Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Met bronvermelding.

Wordt dat eigenlijk gecheckt? (we wijken een beetje af)
Ken 't systeem erachter eigenlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gTa said:

Wordt dat eigenlijk gecheckt? (we wijken een beetje af)
Ken 't systeem erachter eigenlijk niet.

Nogal ja.

Vraag me ook de details niet, maar zaken zoals het aanpassen van de wikipedia van de designer van BMW waar dan stond dat hij persoonlijk verantwoordelijk was voor het naar de kloten helpen van het design worden toch heel snel aangepast :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Nogal ja.

Vraag me ook de details niet, maar zaken zoals het aanpassen van de wikipedia van de designer van BMW waar dan stond dat hij persoonlijk verantwoordelijk was voor het naar de kloten helpen van het design worden toch heel snel aangepast :lol: 

Dat was beestig :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, gTa said:

Wordt dat eigenlijk gecheckt? (we wijken een beetje af)
Ken 't systeem erachter eigenlijk niet.

Ook een peer review systeem. Vanaf je een artikel aanmaakt/aanpast gaan andere users dit controleren, de bronnen checken en fouten flaggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, tiamo zei:

Ik ga u wel int vlaams moeten beantwoorden , maar dat vinde wel niet erg hoop ik , als je dan ook op mijn beleefde vraag ook nog antwoord zijn we alle twee content .:-)

Buiten het terug dringen van de snelheid , wat zelfs ik op bepaalde plaatsen een verantwoorde keuze vind, zit ik toch met een paar dingen die me serieus storen en die we echt wel te danken hebben aan rood en groen .

De situatie bv in gent in de binnen stad , wat die watteeuw daar er van gemaakt heeft , vaarwel winkels en commerce welkom leegstand , verkrotting , krakers , vluchtelingen .

In lier daar al is gaan kijken , heel die binnen stad is om zeep .

overal waar die clownen aan de macht komen , de autos bannen , en als klap op de vuurpijl "de autoluwe straten"  gaat de commerce om zeep , is het dat wat de vlaamse kiezer wil .

Ik denk in 2024 dan gaat het feest zijn in belgie , .

 

 

Ik ben onlangs voor het eerst in mijn leven in Hasselt geweest. En ik moet zeggen: wat een aangename stad om in rond te wandelen. En vaarwel winkels en commerce en welkom verkrotting gaan er ook niet op. Dus ik denk dat een autoluwe stad niet persé slecht hoeft te zijn (in Brugge en Leuven rij je toch ook niet overal waar je wilt?) In Gent is de slinger misschien te ver door geslagen met dat circulatieplan, maar van de Gentenaars die ik ken zijn er weinig die er over klagen. Gta gaat daar misschien meer kunnen over zeggen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn in Gent wel.mensen die er tevreden zijn. Dat zijn meestal bobo’s met bakfietsen, die ook in de buurt werken. Wat de meeste mensen betreft die ik ken, die zeggen allemaal hetzelfde, ook de mensen die niet in het centrum wonen. Die gaan niet meer naar Gent centrum, maar eerder naar de winkels buiten de stad. Zeer populair is bvb de Antwerpsesteenweg, Lochristi. Daar heb je meer winkels dan in het centrum (ik heb de laatste jaren heel wat gerenommeerde in het centrum zaken zien sluiten of verhuizen). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Frekkel zei:

Ik ben onlangs voor het eerst in mijn leven in Hasselt geweest. En ik moet zeggen: wat een aangename stad om in rond te wandelen. En vaarwel winkels en commerce en welkom verkrotting gaan er ook niet op. Dus ik denk dat een autoluwe stad niet persé slecht hoeft te zijn (in Brugge en Leuven rij je toch ook niet overal waar je wilt?) In Gent is de slinger misschien te ver door geslagen met dat circulatieplan, maar van de Gentenaars die ik ken zijn er weinig die er over klagen. Gta gaat daar misschien meer kunnen over zeggen. 

Welk stuk van Hasselt zijt gij dan geweest?

Zowat elke winkel in de k. Alberstraat is aan t vertrekken, daar blijft seffes alleen nog een koffiebar en de Inno over.

Zelfde verhaal in Tongeren. Was vroeger een druk centrum, nu alleen nog leegstand. Elke iets of wat parking in de buurt van t centrum moest weg. Zijn allemaal naar een 'winkelcentrum' aan de rand getrokken, want daar kunt ge wel nog parkeren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Joske said:

Welk stuk van Hasselt zijt gij dan geweest?

Zowat elke winkel in de k. Alberstraat is aan t vertrekken, daar blijft seffes alleen nog een koffiebar en de Inno over.

Zelfde verhaal in Tongeren. Was vroeger een druk centrum, nu alleen nog leegstand. Elke iets of wat parking in de buurt van t centrum moest weg. Zijn allemaal naar een 'winkelcentrum' aan de rand getrokken, want daar kunt ge wel nog parkeren.

Maar heeft dat te maken met autoluw zijn?

In Turnhout kan je nog altijd vrolijk met de auto rond rijden maar ook daar gaat het centrum helemaal dood, dat is al 20j aan de hand

Mensen rijden nu eenmaal niet graag in/naar een druk stadscentrum als er rond de stad grote winkels zijn die vlot bereikbaar zijn.

Het is de opkomst van shoppingcentra die de kleine winkels kapot maken, niet het bannen van auto's imo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Joske zei:

Welk stuk van Hasselt zijt gij dan geweest?

Zowat elke winkel in de k. Alberstraat is aan t vertrekken, daar blijft seffes alleen nog een koffiebar en de Inno over.

Zelfde verhaal in Tongeren. Was vroeger een druk centrum, nu alleen nog leegstand. Elke iets of wat parking in de buurt van t centrum moest weg. Zijn allemaal naar een 'winkelcentrum' aan de rand getrokken, want daar kunt ge wel nog parkeren.

Denk dat ik iedere straat in de binnenring gezien heb. Ver geen enkel leeg pand, of toch niet dat het op viel. En er was toch serieus wat volk op de baan. Het is natuurlijk al van september geleden, er kan al veel veranderd zijn é. En het was natuurlijk mijn eerste bezoek dus ik weet niet hoe het er 10 jaar geleden was. Maar het was alleszins een positieve ervaring voor iemand die steden mijdt als de pest  De laatste keer dat ik in Gent liep waren er minstens vijf winkels opgedoekt in de Veldstraat sedert mijn laatste bezoek. Daar viel het wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minutes ago, Order66 said:

Er zijn in Gent wel.mensen die er tevreden zijn. Dat zijn meestal bobo’s met bakfietsen, die ook in de buurt werken. Wat de meeste mensen betreft die ik ken, die zeggen allemaal hetzelfde, ook de mensen die niet in het centrum wonen. Die gaan niet meer naar Gent centrum, maar eerder naar de winkels buiten de stad. Zeer populair is bvb de Antwerpsesteenweg, Lochristi. Daar heb je meer winkels dan in het centrum (ik heb de laatste jaren heel wat gerenommeerde in het centrum zaken zien sluiten of verhuizen). 

De Antwerpsesteenweg in Lochristi is zo de laatste jaren wel veranderd in een permanente verkeersopstopping op zaterdag. Wat een drama is dat zeg :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad leuk vertoeven in Hasselt omdat dat nog echt een centrum is. een vrij compact centrum dat je perfect te voet kan doorkruisen. Als je je auto kwijt kan, kan je alles te voet doen. Maar het is toch een trend dat er meer leegstand is aan het komen in steden, maar of dat door het autoluwe komt twijfel ik toch aan.

Ik vrees dat het een algemene trend is dat er in steden winkels en vooral horeca verdwijnt. Horeca maken ze sowieso kapot door de witte kassa (en daardoor hoge prijzen voor de consument), vergunningen, klachten qua lawaai, de jeugd drinkt ook bijna geen pinten meer, gaan ook gewoon niet op café ... . Winkels hebben het volgens mij algemeen moeilijk door e-commerce. Enkel de grote ketens kunnen nog een pand in het centrum betalen. De 'lokale handelaar' die we nu plots moeten sponsoren krijgt het erg moeilijk. In Hasselt hebben ze het Quartier Bleu uit hun mouw geschud, geen idee wat daar de bedoeling van is. In Genk is de horeca al jaren dood, heel Shopping 3 staat leeg en isn Shopping 1 veranderen de winkels elke maand van plaats of naam. Tongeren zoals reeds gezegd is ook niets meer... Denk echt dat het gewoon allemaal aan het veranderen is, maar dat het autoluwe er weinig mee te maken heeft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Antwerpsesteenweg in Lochristi is zo de laatste jaren wel veranderd in een permanente verkeersopstopping op zaterdag. Wat een drama is dat zeg :fp: 
Zeg wel, paar jaar geleden daar aangereden geweest door een bestuurder die te lang in de vitrine van BMW Verstraeten aan het kijken was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Jupke zei:

Maar heeft dat te maken met autoluw zijn?

Niet alleen het autoluw. Er zijn ook andere factoren. Maar waar ik vroeger effe gauw (en dan neem ik Tongeren als voorbeeld) gauw t stad in ging om koffie te halen of naar de speelgoedwinkel. Dan kon ik op cava afstand parkeren om niet een halve kilometer met een paar kilo koffie te sleuren of dat barbiehuis voor mijn petekindje.

Dat is een ander publiek dan mensen die door een stad slenteren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Monterey Jack zei:

De Antwerpsesteenweg in Lochristi is zo de laatste jaren wel veranderd in een permanente verkeersopstopping op zaterdag. Wat een drama is dat zeg :fp: 

Wel, je hebt meteen de reden gevonden 😂 bedankt Gents stadsbestuur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Monterey Jack zei:

De Antwerpsesteenweg in Lochristi is zo de laatste jaren wel veranderd in een permanente verkeersopstopping op zaterdag. Wat een drama is dat zeg :fp: 

en elke dag van 15u tot 17u30 is het ook file. 

De campingwinkel is verhuist naar Evergem. De klanten kloegen dat ze niet meer wilden komen met al die file. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De waarheid ligt (volgens mij) zoals altijd in het midden.
Voorstanders zullen iets verdedigen en daarvoor argumenten vinden.
Tegenstanders zullen iets aan de kaak stellen en daarvoor argumenten vinden.

Wat - voor mij - feiten (en dus geen meningen, assumpties of hearsay) zijn, vwb Gent, zowel pro als contra:

  1. Er moest echt iets *grondigs* gedaan worden want het was simpelweg onhoudbaar geworden: de grote assen doorheen de binnenstad en veel in- en uitgaande wegen stonden vaak gridlock omdat iedereen overal kon, mocht en dus wou zijn met de auto. (En men bovendien "overal" gratis kon parkeren, zie volgend punt.)
    Men had al enkele kleinere dingen geprobeerd (kiss&ride zones creëren wat verder van scholen vandaan om niet meer die hele stoet schoolverkeer te moeten slikken tot in 't hartje centrum, meer bewonersplaatsen creëren, parkeren minder aantrekkelijk maken door parkeerplaatsen te verschuiven of duurder te maken, bv) maar dat haalde echt niks of nauwelijks iets uit.
     
  2. Bijkomend was er toen een juridische context die het eigenlijk bijna onmogelijk maakte om parkeerders effectief te doen betalen. Iederéén wist dat je een parkeerretributie gewoon niet moest betalen, want de lokale overheid had geen middel om die (bij niet-betaling) in te vorderen, tenzij na het bekomen van een uitvoerbare titel en die kon enkel bij een rechter verkregen worden. Omdat retributies (all in all) heel kleine bedragen zijn, was het simpelweg economisch niet verantwoord om daar dus een advocaat op te zetten en daarmee naar de rechter te trekken. Met andere woorden: parkeren kon je bijna overal en dat voor niks. ('t Is te zeggen: da's de theorie. De praktijk was dat op zaterdagen en ook op weekdagen tussen 16u en 18u de hele stad één file naar parkeerplaats zoekende auto's was.)
    Dat heeft niet enkel in Gent maar in alle centrumsteden voor een enorm probleem gezorgd inzake afdwingbaarheid van mobiliteits- en vooral parkeerdoelstellingen. Mensen haalden hun schouders op bij de parkeerzuil, betaalden dus niet, smeten later de retributie en nog later de 1e en de 2e aanmaning weg. En daarna gebeurde niks meer. Maw: aanpassingen van parkeertarieven haalde zeer weinig uit want er werd in meer dan 80% van de straatparkeersessies niet betaald!
    Sinds de aanpassing in 2014 van de regelgeving die de lokale overheden omkaderen is de rechtsfiguur gecreëerd van het "dwangbevel", dat een uitvoerbare titel is. Er zijn uiteraard (een pak & strenge) voorwaarden aan gekoppeld, maar voor heel veel onbetaalde retributies kan er nu dus binnenin de gemeente een dwangbevel uitgevaardigd worden waarmee een gerechtsdeurwaarder de debiteur kan aanspreken. En dat leidt, in eerste instantie, tot effectieve invorderingen en al heel snel tot een wijziging inzake mentaliteit (ingevolge ontradingseffect). Nu betaalt de parkeerder in Gent (en elders) en, tot spijt van wie het benijdt: zo hoort het.
    Dat dwangbevel is (samen met andere zaken) voor héél veel lokale overheden in Vlaanderen (en dus NIET alleen in Gent of in "groene" of "rode" steden) de start geweest om een "rigoureus" parkeer- of mobiliteitsplan uit te werken.
     
  3. Groen is in Gent (mee) aan de macht sinds vorige legislatuur en wilde in Gent (de groene stad bij uitstek?) een voorbeeld stellen. Watteeuw was daarvoor de ideale schepen, want die man gaat resoluut voor "zijn" visie en zijn versie van z'n project, houdt quasi met geen enkele andere rekening (groot verwijt aan hem is dat hij eigenlijk enkel pro forma de volksraadplegingen ed heeft gehouden).
    Er mag niet onderschat worden in welke mate hij vanuit de partij Groen aangespoord is geweest om zijn programma in realiteit te brengen. Groen was (en is) zeer hard op zoek (net zoals elke politieke partij, trouwens) naar dossiers waarmee ze vlammend hard op tafel kunnen kloppen.
     
  4. Heel wat mensen die binnen de kleine stadsring van Gent wonen, zijn weldegelijk (gematigd tot sterk) positief over de gevolgen van het circulatieplan. En dat zijn helemaal niet "enkel bakfietseigenaars, krakers en vluchtelingen". Ik ken best veel mensen die in de binnenstad wonen, en ja vaker zijn dat eerder begoede mensen want in een binnenstad wonen is duur. Maar ook de rasechte donkerblauwe rechtsliberaal die in Gent een koets- of herenhuis (met garage inpandig of in de buurt) woont, is uiteindelijk content met het feit dat hij/zij vlotter bij zijn/haar huis geraakt, dat er veel minder parkeerdruk in de straten is, e.d.
     
  5. Mensen die effectief in een stad wonen, hebben toch verdorie met recht en reden méér zeggenschap over hoe het er in hun stad aan toe moet gaan, dan buitenstaanders. Vooral de buitenstaanders die, als ge de waarheid zou kennen, gemiddeld 1,5 keer per jaar naar Gent kwamen maar 't zijn wel zij er vaak de luidste meningen over hebben...
     
  6. Het circulatieplan is tot nu toe zeker géén wonderoplossing voor alle problemen gebleken. Er zijn nog altijd wegen waar er op de typische forens-uren opnieuw gridlock is. Er zijn nog altijd veel mensen die geen tijdswinst boeken als ze (met de auto) naar hun werk gaan, ten opzichte van vroeger. En vermoedelijk zullen er ook mensen zijn die misschien méér tijd kwijt zijn daarvoor. En er zijn heel wat mensen die in de randstad wonen en in het centrum werken, die zeker niet beter af zijn dan voorheen ... als ze zich zelf niet willen (of kunnen) aanpassen en het dus de normaalste zaak van de wereld blijven vinden dat ze van voor hun door kunnen vertrekken met de auto en linea recta tot aan hun werkplek kunnen rijden en daar makkelijk en goedkoop kunnen parkeren.
     
  7. De bereikbaarheid van zo goed als GANS de stad, alle straten, alle bestaande winkels e.d. is er op vooruit gegaan, omdat je nu tenminste geraakt waar je wil, zonder tientallen minuten gridlock. Sinds de invoering van het circulatieplan heb ik bovendien ook véél minder dan vroeger volle ondergrondse parkings vastgesteld (ja, ik rijd nog zeer regelmatig met de auto of de moto de Gentse binnenstad in, meerdere keren per week).
    Sure: je moet in vergelijking met vroeger bijna altijd (en soms zelfs serieus) omrijden omdat er een knip zit (of meerdere) tussen de plaats waar je bent en de plaats waar je naartoe wil. So? Door om te rijden via die in- en uitgaande assen worden heel veel andere straten ontlast en daar is héél veel volk mee gebaat.
     
  8. Ja, er is een terugval voor enkele sectoren. Er zijn zéker handelaars en uitbaters die door het circulatieplan een omzetdaling hebben geleden, enkelen daarvan waarschijnlijk tot onder een voor hen doenbare grens, waardoor zij verplicht waren of er voor gekozen hebben om hun zaak te sluiten of te verplaatsen. Dat is een negatief effect dat niet te miskennen valt. Als je er dan ook nog eens effectief NIKS aan kon doen (dus 'adapt and survive' was onmogelijk), wat voor sommige zaken en vermoedelijk ook voor heel wat horeca-uitbaters effectief onmogelijk of zéér moeilijk was, dan ben je inderdaad serieus de pineut van zo'n ommezwaai inzake mobiliteit.
     
  9. Anderzijds ... heel wat "type-voorbeelden" van vertrekkende handelaars "wegens het circulatieplan" zijn valse voorbeelden. Het aangehaalde voorbeeld van die campingwinkel (die niet eens in Gent Centrum zat) die van Lochristi naar Evergem is verhuisd, zogezegd owv de drukte op die Antwerpsesteenweg ... daar moet ik eens goed mee lachen. Check de jaarrekeningen en je zal zien dat die zaak al jaren steeds minder rendabel was (wegens fierce competition, vermoed ik). Dan is het natuurlijk makkelijk om het op een externe oorzaak te steken. Na hun verhuis zijn ze qua oppervlakte én aanbod serieus ingekrompen, lekker handig om dan te kunnen wijzen naar een zogezegde externe oorzaak, lijkt me.
    Een ander voorbeeld is een gekende premium HiFi-zaak die vroeger zeer moeilijk bereikbaar zat (nochtans eigen parkeerplaats had, weg van de straat) en met luide stem en boze woorden richting circulatieplan is vertrokken ... terwijl ik met zekerheid (van insiders) weet dat men al heel lang aan 't twijfelen was over een verhuis naar een betere locatie, omdat men tegen heel wat beperkingen liep (vooral: bereikbaarheid en onvoldoende zichtbaarheid, dus al vóór het circulatieplan). Ze zitten nu langs een steenweg op 10 minuutjes rijden van Gent centrum, veel dichter bij een regio waar hun typisch cliëntele woont, en doen gouden zaken nu. Gestegen zichtbaarheid, bereikbaarheid, herkenbaarheid en dus verkoop. Maar toen ze vertrokken was het zogezegd wel allemaal "de schuld van het stadsbestuur". Soyons sérieux.
     
  10. Neen, er is absoluut géén leegloop uit de stad. Gent staat niet "half leeg", zelfs niet "kwart leeg", zelfs niet een tiende leeg.
    Ja, er zijn zeker winkels en horeca-tenten verdwenen waarvoor je vroeger relatief makkelijk naar 't stad kon.
    (Alhoewel, "makkelijk" ... je moet er wel voor filerijden en je vond heel vaak geen parkeerplaats).
     
  11. Je ziet effectief een evolutie in type handelszaken en horeca-zaken. Ik heb de indruk dat er wat meer trendy zaken bijkomen, dat heel wat (blijvende) ondernemers gewoon innovatief hun concept hebben bekeken en zich wat hebben aangepast. Dat is een nieuwe dynamiek en zeker niet negatief. Of veel van die zaken ook een lang leven beschoren zijn, is een andere vraag. 'k Heb er soms ook wel m'n twijfels bij...
     
  12. De effecten van zo'n grootschalig project mag je nooit op korte termijn bekijken. Je kan het succes van zoiets maar op middellange termijn écht evalueren, mogelijks zelfs pas op lange termijn. De eerste effecten zijn altijd luid en hevig, opvallend en doorgaans sterk gemediatiseerd. We zijn nu 3 à 4 jaar ver, ocharme. Geef het nog wat tijd.
     
  13. De aanpak van het stadsbestuur, de verantwoordelijke schepen en alle betrokkenen is m.i. bijzonder autoritair (ai, slechte woordkeuze, gezien het onderwerp :D ) en verdient zeker geen lof. Ze hebben de aansluiting van heel wat Gentenaren verloren omdat er zeer bewust niet is geluisterd naar bezwaren e.d.
    Ik hoop dat er weldegelijk bereidwilligheid is om enkele negatieve gevolgen ook nog aan te pakken, bepaalde zaken bij te sturen. En daar lijkt het wel op.

     
  14. Los van de richting die gekozen is (wel/geen auto's, wel/geen verandering, enz.): als je het volk te véél inspraak geeft en met iederéén rekening moet houden, gebeurt er nooit iets. Sommige veranderingen kan je pas doorduwen als je echt maniakaal voor die verandering kiest en daarbij echt een plan doorduwt. Tegenstanders ga je altijd hebben, of je nu niks doet, iets een beetje, iets redelijk, iets redelijk verregaand of iets helemaal doorduwt. Ik snap dus (ook al is het kleur van mijn stadsbestuur niet (of maar voor een heel klein beetje) "mijn kleur") goed dat er keuzes gemaakt zijn (inzake aanpak) zoals ze gemaakt zijn. En dat bewonder ik, bovendien. (Ook al ben ik dus duidelijk van andere politieke voorkeur.)
     
  15. Velen zeggen "Een stad is niet alleen om te wonen, neem er de handel uit weg en de stad valt in duigen."  Ik betwist dat niet, integendeel. Maar feit is dat het overgrote deel van de in een dense binnenstad echt thuis horend handel & nijverheid, nog altijd aanwezig in Gent. Er zijn duizend restaurants, dure en goedkope kledijwinkels, kappers en manicures, electronicawinkels, convenience stores, cafés, ijssalons, sterrenrestaurants, feestzalen, enz. Nog altijd. Ik zie dus, elke dag opnieuw, nog géén oorzaken voor die uit elkaar vallende stad realiteit worden...
    Ja, als je kijkt naar b.v. het winkelcentrum aan de Zuid, daar staat mogelijks 1/5e van de panden leeg. Maar dat heeft niks met het mobiliteitsplan of het circulatieplan te maken, want de bereikbaarheid van dat winkelcentrum is sinds het circulatieplan geen greintje veranderd. Dat ligt wél aan 't feit dat winkelcentra ("malls") steeds minder in trek zijn, en dat aan de Zuid is dan nog eens een vreselijke versie van zo'n mall erbij. 't Is nooit een serieus succes geweest, tenzij kort na opening, en dat gaat het nooit worden.
    En de handel en/of nijverheid die wel uit de binnenstad is verdwenen? Een deel daarvan hoort daar, gegeven de huidige realiteit (aantal mensen, beschikbare plaats, enz.), eigenlijk niet thuis. Grote department stores b.v. hebben véél beter een plaats aan de stadsrand, dan in het centrum.
     
  16. Ik woon op grondgebied Gent (op 150m van de gemeentegrens :D ) en werk in Gent, kom er bijzonder vaak, ook met de auto, ben geen groene of rode jongen, ben auto- en motorliefhebber, maar fiets ook wel graag, en heb 2 kinderen die ik graag op veilige manier door Gent zou kunnen zien fietsen als ze later eens op schok willen. En ik ben, al bij al, positief over de effecten van het circulatieplan. Gent is er, qua bereikbaarheid, qua veiligheid inzake verkeer, qua drukte om er te wonen en te winkelen, echt op vooruit gegaan.
  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Monterey Jack zei:

De Antwerpsesteenweg in Lochristi is zo de laatste jaren wel veranderd in een permanente verkeersopstopping op zaterdag. Wat een drama is dat zeg :fp: 

 

4 uren geleden, gewoon ik zei:

en elke dag van 15u tot 17u30 is het ook file. 

De campingwinkel is verhuist naar Evergem. De klanten kloegen dat ze niet meer wilden komen met al die file. 

Ik ga niet akkoord.

Ik woon hier sinds 2011 en toen al was de Antwerpsesteenweg in Lochristi onze go to big store shopping region (inderdaad camping De Waele, maar ook soms Colruyt, AS Adventure, Dreamland, enz.)  En sinds dat ik hier woon, weet ik dat ik die steenweg moet mijden als de pest op werkdagen tussen 16u en 18u en op zaterdagen, dat was toen ook al ne complete nest.

Trouwens, je moet mij eens uitleggen waarom uit het centrum vertrekkende boutiques, speciaalzaken of horeca-zaken plotseling zo veel meer traffic zouden genereren in zo'n typische "winkelsteenweg" op meer dan 10 km van het centrum vandaan. Daar zitten géén winkels die vroeger in 't centrum zaten, en indien toch dan zijn 't kleintjes die langs geen kanten het gros van den traffic daar genereren. De mensen komen daar al 10 jaar of langer voor Deschacht en de JBC en de Colruyt/Dreamland/Dreambaby en de typische zaken in zo'n handelszones (keukenwinkels, meubelwinkels, vloer- en parketzaken, enz.).

En 't crematorium ligt daar ook al veel langer dan sinds 't circulatieplan. :D

En wat De Waele betreft, dat schreef ik al, hé, dat de drukte daar niet de reden was. Of ook wél, maar die drukte is niet significant toegenomen net door het circulatieplan. Het was er al druk en 't wordt overal drukker, ook daar. Invloed circulatieplan daar lijkt me zeer gering...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gTa zei:

 

Ik ga niet akkoord.

Ik woon hier sinds 2011 en toen al was de Antwerpsesteenweg in Lochristi onze go to big store shopping region (inderdaad camping De Waele, maar ook soms Colruyt, AS Adventure, Dreamland, enz.)  En sinds dat ik hier woon, weet ik dat ik die steenweg moet mijden als de pest op werkdagen tussen 16u en 18u en op zaterdagen, dat was toen ook al ne complete nest.

Trouwens, je moet mij eens uitleggen waarom uit het centrum vertrekkende boutiques, speciaalzaken of horeca-zaken plotseling zo veel meer traffic zouden genereren in zo'n typische "winkelsteenweg" op meer dan 10 km van het centrum vandaan. Daar zitten géén winkels die vroeger in 't centrum zaten, en indien toch dan zijn 't kleintjes die langs geen kanten het gros van den traffic daar genereren. De mensen komen daar al 10 jaar of langer voor Deschacht en de JBC en de Colruyt/Dreamland/Dreambaby en de typische zaken in zo'n handelszones (keukenwinkels, meubelwinkels, vloer- en parketzaken, enz.).

En 't crematorium ligt daar ook al veel langer dan sinds 't circulatieplan. :D

En wat De Waele betreft, dat schreef ik al, hé, dat de drukte daar niet de reden was. Of ook wél, maar die drukte is niet significant toegenomen net door het circulatieplan. Het was er al druk en 't wordt overal drukker, ook daar. Invloed circulatieplan daar lijkt me zeer gering...

Ik ken die straat ook al lang. Die is altijd druk geweest. Ik heb die nooit anders gekend. Een heel groot pak van die winkels zitten er ook al lang, zelfs kledijwinkels. 

En het verhuis van de dewaele steek ik niet op het circulatieplan. Hun klanten waren aan het zagen over de drukte in de antwerpsesteenweg. Het zou proper zijn mochten die in het centrum zitten trouwens. Sommige zaterdagen is die parking gevuld met mobilehomes van mensen die nog vanalles nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, gTa zei:

 

Ik ga niet akkoord.

Ik woon hier sinds 2011 en toen al was de Antwerpsesteenweg in Lochristi onze go to big store shopping region (inderdaad camping De Waele, maar ook soms Colruyt, AS Adventure, Dreamland, enz.)  En sinds dat ik hier woon, weet ik dat ik die steenweg moet mijden als de pest op werkdagen tussen 16u en 18u en op zaterdagen, dat was toen ook al ne complete nest.

Trouwens, je moet mij eens uitleggen waarom uit het centrum vertrekkende boutiques, speciaalzaken of horeca-zaken plotseling zo veel meer traffic zouden genereren in zo'n typische "winkelsteenweg" op meer dan 10 km van het centrum vandaan. Daar zitten géén winkels die vroeger in 't centrum zaten, en indien toch dan zijn 't kleintjes die langs geen kanten het gros van den traffic daar genereren. De mensen komen daar al 10 jaar of langer voor Deschacht en de JBC en de Colruyt/Dreamland/Dreambaby en de typische zaken in zo'n handelszones (keukenwinkels, meubelwinkels, vloer- en parketzaken, enz.).

En 't crematorium ligt daar ook al veel langer dan sinds 't circulatieplan. :D

En wat De Waele betreft, dat schreef ik al, hé, dat de drukte daar niet de reden was. Of ook wél, maar die drukte is niet significant toegenomen net door het circulatieplan. Het was er al druk en 't wordt overal drukker, ook daar. Invloed circulatieplan daar lijkt me zeer gering...

Ik ga maar deels akkoord. Ik rij hier rond sinds de jaren 80, mijn natuurlijke habitat. Het verkeer is natuurlijk in het algemeen toegenomen. Ik herinner mij een tijd dat je op een doordeweekse dag, als je vrij was, gewoon nooit in de file stond gelijk waar in Gent. Dat is wel veranderd na de jaren 90. Het is zowat begonnen met Sas Van Rouveroij, die na zijn campagne om burgemeester te worden naast de sjerp greep (hij kon de toenmalige hegemonie van de socialisten niet doorbreken in Gent, Frank Beke werd burgemeester, what else in new). Toen werd hij schepen van mobiliteit, en hij plantte het zaadje van het mobiliteitsplan en het huidige circulatieplan. In 1994 heeft hij, na luide protesten van de Gentse zelfstandigen, een mobiliteitsplan ingevoerd. In retrospectief was dit echt wel een beter uitgebalanceerd plan dan het huidige. Het haalde de grote verkeersstromen uit het centrum MAAR tegelijk werden parkings aangelegd in het centrum. Dus doorgaand verkeer werd ontraden, maar de shoppers werden wel uitgenodigd om naar het centrum te komen. Dat is nu wel anders. In se is het mobiliteitsplan een goede zaak, maar het is te extreem uitgevoerd, en er is te weinig rekening gehouden met alle parameters en bevolkingsgroepen en economische belangen. Het is allemaal leuk om naar het centrum te gaan met de fiets of te voet voor mensen die er wonen, maar men vergeet dat een groot deel van die klanten van buiten Gent komt. Die mensen steken zich op de moeite, of zien het helemaal niet meer zitten om in het centrum te komen. Te duur, te ingewikkeld geworden. Oudere mensen die minder mobiel zijn worden hier ook genegeerd. Het openbaar vervoer loopt echt mank (heeft iemand in Gent al eens de bus of tram genomen de laatste tijd? Wat een drama). Ofwel zitten die overvol, ofwel is de frequentie veel te laag, of de verbinding rotslecht. Dat zijn zaken die moeten in orde zijn als je zo’n plan oplegt aan je bewoners.

Dit is zo’n voorbeeld:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200908_95470396

Er zijn heel wat zaken gesloten of verhuisd in het centrum, omdat mensen van buiten Gent gewoon niet meer komen. Ik kan daar meteen een handvol voorbeelden van geven uit het hoofd.

Wat de Antwerpsesteenweg betreft: ja dat is natuurlijk altijd al een winkelstraat geweest. Maar de laatste jaren is de druk echt wel serieus toegenomen. Enkele jaren geleden kon je daar nog redelijk normaal bewegen met de auto, maar aan de lichten waar tuincentrum Van Eeckhout gelegen is het altijd al vrij druk geweest. Maar nu staat bvb op zaterdag de helft van de steenweg stil. Dat was vroeger niet. De verkeersdrukte is daar echt wel toegenomen. Er is een goed deel van de bevolking die zorgeloos naar de winkel wil rijden, gratis voor de deur kunnen parkeren, shoppen, eventueel zware items of een behoorlijk volume inladen, en naar huis rijden. Terecht. En mensen die zich geen recente wagen of (bedrijfs)EV kunnen veroorloven blijven dus ook weg uit het centrum van Gent. Ik begrijp deels terecht dat bobo’s zoals Watteeuw en Heyse het leuk vinden om hun groene stempel te kunnen doordrukken en achterlaten in Gent, maar hun plannen zijn te eenzijdig en werken maar voor een bepaald deel van de belvolking. En dat is niet ok. Het kan ook redelijker, met overgangsmaatregelen enz... Ook het financiële plaatje die ze naar voor schuiven is een (doorzichtig) verdienmodel ten voordele van  de stadskas. Kortom, het is te weinig doordacht en allemaal te extreem en te snel doorgevoerd. Idem voor de plannen rond de eventuele uitbreiding van de Lez in 2022. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd. De andere partijen beginnen gelukkig de onredelijkheid hiervan in te zien. De vraag is of Mathias de Clercq, momenteel het handpoppetje van Groen, zijn ballen groot genoeg zijn om de dictatuur van die partij het hoofd te bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Order66 said:

Wat de Antwerpsesteenweg betreft: ja dat is natuurlijk altijd al een winkelstraat geweest. Maar de laatste jaren is de druk echt wel serieus toegenomen. Enkele jaren geleden kon je daar nog redelijk normaal bewegen met de auto, maar aan de lichten waar tuincentrum Van Eeckhout gelegen is het altijd al vrij druk geweest. Maar nu staat bvb op zaterdag de helft van de steenweg stil. Dat was vroeger niet. De verkeersdrukte is daar echt wel toegenomen. Er is een goed deel van de bevolking die zorgeloos naar de winkel wil rijden, gratis voor de deur kunnen parkeren, shoppen, eventueel zware items of een behoorlijk volume inladen, en naar huis rijden.

En dat is omdat ze het centrum autoluw hebben gemaakt denk je?

Zoals @gTa al zei, dat is toch een heel ander soort winkels daar dan in het centrum? Je rijdt toch centrum Gent niet in om hetzelfde te kopen als in de Colruyt daar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, ir_fuel zei:

En dat is omdat ze het centrum autoluw hebben gemaakt denk je?

Zoals @gTa al zei, dat is toch een heel ander soort winkels daar dan in het centrum? Je rijdt toch centrum Gent niet in om hetzelfde te kopen als in de Colruyt daar?

Deels wel. Er zijn verschillende zaken waar mensen vroeger voor naar het centrum kwamen. Dat zijn zowel gespecialiseerde zaken, die niet meteen in de Veldstraat liggen, boetiekjes rond die hoofdstraten, enz..  die zien sowieso minder volk. Maar ketens zoals fnac, Inno, enz... ook. Dat zijn allemaal zaken waar mensen vroeger graag voor naar het centrum kwamen. Mensen steken zich op de moeite om al die straten om te rijden, en om duur parkeergeld te betalen. Geen zin om te gaan parkeren aan Flanders expo om dan het openbaar vervoer te nemen naar het centrum. Lijkt mij begrijpelijk.

Dit is bvb een typevoorbeeld:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180911_03736166

aangepast door Order66
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inno en fnac zitten daar niet.

Een brantano, een zep, een jbc, een ... Zijn allemaal winkels die ik nog nooit in het centrum gezien heb. Altijd randen van steden, steenwegen, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid