
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions