Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

15 minuten geleden, gewoon ik zei:

Inno en fnac zitten daar niet.

In het centrum dus.

De fietsinfractructuur is er trouwens ook helemaal niet. Ze jagen mensen op de fiets, maar creëren geen veilige omstandigheden om dit te doen. Dit moet EERST. Zorg dat je iets te bieden hebt, dan kan je mensen veel beter motiveren en op een veilige manier het verkeer in sturen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Order66 zei:

Deels wel. Er zijn verschillende zaken waar mensen vroeger voor naar het centrum kwamen. Dat zijn zowel gespecialiseerde zaken, die niet meteen in de Veldstraat liggen, boetiekjes rond die hoofdstraten, enz..  die zien sowieso minder volk. Maar ketens zoals fnac, Inno, enz... ook. Dat zijn allemaal zaken waar mensen vroeger graag voor naar het centrum kwamen. Mensen steken zich op de moeite om al die straten om te rijden, en om duur parkeergeld te betalen. Geen zin om te gaan parkeren aan Flanders expo om dan het openbaar vervoer te nemen naar het centrum. Lijkt mij begrijpelijk.

Dit is bvb een typevoorbeeld

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180911_03736166

Ik volg u. Als uw winkel een doelpubliek heeft dat van verder dan de stad komt (vanwege te niche; en niche is hier een ruim begrip) dan hoor je niet meer thuis in de stad en ga je op een andere plaats zitten. Terwijl steden vroeger een verzamelplaats waren van handelszaken en nijverheid leveren ze nu bijna enkel diensten aan de inwoners van de stad zelf, met verschraling tot gevolg. Dezelfde winkels die je overal ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minutes ago, Order66 said:

Maar ketens zoals fnac, Inno, enz... ook. Dat zijn allemaal zaken waar mensen vroeger graag voor naar het centrum kwamen.

De Fnac is sowieso een voorbijgestreefd concept. Vrees dat die zonder circulatieplan ook zwarte sneeuw zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Martini Racing said:

Ik volg u. Als uw winkel een doelpubliek heeft dat van verder dan de stad komt (vanwege te niche; en niche is hier een ruim begrip) dan hoor je niet meer thuis in de stad en ga je op een andere plaats zitten.

Idd. Uw bereikbaarheid is dan wel belangrijk. Kan me voorstellen dat als je zo een setje van die gigantische speakers gaat kopen in zo een zaak dat je dat niet effe in de Bagattenstraat doet met je auto, want er zal wel eoa pennenlikker klaar staan om je op de bon te slingeren.

12 minutes ago, Martini Racing said:

leveren ze nu bijna enkel diensten aan de inwoners van de stad zelf, met verschraling tot gevolg. Dezelfde winkels die je overal ziet.

+ nachtwinkels + pita zaken.

Telefoonwinkels, bestaat dat nog? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minutes ago, Order66 said:

Geen zin om te gaan parkeren aan Flanders expo om dan het openbaar vervoer te nemen naar het centrum. Lijkt mij begrijpelijk.

Is daar trouwens ook niet eoa project rond in het water gevallen recentelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

De Fnac is sowieso een voorbijgestreefd concept. Vrees dat die zonder circulatieplan ook zwarte sneeuw zien.

Misschien wel. Ik koop ook geregeld online. Het is nochtans een winkel waar ik enorm graag langsga. Je ziet er alles irl, er zijn specialisten waar je eens wat kan aan vragen, ik kan er browsen in hun grote aanbod van vinylplaten, koopjes, enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een voorbeeld: vroeger ging ik graag eens naar de Switch in de Veldstraat. Nu neem ik de auto om naar de Switch aan Kortrijksesteenweg te rijden. Ruime parking ook. Ondertussen kan ik daar in het passeren naar de vitrines kijken (van de sportieve automerken natuurlijk) 😇

Voor alle duidelijkheid: ik ben VOOR het opstellen en uitvoeren van een verkeersluw plan in het centrum. Maar op een manier waar men rekening kan houden met alle betrokken partijen.

aangepast door Order66
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Order66 said:

specialisten

:lolz: 

Van die gasten die 3 keer hun eerste jaar informatica aan de hogeschool geprobeerd hebben, en dan maar in de computerafdeling van de Fnac gaan werken? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

:lolz: 

Van die gasten die 3 keer hun eerste jaar informatica aan de hogeschool geprobeerd hebben, en dan maar in de computerafdeling van de Fnac gaan werken? :D 

IF THEN ELSE

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

:lolz: 

Van die gasten die 3 keer hun eerste jaar informatica aan de hogeschool geprobeerd hebben, en dan maar in de computerafdeling van de Fnac gaan werken? :D 

Er werkt bvb iemand in de muziekafdeling die vinyl draait sinds de jaren 90. Die gast kent heus wel wat van muziek. Een plezier u te ontmoeten als jij meer weet 🤣

Het is trouwens de enige winkel in Vlaanderen waar je Franse muziek kan kopen.

Maar bon, daar gaat het hier niet om, no fucks given.

aangepast door Order66
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Order66 zei:

Geen zin om te gaan parkeren aan Flanders expo om dan het openbaar vervoer te nemen naar het centrum. Lijkt mij begrijpelijk.

 

dat is nu net hetgeen ik wel doe, voor de eene keer dat ik nog naar gent ga in een jaar. ik parkeer me op de p&r van de expo of in gentbrugge en neem de tram.

parkings ondergronds zijn sowieso een "ramp" geworden om er ongeschonden uit te komen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Met uw kar wel ja :D 

de velgen en bumpers vallen wel mee als je wat oplet. (de reden dat ik nog geen 22inch gekocht heb, nu met die 20inch heb ik nog wat band om te schuren of even op de borduur te rijden in een bocht :D maar vooral de grootte van de vakken is een ramp. ofwel kan je er net inrijden, maar kan je er via de koffer uit. ofwel slaan ze met de portieren deuken in je flank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me af wie die dingen ontwerpt. Lijkt me alsof ze dat deftig doen, en er dan ene afkomt achteraf die zegt "doe maar 20cm van de breedte af, dan kunnen we X plaatsen meer kwijt op dezelfde oppervlakte".

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Vraag me af wie die dingen ontwerpt. Lijkt me alsof ze dat deftig doen, en er dan ene afkomt achteraf die zegt "doe maar 20cm van de breedte af, dan kunnen we X plaatsen meer kwijt op dezelfde oppervlakte".

en vooral geen rekening houden met de betonnen palen.

:lolz:

"ja daar een vak vrij!"

"shit een paal"

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Order66 zei:

Deels wel. Er zijn verschillende zaken waar mensen vroeger voor naar het centrum kwamen. Dat zijn zowel gespecialiseerde zaken, die niet meteen in de Veldstraat liggen, boetiekjes rond die hoofdstraten, enz..  die zien sowieso minder volk. Maar ketens zoals fnac, Inno, enz... ook. Dat zijn allemaal zaken waar mensen vroeger graag voor naar het centrum kwamen. Mensen steken zich op de moeite om al die straten om te rijden, en om duur parkeergeld te betalen. Geen zin om te gaan parkeren aan Flanders expo om dan het openbaar vervoer te nemen naar het centrum. Lijkt mij begrijpelijk.

Dit is bvb een typevoorbeeld:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180911_03736166

Heb je hoger gelezen wat ik geschreven heb over 1 van de 2 zaken uit dat artikel? Wat er in het artikel verteld wordt, is manifest onwaar.

Ik kan dat natuurlijk niet zwart op wit "bewijzen", dus ofwel geloof je me, ofwel niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, gTa zei:

Heb je hoger gelezen wat ik geschreven heb over 1 van de 2 zaken uit dat artikel? Wat er in het artikel verteld wordt, is manifest onwaar.

Ik kan dat natuurlijk niet zwart op wit "bewijzen", dus ofwel geloof je me, ofwel niet.

We gaan er geen welles nietes discussie van maken. Ik geef de argumenten mee die ik rond mij hoor en lees. En eigen ervaring natuurlijk.

aangepast door Order66
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Order66 zei:

Ik ga maar deels akkoord. Ik rij hier rond sinds de jaren 80, mijn natuurlijke habitat. Het verkeer is natuurlijk in het algemeen toegenomen. Ik herinner mij een tijd dat je op een doordeweekse dag, als je vrij was, gewoon nooit in de file stond gelijk waar in Gent. Dat is wel veranderd na de jaren 90. Het is zowat begonnen met Sas Van Rouveroij, die na zijn campagne om burgemeester te worden naast de sjerp greep (hij kon de toenmalige hegemonie van de socialisten niet doorbreken in Gent, Frank Beke werd burgemeester, what else in new). Toen werd hij schepen van mobiliteit, en hij plantte het zaadje van het mobiliteitsplan en het huidige circulatieplan. In 1994 heeft hij, na luide protesten van de Gentse zelfstandigen, een mobiliteitsplan ingevoerd. In retrospectief was dit echt wel een beter uitgebalanceerd plan dan het huidige. Het haalde de grote verkeersstromen uit het centrum MAAR tegelijk werden parkings aangelegd in het centrum. Dus doorgaand verkeer werd ontraden, maar de shoppers werden wel uitgenodigd om naar het centrum te komen. Dat is nu wel anders. In se is het mobiliteitsplan een goede zaak, maar het is te extreem uitgevoerd, en er is te weinig rekening gehouden met alle parameters en bevolkingsgroepen en economische belangen. Het is allemaal leuk om naar het centrum te gaan met de fiets of te voet voor mensen die er wonen, maar men vergeet dat een groot deel van die klanten van buiten Gent komt. Die mensen steken zich op de moeite, of zien het helemaal niet meer zitten om in het centrum te komen. Te duur, te ingewikkeld geworden. Oudere mensen die minder mobiel zijn worden hier ook genegeerd. Het openbaar vervoer loopt echt mank (heeft iemand in Gent al eens de bus of tram genomen de laatste tijd? Wat een drama). Ofwel zitten die overvol, ofwel is de frequentie veel te laag, of de verbinding rotslecht. Dat zijn zaken die moeten in orde zijn als je zo’n plan oplegt aan je bewoners.

Dit is zo’n voorbeeld:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200908_95470396

Er zijn heel wat zaken gesloten of verhuisd in het centrum, omdat mensen van buiten Gent gewoon niet meer komen. Ik kan daar meteen een handvol voorbeelden van geven uit het hoofd.

Wat de Antwerpsesteenweg betreft: ja dat is natuurlijk altijd al een winkelstraat geweest. Maar de laatste jaren is de druk echt wel serieus toegenomen. Enkele jaren geleden kon je daar nog redelijk normaal bewegen met de auto, maar aan de lichten waar tuincentrum Van Eeckhout gelegen is het altijd al vrij druk geweest. Maar nu staat bvb op zaterdag de helft van de steenweg stil. Dat was vroeger niet. De verkeersdrukte is daar echt wel toegenomen. Er is een goed deel van de bevolking die zorgeloos naar de winkel wil rijden, gratis voor de deur kunnen parkeren, shoppen, eventueel zware items of een behoorlijk volume inladen, en naar huis rijden. Terecht. En mensen die zich geen recente wagen of (bedrijfs)EV kunnen veroorloven blijven dus ook weg uit het centrum van Gent. Ik begrijp deels terecht dat bobo’s zoals Watteeuw en Heyse het leuk vinden om hun groene stempel te kunnen doordrukken en achterlaten in Gent, maar hun plannen zijn te eenzijdig en werken maar voor een bepaald deel van de belvolking. En dat is niet ok. Het kan ook redelijker, met overgangsmaatregelen enz... Ook het financiële plaatje die ze naar voor schuiven is een (doorzichtig) verdienmodel ten voordele van  de stadskas. Kortom, het is te weinig doordacht en allemaal te extreem en te snel doorgevoerd. Idem voor de plannen rond de eventuele uitbreiding van de Lez in 2022. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd. De andere partijen beginnen gelukkig de onredelijkheid hiervan in te zien. De vraag is of Mathias de Clercq, momenteel het handpoppetje van Groen, zijn ballen groot genoeg zijn om de dictatuur van die partij het hoofd te bieden.

Het is ook mijn natuurlijk habitat, weliswaar maar sinds eind de jaren '90 :D  en ik voel het toch anders aan. Let's agree to disagree.

  • De Antwerpsesteenweg in Lochristi is de voorbije 20 jaar gestaag drukker geworden, maar was 10 jaar geleden al bijzonder druk. Het circulatieplan heeft daar zga géén invloed op gehad, wel de globale toenname van verkeersdrukte (zeker op zo'n "winkelsteenwegen" waar er qua doorstroming gewoonweg geen oplossing bestaat, behalve extreme).
    Ik blijf er dus manifest van overtuigd (en mijn wekelijkse ervaringen daar sinds 2010 staven dat) dat het simpelweg onjuist is om de drukte daar te linken aan het circulatieplan. In het centrum zit een compleet ander soort winkel. Je kiest niet OF het centrum OF de Antwerpsesteenweg, je kiest ze allebei afhankelijk van welke shop je wil.
  • Het centrum van Gent is voor de "winkelaars van buiten de stad" nog altijd goed bereikbaar, om niet te zeggen: béter bereikbaar dan vóór het circulatieplan. De ondergrondse parkings van toen (voor) zijn er nu (na) nog altijd. De prijzen zijn wel toegenomen, dat klopt. Ook straatparkeren kan nog altijd, niet zo drastisch veel minder als toen (voor) maar wel tegen serieus toegenomen prijzen.
    Hét grote verschil is dat de doorstroming van de meeste grote verkeersassen richting centrum serieus is toegenomen. Dus: als je in het centrum wil zijn, kan dat nog altijd, met minder stremmend verkeer en files. Het enige grote verschil is dat je niet met de auto van de ene winkel naar de andere kan rijden als die in verschillende "taartpunten" van de stad liggen, je moet dan eerst weer naar de kleine ring om daarna via de ingang van een andere taartpunt weer de stad in te rijden.

Ik heb wel deels dezelfde mening als jij:

  • Het plan is extréém uitgevoerd. Ik had het mogelijks ook liever "genuanceerder" gezien.
  • Er vallen mensen, bevolkingsgroepen en bepaalde handelaars/uitbaters "uit de boot". Maar daarom niet noodzakelijk, of permanent, of definitief. "We" zijn "ons" aan het aanpassen, er komen alternatieven en oplossingen voor (deel)gevolgen van het plan, waardoor er stelselmatig problemen opgelost geraken.
  • Een blijvend probleem is de drukte op de binnenring tijdens forensuren. Dat was ook al zo voor het circulatieplan en dat is zo gebleven - het circulatieplan heeft daar (uiteraard) geen oplossing voor aangereikt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Order66 zei:

We gaan er geen welles nietes discussie van maken.

Uiteraard niet.

Quote

Ik geef de argumenten mee die ik rond mij hoor en lees. 

Wel, ik vertel je dat ik inside info heb over die ene zaak. Het circulatieplan is voor hen absoluut NIET de reden geweest om te verhuizen, het was wel de katalysator voor een proces dat al jaren bezig was én een handige externe oorzaak om 't op te steken. De betrokken zaak had een 'push' nodig om de 21e eeuw binnen te treden en het circulatieplan is dat geweest; sinds hun relocatie doen ze het EXTREEM veel beter; die mensen zijn dus, nu, in retrospect, verdomd BLIJ met het circulatieplan want het heeft hen geen windeieren gelegd. (Zoek jaarrekeningen op en je snapt meteen je bewijzen daarvoor.

Maar dat komt nu niet meer op de site van Het Nieuwsblad, natuurlijk. Want (1) dat is niet nieuwswaardig en (2) het heeft ook politiek geen waarde, dus geen enkele partij pusht dergelijke nieuwsberichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de info. Er zijn natuurlijk heel wat onderliggende redenen die spelen bij een eventuele relocatie. Dit gaat ook slechts over één zaak. Maar er zijn er veel meer. De Gentse Bandencentrale bvb, die kon de klanten aan de Ottogracht niet tellen. Die mens heeft een zeer zware investering moeten doen om zich te herlocaliseren. Laten we hopen dat hij, het COVID verhaal in acht genomen, kan overleven.  De sluiting van Meulestedebrug komt er daar nog eens bovenop.
 

Wat bedoel je exact met “de 21ste eeuw binnen treden”? Gewoon de styling van de zaak?

aangepast door Order66
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Order66 zei:

Het is allemaal leuk om naar het centrum te gaan met de fiets of te voet voor mensen die er wonen, maar men vergeet dat een groot deel van die klanten van buiten Gent komt. Die mensen steken zich op de moeite, of zien het helemaal niet meer zitten om in het centrum te komen. Te duur, te ingewikkeld geworden.

Dat klinkt hard als de grijs gedraaide anti-circulatieplan-plaat die eigenlijk niet op recente feiten gebaseerd is. Het is toch net leuk om daarover in discussie te gaan? Ik wil graag bijleren maar ik hoop dat ik ook anderen iets kan bijleren. We hoeven dat dus niet dood te doen met een "we gaan er geen welles-nietes discussie van te maken".

Ik geef je enkele voorbeelden, geen hearsay maar feiten. 

  • Mijn moeder, 71 jaar oud, rijdt nog altijd even makkelijk naar Gent als voorheen. Ze wil de boutiques hebben in de Vlaanderenstraat en Volderstraat e.d. (die er nog allemaal zijn, nota bene), ze parkeert zoals vanouds in de ondergrondse aan 't Zuid (waar nog altijd even weinig plaats is als voorheen, zeker op zaterdagen) en ervaart de gedaalde verkeersdrukte in het centrum als een verbetering.
    Gek genoeg: ze is zelfs (in haar hoofd) tegenstander van het circulatieplan, niet gebaseerd op feiten (dus) maar zuiver door politieke voorkeur en gevoeligheid voor wat in de media komt (ze is een centrumrechts denkende gepensioneerde zaakvoerder die de gouden jaren heeft meegemaakt, dus alles wat links is, is per definitie slecht). :D 
     
  • Elke ondergrondse parking die er was, is er nog altijd. En wat opvallend is: ze zijn allemaal beter bereikbaar dan voorheen, omdat de toegangswegen minder druk geworden zijn. Ze zijn wel duurder geworden, sommige zelfs significant. (Dat is een doorn in het oog van de linkse politici in Gent, maar ze kunnen niet anders dan het zo laten, denken/vinden ze.)
     
  • Ik kom er vaak zelf nog, maar parkeer niet zo vaak meer in ondergrondse, omdat er terug meer parkeerplaats te vinden is op straat, dan vroeger. Het is wel extreem duur, dat geef ik toe. (Zeker als je, zoals ik, de helft van de keren je parkeerticket-via-4411-app vergeet stop te zetten nadat je weggereden bent :lolz: .)  Mijn beide zoons zijn geboren in St.Lucas, knal in 't centrum. Vroeger, in 2016, MOEST je in de parkeertoren van St.Lucas zelf gaan staan omdat de ruime regio daar altijd tjokkevol stond. Tempelhof en Tichelrei daar b.v. was ondoenbaar, nu vind ik daar plaats (ik ga b.v. regelmatig enen eten/drinken in een zaak van een vriend van me, zie lager).
     
  • Volgens de laatste cijfers die ik zag (stadsmonitor) is ongeveer 6% van de handelaars en horeca-zaken uit het stadscentrum weg/gestopt in de vorige legislatuur, wat een toename is van 2% tov de legislatuur ervóór. Die toename kan zeker te maken hebben met het circulatieplan, maar even goed met de economische conjunctuur. Laat ons even aannemen dat die vollédige stijging rechtstreeks door het circulatieplan komt (wat niet zo is, maar let's), dan wil dat zeggen dat 2% van de handelaars en horeca-zaken uit de Gentse binnenstad is moeten vertrekken (in vorige legislatuur, ondertussen zijn we meer dan een jaar in de huidige en het effect zal zeker nog verder lopen) omdat het circulatieplan er kwam. Dan moet je mij eens uitleggen hoe Gent plots leeg zou lopen, hoe Gent plots ondoenbaar zou geworden zijn om een zaak in uit te baten.

    Hoe correct zijn die cijfers? Ik heb daar soms ook bedenkingen over. Dat zo'n cijfers te tweaken vallen, daar ben ik ook van overtuigd. Dus 't is met voorzichtigheid dat ik ze aanhaal.
     
  • Ik ken de eigenaars/uitbaters van 2 brasserie-cafés (eentje in Oudburg, eentje in de Nederkouter) en van 2 restaurants (eentje in de Kortrijksesteenweg, bijna aan de binnenring, en eentje knal in 't verkeersvrije centrum quasi aan 't stadhuis) persoonlijk, echt goed (twee ervan zijn echt goeie maten). Ze waren allemaal sceptisch in 't begin, afwachtend tijdens, onzeker kort na ... maar ondertussen gematigd positief tot zeer positief nu. Géén van hen, ook niet de 2 zaken knal in 't centrum, hebben significant omzetverlies geleden. Jawel, door covid, zeer zwaar zelfs ... maar in 2019 bijvoorbeeld hadden zij absoluut geen klagen. Het zat ongeveer op 't niveau van voorheen en ze vonden de bereikbaarheid van hun zaak voor henzélf toegenomen. (Dus: waarschijnlijk ook voor hun klanten.) Nota bene: geen van de 4 zaken is er eentje die zich richt op de "gedoodverfde Gentse bakfiets-neohippie".
6 uren geleden, Order66 zei:

Oudere mensen die minder mobiel zijn worden hier ook genegeerd. Het openbaar vervoer loopt echt mank (heeft iemand in Gent al eens de bus of tram genomen de laatste tijd? Wat een drama). Ofwel zitten die overvol, ofwel is de frequentie veel te laag, of de verbinding rotslecht. Dat zijn zaken die moeten in orde zijn als je zo’n plan oplegt aan je bewoners.

Mijn schoonvader is secretaris van de seniorenraad in Gent. Ze bevragen hun achterban (tenminste, dat proberen ze, want de vorige voorzitter deed eigenlijk niks inhoudelijks en legde elke vorm van werking lam, behalve als het ging om feestjes organiseren) stelselmatig, ook de lokale/decentrale raden.
--> Ik geef je het raden naar welke klacht die voorheen superluid klink maar in de laatste bevraging "plots" helemaal verdwenen is uit de lijst van grootste bekommernissen... 😉 

ZeIf háát ik bus en tram, dus neen, ik heb het openbaar vervoer niet genomen de laatste tijd. Open, directe vraag aan jou: jij wél?

Nu, ik sluit me bij jou aan: openbaar vervoer is een probleem. Ook in Gent. De bussen en trams zaten al overvol, ze zitten nog altijd overvol (allez, in 2020 niet, natuurlijk). Daar is dus nog een pak werk te verzetten.

Wat ik uit (interne) "radio couloir" vernomen heb, is evenwel dat betrokkenheid van NMBS en De Lijn voor lokale overheden alles extréém vertraagt. Van zodra zij betrokken zijn, nemen dossiers jaren meer tijd in beslag, e.d.  Dus ik neem (voorzichtig) aan dat het niet zo evident is om snel-snel even "het Gentse probleem van het openbaar vervoer" op te lossen.

6 uren geleden, Order66 zei:

Je snapt dat dat geen argument is "tegen het circulatieplan", maar eigenlijk een supralokaal budgettair probleem aankaart? Gent is (uiteraard) vragende partij voor meer geld voor openbaar vervoer, maar kan/mag dat niet allemaal zelf ophoesten.

Dat er lijnen verdwijnen, is uiteraard jammer voor de mensen die die lijnen gebruikten.

6 uren geleden, Order66 zei:

Er zijn heel wat zaken gesloten of verhuisd in het centrum, omdat mensen van buiten Gent gewoon niet meer komen. Ik kan daar meteen een handvol voorbeelden van geven uit het hoofd.

Graag! Som ze eens op?

Ik gaf ook al enkele voorbeelden, maar misschien ken ik gewoon de verkeerde personen of heb ik (onbewust) oogkleppen op.
Ik zou echt heel erg graag treffende voorbeelden van het tegendeel aangereikt krijgen, omdat ik graag een correct beeld wil hebben van 't onderwerp.

6 uren geleden, Order66 zei:

Wat de Antwerpsesteenweg betreft: ja dat is natuurlijk altijd al een winkelstraat geweest. Maar de laatste jaren is de druk echt wel serieus toegenomen. Enkele jaren geleden kon je daar nog redelijk normaal bewegen met de auto, maar aan de lichten waar tuincentrum Van Eeckhout gelegen is het altijd al vrij druk geweest. Maar nu staat bvb op zaterdag de helft van de steenweg stil. Dat was vroeger niet. De verkeersdrukte is daar echt wel toegenomen.

Het was daar in 2011, toen ik in Gent kwam wonen (regio Vogelhoek) en toen ik daar frequent naar toe trok, omzeggens even druk als in 2019: 's zaterdags staat het hele stuk tussen de R4 en de AS Adventure "stil". Dat was toen ook al.

Ik erken dat het mogelijks nog wat drukker geworden is, maar hoe kan dat met het circulatieplan te maken hebben?!?  Er zijn in héél dat stuk géén (grote) winkels die naar daar getrokken zijn door het circulatieplan; dat zijn compleet verschillende soorten winkels! Of heb jij weet van het feit dat er voor het circulatieplan in 't centrum van Gent veel Dreamlands, Colruyts, Mega-Doe-Het-Zelfs-Deschacht, BMW-concessionarissen, Decathlons, Overstocks, Ixina-keukenzaken e.d. te vinden waren en dat die daar nu weg zijn en plots in Lochristi zijn opgedoken? Neen, 'k dacht het niet.

Ik nuanceer mezelf weer: jawel, er zullen wel enkele mensen vaker naar daar gaan nu, sinds Gent zo "ontoegankelijk" en "onbereikbaar" geworden is (tenminste, toch in hun hoofd), maar laat ons toch een beetje serieus blijven: die twee zijn nauwelijks/niet met elkaar gelinkt. Daarvoor is het type winkel gewoon niet vergelijkbaar.

6 uren geleden, Order66 zei:

Er is een goed deel van de bevolking die zorgeloos naar de winkel wil rijden, gratis voor de deur kunnen parkeren, shoppen, eventueel zware items of een behoorlijk volume inladen, en naar huis rijden. Terecht.

't Zal wel zijn. Iedereen wil dat. Ik ook! Da's fucking makkelijk!

Newsflash 1: dat was net het probleem! De ganse Gentse binnenstad stond gridlock door iedereen die dat wou doen. Bewoners uit 't centrum zagen hun bewonersplaatsen continu ingenomen, vonden ook verder geen plaats, enz. Wat je daar schreef was vóór het circulatieplan al helemaal niet meer mogelijk!

Newsflash 2: wat je daar schrijft, dat kan nu béter dan voorheen. (Go ahead and try it, zonder vooringenomenheid!)  Enige "probleem" is dat je niet van het ene stadsdeel naar het andere kan rijden, wegens knips. Dus je moet eerst weer naar de kleine ring, en daarna van daar een ander stadsdeel binnen rijden. Maar die knips, die zijn er om de verkeersdrukte uit woonstraten e.d. weg te houden. De bewoners daar varen daar wel bij.

6 uren geleden, Order66 zei:

En mensen die zich geen recente wagen of (bedrijfs)EV kunnen veroorloven blijven dus ook weg uit het centrum van Gent.

?!?  Leg me dat eens uit. Ik snap geen snars van wat dat met het circulatieplan te maken heeft. 

De LEZ en het circulatieplan, dat zijn 2 grondig verschillende dingen.

6 uren geleden, Order66 zei:

Ik begrijp deels terecht dat bobo’s zoals Watteeuw en Heyse het leuk vinden om hun groene stempel te kunnen doordrukken en achterlaten in Gent, maar hun plannen zijn te eenzijdig en werken maar voor een bepaald deel van de belvolking. En dat is niet ok.

Het werkt voor een bepaald deel van de bevolking: ja, het deel dat in Gent woont, vooral. Mag het?

Het deel van de bevolking dat er niet woont maar wel voor de (over)drukte zorgde, dat klaagt. Snap ik. Maar ik zou graag eens zien wat al die mensen zouden doen moest plots hun straat door "externen" gehypotheceerd worden. Dan zou véél volk plots anders zingen.

6 uren geleden, Order66 zei:

Het kan ook redelijker, met overgangsmaatregelen enz...

Ik volg volledig.

6 uren geleden, Order66 zei:

Ook het financiële plaatje die ze naar voor schuiven is een (doorzichtig) verdienmodel ten voordele van  de stadskas. 

't Zal wel zijn! Men wil daar hard munt uit slaan (en dat doet men ook). Straks wordt het nog veel erger, als lokale overheden ook zelf kleine snelheidsovertredingen gaan mogen innen (rechtstreeks in eigen kas, dus niet meer via 't federaal boetefonds).

Maar dat is niet eigen aan Gent, alle steden doen dat. En geef ze eens ongelijk...

6 uren geleden, Order66 zei:

Kortom, het is te weinig doordacht en allemaal te extreem en te snel doorgevoerd.

Zo komt het over op velen (vooral tegenstanders), maar doordacht is het zeer zeker wél. Zijt maar gerust. De methodiek/aanpak was zelfs zo denderend hard (strategisch) doordacht, in die zin dat men (bewust) veel bezwaren terzijde heeft gelegd, omdat men het plan zuiver erdoor wilde duwen. Dat het extreem en snel is doorgeduwd, was dus bewust.

Daar heb ik 't ook moeilijk mee. (Maar ik snap dat, als je als bestuurder zo'n radicale wijziging wil doorvoeren, je dat zo moet doen, anders begin je er beter niet aan.)

6 uren geleden, Order66 zei:

Idem voor de plannen rond de eventuele uitbreiding van de Lez in 2022. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd. De andere partijen beginnen gelukkig de onredelijkheid hiervan in te zien. De vraag is of Mathias de Clercq, momenteel het handpoppetje van Groen, zijn ballen groot genoeg zijn om de dictatuur van die partij het hoofd te bieden.

MdC is veel te soft, uiteraard kan hij dat niet. Hij heeft electoraal veel te weinig gewicht om dat te doen.

Feit is: de coalitie is zoals ze is. Elke inwoner in Gent heeft stemrecht, de niet-Gentenaar niet. Gelukkig maar. 't Zou absurd zijn moesten we een stad vorm geven volgens de wensen/noden van occasionele bezoekers en de inwoner z'n stem negeren.

 

 

 

Ik heb al 3 jaar geprobeerd nuchter en feitelijk naar het circulatieplan te kijken, niet te luisteren naar hearsay en vooral geen meningen te baseren op wat in de pers verschijnt ... en ik zie vandaag (of eind 2019, nl. het einde van een normalere periode) niet zo heel veel desastreuze gevolgen van dat circulatieplan. (LEZ is iets anders, ik houd dat hier bewust buiten.)  Ja, er zijn ook nu nog nadelen. Maar er zijn verdorie ook heel veel voordelen uit voort gekomen. Samengevat: Gent is minder druk, beter bereikbaar en aangenamer geworden voor het overgrote deel van de mensen die er dagelijks wonen; de forensdrukte die er was, is er nog altijd (maar die aanpakken was niet het doel van het circulatieplan).

Wat je tot nu toe hebt neergeschreven, @Order66, overtuigt mij langs geen kanten. Integendeel: het komt mij - met alle respect - nogal klassiek klagerig "anti" over zonder veel feiten, maar wel doorspekt met veel 'van horen zeggen'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Order66 zei:

Dank voor de info.

No problem. Merci ook voor jouw voorbeeld, want daar ben ik echt naar op zoek:

57 minuten geleden, Order66 zei:

De Gentse Bandencentrale bvb, die kon de klanten aan de Ottogracht niet tellen. Die mens heeft een zeer zware investering moeten doen om zich te herlocaliseren.

Da's voor mij nieuwe info, dat zoek ik dus. (Want ik wil een zo genuanceerd mogelijke mening over het onderwerp hebben.)

Klinkt zéér aannemelijk dat die zaak inderdaad zal geleden hebben. Mensen aan de rand van Gent en uit Gent zelf zullen toen vaak naar zijn zaak gereden hebben, nu zal dat een pak moeilijker gelegen hebben.

Je kan je natuurlijk ook afvragen hoe passend een autobandenzaak is in het midden van een historisch stadscentrum...

57 minuten geleden, Order66 zei:

Wat bedoel je exact met “de 21ste eeuw binnen treden”? Gewoon de styling van de zaak?

Nee, veel breder. Weg van het behoudsgezind zaken doen door de vorige generatie die de gouden jaren hebben meegemaakt (geboren in de fifties, meestal), op naar het nieuwe ondernemen van nu. Bepaalde interessante en potentieel lucratieve investeringen zijn er heel lang tegengehouden door de oudere generatie ("maar het draait nu toch, we verdienen toch goed? waarom al dat risico nemen en ons al dat werk en die zorgen op de hals halen?"), iets wat je in veel zaken ziet. Het circulatieplan is daar de welkome katalysator geweest, mogelijks zelfs de redding.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen tijd om mij hier op uitgebreide gTaïsche wijze in het debat te mengen, maar ik wil toch één opmerking geven op volgende stellingen en dan weglopen.

"De bewoners hebben meer te zeggen over hun stad dan de bezoekers."

"Niet de bewoners zorgen voor de overlast, maar de bezoekers."

Awel, ik vind het een beetje simpel om allemaal "tope-tegare" te gaan wonen, als "haar-op-een-hond", met, en omwille van, alle voorzieningen dichtbij, en dan te klagen over het feit dat er veel volk bij elkaar zit, en bij elkaar komt.

What did you expect?

En nu gaan we iedereen weer naar buiten duwen, en willen we een luchtig, dunbevolkt megadorp maken. Mja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid