Ga naar inhoud

Komt er een eind aan de LV regelgeving?


The Swede

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, The Swede zei:

Ik dacht dat de regel was dat er genoeg laadvloer moest zijn, een schutbord van 20cm en twee zitplaatsen?

 

Constructeur moet het ook toestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, The Swede zei:

Ik dacht dat de regel was dat er genoeg laadvloer moest zijn, een schutbord van 20cm en twee zitplaatsen?

Altijd fan geweest van Schrapnell. Beste Belgische velos die er waren.

Heb er nog eentje gehad in mijn jonge jaren. Was toch productie in G'bergen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kofferopening moet ook aan een bepaalde regel voldoen qua formaat.

Shooting break van MB valt al buiten de prijzen net zoals de X6 en soortgenoten
Btw de constructeur moet eerst maken dat je een coc kunt krijgen voor de LV en als ze dat niet willen homologeren dan sta je daar
Je kunt dan hopen dat het via Duitsland wel lukt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, abtler zei:

Bullsh... :)

Als je de keuze had, tegen dezelfde kosten (en aanschaf etc.), tussen de huidige walvis en een vervuilende W12 had de W12 in de garage gestaan. Als je zo begaan was met het milieu zou er naast de walvis ook geen Abarth staan maar bv. een elektrische bakfiets.

Leek mij overduidelijk sarcasme, maar ik kan fout zijn hé 😜

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


We willen allemaal beroep doen op de faciliteiten van de maatschappij (wegen, ziekenhuizen, doktrskosten, uitkeringen, etc....), maar als het op bijdragen aan die maatschappij aankomt is het moeilijk....
Als je het niet kan betalen, zowel aanschaf als gebruik, koop het niet.....het zou zoveel eenvoudiger zijn....

Alsof we nu al niet voldoende bijdragen aan de maatschappij? België staat ergens aan de top als het gaat om hoeveel belastingen hier gehoffen worden.

Voor auto's alleen al: BIV (elke keer opnieuw als die auto van eigenaar verandert), jaarlijkse VB, accijnzen aan de pomp, 21% BTW op brandstof, 21% BTW op je verzekeringspremie, nummerplaat verplicht laten leveren door bpost met bijhorende kosten (en dan nog eens bijna €20 moeten betalen voor een zelf bij te laten maken duplicaat) etc... En nog slagen ze er niet in om een deftig wegdek aan te leggen ipv het kraterlandschap dat we nu hebben.

Als je eens ziet hoeveel er elke maand van je loon naar vadertje staan vloeit...

Het lijkt eerder alsof ze telkens nieuwe dingen (taksen) uitvinden om de bodemloze put in de begroting te proberen dichten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Ian zei:

Als je eens ziet hoeveel er elke maand van je loon naar vadertje staan vloeit...

Ik zeg nergens dat er niet genoeg naar vadertje staat gaat...maar een grotere solidariteit zorgt er ook voor dat de maandelijkse factuur kleiner wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, saabi zei:

Ik zeg nergens dat er niet genoeg naar vadertje staat gaat...maar een grotere solidariteit zorgt er ook voor dat de maandelijkse factuur kleiner wordt...

Geloof je dat zelf? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niets wijzigt zal er niets veranderen. Wat ik geloof doet niets ter zake hier. Ik merk alleen dat enkele pick-up eigenaars een achterpoortje niet graag zien sluiten, wat begrijpelijk is, maar zeer irrationeel is om te verantwoorden. En het betoog gaat hier niet om de lasten te verhogen, mijn betoog gaat over het feit dat achterpoortjes mogen dichtgemaakt worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, saabi zei:

Als je niets wijzigt zal er niets veranderen. Wat ik geloof doet niets ter zake hier. Ik merk alleen dat enkele pick-up eigenaars een achterpoortje niet graag zien sluiten, wat begrijpelijk is, maar zeer irrationeel is om te verantwoorden. En het betoog gaat hier niet om de lasten te verhogen, mijn betoog gaat over het feit dat achterpoortjes mogen dichtgemaakt worden..

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er achterpoort aan is. Het is geen moeilijke materie hé, je koopt een pick up en de overheid ziet dat als een LV waardoor je minder hoeft te betalen aan taks. 

Eer dat een USA pick up geïmporteerd is heeft vadertje staat al goed zijn boterham verdient trouwens. Daarna telkens import taks op je onderdelen...

Vind je dat de oldtimer regeling dan ook aangepast moet worden?

Of ga je dan over gereden kilometers beginnen? Want per gereden kilometer betaal ik wss nog het meest taks. Ondertussen al 2 jaar geleden dat ik met mijn 2101 heb gereden. Maar gezien de lage taks hou ik dat ingeschreven. 

Is trouwens nog zoiets, en waar je zelf ook in zit, waarom moet je rijtaks per voertuig betalen? Je kan maar met 1 voertuig rijden. 

Soit, ik ben er vrij zeker van dat als ze nog eens een berekening doen waarbij ze 3 miljard meer inkomsten gaan genereren door een taks te verhogen dat ze daarna gaan zien dat ze minder inkomsten dan voorheen hadden. Moest het echter toch lukken, ben ik er nog steeds zeker van dat je je Porsche niet goedkoper zal kunnen rijden en dat ons wegen er niet beter bij zullen liggen. 

Sinds de OBU kost het een plaatselijke transporteur een miljoen euro meer per jaar aan rijtaks. 1 firma spreek ik over, 1 miljoen extra. Dat is 1 000 000euro,een hele boel nullen. En wat hebben we in de plaats gekregen? We zijn ondertussen al paar jaar verder en het geld ging integraal naar wegen onderhoud gaan. 

Dus uiteraard wil ik die regeling niet anders zien. Met mijn beperkte kilometers sta ik zelfs niet te springen voor een kilometerheffing. Zo groot is mijn vertrouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lichte vracht impliceert het vervoer van goederen. Het achterpoortje is dat vele pick-ups aangekocht worden als personenwagen om gebruik te maken van de LV regeling.....Op het autosalon worden ze trouwens als personenwagen met een fiscaal gunstig regime aangeprezen...In velen kunnen door het kofferdeksel zelfs weinig tot geen goederen worden vervoerd...voila, achterpoortje.....

oldtimerregeling mag van mij gerust aangepast worden om geen dagelijks gebruik toe te laten....is ook zo een achterpoortje...

nogmaals, mensen willen alles, maar willen er niet voor betalen....dat zie ik iedere dag in mijn praktijk....

ik ben het volledig eens dat je maar 1 auto tegelijk kan rijden waardoor een systeem van meerdere auto’s op 1 nummerplaat, 1 taks, a verzekering....ideaal zou zijn (in Zwitserland het geval?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet allemaal in detail gelezen en dat artikel van VRT is ook weer gebaseerd puur op jaloezie. 

Een BMW X7 of zelfs X5 of Audi Q7 is even breed en bijna even lang als een RAM 1500.

Ben naar het autosalon geweest en bijna alle auto's dit jaar kunnen me echt niet boeien. Ook die prijs is niet meer te doen. een 1.0 voor 40 a 50 000 euro tentoongesteld model! Elektrische auto's, zelfs een elektrische V klasse, mag niets trekken van gewicht.

Als je dan een wagen wil die wat sneller (+300pk) of meer rijplezier zou moeten bieden (RWD) is er geen manuele bak meer beschikbaar. Of betaal je in Belgie veel BIV en taks itt Spanje, Portugal of Oost Europa.

En als laatste: met die alsmaar meer werkende trajectcontroles is zo een pick up net handig, deze heeft luxe, ruimte en veel snufjes om je mee bezig te houden en je hebt niet de neiging om snel te rijden.

Doe daar die LPG nog bij en je betaald minder dan de buurman met zijn Mercedes diesel-hybride

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Liquid Li0n said:

 

En als laatste: met die alsmaar meer werkende trajectcontroles is zo een pick up net handig, deze heeft luxe, ruimte en veel snufjes om je mee bezig te houden en je hebt niet de neiging om snel te rijden.

Vergeet dat maar.. ik heb dat ook geprobeerd. 😄

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, saabi zei:

1 auto tegelijk kan rijden waardoor een systeem van meerdere auto’s op 1 nummerplaat, 1 taks, a verzekering....ideaal zou zijn (in Zwitserland het geval?)

Yep... kameraad rijdt bij droog weer zijn c63 en in de winter / met de familie zijn Viano op één nummerplaat. @Lefty zou toch meer moeten weten of dat inderdaad zo simpel is 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard kan dat. Elk half jaar voertuig herinschrijven. Met behoud van nummerplaat.

Spiderveloce, ons Kristal destijds, deed dat ook zo. Kost je gewoon die 63 eur of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bompa zei:

Er was toch een achterpoortje? Ze heeft nooit de details verteld maar ze deed het wel.

het waren beide oldtimers en beide alfa's.

misschien geraakte ze zo gemakkelijker door een snelle controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Bompa zei:

Uiteraard kan dat. Elk half jaar voertuig herinschrijven. Met behoud van nummerplaat.

Spiderveloce, ons Kristal destijds, deed dat ook zo. Kost je gewoon die 63 eur of zoiets.

Dat lijkt me eerder een geval van zomer (bv. cabrio) / winter (bv. 4x4) auto.

In de zomer heb je de cabrio aangemeld en de 4x4 afgemeld (dus mag je er ook niet mee rijden) en in de winter omgedraaid. De cabrio staat warm gestald zonder platen en de andere wordt gebruikt.

Of dat op dezelfde plaat is dan vraag ik me wel nog af.

Systeem Zwitserland = 's morgens door het raam naar het weer kijken of zien wie er die dag meerijden en afhankelijk daarvan je plaat op de een of de andere hangen. Zitten waarschijnlijk wel nog wat haken en ogen aan zoals bv. maar 1 en dezelfde bestuurder (anders zou je stiekem met beide auto's op de baan kunnen) maar die ken ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, abtler zei:

Dat lijkt me eerder een geval van zomer (bv. cabrio) / winter (bv. 4x4) auto.

In de zomer heb je de cabrio aangemeld en de 4x4 afgemeld (dus mag je er ook niet mee rijden) en in de winter omgedraaid. De cabrio staat warm gestald zonder platen en de andere wordt gebruikt.

Of dat op dezelfde plaat is dan vraag ik me wel nog af.

Systeem Zwitserland = 's morgens door het raam naar het weer kijken of zien wie er die dag meerijden en afhankelijk daarvan je plaat op de een of de andere hangen. Zitten waarschijnlijk wel nog wat haken en ogen aan zoals bv. maar 1 en dezelfde bestuurder (anders zou je stiekem met beide auto's op de baan kunnen) maar die ken ik niet.

Op het moment dat je de wagen uitschrijft ben je de plaat kwijt. Een half jaar later moet je terug bij inschrijving een nieuwe plaat aanvragen, biv moet je niet meer betalen en tax is a rato van de ingeschreven maanden. 

Dit is beperkt tot het voertuig zelf dus dat andere half jaar kan je dan met een andere wagen rijden maar gelden dezelfde regels. 

2 voertuigen op dezelfde plaat kan volgens mij in België niet en zelfs je plaatnr. behouden kan normaal niet na uitschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na uitschrijven niet, klopt.

Maar na inschrijven van een ander voertuig op dezelfde plaat, wordt de oude automatisch uitgeschreven (idd, dus 2 op 1 plaat niet mogelijk), en is de oude plaat weer geldig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Bompa zei:

Na uitschrijven niet, klopt.

Maar na inschrijven van een ander voertuig op dezelfde plaat, wordt de oude automatisch uitgeschreven (idd, dus 2 op 1 plaat niet mogelijk), en is de oude plaat weer geldig.

klopt dus in dat geval kan je idd wel met 2 auto's rijden die dezelfde plaat behouden maar 1 ervan is telkens uitgeschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid