Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

31 minutes ago, Jupke said:

Ik heb het van de week al tegen Wendy gezegd. Een hoop volk naar DC halen om te protesteren, aangemoedigd door Trump, daar gaan doden vallen vanavond. :(

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, mrbbs said:

Shit mannekes, wat een land is dat eigenlijk..

'de  l̶e̶i̶d̶e̶n̶d̶e̶ lijdende democratie'

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Monterey Jack zei:

'de  l̶e̶i̶d̶e̶n̶d̶e̶ lijdende democratie'

'de  leidende oligarchie'.  Die pippoos mogen dan wel te dom zijn voor woorden maar ze snappen wel dat ze uitgesloten zijn uit het systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Jupke zei:

Ik heb het van de week al tegen Wendy gezegd. Een hoop volk naar DC halen om te protesteren, aangemoedigd door Trump, daar gaan doden vallen vanavond. :(

 

Wendy 🤤

960x0.jpg?fit=scale

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Frekkel zei:

Is Iedereen die NV-A gestemd heeft tevreden met Weyts zijn strapatsen?

Ik vind het niet terecht dat je de 2 elementen, nl. "centrumrechts stemmen" (of een centrumrechtse coalitiepartner) en "sterk evoluerende (repressiever) regelgeving inzake wegverkeer" causaal met elkaar verbindt. Het ene is m.i. niet onlosmakelijk met het andere verbonden, in die zin: het is overal, in gans Europa, ongeacht de coalitiekleuren, de trend van (sterk) teruggedrongen maximumsnelheden, trajectcontroles e.d. Anders gezegd: had N-VA helemaal niks in de pap te brokken gehad, dan nog zouden gelijkaardige regels er gekomen zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, gTa said:

het is overal, in gans Europa, ongeacht de coalitiekleuren, de trend van (sterk) teruggedrongen maximumsnelheden,

Speed limits on motorways have been raised gradually since their introduction in the 1960s. At first, motorways had no special speed limit, hence the general speed limit of 80 km/h applied. 90 km/h was introduced in 1965.[2] The speed limit was raised again in 2000 to 100 km/h[3] and in 2014 to 110 km/h.[4] As of 2019, the government is considering raising the upper speed limit to 120 km/h.[5] Nye Veier AS, the state-owned company responsible for construction and operation of certain new motorways, want a speed limit as high as feasible, possibly 130 km/h.[6]

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Speed limits on motorways have been raised gradually since their introduction in the 1960s. At first, motorways had no special speed limit, hence the general speed limit of 80 km/h applied. 90 km/h was introduced in 1965.[2] The speed limit was raised again in 2000 to 100 km/h[3] and in 2014 to 110 km/h.[4] As of 2019, the government is considering raising the upper speed limit to 120 km/h.[5] Nye Veier AS, the state-owned company responsible for construction and operation of certain new motorways, want a speed limit as high as feasible, possibly 130 km/h.[6]

Oké en wat moet dit betekenen?

Autostrades, da's één iets. Er liggen 100 keer zoveel km over gewone wegen. Wat België betreft: heel wat grote autostrades/ringwegen zijn van 120 naar 100 of 90 gegaan, staatswegen (2 keer 2 rijstroken met vaste berm) waren vroeger d'office 120 en nu grotendeels 90 (of stukken met minder), gewone wegen waren vroeger d'office 90 en nu 70 of vaak minder, wegen die vroeger 70 waren zijn nu grotendeels 50. Meer en meer steden gaan naar een globale 30-regeling.
(Persoonlijke noot: zolang dynamische snelheidsbegrenzing obv drukte, weer, wegomstandigheden e.d. niet mogelijk is: geef ze maar eens ongelijk...)

Nederland reduceerde de maximumsnelheid op de drukkere momenten weer; de stijging met 10 km/u (van 120 naar 130) is niet zo significant. Duitsland denkt zeer sterk na over een globale Tempolimit, in Frankrijk wordt ook nagedacht over het terugbrengen van div. maximumsnelheden (wat al is gebeurd op veel routes nationales, die vroeger d'office 130 waren behalve als er geen vast middenberm was, nu is dat quasi integraal 110), ...

En dan is er nog al de rest (dus los van snelheidslimieten), vooral de focus op snelheidsovertredingen door flitsmarathons, GAS-5, trajectcontroles, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevaarlijk, zo wat random quoten zonder bronvermelding.

Globaal gezien, zelfs op autostrades, is 't terugdringen van de snelheidslimieten weldegelijk de trend.
Bijkomend: op wegen waar nagenoeg geen volk rijdt en waar vroeger een "gedoogbeleid" was, wordt nu ook heel hard op snelheid gecontroleerd.
Niet zelden komt dat door de politieke gevoeligheid voor het thema, aangespoord door "klachten" van locals. (Niet geheel onterecht, overigens.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de basis geen probleem met het terugdringen van de snelheid op plaatsen waar het nodig is. Ik heb meer problemen met het denken dat de "snelheidsproblemen" (als die al gegrond zijn) opgelost zijn met een bord te plaatsen.

Ik bedoel hiermee dat, als het echt nodig is om de snelheid te verlagen, ze dit beter zouden doen met een aangepaste infrastructuur.
Da boeregat waar ik en Wooter woon is een mooi voorbeeld, vroeger 70, in t "centrum (lees straal van 150m rond de kerk en schooltje 50/30) en klaar. Nu is die 2km "rechte" weg ook 50 geworden en klaagt elke bewoner dat er te snel gereden wordt (vooral in t oogstseizoen en door loonwerkers met hun 30-40ton tractoren)
Als ze de dorpskern nu deftig aangepakt hadden hadden ze die 8m brede betonweg gewoon smaller gemaakt dat er deftig ruimte was voor een voetpad en fietspad waardoor het autoverkeer automatisch langzamer zou rijden. Nu gaan ze er vanuit dat autoverkeer langzamer gaat rijden omdat er toch voetgangers/fietsers wandelen op de rijweg. Het moet uwe kleine maar zijn die van school terug naar huis wandelt en onderste boven gereden wordt...

En Vlaanderen is historisch gezien hiervoor een drama. Ze hadden nooit mogen toelaten dat ze langs ne steenweg zomaar huizen zouden mogen planten. Hierdoor creeert ge problemen die er eigenlijk niet zouden geweest zijn. (lintbebouwing waardoor een bebouwde kom van 25j geleden nu eigenlijk gewoon 4 dorpen aan elkaar gesmolten zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij altijd opvalt is dat inderdaad die locals klagen dat er te snel gereden word en als er dan geflitst word op die plaatsen, dan zijn het diezelfde locals die komen klagen dat ze geflitst werden :facepalm:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Ik vind het niet terecht dat je de 2 elementen, nl. "centrumrechts stemmen" (of een centrumrechtse coalitiepartner) en "sterk evoluerende (repressiever) regelgeving inzake wegverkeer" causaal met elkaar verbindt. Het ene is m.i. niet onlosmakelijk met het andere verbonden, in die zin: het is overal, in gans Europa, ongeacht de coalitiekleuren, de trend van (sterk) teruggedrongen maximumsnelheden, trajectcontroles e.d. Anders gezegd: had N-VA helemaal niks in de pap te brokken gehad, dan nog zouden gelijkaardige regels er gekomen zijn.

Ik vind het niet terecht dat jij mij met de 'vinger wijst' terwijl mijn reactie als tegen reactie van deze:...

Op 27/12/2020 om 10:08, Joske zei:

Het Laatste Nieuws: Sp.a en Groen willen dat 30 kilometer per uur de norm wordt in bebouwde kom in Vlaanderen.
https://www.hln.be/binnenland/sp-a-en-groen-willen-dat-30-kilometer-per-uur-de-norm-wordt-in-bebouwde-kom-in-vlaanderen~a5f7fbdb/

 

Iedereen die rood en groen gestemd heeft met nu toch stillekes content zijn?

Op sommige plaatsen snap ik die 30, maar elke bebouwde kom? En dan ne flitser erbij en hoppahh extra inkomsten.

 

...tussen de lijnen door laat schijnen dat politieke kleur weinig te zien heeft met onnozele voorstellen en realisaties. En dus eigenlijk hetzelfde betekent als wat jij letterlijk zegt. 

Maar daarnaast denk ik wel dat het rechtsere gedachtengoed natte dromen heeft van trajectcontroles en cameraschilden om het doen en laten te controleren en repressie enz..., en dat dat in een linksere ideologie minder speelt. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Frekkel zei:

Ik vind het niet terecht dat jij mij met de 'vinger wijst' terwijl mijn reactie als tegenreactie van deze:...

...tussen de lijnen door laat schijnen dat politieke kleur weinig te zien heeft met onnozele voorstellen en realisaties. En dus eigenlijk hetzelfde betekent als wat jij letterlijk zegt. 

Sorry, vriend, dat was me ontgaan. We zeggen dan idd hetzelfde.

2 minuten geleden, Frekkel zei:

Maar daarnaast denk ik wel dat het rechtsere gedachtengoed natte dromen heeft van trajectcontroles en cameraschilden om het doen en laten te controleren en repressie enz..., en dat dat in een linksere ideologie minder speelt. 

Trajectcontroles minder (omdat dat echt op snelheidscontrole mikt), maar breder bekeken ANPR-camera's (los van de focus op snelheid) en nog breder cameraschilden algemeen: dat dan weer wel, ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Wikipedia, geen dank :D 

Ha je bedoelt die user encyclopedia waar iedereen vanalles in kan schrijven? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Frekkel said:

Maar daarnaast denk ik wel dat het rechtsere gedachtengoed natte dromen heeft van trajectcontroles en cameraschilden om het doen en laten te controleren en repressie enz..., en dat dat in een linksere ideologie minder speelt. 

Jij hebt het over het algemene principe van repressie / Big Brother maatschappij. Daar heb je 100% gelijk in.

Alleen is de haat van links tov auto's zo groot dat men daar met alle plezier een uitzondering voor maakt. Probeer anders eens aan links voor te stellen van fietsen ook uit te rusten met nummerplaten om ze makkelijker te kunnen identificeren bij het maken van overtredingen, of van een helm verplicht te maken. Je krijgt direct een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid