Ga naar inhoud

Komt er een eind aan de LV regelgeving?


The Swede

Aanbevolen berichten

Om mijn rant even verder te zetten. 

Als je in België dicht tegen je werk woont krijg je geen woon werk vergoeding. Je gaat dus te voet of met de fiets naar je werk en krijgt daar niks voor. Woon je echter in Gent en ga je iedere dag in Brussel op een computer gaan tokkelen, krijg je dat wel. Je krijgt ook een auto van je werkgever uiteraard. 

Allemaal heel logisch? Lijkt mij dat werken in je buurt net meer gepromoot moet worden. 

 

Mijn vriendin werkt bijna niet. Ze verdient daardoor zo weinig dat ze voor 53euro een jaar abo bij de lijn mag kopen. Of NMBS aan halve prijs. 

Nu ze bij mij is komen wonen, die gast die 70 a 100u per week werkt en met zo een asociale pick up zich naar het werk begeeft, moet ze daarvoor 319euro betalen. Terwijl ze momenteel niet werkt en gewoon op mijn kosten woont. 

Kies voor het laatste uiteraard zelf, dus maak ik mij geen zorgen om, maar er is wel meer WTF in dit land dan een regeling om goedkoper met een camionette te mogen rijden.

CNG en elektrische wagens betalen voorlopig geen taks. Zijn zij dan de volgende? Jammer genoeg gaat het effectief zo zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bompa zei:

Voila, zoiets bedoelde ik. Maar hier mooi gTa-gewijs uitgelegd (op het dt-foutje na :P )

Miljaar dat is schamelijk. :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gekke aan heel deze discussie is dat het om een duidelijke regel gaat en daar hebben we er niet veel van [emoji16]. Het hele lez verhaal verdient eigenlijk veel meer aandacht dan dit door de onduidelijkheid en manier van invoeren door een paar verstedelijkte dorpen. Ik verwacht dat er regels gaan komen als "in de heerlijkheid Brabant zal iedereen met een rode wagen met Euronorm 3 100 goudstukken betalen".

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die discussie rond “wat is LV”, is nu wel nog duidelijk. Maar naar de toekomst toe kan die gecompliceerd worden. Ipv zuiver de auto te bekijken, gaan ze ook het gebruik ervan bekijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die discussie rond “wat is LV”, is nu wel nog duidelijk. Maar naar de toekomst toe kan die gecompliceerd worden. Ipv zuiver de auto te bekijken, gaan ze ook het gebruik ervan bekijken.
 
Waarom? Is dat nodig? Moeten we dingen ingewikkeld maken omdat ze een paar uitwassen kennen? Als je kapitaal zwaarder wil belasten moet je dat doen, daar zijn geen 7000 bochten voor nodig. Het is niet dat het in ons land vol rijdt met Megane RS'en op lichte vracht.

De LV regeling stimuleert ondernemen, dat zou iedereen moeten toejuichen.

Mijn broer is 23, die heeft al enkele jaren een LV voor zijn bijberoep en een oldtimer voor in het weekend. Zonder die stimulans zou die misschien gewoon zijn job doen en klaar, omdat het meer zou kosten dan het opbrengt.



Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, josenjef said:

Waarom? Is dat nodig? Moeten we dingen ingewikkeld maken omdat ze een paar uitwassen kennen? Als je kapitaal zwaarder wil belasten moet je dat doen, daar zijn geen 7000 bochten voor nodig. Het is niet dat het in ons land vol rijdt met Megane RS'en op lichte vracht.

De LV regeling stimuleert ondernemen, dat zou iedereen moeten toejuichen.

Mijn broer is 23, die heeft al enkele jaren een LV voor zijn bijberoep en een oldtimer voor in het weekend. Zonder die stimulans zou die misschien gewoon zijn job doen en klaar, omdat het meer zou kosten dan het opbrengt.



Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
 

Ik zeg niet wat moet of niet. Ik startte het topic omdat ik vaststelde dat de overheid plant deze achterdeur dicht te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, The Swede zei:

Ik zeg niet wat moet of niet. Ik startte het topic omdat ik vaststelde dat de overheid plant deze achterdeur dicht te doen.

In je link staat daar toch niks van? Is gewoon een artikel vol foute info en de bedoeling de mensen wat haat bij te brengen. 

Volgens mij gaan er gewoon een paar aanpassingen zijn ivm hoogte laadvloer etc. 

Denk dat helaas daardoor een C63 als LV niet meer mogelijk zal zijn. Dus gaan we nog meer op diesel geketter mogen luisteren ipv dat een romige V8 onze dag wat opfleurt. 

Pick up gaan ze volgens mij niet veel aan kunnen doen. Dat blijven tot slot werkbeesten. Mss dat er een minimum laadvloer zal aan te pas komen. De H2 SUT was in ieder geval ideaal voor deze regeling. En met zijn verlaagde mtm naar 3499kg kon je die ook nog eens met een B rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, abtler zei:

Voor dezelfde auto hé ;)

Voorbeeld de Jag van mijn wijlen vader. Door hem om te zetten op naam van mijn moeder (door overlijden simpel mogelijk) bleef de tax ergens in de € 700. Als ik hem op mijn naam had gezet (als nieuwe eigenaar) was de tax naar ergens in de € 1100 gegaan.

 

Een nummerplaat kan je ook in 1e lijn overdragen toch? Vader op zoon bv. Ik ga er dan van uit dat de BIV niet moet betaald worden, en dat de verkeersbelasting ook blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bompa zei:

Een nummerplaat kan je ook in 1e lijn overdragen toch? Vader op zoon bv. Ik ga er dan van uit dat de BIV niet moet betaald worden, en dat de verkeersbelasting ook blijft.

Ik dacht van niet. Dat is opnieuw BIV betalen en rijtaks wordt aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, tuscani zei:

was een etron aan het configureren en blijkbaar kan je die ook als lv bestellen. (optie VAN)

Ik heb nog een golf gehad die van de fabriek LV was. Is ver altijd een optie geweest bij VW. Ongeveer 750euro was dat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja bij de T-Roc is het 990 zie ik.

maar bij een EV is het wel logisch misschien, omdat deze amper gewicht kunnen trekken, en zo kan je toch de inhoud an je aanhangwagen meenemen door de grote laadruimte

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Bompa zei:

Een nummerplaat kan je ook in 1e lijn overdragen toch? Vader op zoon bv. Ik ga er dan van uit dat de BIV niet moet betaald worden, en dat de verkeersbelasting ook blijft.

Helaas! Volgens mij vroeger wel geweest maar nu in elk geval niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht van niet. Dat is opnieuw BIV betalen en rijtaks wordt aangepast.

Ik denk omgekeerd, in geval de auto nog ingeschreven is onder het 'oude systeem' (voor die CO2-gebaseerde zever ingevoerd werd). Geen BIV (want plaat van vader/moeder op kind), wel taksen volgens het nieuwe (huidige) systeem. Indien reeds onder het huidige systeem ingeschreven, blijven de taksen ook gelijk denk ik.

Momenteel rij ik ook met plaat van m'n vader (auto overgekocht van m'n ouders). Even getwijfeld om op die plaat op mijn naam te laten zetten (om geen BIV te moeten betalen, dan uit te schrijven en terug in te schrijven op m'n eigen vertrouwde plaat) maar qua taksen ging het al snel €200 schelen (momenteel nog ingeschreven volgens het oude systeem). Rij je er bvb 4 jaar mee en dat scheelt al ruim €800. Was het me niet waard.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/1/2020 om 06:20, CAS zei:

 

Volgens mij gaan er gewoon een paar aanpassingen zijn ivm hoogte laadvloer etc. 

Denk dat helaas daardoor een C63 als LV niet meer mogelijk zal zijn. Dus gaan we nog meer op diesel geketter mogen luisteren ipv dat een romige V8 onze dag wat opfleurt.

Dan krijgt ge misschien terug van die gedrochten gelijk in NL waar ook een minimale hoogte was, waardoor er bij veel break's zo een verhoogt dak op geknutseld werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/1/2020 om 08:46, Bompa zei:

Een nummerplaat kan je ook in 1e lijn overdragen toch? Vader op zoon bv. Ik ga er dan van uit dat de BIV niet moet betaald worden, en dat de verkeersbelasting ook blijft.

 

Op 25/1/2020 om 14:29, Ian zei:


Ik denk omgekeerd, in geval de auto nog ingeschreven is onder het 'oude systeem' (voor die CO2-gebaseerde zever ingevoerd werd). Geen BIV (want plaat van vader/moeder op kind), wel taksen volgens het nieuwe (huidige) systeem. Indien reeds onder het huidige systeem ingeschreven, blijven de taksen ook gelijk denk ik.

Momenteel rij ik ook met plaat van m'n vader (auto overgekocht van m'n ouders). Even getwijfeld om op die plaat op mijn naam te laten zetten (om geen BIV te moeten betalen ..

het voertuig overdraagt aan je echtgenoot, echtgenote of wettelijk samenwonende partner (wanneer je bijvoorbeeld uit elkaar gaat of een van beiden sterft). Opgelet: bij het overdragen van een voertuig van vader of moeder naar een van de kinderen, moet er wel inschrijvingstaks worden betaald.

https://mobly.be/nl/wiki/belasting-op-de-inverkeerstelling-biv/

Er is geen tweede keer BIV verschuldigd bij de herinschrijving van een voertuig bij een overdracht van het voertuig tussen (ex-)partners als aan twee voorwaarden voldaan is:

  • diegene die het voertuig overdraagt heeft voor hetzelfde voertuig de belasting al betaald;
  • het gaat om een overdracht
    • tussen echtgenoten of wettelijk samenwonenden;
    • tussen uit de echt gescheiden personen, naar aanleiding van de echtscheiding;
    • tussen ex-wettelijk samenwonenden, door de beëindiging van de wettelijke samenwoning.

https://belastingen.vlaanderen.be/BIV-vrijstelling-voor-de-overdracht-tussen-ex-partners

 

Helaas dus. Kinderen worden in principe gewoon beschouwd als nieuwe eigenaar dus opnieuw BIV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Waky zei:

Laat het uit jong, kinderen maken om belasting te ontwijken! 💩

en dan zo een Anuna kweken...mag er ni aan denken. 

Kinderen zijn trouwens de grootste oorzaak van de opwarming van de aarde. Dus geef mij maar een V12, V10 of V8

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

en dan zo een Anuna kweken...mag er ni aan denken. 

Kinderen zijn trouwens de grootste oorzaak van de opwarming van de aarde. Dus geef mij maar een V12, V10 of V8

Ooit was je zelf kind 🤔 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Jenkins zei:

En? Overbevolking is nefast voor het milieu. En geen enkel kind kiest zelf om geboren te worden hé 😄

Als dat coronavirus een beetje zijn werk doet zijn we ineens van die overbevolking verlost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, knight-rider zei:

Als dat coronavirus een beetje zijn werk doet zijn we ineens van die overbevolking verlost.

dat zegde ze van SARS en de Mexicaanse griep ook lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid