Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, gTa zei:

Ik wil eigenlijk wel graag eens de mening van andere forummers die in of dicht bij Gent wonen, horen hierover.
Heren, hoe ervaren jullie de effecten van het circulatieplan (dus de knips), vnl. bereikbaarheid van onze stad?

@Beau en @Ugeken en @Alexis en @Mayonaise en @William Blake en anderen? (help me out here & tag other Ghentians!)

Klote... ik rijd nog altijd verkeerd en uiteindelijk een enorme ‘ommetoer’

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 't ook gehad, hoor, in 't begin. :D 

Paar keer 't planneke bekeken, 'k dacht het wel al meteen te weten. Toch paar keer tegen mijn doos.
Nog vaker tegengekomen: mij ergens vast rijden, niet erg ik weet de shortcut wel. Altijd tegen mijn doos.

Waze was één van de eerste die de knips correct integreerde in z'n kaartmateriaal en correcte routes berekende.
Snel geleerd daarop te vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil eigenlijk wel graag eens de mening van andere forummers die in of dicht bij Gent wonen, horen hierover.
Heren, hoe ervaren jullie de effecten van het circulatieplan (dus de knips), vnl. bereikbaarheid van onze stad?
[mention=12]Beau[/mention] en [mention=72]Ugeken[/mention] en [mention=378]Alexis[/mention] en [mention=110]Mayonaise[/mention] en [mention=332]William Blake[/mention] en anderen? (help me out here & tag other Ghentians!)
Ik rij nog altijd het zelfde naar Gent als van voor het plan, heb er dus geen problemen mee.

Maar ik merk wel dat ik zoveel niet meer naar het centrum ga als daarvoor (was voor Corona al). Dus al bij al maakt het met toch zoveel niet uit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gTa zei:

't Zal ondertussen wel duidelijk zijn dat ik het klassieke geklaag over het circulatieplan grondig beu ben. :D  Komt voornamelijk door 't feit dat ik het bijna allemaal lulkoek vind. 't Heeft Gent veel bereikbaarder en aangenamer gemaakt voor quasi iedereen (ook de occasionele shopper die van buiten Gent komt). 

De LEZ, laat ons daar eens over fulmineren! Dat is al een pak minder "up my alley" :D  De autoritaire manier van doorduwen daarvan (zeker nu de aankomende uitbreiding ervan), DAT is een typische groene oogklepmaatregel die terecht bediscussieerd mag worden, vind ik.

  • Het circulatieplan was gebaseerd op feiten die enkel lokaal verzameld waren en heeft geleid tot aanpassingen die integraal invloed hadden op de lokale situatie. Radicaal? Ja. Gedragen? Niet denderend, neen. Efficiënt? Het blijkt toch van wel. Effectief? Damn right.
  • De LEZ daarentegen, is een maatregel is maar voor een héél klein deeltje effect heeft op het geproclameerde doel. Die maatregel is disproportioneel voor veel mensen ten opzichte van het beoogde doel, als je dat in relatie ziet met alle oorzaken van het aan te pakken probleem (luchtvervuiling).

Amen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, gTa said:

't Zal ondertussen wel duidelijk zijn dat ik het klassieke geklaag over het circulatieplan grondig beu ben. :D  Komt voornamelijk door 't feit dat ik het bijna allemaal lulkoek vind. 't Heeft Gent veel bereikbaarder en aangenamer gemaakt voor quasi iedereen (ook de occasionele shopper die van buiten Gent komt). 

ik kom van tegen oostakker. voor mij gaan de zaken enkel maar achteruit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, teus_ zei:

ik kom van tegen oostakker. voor mij gaan de zaken enkel maar achteruit. 

Kan je duiden? Ik niemand van die kanten (behalve een ex-lief dat daar woont maar daar heb ik geen contact meer mee :D ) en ik leer graag bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gTa zei:

Ik wil eigenlijk wel graag eens de mening van andere forummers die in of dicht bij Gent wonen, horen hierover.
Heren, hoe ervaren jullie de effecten van het circulatieplan (dus de knips), vnl. bereikbaarheid van onze stad?

@Beau en @Ugeken en @Alexis en @Mayonaise en @William Blake en anderen? (help me out here & tag other Ghentians!)

Bon, net 3u zitten inlezen... postfenomeen @gTa :lolz:.

Circulatieplan: persoonlijk totaal geen last van, wij wonen net buiten de ring en staan dus te voet/ met de fiets in minder dan 10min in het centrum. De keren dat ik de laatste jaren met de auto binnen gereden ben kan ik op mijn 1 hand tellen, niet gezeverd... Ik moest vorig jaar (alé 2019) eens eten afhalen bij Aula in de Voldersstraat, teveel voor de fiets... Echt moeten gaan kijken hoe ik daar moest geraken :lol: met de auto. Zoals hiervoor al gemeld, is de stad op die manier inderdaad veel ‘rustiger’ en aangenamer geworden maar kan me wel voorstellen dat dit voor sommige mensen die binnen de ring wonen een grotere impact gehad heeft als je er dagelijks met je auto in/uit moet. Nog een verhaal gehoord van iemand die in de buurt van de Reep ergens woont en zijn garage lag in een andere zone. De kortste weg huis-garage was 7 (!) km :silly: .

Opvallend ook: sinds de invoering van het plan zijn de files tussen de Groot-Brittanniëlaan en de Charles De Kerckhovelaan vrij beperkt, vroeger een absoluut te mijden plaats tijdens de spitsuren. Nu rij ik op 10min naar Destelbergen, dat was vroeger het dubbele of meer..

Door de hoge parkeertarieven (ook in onze buurt bij het St-Pietersstation) is er wel een gunstige evolutie voor het straatparkeren als bewoner. 
 

Lez: DO NOT MENTION THE WAR! 😩🤐

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, gTa said:

Kan je duiden? Ik niemand van die kanten (behalve een ex-lief dat daar woont maar daar heb ik geen contact meer mee :D ) en ik leer graag bij.

Allé vooruit.

 

Met de auto: klote in het centrum, natuurlijk. Muide, Voormuide en Wiedauwkaai zijn een absolute ramp. Veel te veel verkeer dat nu via de binnenring wordt geperst.  Het zijn er Brusselse toestanden, niets anders dan foutieve maneuvers om voor te steken. Aggresief rijgedrag dat ik vroeger nooit mogelijk waande in het "sympahieke Gent". De werken ter hoogte van de Port Arthurlaan/Decathlon en de kapotte brug aan de Wiedauwkaai maken het nog veel erger. Binnen X jaar zijn die werken rond en staat de nieuwe brug er. Misschien zal dat de druk op Dampoort ietwat verlichten. Wie weet breken ze de flyover van Ledeberg af waardoor het weer twee stappen vooruit is, en drie achteruit. 

Omdat pendelaar zogezegd alle gratis parkeerplaatsen inpikten aan Dampoort, werd het er betalend parkeren. Op een paar straten van hier moet je al betalen om te parkeren, en dat is op anderhalve kilometer stappen van Dampoort. Leugenaars.

Met de fiets: in de binnenstad minder auto's, maar dat maakt geen bal uit. De binnenstad zit vol tramsporen, kasseien, te smalle straten en andere gevaren. Nu mag je zelfs niet meer door de winkelstraten fietsen, moet je omrijden of met de fiets aan de hand stappen. Om tot het centrum te raken moet ik via Voormuide of Dampoort. Dampoort is klote, Muide / Voormuide effenaan gevaarlijk. Paar maand geleden werd ik nog aangereden bij de Muide en was mijn fiets perte totale. Om van Dampoort tot de markt te raken moet ik via de Dampoortstraat, die gewoon TE smal is. Wanneer er een bus stilstaat, moet je er achter wachten met de fiets. Je kunt wel gaan omrijden via een "veilige" route, maar dan is het echt wel lastig en tijdrovend om te zigzaggen tussen de straten en de kasseien te vermijden. Zowel de slachthuisbrug als de brug bij de Kongostraat zijn met kasseien, dus de Sint-Jorisbrug is mijn enige optie. 

Bus: sowieso trager dan auto of fiets. Bijzonder oncomfortabel, ongeveer de ervaring van een roeiboot in een orkaan. Het wordt nog erger als je recht moet staan. Kenny Cardon werkte een tijdje als mechanieker voor De Lijn. Je krijgt er tranen in de ogen van: ofwel van het lachen, ofwel van miserie. 

Tram: geen optie. als de tram misschien tot de Voormuide of Dampoort komt, moet ik nog altijd met fiets/bus/te voet wie weet, misschien kunnen ze nog mijn fiets stelen aan de fietsparking van Dampoort. 

Trein: als ik via Sint-Pieters moet, ben ik alleen al 40minuten kwijt om over te stappen van Dampoort. Mijn werk is in de buur van Boom, dat is 50 à 60 minuten rijden. Toen mijn Mercedes een nieuwe alternator nodig had, ben ik eens met de trein geweest. Als alles goed ging, dan was ik minstens 2 uur onderweg... en dat is door 2 verschillende fietsen te gebruiken, als je geen plooifiets meesleurt op de trein. Op 2x heen en 1x terug was er één vertraging van een half uur, en één rit waar ik voornamelijk mocht rechtstaan omdat de trein overvol zat. 

 

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso is het ganse verkeersplan enorm fragiel: niks van capaciteit op overschot, en amper alternatieve routes beschikbaar. Bij het minste dat er gewerkt wordt, of een voertuig blokkeert ergens de weg, dan stuikt het ganse kaartenhuisje in elkaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks!

Dus jouw coté (Dampoort) en de taartpunt die van daar tot in 't centrum gaat, zijn nog altijd problematisch, begrijp ik.
Heel wat dingen die je aanhaalt hebben natuurlijk niks met het circulatieplan te maken (kasseien, openbaar vervoer, enz.)
Wat je aangeeft inzake impact van wegenwerken: da's idd een feit. Niet enkel in Gent.
Net omwille van die verzadiging (overal) waren kleine ingreepjes niet meer voldoende, moest er grondig veranderd worden.
De uitrol laten wachten tot alle flankerende werken klaar waren, was uiteraard ook niet doenbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, teus_ zei:

Sowieso is het ganse verkeersplan enorm fragiel: niks van capaciteit op overschot, en amper alternatieve routes beschikbaar. Bij het minste dat er gewerkt wordt, of een voertuig blokkeert ergens de weg, dan stuikt het ganse kaartenhuisje in elkaar. 

En dan staat het helemaal strop, zoals het vóór het circulatieplan bijna continu was. Toen had je de mogelijkheid om via zijstraten jezelf doorheen de blokkade te wurmen; dat kan nu (bijna) niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, gTa said:

Ik wil eigenlijk wel graag eens de mening van andere forummers die in of dicht bij Gent wonen, horen hierover.
Heren, hoe ervaren jullie de effecten van het circulatieplan (dus de knips), vnl. bereikbaarheid van onze stad?

@Beau en @Ugeken en @Alexis en @Mayonaise en @William Blake en anderen? (help me out here & tag other Ghentians!)

Ik haat het verkeer en al de holbewoners die rond mij wonen. Al de migranten doen nog een stevige schep bovenop de problemen van een middelgrote stad. De vreemde vallen enorm op door hun aggressief en asociaal rijgedrag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

Thanks!

Dus jouw coté (Dampoort) en de taartpunt die van daar tot in 't centrum gaat, zijn nog altijd problematisch, begrijp ik.
Heel wat dingen die je aanhaalt hebben natuurlijk niks met het circulatieplan te maken (kasseien, openbaar vervoer, enz.)
Wat je aangeeft inzake impact van wegenwerken: da's idd een feit. Niet enkel in Gent.
Net omwille van die verzadiging (overal) waren kleine ingreepjes niet meer voldoende, moest er grondig veranderd worden.
De uitrol laten wachten tot alle flankerende werken klaar waren, was uiteraard ook niet doenbaar.

Mja.  Ze forceren hier hun visie zonder daar rekening mee te houden. Het openbaar vervoer trekt op geen kloten, maar dat is "hun verantwoordelijkheid niet".  Het openbaar vervoer bewijst keer na keer dat je niet op hen kunt rekenen. De bussen staakten op oudejaar, 1 jaar terug. Zoals in de goede oude tijd mocht iedereen met zijn zatte kloten achter het stuur kruipen. 

 

3 minutes ago, gTa said:

En dan staat het helemaal strop, zoals het vóór het circulatieplan bijna continu was. Toen had je de mogelijkheid om via zijstraten jezelf doorheen de blokkade te wurmen; dat kan nu (bijna) niet meer.

ja, dat klopt. zelfs zonder circulatieplan is het een ganse uitdaging om verkeer te loodsen door een historisch centrum. het circulatieplan wil het gewoon oplossen door mensen weg te pesten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, ik heb daar blijkbaar wel een bron of 2 van frustratie aangeboord. :D   Sorry, vriend.

Het openbaar vervoer (en de al dan niet belabberde dienstverlening), daar heeft het stadsbestuur zo goed als géén invloed op. Je moet dat niet geloven, maar het is wel zo.

Hoe het circulatieplan mensen weg wil pesten, zie ik niet goed. Maar elk mag z'n mening hebben daarover.

Iig merci voor je toelichting!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nja, frustratie. Ik kan het allemaal niet meer zo goed aan.  Ik kan mij permitteren om niet te pendelen tijdens de spitsuren, dat is nog wel een geluk. Ik begin schrik te krijgen dat ik ooit nog mijn zelfbeheersing zal verliezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat als ik met de auto rond Brussel of Antwerpen moet zijn tijdens de typische drukke woon/werk-uren. Grrrrrrrrr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, gTa zei:

Het openbaar vervoer (en de al dan niet belabberde dienstverlening), daar heeft het stadsbestuur zo goed als géén invloed op. Je moet dat niet geloven, maar het is wel zo.

Toch wel, maar ze moeten willen. 
 

https://www.pzc.nl/gent/filip-watteeuw-redt-bedreigde-buslijnen-in-sint-amandsberg-stad-gent-komt-zelf-met-middelen-over-de-brug~ac5e3b29/

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Order66 zei:

Da's iets anders. Dat is een lijn die De Lijn niet meer wil onderhouden owv diverse redenen (meestal: "rentabiliteit") die dan alsnog bekostigd wordt door de lokale overheid. Maar dat lukt zeker niet altijd, maar zelden zelfs, en kost ontieglijk veel.

Op zo'n manier kan je het echte probleem van het openbaar vervoer (bv capaciteitsproblemen op drukke lijnen op bepaalde tijdstippen; tijdigheid; stakingsmentaliteit; ...) absoluut niet oplossen. Geen overvolle bussen en trams meer voor/na school, dat zou dermate veel extra rijtuigen vereisen die op andere tijdstippen niet draaien, en dus een kostprijs hebben die de lokale overheid helemaal niet kan ophoesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wiedauwkaai naar dampoort was toch al altijd een drama?

Toen ik mijn stage deed in 2010 en ik toevallig bij abc was, dacht ik slim te zijn en via dampoort (met de auto) te rijden naar mijn vriendin die in zaffelare woonde. Rond 17u vertrokken. Had ik spijt. Heb me tussen de file gesmeten om de parking daar af te rijden en heb staan schuiven tot ik voorbij het kruispunt met de dendermondse steenweg. Geen idee meer hoe lang, maar daar in die file heb ik gezworen om ervoor te zorgen dat ik nooit alle dagen in zo verkeer moet zitten om te gaan werken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, gTa zei:

Da's iets anders. Dat is een lijn die De Lijn niet meer wil onderhouden owv diverse redenen (meestal: "rentabiliteit") die dan alsnog bekostigd wordt door de lokale overheid. Maar dat lukt zeker niet altijd, maar zelden zelfs, en kost ontieglijk veel.

Op zo'n manier kan je het echte probleem van het openbaar vervoer (bv capaciteitsproblemen op drukke lijnen op bepaalde tijdstippen; tijdigheid; stakingsmentaliteit; ...) absoluut niet oplossen. Geen overvolle bussen en trams meer voor/na school, dat zou dermate veel extra rijtuigen vereisen die op andere tijdstippen niet draaien, en dus een kostprijs hebben die de lokale overheid helemaal niet kan ophoesten.

De lijn ligt aan veel bronnen van ergernissen heb ik al gemerkt. Niet alleen rond gent, maar op veel plekken.

Ze stoppen zich nogal makkelijk weg achter een hoop flauwe excusen. Het is nooit hun probleem, noch kunnen ze constructief meedenken aan een oplossing, als ze dat al willen.

De enige oplossingen die ze voorstellen zijn, aparte lanen en busstopplaatsen OP steenwegen, zodat al het verkeer in file staat door hen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Order66 zei:

Deels wel. Er zijn verschillende zaken waar mensen vroeger voor naar het centrum kwamen. Dat zijn zowel gespecialiseerde zaken, die niet meteen in de Veldstraat liggen, boetiekjes rond die hoofdstraten, enz..  die zien sowieso minder volk. Maar ketens zoals fnac, Inno, enz... ook. Dat zijn allemaal zaken waar mensen vroeger graag voor naar het centrum kwamen. Mensen steken zich op de moeite om al die straten om te rijden, en om duur parkeergeld te betalen. Geen zin om te gaan parkeren aan Flanders expo om dan het openbaar vervoer te nemen naar het centrum. Lijkt mij begrijpelijk.

Dit is bvb een typevoorbeeld:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180911_03736166

Goed dat je Stevens aanhaalt, fantastische winkel, groot deel van mijn audio komt van daar. Kwaliteitsmateriaal, maar ook aan fantastische prijzen. Maar wie koopt dat nog? Bij mijn ouders en grootouders stond vroeger een gigantische muziekinstallatie. Bij mijn vrienden staat nu doorgaans een bluetooth speaker van Bose of Sonos die ze in de Media Markt hebben gekocht. Hij is nu verhuist naar Sint-Martens-Latem, geen idee of hij nu beter bereikbaar is, het is daar vaak ook druk op de Kortrijksesteenweg. Ge kunt er wel gratis parkeren, maar als ge een paar duizend euro uitgeeft aan een muziekinstallatie is een parkeerticketje van €5 blijkbaar een probleem voor zijn klanten.

Bovendien, toen ik er laatst iets wou bestellen, heeft hij dik met mijn kloten gerammeld. Heb het dan maar online bij de fabrikant aan een betere prijs besteld. Maar het is natuurlijk de schuld van het mobiliteitsplan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, ir_fuel zei:

Idd. Uw bereikbaarheid is dan wel belangrijk. Kan me voorstellen dat als je zo een setje van die gigantische speakers gaat kopen in zo een zaak dat je dat niet effe in de Bagattenstraat doet met je auto, want er zal wel eoa pennenlikker klaar staan om je op de bon te slingeren.

 

Ik heb daar elke keer quasi voor de deur kunnen parkeren.

Aan de overkant zat trouwens vroeger een Saab garage, Baltic Motors als ik me niet vergis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Order66 zei:

Er werkt bvb iemand in de muziekafdeling die vinyl draait sinds de jaren 90. Die gast kent heus wel wat van muziek. Een plezier u te ontmoeten als jij meer weet 🤣

Het is trouwens de enige winkel in Vlaanderen waar je Franse muziek kan kopen.

Maar bon, daar gaat het hier niet om, no fucks given.

Diene met zijn grijs baardje? Altijd zeer behulpzaam als ik weer iets zoek wat ze niet hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, teus_ zei:

ik kom van tegen oostakker. voor mij gaan de zaken enkel maar achteruit. 

Even in de marge; weet je hier iets van? https://www.hln.be/gent/buurtbewoners-klagen-situatie-aan-in-eekhoutdriesstraat-tegenliggers-kunnen-nauwelijks-passeren~a3639a8c/

Op oude beelden van StreetView zie ik een typische betonplatenstraat liggen die breed genoeg was voor verkeer in beide richtingen. En nu slagen ze erin om die smaller te maken? Kadert dat in dezelfde groene visie waarbij je uw oprit/voortuin niet volledig mag verharden? En dus beslissen ze om de straat te versmallen om meer groen te creëren of zo. :fp:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid