Ga naar inhoud

Tesla Model S


Rabbit

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, d_s zei:

Maar zet er dan enkele filters tussen met eventueel UV-filter bij en uw probleem is opgelost. En dat kost nu toch ook niet veel + blijft bruikbaar als bluswater?

En de uiteindelijke vraag blijft ook: waarom? 

Waarom wil je zo een oplossing? Je offert gans je kelderruimte op. Ruimte die je anders voor parkeergelegenheid zou kunnen gebruiken. Of archief. 
De vastgoedwaarde van die kelder is te groot om daar gewoon water te stockeren en niets anders te doen. 

We moeten ook stilaan naar een volgende stap, waarbij we niet puur naar het gebouw zijn energetisch kant kijken, maar ook naar zijn implementatie en plaats in de omgeving. Daarbij kan het wisselen van de parking buiten en de watertank binnen een positief effect hebben op de impact van het gebouw op de ruimte. Die water hoeveelheid buiten+ wat groen op, kan samengebracht worden met de nood aan waterbuffers voor regenwater, aan vergroening,... En je haalt er de wagens en de verharding van de parking mee weg. 

Energetisch kan je met boringen werken, die een hoger rendement geven, geen plaats pakken en minder kosten. 

Wanneer je met zo een water reservoir werkt, zit je ook behoorlijk begrensd in temperatuur. Je mag niet te laag gaan in de winter, of je krijgt ijs waarmee je niet meer kan blussen, en je mag niet te hoog gaan in de zomer, of je kan er niet meer mee koelen (max 40°C). 
Q=m.c. delta T en rekenen we met een koellast(die zal eerder doorwegen)/warmtelast van max 40 kWh/m²/jaar (dan zit je al in een héél goed gebouw), dan bekomen we een benodigde waterinhoud van 950 liter nodig per m² oppervlakte die je wilt gaan klimatiseren. Voor een gebouw van 4.000m² spreken we al over 3,8 miljoen liter water. En dat dus voor een heel laag energie gebouw. 

Ga je naar grondboringen, die gewoon onder het gebouw zitten en dus geen plaats nemen, dan werk je met een hogere bron temperatuur in de winter en een lagere brontemperatuur in de zomer. Je haalt dus makkelijk een hoger rendement, zeker in de zomer. In die mate dat je (door bijvoorbeeld gebruik te maken van betonkernactivering of klimaatplafonds) in de zomer het bronwater rechtstreeks in het afgifte materiaal kan laten vloeien, zonder dat er mechanische koeling aan te pas komt. 

Voor mij zit het in het schuifje bij riothermie: als je er de eerste keer aan denkt is het een goed idee. Maar wanneer je het gaat doorrekenen is het al een veel minder goed idee en daarnaast zit je met praktische problemen waar je in eerste instantie niet aan denkt en kom je tot de vaststelling dat er veel eenvoudigere en betere oplossingen bestaan. 

  • Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
12 uren geleden, BMWMB zei:

Zot machien de Plaid!

 

Der heeft percies al enen in de kont van die tesla gevlamd, afgaand op de kofferuitlijning

 

image.png.917b42cafc049e8cb1ddd2fa3ebf7021.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Rabbit zei:

Der heeft percies al enen in de kont van die tesla gevlamd, afgaand op de kofferuitlijning

 

image.png.917b42cafc049e8cb1ddd2fa3ebf7021.png

Chassis trekt krom door de Nm :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over bouwkwaliteit gesproken. Ik heb nu een Audi, wat toch top moet zijn qua afwerkingskwaliteit, niet? Ik heb al een afspraak bij de verdeler omdat de voorste deurpanelen vreselijk beginnen te trillen als je de B&O wat luider zet. Dat probleem heb ik bij mijn Tesla nooit gehad, en dat soundsystem was nochtans nog luider/beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, BMWMB zei:

Over bouwkwaliteit gesproken. Ik heb nu een Audi, wat toch top moet zijn qua afwerkingskwaliteit, niet? Ik heb al een afspraak bij de verdeler omdat de voorste deurpanelen vreselijk beginnen te trillen als je de B&O wat luider zet. Dat probleem heb ik bij mijn Tesla nooit gehad, en dat soundsystem was nochtans nog luider/beter. 

Porsche DNA 😇

https://www.taycanforum.com/forum/data/video/10/10326-947a1f8efd5e58f8eb05bf1d800187b3.mp4

aangepast door Logic
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...
7 minuten geleden, Ugeken zei:

Wat een zever. Zijn 5de batterij en al 13 motoren. Ja zo kan elke wagen 2miljard km´s rijden, als je telkens er een nieuwe motor insteekt.  Enkel de carrosserie is nog origineel. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 145k km gereden, en nooit problemen gehad aan motor of batterij. Ik geloof niet dat hij zoveel motoren heeft moeten laten vervangen. De batterij kan trouwens ook in de meeste gevallen simpel hersteld worden: www.electrify.eu

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik elders al schreef:  zoon van twee ex-collega’s kocht een ex-taxi Tesla Model S met meer dan een half miljoen kilometers op de teller. Originele motor en batterij.

Hij houdt er een hyperkinetische blog over bij, Belgian Tesla.

Ik ben wel nieuwsgierig naar zijn ervaringen.

@BWS en @Spillies (of toch zijn madam) gaan de papa ook wel kennen: Yoeri P.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid