Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

Ik heb toch ergens moeite om te geloven dat pakjes rondrijden voor PostNL of DHL zo een dikbetaalde job is.
Tgoh, alles is context natuurlijk. Maar die in het magazijn hebben minder dan die op de baan zijn. En met een C of CE en wat flexibiliteit kan je echt wel een inkomen verdienen dat hoger ligt dan jobs die een hogere opleiding vragen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, josenjef said:
18 minutes ago, ir_fuel said:
Ik heb toch ergens moeite om te geloven dat pakjes rondrijden voor PostNL of DHL zo een dikbetaalde job is.

Tgoh, alles is context natuurlijk. Maar die in het magazijn hebben minder dan die op de baan zijn. En met een C of CE en wat flexibiliteit kan je echt wel een inkomen verdienen dat hoger ligt dan jobs die een hogere opleiding vragen.

 

Sinds wanneer heb je een C of een CE nodig om pakjes rond te rijden voor DHL?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, josenjef said:

En met een C of CE en wat flexibiliteit kan je echt wel een inkomen verdienen dat hoger ligt dan jobs die een hogere opleiding vragen.

Vergelijk je dan met een opleiding afrikanistiek? :D 

1868,53 €  bruto + maaltijdcheques zie ik hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergelijk je dan met een opleiding afrikanistiek? [emoji3] 
1868,53 €  bruto + maaltijdcheques zie ik hierboven.
Bij ons zijn er op IT die minder hebben dan chauffeurs. Ik zeg niet dat het genoeg is om wat achter het stuur te gaan zitten suffen en bij mensen die thuis zijn briefjes in de bus te steken dat ze het in het postkantoor kunnen gaan halen. Het is gewoon een beroep met lage instap waar je mits een goede mindset echt kan in groeien. De schaarste is groot dus er zijn gewoon veel kansen.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, josenjef zei:
2 uren geleden, ir_fuel zei:
Vergelijk je dan met een opleiding afrikanistiek? emoji3.png 
1868,53 €  bruto + maaltijdcheques zie ik hierboven.

Bij ons zijn er op IT die minder hebben dan chauffeurs. Ik zeg niet dat het genoeg is om wat achter het stuur te gaan zitten suffen en bij mensen die thuis zijn briefjes in de bus te steken dat ze het in het postkantoor kunnen gaan halen. Het is gewoon een beroep met lage instap waar je mits een goede mindset echt kan in groeien. De schaarste is groot dus er zijn gewoon veel kansen.

Maar wat ir_fuel zegt klopt wel. Die zelfstandige van PostNL etc verdienen niet echt veel. 

Indertijd ook zo nog contract gehad via office depot. Als ze onderhandelen is het X euro per pakje, maar er zitten 100 klanten in 1 straat! Jaja...

Er is daar teveel concurrentie op en teveel mannen die er willen voor werken. In transport moet je ofwel de grote man zijn of specialisatie werk doen. Je kan er goed mee verdienen, en meer dan in IT, maar ik ben er zeker van dat bvb Dragonfly, geen 200k aan materiaal nodig heeft om te starten. 

Heb zelf al verschillende mogelijkheden gehad om het ook zelfstandig te doen, maar hou het wel gewoon op loondienst. Het materiaal dat ik nu kan gebruiken... Het geld dat je verdient en dat zonder risico. Rij ik morgen een platte band, dan kost het mij geen 800euro om het hopelijk in een uur geklaard te krijgen. 

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Plus, stel dat al je klanten je netjes betalen 60dagen na factuur, dan zit je nog met 2 maand kapitaal dat je zelf eerst mag ophoesten. 

Alleen in diesel is dat met een CE al makkelijk 3500euro. Dan is je OBU nog niet betaald, wat makkelijk nog eens hetzelfde kan zijn met zo lage km stand wat dan rij je vooral in België. Zit je al tegen de 7k en je hebt nog geen euro binnen gehaald. 

Al die kleine transporteurs zijn er uit aan het gaan. En al die met dikke vrachtwagens is ook gewoon omdat het een hobby is ipv werk. Niemand maakt rationeel die kosten. 

Hoeveel rijden er bij H.Essers niet voor iedereen eigenlijk maar volgens de markt te betalen. Denk niet dat het uurloon er hoger ligt of er speciale voordelen zijn. En de vrachtwagens zijn ook allemaal maar standaard. Terwijl de marge uiteindelijk niet al te hoog zal liggen op het einde van de rit nadat alles en iedereen betaald geweest is. 

En die hebben dan nog eens het voordeel hun materiaal goedkoper te kunnen kopen. Een bestelling van 100 trekkers tov 2, daar zitten ook andere marges op. 

Spreek dan wel puur over transport. Varkenshandelaars die zelf hun vervoer doen, of transport van bloemen voor eigen rekening, dat zijn al die dikke combinaties dat je tegen komt :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat ir_fuel zegt klopt wel. Die zelfstandige van PostNL etc verdienen niet echt veel. 
Indertijd ook zo nog contract gehad via office depot. Als ze onderhandelen is het X euro per pakje, maar er zitten 100 klanten in 1 straat! Jaja...
Er is daar teveel concurrentie op en teveel mannen die er willen voor werken. In transport moet je ofwel de grote man zijn of specialisatie werk doen. Je kan er goed mee verdienen, en meer dan in IT, maar ik ben er zeker van dat bvb Dragonfly, geen 200k aan materiaal nodig heeft om te starten. 
Heb zelf al verschillende mogelijkheden gehad om het ook zelfstandig te doen, maar hou het wel gewoon op loondienst. Het materiaal dat ik nu kan gebruiken... Het geld dat je verdient en dat zonder risico. Rij ik morgen een platte band, dan kost het mij geen 800euro om het hopelijk in een uur geklaard te krijgen. 
 
Ik heb het wel degelijk over loondienst. De zelfstandigen zijn in IT beter af. De risico's zijn vele malen groter en de marges kleiner.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Vergelijk je dan met een opleiding afrikanistiek? :D 

1868,53 €  bruto + maaltijdcheques zie ik hierboven.

Denk dat wij hier een verkeerd beeld hebben van een gewoon loon 😅

Dit is een gewoon loon voor iemand zonder deftig diploma niet meer niet minder.

Ik zou er ook niet voor buitenkomen al zou die job me wel aanspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat wij hier een verkeerd beeld hebben van een gewoon loon [emoji28]
Dit is een gewoon loon voor iemand zonder deftig diploma niet meer niet minder.
Ik zou er ook niet voor buitenkomen al zou die job me wel aanspreken.
Inderdaad, vorig jaar nog een handelsingenieur bij mij gestart voor 600 Euro de maand meer.

In dat soort jobs kan je je netto vaak ook goed omhoog krijgen met premies.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, teus_ zei:

Wat is GTA zijn insteek eigenlijk? Werkt die voor openbare werken, mobiliteit of de politiek?

Maakt dat iets uit? Ik vind het een boeiende discussie waar we iets kunnen van leren. Zeker als buitenstaander was het mij niet altijd duidelijk wat de beweegredenen waren achter het circulatieplan, of ze legitiem waren, en wat de bewoners er (ondertussen) zelf over denken.

12 uren geleden, gTa zei:

Ik weet zelfs niet of er al grondige studies zijn gebeurd naar wat & hoe het er zou kunnen uit gaan zien? Lijkt me absoluut geen makkelijke, gezien de locatie (vooral dan zuidkant van Schelde). De aansluiting op de R40 lijkt me (op zichzelf bekeken) nog de makkelijkste, 't is de combinatie daar met 't water en 't feit dat de hele oever net bezuiden de Schelde daar met nieuwbouw vol staat en met de Zuiderpoort ... dat gaat gene kattenpis zijn. Willen ze al vóór de Schelde onder de grond zitten? Zo ja, how the hell gaan ze dat doen? Als ze toch nog over de Schelde willen gaan met een brug, vraag ik me af of dat niet te veel van hetzelfde blijft?

Er is deze legislatuur (Vlaams niveau) enkel budget uitgetrokken voor een studie: https://www.hln.be/gent/ook-afbraak-b401-verlenging-tram-4-heuvelpoort-en-wissenhage-op-tafel~abb29c8a/

In mijn ogen zijn dat borrelnootjes om toch maar iets te doen, zonder er verdere acties aan te koppelen in het regeerakkoord. Dat zal dus pas opnieuw bekeken worden bij het vormen van een regering na de verkiezingen in 2024. En in dat jaar zijn het ook gemeenteraadsverkiezingen. Dat zijn dus al verschillende dobbelstenen die juist moeten vallen, om vanaf dan vaart te maken met het dossier. En dan mogen ze nog hopen dat het niet zodanig lang aansleept dat een nieuwe legislatuur na 2029 het project ondertussen van tafel veegt. :popcorn:

Wat ze daar ook gaan doen, het zal niet goedkoop zijn om een goede oplossing uit te werken, voor de redenen die je aanhaalt. Maar op zich zijn tunnels geen gek idee (wel een heel duur). In Brussel heeft men destijds dezelfde keuze gemaakt om een viaduct af te breken en een tunnel in de plaats te bouwen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Viaduct_van_Koekelberg

1 uur geleden, Krikkie zei:

Denk dat wij hier een verkeerd beeld hebben van een gewoon loon 😅

Dit is een gewoon loon voor iemand zonder deftig diploma niet meer niet minder.

Ik zou er ook niet voor buitenkomen al zou die job me wel aanspreken.

Vergeet niet dat dit typisch zo'n loonschaal is die profiteert van het effect van de werkbonus. Netto komt dat uit op 1620 euro. Doe er de maaltijdcheques bij, en je zit netto al verdacht dicht bij je brutoloon. En dan moeten de eventuele premies nog komen. Op het eerste zicht dacht ik dat het netto een pak lager ging zijn, maar dat komt omdat ik het bekijk vanuit mijn referentiekader toen ik mijn carrière startte zonder de werkbonus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, teus_ zei:

Wat is GTA zijn insteek eigenlijk? Werkt die voor openbare werken, mobiliteit of de politiek?

Nope, geen van de 3.

Het interesseert me gewoon sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, josenjef zei:

Inderdaad, vorig jaar nog een handelsingenieur bij mij gestart voor 600 Euro de maand meer.

In dat soort jobs kan je je netto vaak ook goed omhoog krijgen met premies.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
 

Oei dan sta ik er toch wat beter voor om In september ‘18 begonnen te zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Polygoon zei:

Oei dan sta ik er toch wat beter voor om In september ‘18 begonnen te zijn. 

Dat soort vergelijkingen zijn moeilijk te maken. Veel hangt bvb ook af van hoeveel werkuren per week je moet investeren, of hoever je bvb naar je werk moet rijden en hoeveel tijd dat kost. Er zijn mensen die van Gent naar Brussel pendelen voor 300€ meer. Dat zou ik dan persoonlijk nooit doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, josenjef said:
16 hours ago, ir_fuel said:
Vergelijk je dan met een opleiding afrikanistiek? emoji3.png 
1868,53 €  bruto + maaltijdcheques zie ik hierboven.

Bij ons zijn er op IT die minder hebben dan chauffeurs. 

En wat doen die dan? Kabels trekken? Problemen met Office oplossen? :D 

 

13 hours ago, CAS said:

Maar wat ir_fuel zegt klopt wel. Die zelfstandige van PostNL etc verdienen niet echt veel.

Daar ging het idd over. Pakjes rondvoeren. Niet met een camion vol paletten rondrijden. Ik snap niet wat die C of CE ermee te maken heeft. Die mannen rijden hier allemaal met een gewone camionette.

12 hours ago, Krikkie said:

Denk dat wij hier een verkeerd beeld hebben van een gewoon loon 😅

Hij heeft het over beter verdienen dan een IT'er. Maar "IT'er" zegt ook alles en niks. Degene die aan de helpdesk zit is ook "IT'er".

12 hours ago, josenjef said:

Inderdaad, vorig jaar nog een handelsingenieur bij mij gestart voor 600 Euro de maand meer.

En wat bedoel je hier mee dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hem hier toch niet enkel over het loon? Discussie is gestart met mijn opmerking dat er massa's mensen op TW/dop zitten niets te doen. Die kunnen perfect tussendoor met interimcontracten pakjes gaan leveren. Moest ik in zo'n uitzichtloze lockdown situatie zitten zou ik het met plezier doen. Liever een bezigheid dan 3 maanden depressief op mijn gat zitten.

M.i. kunnen ze perfect een hoop mensen activeren als ze wilen.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Hazen said:

Het gaat hem hier toch niet enkel over het loon?

Uw discussie misschien. Het begon met "ze vinden geen volk voor pakjes" en daarna "met een C/CE kan je meer verdienen dan een IT'er" (wat imo niks te maken heeft met pakjes rondbrengen, maargoed :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat de VDAB eens rond bellen naar de mensen die momenteel allemaal uitzichtloos thuis zitten. Ik ben vrij zeker dat het tekort snel ingevuld zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan dan nog gaan filteren op TW + rbw C/CE. Dat moet perfect te organiseren zijn. :D 

Hoewel de plaatselijke kapper of barman dat waarschijnlijk niet zal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu toch iets wat redelijk wat geld kost, zo een rijbewijs. Lijkt me nu niet iets dat je "voor de lol" even gaat halen zoals een moto-rijbewijs ofzo. Zeker een CE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hem hier toch niet enkel over het loon? Discussie is gestart met mijn opmerking dat er massa's mensen op TW/dop zitten niets te doen. Die kunnen perfect tussendoor met interimcontracten pakjes gaan leveren. Moest ik in zo'n uitzichtloze lockdown situatie zitten zou ik het met plezier doen. Liever een bezigheid dan 3 maanden depressief op mijn gat zitten.
M.i. kunnen ze perfect een hoop mensen activeren als ze wilen.
Uiteraard kan dat in theorie, wat ik wou aangeven is dat die vacatures er al lang zijn en blijkbaar weinig mensen aanspreken terwijl het wel een beroep is waar een carrière in te maken valt.

Die activatie van werklozen is natuurlijk een interessant vraagstuk om te bekijken. En dan kom je bij het loon en zelfs dat is niet slecht.

Wat ik in de voorbije jaren geleerd heb is dat het ook voor laaggeschoolde jobs geen zin heeft om mensen te dwingen. Wanneer je een tekort aan dokters hebt maakt niemand de link naar de werklozen, voor mij is die er ook niet voor jobs waar de drempel lager is.

Zo een chauffeur die te laat komt, zendingen beschadigd, elke dag zendingen terug meebrengt, schade rijdt, ... Na een paar weken zijn die terug werkloos.



Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid