Ga naar inhoud

Komt er een eind aan de LV regelgeving?


The Swede

Aanbevolen berichten

Maar Zwitsers systeem is veel liberaler natuurlijk....eigenlijk schrijf je de wagen telkens uit en in bij het hierboven beschreven Belgisch systeem....

nummerplaten kan je behouden in België....ikzelf heb er een die in 1973 uitgereikt is aan mijn vader en die ik op mijn 18de heb overgenomen....ik moest er wel zorg voor dragen 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/21/2020 at 3:33 PM, Bompa said:

Heb er nog eentje gehad in mijn jonge jaren. Was toch productie in G'bergen?

Jawel. Zalig velos. Stukken beter dan zo ne Ludo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, saabi said:

Als je niets wijzigt zal er niets veranderen. Wat ik geloof doet niets ter zake hier. Ik merk alleen dat enkele pick-up eigenaars een achterpoortje niet graag zien sluiten, wat begrijpelijk is, maar zeer irrationeel is om te verantwoorden. En het betoog gaat hier niet om de lasten te verhogen, mijn betoog gaat over het feit dat achterpoortjes mogen dichtgemaakt worden..

Ik stel het iets concreter: gooi alle achterpoortjes dicht, zorg dat iedereen gelijk is voor de wet en dan kan je eindelijk de algehele fiscale druk verlagen.

Welke niet-LV rijder hier wil zoveel biv en rijtaks betalen omdat een ander die LV rijdt om zuiver fiscale reden zijn deel niet betaalt?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, d_s said:

klopt dus in dat geval kan je idd wel met 2 auto's rijden die dezelfde plaat behouden maar 1 ervan is telkens uitgeschreven.

Ik lees hier tegenstrijdige berichten. 

Hoe kan dat practisch? @Lefty?

En als je dat dan inderdaad doet met een C63 en een Viano, zoals iemand hoger vermeldt, betaal je dan biv en rijtaks voor de C63? Of een gemiddelde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, The Swede said:

Ik lees hier tegenstrijdige berichten. 

Hoe kan dat practisch? @Lefty?

En als je dat dan inderdaad doet met een C63 en een Viano, zoals iemand hoger vermeldt, betaal je dan biv en rijtaks voor de C63? Of een gemiddelde?

Is toch duidelijk?

je betaalt 1 keer biv voor de viano en 1 keer voor de c63. Daarna betaal je rijtaks voor een jaar zodra je Bvb de viano inschrijft. Als je daarna de viano  uit- en de c63 inschrijft betaal je weer een jaar rijtaks voor de c63. Je krijgt het teveel betaalde bedrag voor de rijtaks van de viano dan weer terug. 
ik zie geen voordeel, tenzij je idd in de winter niet met de c63 rijdt bvb, dan betaal je geen rijtaks voor een kar die toch in de garage zou staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, saabi said:

@DDke Is in Zwitserland volgens mij toch niet zoals je beschrijft....maar er zullen er hier anderen zijn die dat kunnen verduidelijken

Ik heb het dan ook over B. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

Ik stel het iets concreter: gooi alle achterpoortjes dicht, zorg dat iedereen gelijk is voor de wet en dan kan je eindelijk de algehele fiscale druk verlagen.

Welke niet-LV rijder hier wil zoveel biv en rijtaks betalen omdat een ander die LV rijdt om zuiver fiscale reden zijn deel niet betaalt?

Net zoals het socialisme een mooie theorie. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

Welke niet-LV rijder hier wil zoveel biv en rijtaks betalen omdat een ander die LV rijdt om zuiver fiscale reden zijn deel niet betaalt?

1. Je gelooft toch niet dat ze in ruil een andere belasting gaan verlagen?

2. Over hoeveel geld zou dat gaan? Welk percentage van alles wat rond rijdt is "valse" LV? Voor die 3 euro besparing op mijn rijtaks mogen de Dodge RAM's van mij blijven rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, DDke zei:

Ik heb het dan ook over B. 

C63 en viano hierboven was zwitsers voorbeeld, vandaar wss ook de vraag van de zweed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Jeroen_M5 said:

1. Je gelooft toch niet dat ze in ruil een andere belasting gaan verlagen?

Goh, ik geloof in zoveel dingen niet meer. Dat de Vlaming “fcuk” gaat durven zeggen tegen zijne kerktoren en de overheid bvb. Of dat ze eens voor een stel politiekers gaan stemmen en hen dan gaan durven laten doen, ipv eerst te stemmen en dan te gaan betogen tegen diezelfde regering,... of dat ze daar ooit gaan inzien dat je geen omelette kan bakken zonder eieren te breken.

 

Ah ja, en ik geloof niet meer in de paasklokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, DDke said:

Is toch duidelijk?

je betaalt 1 keer biv voor de viano en 1 keer voor de c63. Daarna betaal je rijtaks voor een jaar zodra je Bvb de viano inschrijft. Als je daarna de viano  uit- en de c63 inschrijft betaal je weer een jaar rijtaks voor de c63. Je krijgt het teveel betaalde bedrag voor de rijtaks van de viano dan weer terug. 
ik zie geen voordeel, tenzij je idd in de winter niet met de c63 rijdt bvb, dan betaal je geen rijtaks voor een kar die toch in de garage zou staan. 

Dus je betaalt halve taks voor de auto en gebruikt hem helft van de tijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, The Swede zei:

Goh, ik geloof in zoveel dingen niet meer. Dat de Vlaming “fcuk” gaat durven zeggen tegen zijne kerktoren en de overheid bvb. Of dat ze eens voor een stel politiekers gaan stemmen en hen dan gaan durven laten doen, ipv eerst te stemmen en dan te gaan betogen tegen diezelfde regering,... of dat ze daar ooit gaan inzien dat je geen omelette kan bakken zonder eieren te breken.

 

Ah ja, en ik geloof niet meer in de paasklokken.

Welke regering?

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Dus je betaalt halve taks voor de auto en gebruikt hem helft van de tijd?

Elke persoon (natuurlijke of rechtspersoon) betaalt maar één keer BIV voor dezelfde auto, ook al schrijf je die meerdere keren in en uit.
(Mijn ervaring leert helaas wel dat ze dat in Brussel niet checken en altijd, bij elke inschrijving, de beide aanrekenen. Maar een simpel mailtje volstaat om vrij snel een aangepast aanslagbiljet in je bus te krijgen.°

Jaarlijkse rijtax is pro rata de ingeschreven periode, wel altijd 1 volledig jaar up front te betalen.

 

Dus, als je een Viano en een C63 samen wil rijden:

  • Je schrijft de Viano in, betaalt BIV en betaalt 1 jaar rijtax. Je rijdt de Viano tot je de C63 wil rijden.
  • Je schrijft de C63 in (op bestaande nummerplaat, kan ook perso), betaalt BIV en betaalt 1 jaar rijtax.
  • Door de inschrijving op dezelfde nummerplaat wordt de Viano vanzelf per die inschrijvingsdatum, uitgeschreven.
    Na enige tijd krijg je de (pro rata) teveel betaalde jaarlijkse rijtax van de Viano teruggestort.
  • Je rijdt de C63 tot je weer de Viano wil rijden. Je schrijft de Viano in op bestaande nummerplaat, betaalt geen BIV (je hebt ooit al eens BIV betaalt op die auto) en betaalt 1 jaar rijtax.
  • Door de Viano op een bestaande nummerplaat in te schrijven, komt de C63-inschrijving te vervallen. Na enige tijd krijg je de te veel betaalde rijtax teruggestort.
  • ... and so on ...

Je prefinanciert telkens wel 1 volledig jaar rijtax en moet soms wel even wachten op de terugbetaling van het pro rata te veel betaalde deel, maar je kan met karren bollen aan een pro rata jaarlijkse rijtax.

Grootste nadeel is dat het niet zo soepel werkt. Je fixt dat niet op één dag dus dat systeem is niet bruikbaar om volgens de goesting van de dag de ene of de andere kar te pakken. Bij Wechselschilder zoals in CH of D is het systeem (een pak) sneller en dus flexibeler toe te passen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Wechselkennzeichen

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat ook meer betalen dan het effectieve gebruik. En als je bvb een oldtimer uitschrijft na een jaar + week betaal je voor 2 jaar. Want dat is het minimum tarief. Klinkt volgens de DIV heel logisch, ik vind het persoonlijk toch wat vreemd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel het iets concreter: gooi alle achterpoortjes dicht, zorg dat iedereen gelijk is voor de wet en dan kan je eindelijk de algehele fiscale druk verlagen.

Welke niet-LV rijder hier wil zoveel biv en rijtaks betalen omdat een ander die LV rijdt om zuiver fiscale reden zijn deel niet betaalt?

Kijk naar toen de overheid de gesubsidieerde diesels plots verketterde en iedereen naar benzines jaagde. Men ging de dieselprijs verhogen (wat ook effectief gebeurd is), men hoopte dat de benzineprijzen wat gingen zakken maar EUR95 (die niet te gebruiken is voor ieder voertuig) staat nog altijd even duur (diesel is gewoon gestegen tot ongeveer de prijs van EUR95) en EUR98 is helemaal niet gezakt t.o.v. diesel...

 

Wat houdt de tegenstanders van LV tegen om zelf een LV te kopen? 'Een achterbank' is geen excuus want je hebt ook 'meerzitters' met achterbank die toch LV zijn. Stel je bent single (en dus al vaker financieel benadeeld t.o.v. gezinnen/tweeverdieners) en je rijdt altijd alleen met de auto (naar 't werk), waarom zou je dan geen LV mogen rijden bvb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gTa zei:

Elke persoon (natuurlijke of rechtspersoon) betaalt maar één keer BIV voor dezelfde auto, ook al schrijf je die meerdere keren in en uit.
(Mijn ervaring leert helaas wel dat ze dat in Brussel niet checken en altijd, bij elke inschrijving, de beide aanrekenen. Maar een simpel mailtje volstaat om vrij snel een aangepast aanslagbiljet in je bus te krijgen.°

Jaarlijkse rijtax is pro rata de ingeschreven periode, wel altijd 1 volledig jaar up front te betalen.

 

Dus, als je een Viano en een C63 samen wil rijden:

  • Je schrijft de Viano in, betaalt BIV en betaalt 1 jaar rijtax. Je rijdt de Viano tot je de C63 wil rijden.
  • Je schrijft de C63 in (op bestaande nummerplaat, kan ook perso), betaalt BIV en betaalt 1 jaar rijtax.
  • Door de inschrijving op dezelfde nummerplaat wordt de Viano vanzelf per die inschrijvingsdatum, uitgeschreven.
    Na enige tijd krijg je de (pro rata) teveel betaalde jaarlijkse rijtax van de Viano teruggestort.
  • Je rijdt de C63 tot je weer de Viano wil rijden. Je schrijft de Viano in op bestaande nummerplaat, betaalt geen BIV (je hebt ooit al eens BIV betaalt op die auto) en betaalt 1 jaar rijtax.
  • Door de Viano op een bestaande nummerplaat in te schrijven, komt de C63-inschrijving te vervallen. Na enige tijd krijg je de te veel betaalde rijtax teruggestort.
  • ... and so on ...

Je prefinanciert telkens wel 1 volledig jaar rijtax en moet soms wel even wachten op de terugbetaling van het pro rata te veel betaalde deel, maar je kan met karren bollen aan een pro rata jaarlijkse rijtax.

Grootste nadeel is dat het niet zo soepel werkt. Je fixt dat niet op één dag dus dat systeem is niet bruikbaar om volgens de goesting van de dag de ene of de andere kar te pakken. Bij Wechselschilder zoals in CH of D is het systeem (een pak) sneller en dus flexibeler toe te passen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Wechselkennzeichen

Voila, zoiets bedoelde ik. Maar hier mooi gTa-gewijs uitgelegd (op het dt-foutje na :P )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets heel anders in de LV discussie.

Als we het erover eens zijn dat LV voor particulieren geschrapt gaat worden (of tenminste bv. de dubbel cabine 4 zits pick-ups aangezien dat inderdaad krom is) wie heeft dan de glazen bol om te zien hoe ze het gaan invoeren ?

- per .. (datum X) tax omhoog voor de huidige (en toekomstige) eigenaren

- alleen bij nieuwe inschrijving dus de huidige eigenaar mag nog profiteren van zijn lage tax (zoals ze ook bij de afgelopen tax verhogingen gedaan hebben)

In het laatste geval zou ik eventueel toch kijken om de mijne op korte termijn nog te vervangen door een V6 :) (en nog wat te PROFITEREN)

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, abtler zei:

- alleen bij nieuwe inschrijving dus de huidige eigenaar mag nog profiteren van zijn lage tax (zoals ze ook bij de afgelopen tax verhogingen gedaan hebben)

 

Was dat zo? Zelf mijn TN verkocht en Titan ingeschreven op dat moment. Kwam mij goedkoper uit bleek na mijn ontvangst van taksen 🤫

3 uren geleden, Ian zei:

Kijk naar toen de overheid de gesubsidieerde diesels plots verketterde en iedereen naar benzines jaagde. Men ging de dieselprijs verhogen (wat ook effectief gebeurd is), men hoopte dat de benzineprijzen wat gingen zakken maar EUR95 (die niet te gebruiken is voor ieder voertuig) staat nog altijd even duur (diesel is gewoon gestegen tot ongeveer de prijs van EUR95) en EUR98 is helemaal niet gezakt t.o.v. diesel...

 

Wat houdt de tegenstanders van LV tegen om zelf een LV te kopen? 'Een achterbank' is geen excuus want je hebt ook 'meerzitters' met achterbank die toch LV zijn. Stel je bent single (en dus al vaker financieel benadeeld t.o.v. gezinnen/tweeverdieners) en je rijdt altijd alleen met de auto (naar 't werk), waarom zou je dan geen LV mogen rijden bvb.

 

Ze hebben ieder jaar in Vlaanderen meer dan 400 miljoen euro extra inkomsten door enkel vrachtverkeer. 

Wat heb jij de laatste jaren zien verbeteren? Ze gingen het beter maken voor vrachtwagens... Meer parking! Als iemand mij kan zeggen waar deze parking ligt, ik hoor het graag. Enige wat verandert is is dat er nu meer betalende parking is. 

In andere landen kan je je dat veelal nog behelpen met lekker eten of een douche, ... Wij hebben gewoon betalende parking. En als je op staat en je bache is aan flarden gesneden, je diesel tank is weg en die vluchtelingen geven je een paar slagen omdat je maar niet aanzet en het best koud in je trailer is, doen de flikken er nog steeds niks aan. 

Maar kom, die arbeider die een Berlingo heeft om mee naar het werk te karren, dat is het probleem. Wanneer die 400euro taks zal betalen ipv zijn 90euro nu, DAN gaat het gebeuren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, CAS zei:

Was dat zo? Zelf mijn TN verkocht en Titan ingeschreven op dat moment. Kwam mij goedkoper uit bleek na mijn ontvangst van taksen 🤫

Voor dezelfde auto hé ;)

Voorbeeld de Jag van mijn wijlen vader. Door hem om te zetten op naam van mijn moeder (door overlijden simpel mogelijk) bleef de tax ergens in de € 700. Als ik hem op mijn naam had gezet (als nieuwe eigenaar) was de tax naar ergens in de € 1100 gegaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel van die Pick ups zittenn trouwens met allemaal kleinere motoren. Hetgeen ze maar in taks missen, corrigeren ze sowieso toch aan de pomp. Dus volgens mij als ze die weg jagen gaan ze niet meer of minder inkomsten genereren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, abtler zei:

Voor dezelfde auto hé ;)

Voorbeeld de Jag van mijn wijlen vader. Door hem om te zetten op naam van mijn moeder (door overlijden simpel mogelijk) bleef de tax ergens in de € 700. Als ik hem op mijn naam had gezet (als nieuwe eigenaar) was de tax naar ergens in de € 1100 gegaan.

 

Maar ook bij LV? Ik dacht dat dat sowieso werd aangepast.

Mijn 2l diesel bleef idd gelijk. Pas toen ik m verkocht was het ineens best een dure auto. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid