Ga naar inhoud

Welke EV Leasewagen


Polygoon

EV shortlist  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. EV shortlist

    • BMW i3 120aH 5d
    • Hyundai Ioniq Electronic Feel 5d
    • Hyundai Kona Electric Twist 5d
    • Mini Cooper SE 3d
    • Volkswagen ID.3 Pro S 5d
    • Volkswagen ID.4 1st Edition 5d


Aanbevolen berichten

Op 28/10/2022 om 19:21, Joske zei:

Ik krijg nu een EV als salariswagen, en de vriendin wss ook.

We hebben toch al es zitten rekenen hoe we op 1 dag op en af Ulm in duitsland gepitst gaan krijgen.
Ze moet om 14u daar zijn voor t bezoek aan haar dochtertje, en om 19u kunnen we daar pas weg rijden.

Zal nie gelijk nu rond half7 's morgens weg rijden zijn, en tegen half 1 in ons bed liggen.

door rijden met de ene auto, en terug keren met de andere :D ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/11/2022 om 22:43, The Swede zei:

On topic. Die kennis die een EV zoekt, had vandaag die Skoda Enyaq Coupé RS meegekregen om te testen. Was er es mee langsgereden en heb er efkes mee de blok rondgereden.
 

Jeez, zo een ding is echt saai. Da’s zuiver om u te verplaatsen. 😣

Het is wel uitermate comfortabel, redelijk mooi afgewerkt (mooier dan de ID3 waar ik ooit als passagier inzat), het is erg ruim,… maar eigenlijk wel echt groot van buiten (is even groot als mijn Cayenne, me dunkt).

Verbruik viel op de snelweg redelijk tegen, zei ze. Op de 30km van Zurich naar ons, was ze 55km rijbereik kwijt, naar het schijnt. Al bijeen gaf dat ding aan dat je een kleine 400km kan doen op 1 laadbeurt. Ze ging me nog laten weten hoeveel automie er nog over was vanavond. Ze moest ong 150 “rondrit” doen vandaag. 

Hier op het bedrijf is de eerste Enyaq 80 nu ook een paar weken in de vloot.

De man die er mee rijdt is nu zeker geen piloot, moet ik erbij zeggen, maar hij beweert op een mix parcours toch vlot 400km effectief te halen.

 

Toen ik mijn ID4 ging testrijden, was ik op een rit van 16km ook 30km bereik kwijt 🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zegt toch allemaal niks?

Dat is zoals een testwagen ophalen en uw mening baseren op het feit dat bij starten het gemiddeld verbruik op 25 liter staat, of dat volgens de specs hij 8 liter verbruikt en je na je testrit ziet dat het gemiddelde 17 is.

Dat hangt toch van een hele hoop factoren af? Ik kan subiet met mijn BMW ook vertrekken en op 20km tijd het voorspelde rijbereik halveren.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat zegt toch allemaal niks?

Dat is zoals een testwagen ophalen en uw mening baseren op het feit dat bij starten het gemiddeld verbruik op 25 liter staat, of dat volgens de specs hij 8 liter verbruikt en je na je testrit ziet dat het gemiddelde 17 is.

Dat hangt toch van een hele hoop factoren af? Ik kan subiet met mijn BMW ook vertrekken en op 20km tijd het voorspelde rijbereik halveren.

Ja en nee. Je zegt "het gemiddeld verbruik staat bij het starten op 25L". 

In het geval van een EV, vertrek je al helemaal geladen. We spreken ook niet over "gemiddeld verbruik", we spreken over het rijbereik dat de wagen aangeeft.

Zij is vertrokken met net geen 400km rijbereik en een volle batterij. Op de snelweg ging dat ding blijkbaar twee keer zo hard door zijn rijbereik als de auto aangaf. Nadien heeft ze gewone wegen gedaan en blijkbaar schoot er na haar rit van 150km nog 200km over qua rijbereik. Op zich redelijk, maar toch niet royaal want je moet dus zeker om de 300km laden. 

Zelf moet ik zeggen, als dat de electrische toekomst is, dat ik hoop dat ik nog zo lang mogelijk op benzine kan rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, The Swede said:

Ja en nee. Je zegt "het gemiddeld verbruik staat bij het starten op 25L". 

In het geval van een EV, vertrek je al helemaal geladen. We spreken ook niet over "gemiddeld verbruik", we spreken over het rijbereik dat de wagen aangeeft.

Eh, hoe weet een wagen wat je rijbereik is met een volle tank?

Die berekent dat aan de hand van hoe je de laatste X km met die auto gereden hebt, ofwel, *tromgeroffel* aan de hand van het gemiddeld verbruik. Dat is met een EV niet anders.

 

Maar ik begrijp wel dat iemand die technologisch nog op het niveau van de analoge kilometerteller zit dat niet helemaal snapt.

image.png

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt dan toch van auto tot auto af. Mijn Cayenne en Range hadden blijkbaar een slecht geheugen want die berekenden bij elke tankbeurt het rijbereik een stuk groter dan ik met mijn gemiddeld verbruik kon doen.

De Range was zelfs zo slecht, dat je er met de caravan achter reed, ding verbruikte gemiddeld 21L en dan nog zat hij de rest van het rijbereik uit te rekenen aan gemiddeld 12L :fp:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je hebt ook mensen die hor gek het ook klinkt, een verbuik hebben dat velen malen hoger dan je iedereen anders en toch niet sneller rijden.

Mijn tante is zo een exemplaar. Geen idee hoe ze het doet, maar elke auto verbruikt het dubbele bij haar dan een ander. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijbereik is inderdaad een rekbaar gegeven, en eigenlijk ook nooit helemaal voorspelbaar natuurlijk.

De auto kan bv ook niet weten dat je volgende 10km fors bergop zullen gaan, (Ok tegenwoordig met GPS zou dat evtl nog kunnen) of dat jij ineens de need for speed gaat voelen op een bepaald traject.

Het is in ieder geval niet voor niets, dat je al die EV's aan een slakkengangetje over de snelweg ziet taffelen, mijn gedacht.

Ik zit zelf momenteel in de twijfelfase tussen PHEV en full EV.

Maar voor het ons gegeven budget, vind ik eigenlijk bij geen van beide opties mijn gading momenteel. Work in progress dus 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk een goed punt dat je daar aanbrengt. Ik veronderstel dat een wagen (en EV) in een vlak land inderdaad minder verbruikt dan waar het altijd naar boven en beneden gaat. 

Je zou er met de huidige stand van technologie inderdaad toch kunnen van uitgaan dat de wagen weet waar hij zich bevindt en hoe de topografie eruitziet. Alzeker als je op GPS rijdt, zou de wagen dat juist moeten kunnen uitrekenen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In theorie moet heel veel technisch mogelijk zijn, maar in de praktijk zie je toch nog vaak hiaten op dat vlak inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, The Swede zei:

Eigenlijk een goed punt dat je daar aanbrengt. Ik veronderstel dat een wagen (en EV) in een vlak land inderdaad minder verbruikt dan waar het altijd naar boven en beneden gaat. 

Je zou er met de huidige stand van technologie inderdaad toch kunnen van uitgaan dat de wagen weet waar hij zich bevindt en hoe de topografie eruitziet. Alzeker als je op GPS rijdt, zou de wagen dat juist moeten kunnen uitrekenen. 

niet altijd, ik heb deze zomer de gothard pass genomen en ben aan de italiaanse kant beneden gekomen met meer % dan ik aan de zwitserse kant vertrokken ben. en ze houden  zeker rekening met hoogteverschillen. zelfs met de wind en regen. 😉

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straf,..;maar dat kan dan toch maar alleen als je ook effectief op GPS rijdt.

De momenten dat je bv woon-werk gaat, met allerlei onberekenbare factoren (verkeer, mood of the day etc...) is het sowieso onberekenbaar, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, bud wijzer zei:

Straf,..;maar dat kan dan toch maar alleen als je ook effectief op GPS rijdt.

De momenten dat je bv woon-werk gaat, met allerlei onberekenbare factoren (verkeer, mood of the day etc...) is het sowieso onberekenbaar, lijkt me.

bij gewoon woon/werk verkeer, hoop ik dat je geen 300km naar je werk moet rijden. :D en dan weet je in de omstreken de laadpalen wel staan zoals bij je benzine/diesel wagen ook de tankstations weet liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, gewoon ik zei:

En je hebt ook mensen die hor gek het ook klinkt, een verbuik hebben dat velen malen hoger dan je iedereen anders en toch niet sneller rijden.

Mijn tante is zo een exemplaar. Geen idee hoe ze het doet, maar elke auto verbruikt het dubbele bij haar dan een ander. 

Als het met een schakelbak is, veel te lang in de verkeerde versnelling rijden.

Mijn vader was ook zo en op het werk zijn er ook enkele ploegbazen die zo met de camionetten rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/11/2022 om 15:21, bud wijzer zei:

Rijbereik is inderdaad een rekbaar gegeven, en eigenlijk ook nooit helemaal voorspelbaar natuurlijk.

De auto kan bv ook niet weten dat je volgende 10km fors bergop zullen gaan, (Ok tegenwoordig met GPS zou dat evtl nog kunnen) of dat jij ineens de need for speed gaat voelen op een bepaald traject.

Het is in ieder geval niet voor niets, dat je al die EV's aan een slakkengangetje over de snelweg ziet taffelen, mijn gedacht.

Ik zit zelf momenteel in de twijfelfase tussen PHEV en full EV.

Maar voor het ons gegeven budget, vind ik eigenlijk bij geen van beide opties mijn gading momenteel. Work in progress dus 😉

Ik bol met de mijne altijd gewoon de toegelaten snelheid en die heeft een beperkte range, dus het is zeker niet zo dat die allemaal aan een slakkengangetje op de snelweg rijden 😉 Ik zie dat weleens maar eigenlijk het merendeel niet hoor.

In de praktijk is dat range gedoe veel minder een issue dan dat op voorhand lijkt. Ik weet hoe ver ik geraak en op de meeste trajecten ken ik ook de laders. En als ik moet kiezen tussen 100 gaan rijden op de snelweg of bijladen om thuis te geraken, dan ga ik 10 minuten snelladen. Op 7500 km is dat 5 keer gebeurd en ik heb een effectieve range op de snelweg van 150 km. Dat is natuurlijk niet echt representatief omdat ik die tot nu toe niet gebruik voor ritten van meer dan 200 km, maar dat toont wel dat dat iets is dat niet onoverkomelijk is. 

Maandag met wat tussenstops naar Gent en terug gereden, in totaal 270 kilometer. Achteraf gezien heeft mijn auto uren naast lege laadpalen en zelfs snelladers gestaan aan de Bourgoyen, dus die rit had perfect gekunnen met mijn Honda (moest het niet zijn dat de koffer te klein was :-p). De volgende keer zal dat dus gewoon zonder het geratel van de driecilinder zijn dat ik die rit doe.

Maar ondanks mijn positieve ervaring is mijn vrouw toch aan het twijfelen tussen PHEV en EV voor haar volgende lease. Dat is vooral omdat ze niet zozeer naar het rijden op zich kijkt maar naar het gebruiksgemak, wat ze bij PHEV hoger inschat. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal kwestie van waar je mogelijkheden hebt om bij te laden (daarmee bedoel ik op op werk of thuis, want dat blijft het gemakkelijkste)

Hier staan er sinds maart tot nu 11000km op, en ik heb zoals reeds geschreven hem nog nergens in Belgie aan een laadpaal gehangen ( ik lieg, eenmaal in oostende omdat ik geen gewone parkeerplaats vond)

Mijn rijstijl is helemaal niet aangepast op de autostrade tegenover vroeger. En neen dat is geen slakkengang, maar ook niet zoals een paar hier flirtend met de 180 :D. Eerder rond de 130.

We vertrekken morgen in de vroegte naar de ardennen tot zondag, en de wagen stond op 50% batterij deze morgen na de kinderen weg te voeren. Geen probleem, hij staat hier ondertussen via de zonnepanelen op te laden en zal tegen vanavond een 95% hebben. Als je dan natuurlijk na een werkdag nog een lader moet gaan zoeken ben je inderdaad  eerst wat tijd kwijt, ( met een sc ongeveer een 30min) Ondertussen heb ik gezien dat er in het dorpje waar we zitten een lader staat, dus ben benieuwd of ik hem ga nodig hebben of ik met 1 lading naar ginds ga kunnen rijden, wat rond zoeven en weer terug thuis ga geraken. (kheb ook mijn stopcontact lader mee, en zal hem waarschijnlijk daar gewoon eens aanhangen ipv de publieke lader te gebruiken)

Alles van je comfort en rust  hangt dus grotendeels af van de mogelijkheid om thuis of op locatie te kunnen laden.

Bij ons is de batterij eigenlijk quasi nog nooit onder de 15% gegaan, tenzij op vakantie of weekend. Wanneer er genoeg zon is pluggen we die gewoon in, of dat de batterij nu op 50% of  70% staat. ( we laden tot 85% in de week, wanneer we op weekend of verlof gaan tot 95%)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, tuscani zei:

Het is allemaal kwestie van waar je mogelijkheden hebt om bij te laden (daarmee bedoel ik op op werk of thuis, want dat blijft het gemakkelijkste)

Hier staan er sinds maart tot nu 11000km op, en ik heb zoals reeds geschreven hem nog nergens in Belgie aan een laadpaal gehangen ( ik lieg, eenmaal in oostende omdat ik geen gewone parkeerplaats vond)

Mijn rijstijl is helemaal niet aangepast op de autostrade tegenover vroeger. En neen dat is geen slakkengang, maar ook niet zoals een paar hier flirtend met de 180 :D. Eerder rond de 130.

We vertrekken morgen in de vroegte naar de ardennen tot zondag, en de wagen stond op 50% batterij deze morgen na de kinderen weg te voeren. Geen probleem, hij staat hier ondertussen via de zonnepanelen op te laden en zal tegen vanavond een 95% hebben. Als je dan natuurlijk na een werkdag nog een lader moet gaan zoeken ben je inderdaad  eerst wat tijd kwijt, ( met een sc ongeveer een 30min) Ondertussen heb ik gezien dat er in het dorpje waar we zitten een lader staat, dus ben benieuwd of ik hem ga nodig hebben of ik met 1 lading naar ginds ga kunnen rijden, wat rond zoeven en weer terug thuis ga geraken. (kheb ook mijn stopcontact lader mee, en zal hem waarschijnlijk daar gewoon eens aanhangen ipv de publieke lader te gebruiken)

Alles van je comfort en rust  hangt dus grotendeels af van de mogelijkheid om thuis of op locatie te kunnen laden.

Bij ons is de batterij eigenlijk quasi nog nooit onder de 15% gegaan, tenzij op vakantie of weekend. Wanneer er genoeg zon is pluggen we die gewoon in, of dat de batterij nu op 50% of  70% staat. ( we laden tot 85% in de week, wanneer we op weekend of verlof gaan tot 95%)

Zelfs dat is allemaal goed doenbaar. Ik laad enkel publiek tot nu toe, heel af en toe is via gewoon stopcontact thuis. Ik dacht ook eerst dat die laadpaal een noodzaak ging zijn, maar in de praktijk hang ik die na een ritje naar het werk (100 km) even aan de paal hier 500 meter verder en 3 uur later is die weer vol en kan ik weer dagen hier rond de kerktoren rijden. De reden dat ik wel een laadpaal wil installeren in de komende maanden is dat ik die dan mooi kan voorverwarmen voor mijn vertrek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ga ik nu ook eens uittesten bij het vertrek (dat voorverwarmen) ga het vertrekuur ingeven en hem aan de lader laten hangen 's nachts. (of ik steek hem 's morgens gewoon een half uurtje ervoor in tijdens het laden van de koffer, om de batterij te laten warmen. al zal dat weinig uitmaken als hij binnenstaat denk ik? (garage is een 17°)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, tuscani zei:

Het is allemaal kwestie van waar je mogelijkheden hebt om bij te laden (daarmee bedoel ik op op werk of thuis, want dat blijft het gemakkelijkste)

Hier staan er sinds maart tot nu 11000km op, en ik heb zoals reeds geschreven hem nog nergens in Belgie aan een laadpaal gehangen ( ik lieg, eenmaal in oostende omdat ik geen gewone parkeerplaats vond)

Mijn rijstijl is helemaal niet aangepast op de autostrade tegenover vroeger. En neen dat is geen slakkengang, maar ook niet zoals een paar hier flirtend met de 180 :D. Eerder rond de 130.

We vertrekken morgen in de vroegte naar de ardennen tot zondag, en de wagen stond op 50% batterij deze morgen na de kinderen weg te voeren. Geen probleem, hij staat hier ondertussen via de zonnepanelen op te laden en zal tegen vanavond een 95% hebben. Als je dan natuurlijk na een werkdag nog een lader moet gaan zoeken ben je inderdaad  eerst wat tijd kwijt, ( met een sc ongeveer een 30min) Ondertussen heb ik gezien dat er in het dorpje waar we zitten een lader staat, dus ben benieuwd of ik hem ga nodig hebben of ik met 1 lading naar ginds ga kunnen rijden, wat rond zoeven en weer terug thuis ga geraken. (kheb ook mijn stopcontact lader mee, en zal hem waarschijnlijk daar gewoon eens aanhangen ipv de publieke lader te gebruiken)

Alles van je comfort en rust  hangt dus grotendeels af van de mogelijkheid om thuis of op locatie te kunnen laden.

Bij ons is de batterij eigenlijk quasi nog nooit onder de 15% gegaan, tenzij op vakantie of weekend. Wanneer er genoeg zon is pluggen we die gewoon in, of dat de batterij nu op 50% of  70% staat. ( we laden tot 85% in de week, wanneer we op weekend of verlof gaan tot 95%)

Wat ik me dan afvraag, als je nu pakweg een bungalow huurt, en je hangt daar gewoon je EV een nachtje aan de stekker. Dat zijn ook mooi verloren kosten voor zo'n verhuurder toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, josenjef said:

Zelfs dat is allemaal goed doenbaar. Ik laad enkel publiek tot nu toe, heel af en toe is via gewoon stopcontact thuis. Ik dacht ook eerst dat die laadpaal een noodzaak ging zijn, maar in de praktijk hang ik die na een ritje naar het werk (100 km) even aan de paal hier 500 meter verder en 3 uur later is die weer vol

Vol is natuurlijk relatief als je de capaciteit van 2 AA batterijen in je auto hebt steken :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, bud wijzer zei:

Wat ik me dan afvraag, als je nu pakweg een bungalow huurt, en je hangt daar gewoon je EV een nachtje aan de stekker. Dat zijn ook mooi verloren kosten voor zo'n verhuurder toch?

idd, het is natuurlijk 2 kanten dat je bekijkt. Als je huurt krijg je meestal x-aantal kw mee in de prijs (je verbruik dat je daar bent van lichten, keuken en dergelijke) Zolang je daar niet boven zit is er geen enkel probleem mijn inziens, want je hebt immers voor de elektriciteit betaald. (waar ze vroeger  te veel kw gingen aanrekenen en daaruit extra winst hadden, gaan ze natuurlijk nu misschien meer break even draaien.) Als ze tijdens de afrekening echter opmerken dat er te veel zou verbruikt zijn, als je daar bv met 2 ev's continue gaat staan laden. dan zit ik er ook niet mee in om het supplement bij te betalen.

(staat bij de meeste voorwaarden dat je x-aantal kw krijgt en daarboven moet je bijbetalen aan de prijs dat de elektriciteit staat)

nu we gaan elk  jaar op zo'n weekend en heb nog niet moeten bijbetalen (met de Q7 ook nog aan het stopcontact gehangen op zo'n locaties)

ik overdrijf daar ook niet in, en ga mijn batterij niet op 100% zetten en continue laten laden. vorige keren was dat misschien een uurtje of 2 3 per dag. want je bent natuurlijk ook veel weg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, bud wijzer said:

Wat ik me dan afvraag, als je nu pakweg een bungalow huurt, en je hangt daar gewoon je EV een nachtje aan de stekker. Dat zijn ook mooi verloren kosten voor zo'n verhuurder toch?

Ja en sowieso gaat dat nog gevolgen hebben als iedereen EV begint te rijden. Als je 100 dagen zo een ding verhuurt en men trekt er 100 keer 15 uur lang 2500W. Dat is 30 euro elektriciteit per keer, ofwel 3000 euro op een jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja en sowieso gaat dat nog gevolgen hebben als iedereen EV begint te rijden. Als je 100 dagen zo een ding verhuurt en men trekt er 100 keer 15 uur lang 2500W. Dat is 30 euro elektriciteit per keer, ofwel 3000 euro op een jaar.

dan beginnen ze gewoon te werken met werkelijk verbruik, is toch perfect mogelijk tegenwoordig. meterstand bij aankomst en bij vertrek en regelen met de waarborg.

Al gaan er dan een paar zijn, zoals ik al schreef die ook minder winst gaan maken. want uw verbruik op zo'n weekend is nooit geweest, wat ze vroeger als vaste kost aangerekend hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, tuscani said:

dan beginnen ze gewoon te werken met werkelijk verbruik, is toch perfect mogelijk tegenwoordig. meterstand bij aankomst en bij vertrek en regelen met de waarborg.

Tuurlijk, alleen heb ik nog nooit meegemaakt dat men je elektriciteit apart afrekent (of je water, of je gas ...).

Nu, ik heb nog nooit iets gehuurd voor een week ook. Enkel voor 1 of 2 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid