Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

1 minute ago, Liquid Li0n said:

en hoe gade dan 's avonds terug? met den taxi naar uwe eigen auto?

In Mesen rijden de trams 24/7

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Andersom gaat die beweging ook natuurlijk. Momenteel worden we overspoeld met oude model S'en en Model 3's uit Nederland omdat er daar complete verzadiging van de markt is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/6/2024 om 11:19, Polygoon zei:

Hier na 18k op 21,1kWh met sportieve voet.

Misschien al eerder gevraagd maar hoe lang heb jij die nu? Serieus wat gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Timo zei:

Misschien al eerder gevraagd maar hoe lang heb jij die nu? Serieus wat gereden.

Eind november 2023. Net 20k aangetikt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuw filmpje van Carwow. Altijd wel interessant om eens te zien.

 

Kwam hij laadpalen tegen die niet meer werken vanwege te weinig stroom, de nieuwe realiteit. Nu hebben ze er meer en meer, en krijg je dit...

image.thumb.png.610cd65cd3fcf15dd6f3d7d0e7184125.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 20k overschreden (heb de wagen van eind oktober vorog jaar)

IMG20240614173630.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, jan.van.gent zei:

De 20k overschreden (heb de wagen van eind oktober vorog jaar)

IMG20240614173630.jpg

Kist doet het betrekkelijk zuiniger wel. image.png.724134e46c2dc9170ef6dc60f148a10f.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, jan.van.gent zei:

De 20k overschreden (heb de wagen van eind oktober vorog jaar)

IMG20240614173630.jpg

als je vinkjes aanstaan, kan je ook gewoon een foto trekken van het kleine balkje in je hoofdscherm. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.egear.be/elektrische-auto-importheffing-china/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1NsxdLfQj6y41HP8EAQYgB-zpIjG4tOSE8Im9nobpQ6nRkGLYD1nxYQm4_aem_MbLDiNlhhXyhWXSgFZ6bTw

De eene helft begrijp ik, maar de andere helft niet. Wat doet Lotus en BMW daar tussen.  En Zeekr bv staat er dan niet tussen. Precies of de schrijver heeft wat ev´s zitten opschrijven waar hij het eerste aan dacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar, dat Mercedes (Smart) en BMW kritiek uitten op het importtarief, heel misschien iets met hun gedwarsboomde Chinese productie(plannen) te maken heeft? 🤷‍♂️

Wordt Zeekr al verkocht in België? Ik dacht van niet, misschien daarom nog niet opgenomen in het lijstje. 

aangepast door Logic
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Tommie zei:

Lotus is Chinees he, Geely. BMW produceert de iX3 , MINI 3D E en SE en Aceman ook in China.

Ah kijk, wist ik niet.  Daarmee dat BMW tegen de invoertaks is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, tuscani zei:

Ah kijk, wist ik niet.  Daarmee dat BMW tegen de invoertaks is. 

Ik ben zelf pro die invoertaks btw.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf moeten we onze goede kwaliteit ook niet te goedkoop gaan weggeven, en mogen ze gerust wel wat extra kosten aanrekenen hiervoor. Dat zal China ook zo denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Tommie zei:

Ik ben zelf pro die invoertaks btw.

Vond het gewoon raar dat ze steigerden omdat ze vreesden dat ze gingen belast worden voor hun wagens in te voeren in China. Terwijl dat nu toch al is? Je ziet regelmatig documentaires waarin al de Duitse of gelijk wel luxemerk een serieuze invoerbelasting aan hun been hebben.

Maar ze zien het eerder omgekeerd, dat hun verkoop in Europa gaat terugvallen doordat ze zelf gaan moeten betalen voor hun wagens in te voeren. (Niet alleen BMW, maar dus veel merken blijkbaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steeds minder redenen om niet elektrisch te rijden | Netto (archive.ph)

 

De goedkope elektrische auto lijkt nu echt op komst. De openbare laadinfrastructuur verbetert niet alleen in Vlaanderen, maar ook in populaire vakantielanden.
33b8fd4e4bb7ccc5fdf57b3a76732598a676f3f8
©REUTERS
Was elektrisch rijden vijf jaar geleden nog iets voor doorgewinterde fans van Elon Musk, intussen lijkt na de bedrijfswagen ook langzaam maar onverbiddelijk de particuliere automobilist voor elektrisch te zwichten. De belangrijkste bezwaren en angsten om over te stappen naar een elektrische auto smelten langzaam maar onverbiddelijk weg.
 
Het hardnekkigste probleem voor de particuliere autokoper is het aanhoudende grote prijsverschil tussen elektrische auto’s en vergelijkbare varianten met een verbrandingsmotor.
Zo is een elektrische Volkswagen ID.3 nog altijd 10.000 euro duurder dan een vergelijkbare Golf met benzinemotor. Dat grote verschil blijkt moeilijker weg te werken dan aanvankelijk verwacht. Dat komt door de prijzen van de batterijen. Die zijn goed voor gemiddeld 40 procent van de productieprijs van een elektrische auto, en zijn daarmee allesbepalend voor de prijs van een nieuwe e-auto.
10.000
EURO
Een elektrische Volkswagen ID.3 is nog altijd 10.000 euro duurder dan een vergelijkbare Golf met benzinemotor.
In plaats van goedkoper werden batterijen de voorbije jaren steevast duurder. Dat was het gevolg van de explosieve stijging van de prijzen van belangrijke batterijgrondstoffen zoals nikkel, kobalt en lithium, in het kielzog van de Russische inval in Oekraïne. 
Sinds begin dit jaar zijn - door de wereldwijd afkoelende vraag naar elektrische auto’s en een groeiende productiecapaciteit - de prijzen van batterijgrondstoffen en daarmee ook van de batterijen zelf weer in vrije val. Tegelijkertijd gaat de ontwikkeling van de goedkope, maar weinig krachtige LFP-batterijen crescendo, waardoor ze steeds vaker een alternatief zijn voor de duurdere NMC-batterijen vol nikkel en kobalt. 
TIP
Slim omgaan met uw portemonnee?
Schrijf u nu in voor de dagelijkse De Tijd Geldtip.
Elke dag (ma.-vrij.) via e-mail - Uitschrijven in één klik
Tegelijkertijd beloont de Vlaamse regering particuliere autokopers dit jaar met een premie van maximaal 5.000 euro als ze een nieuwe elektrische auto van maximaal 40.000 euro kopen. Veel automerken hebben daarop besloten de prijzen van hun elektrische modellen net onder de drempel van 40.000 euro te drukken.
Financiële spelers, automerken en grote dealers prijzen ondertussen leaseformules voor particulieren aan, waarbij de hoge aanschafprijs van een e-auto wordt verwerkt in de maandtarieven. De lagere kosten voor onderhoud en energie drukken vervolgens de maandlasten.

Betaalbare modellen

Bovendien zijn er nu echt enkele betaalbare elektrische modellen op komst. Tot vorig jaar kostten elektrische auto’s met een beetje deftig rijbereik minstens 40.000 euro. Er waren uitzonderingen, zoals de Dacia Spring van 16.990 euro, maar die komt door zijn kleine batterij in de praktijk nog geen 200 kilometer ver.
De komende twaalf maanden komt er echter een groot offensief van allerlei nieuwe elektrische modellen met een prijs van 25.000 euro of lager. Deze modellen worden gezien als de ontbrekende schakel om de particuliere automobilisten te overtuigen om over te stappen op elektrisch rijden.
Over dat vooruitzicht zijn sinds juni echter donkere wolken getrokken. De Europese Commissie heeft namelijk een hele reeks Chinese autobouwers beticht van het ontvangen van illegale staatssteun, waardoor er stevige importtarieven op e-auto’s uit China kunnen volgen, tarieven die oplopen tot bijna 50 procent.
Het gaat daarbij niet alleen om Chinese merken, maar ook om westerse merken die hun goedkope elektrische auto’s voornamelijk in China bouwen in samenwerking met Chinese sectorgenoten. Die tarieven kunnen de daling van de prijs van elektrische auto’s opnieuw een halt toeroepen.

Tweedehands

Daar komt nog bij dat er vanaf dit jaar ook steeds meer aanbod aan tweedehands elektrische auto’s komt. Die waren vooralsnog nauwelijks interessant voor de particulier, omdat de beschikbare modellen vaak afgedankte grote elektrische zakensedans waren, zoals de Tesla Model S of de Porsche Taycan. Die kosten ook tweedehands nog snel 30.000 tot 80.000 euro.
Dit jaar komt in heel Europa de eerste golf van de goedkopere Tesla Model 3 terug uit leasecontracten. Zeker omdat leaserijders in landen als Nederland massaal dat model kozen, verwachten analisten dat de restwaardes aanzienlijk zullen dalen tot 20.000 of zelfs 15.000 euro, waardoor ze plots wel aantrekkelijk zijn voor particuliere autokopers.
Dat aanbod zal de komende jaren almaar groter worden, omdat in ons land de bedrijfsautowereld sinds 2021 massaal aan het elektrificeren sloeg en die auto’s vanaf volgend jaar op de tweedehandsmarkt komen. Ook blijken de batterijen van e-auto's het onder normale omstandigheden langer uit te houden dan aanvankelijk werd voorspeld.

Meer laadinfrastructuur

Het oplossen van het probleem van de hoge aanschafprijs van e-auto’s mag dan nog even duren, met de ontwikkeling van de laadinfrastructuur gaat het ondertussen zeer goed. In Vlaanderen is het aantal publieke laadpalen de voorbije vier jaar explosief gegroeid, waardoor er eind dit jaar waarschijnlijk al meer dan 50.000 openbaar toegankelijke laadpalen zullen zijn.
Daarbij investeren grote multinationals en ambitieuze start-ups massaal in de aanleg van snellaadpleinen op strategische plekken. Dat maakt dat de beruchte range anxiety - die mensen deed vrezen met een lege batterij aan de kant van de weg te staan - in ieder geval in Noord-België een schim uit het verleden is. Wallonië loopt nog altijd aanzienlijk achter. Publiek laden blijft echter duur. De tarieven gingen tijdens de energiecrisis van 2022 snel omhoog en zijn sindsdien nauwelijks gedaald.
Maar ook in het buitenland gaat de ontwikkeling van laadinfrastructuur snel. Vooral in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en zelfs Noord-Italië is er de afgelopen twee jaar zeer fors geïnvesteerd in snelladers langs de autosnelwegen, waardoor ook de elektrische vakantierijder onbevreesd aan zijn trip naar Zuid-Frankrijk kan beginnen. 
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

een ander artikel uit de tijd

 

Geen subsidies voor e-wagens meer, de ban op verbrandingsmotoren uitstellen tot 2035 en het vervoersplan van De Lijn aanpassen. Met die voorstellen duidt de N-VA in de startnota een zondebok aan voor wat misliep in de vorige Vlaamse regering: minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Donderdag organiseerde Matthias Diependaele, de nieuwbakken formateur van de N-VA voor een Vlaamse regering, een eerste onderhoud met Sammy Mahdi (CD&V) en Melissa Depraetere (Vooruit), de voorzitters van de toekomstige coalitiepartijen. Vrijdag is het eerste gespreksonderwerp de budgettaire startpositie van de regering. Diependaele - minister van Begroting in de huidige regering - zal Vooruit en CD&V, die forse meeruitgaven op tafel leggen, duidelijk maken dat de budgettaire bomen niet tot in de hemel reiken. N-VA lijkt vast te willen houden aan een begrotingsevenwicht in 2027.

Volgende week zouden de regeringsonderhandelingen echt van start gaan. De basis voor die gesprekken lijkt de startnota waarmee N-VA-voorzitter Bart De Wever Vooruit en CD&V verleidde tot de formatiedans, getiteld 'Voor een welvarend, weerbaar en warm Vlaanderen'. Behalve de investeringen in welzijn, onderwijs en openbaar vervoer - daarop slaat 'warm' - valt uit indiscreties nog een rode draad te ontwaren: grote delen van het beleid van ontslagnemend minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) worden teruggedraaid.

 

Nieuwe Freya-factuur

De opvallendste is de zwaarbevochten ban op verbrandingsmotoren. Peeters bedong bij de klimaatonderhandelingen in 2021 dat in Vlaanderen vanaf 2029 alleen nog nieuwe elektrische wagens verkocht mogen worden. Daarmee was Vlaanderen ambitieuzer dan Europa, dat de verplichting pas in 2035 doorvoert. Maar nu zetten De Wever en co. zich op die lijn en zou de Vlaamse ban verschuiven naar 2035. Al wordt er bij CD&V fijntjes op gewezen dat het uitstel gecompenseerd moet worden met andere klimaatmaatregelen.

In de nota staat ook het voornemen geen premies voor elektrische wagens in te voeren. Op initiatief van Peeters konden kopers van een e-wagen van minder dan 40.000 euro een subsidie van 5.000 euro krijgen. De N-VA en CD&V klaagden na de begrotingsopmaak dat ze zoiets nooit meer zouden toelaten en Vooruit voerde er flink oppositie tegen. Peeters' premie was volgens de socialisten een schoolvoorbeeld van het mattheüseffect dat de centrumrechtse Vlaamse regering typeerde: beleid dat de rijken nog rijker maakt, terwijl De Lijn kreunt onder een gebrek aan investeringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

je merkt dat ook in het buitenland dat ze de subsidies voor EV's afschaffen of verminderen, dus was het heel raar dat Vlaanderen er net mee begon in 2024. Want dat potje dat ze hebben voorzien was al op, eind april...dus hoe ze tot 31/12 gaan geraken gaat iedere burger geweten hebben. Zeker de buurman die voor de buurman zijn EV betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid