Ga naar inhoud

Publieke laadpalen


Goesting

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Hoe zie jij het anders?

Ah, ik zal nu eens 5kWh privé laden dan kan ik dat straks gebruiken om mijn huis te voorzien.
De andere 50kWh is dan voor het bedrijf? 

Gewoon niet? Mijn stelling is dat er veel op kosten van het werk hun batterij overdag vol steken, en ze dan privé gaan leeg trekken.  Beetje hetzelfde dat je je diesel vanuit he wagen zou overhevelen naar je mazouttank. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, tuscani zei:

Gewoon niet? Mijn stelling is dat er veel op kosten van het werk hun batterij overdag vol steken, en ze dan privé gaan leeg trekken.  Beetje hetzelfde dat je je diesel vanuit he wagen zou overhevelen naar je mazouttank. 

 

Zolang dat ook gelogd wordt (en dus niet gratis is, maar wel nog steeds goedkoper dan 's avonds thuis van het net pakken) zie ik daar enkel voordelen in. Zou veel beter zijn voor ons net.
Namelijk de wagen volpompen op het bedrijf, waar dikwijls zonnepanelen/windmolens/WKK's... zijn en een industrieel net, om dan 's avonds die energie te gebruiken zodat je het lokale residentiële net niet zit over te belasten met koken/wassen/EV laden/...

V2G zou imo dus juist gepromoot moeten worden.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het idd niet gratis is.

En anders komen er beperkingen qua kwh dat je mag laden per maand en steigeren ze weer. 

Het is goed voor het net te ontlasten,  maar er zullen serieus wat achterdeuren gesloten moeten worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, tuscani zei:

goh, als ze met een overschot zitten van elektriciteit was dat gratis laden een mooie trekker.  benzine hebben ze zelf niet "gratis" of op overschot, dus de vergelijking gaat niet helemaal op. Maar zoals bij alles zijn er die denken het licht te zien, en die gaan dan hun wagen daar gewoon een hele dag parkeren (veel gehoord bij lidl, omdat ze centrale winkels hebben) of dat ze s middags daar komen staan en ondertussen hun boterhammen opeten (zelf regelmatig gezien bij ikea)  Dan gaat het wat voorbij aan hun begindoel. (klanten paaien)

ik voorspel dezelfde miserie en "diefstal" (groot woord, dus er gaan er weer steigeren :D ) als er bidirectioneel laden is. Hoeveel je er nu al hoort "aah ideaal dan, ik laad mijn wagen vol op mijn werk, en gebruik de batterij voor thuis"..... 

Een supermarkt die elektriciteit op overschot heeft, dan moeten ze wel een héél groot zonnepanelendak hebben, denk ik.  Je mag niet onderschatten hoeveel stroom zo'n winkel verbruikt (hele rijen  (open) frigo's en diepvrieskasten, heel de dag verlichting, (af)bakkerij,...  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/10/2023 om 15:01, Polygoon zei:

Je bezoek in de winkel blijft hetzelfde, dan lijkt het me nuttiger van even bij te tanken aan de snellader dan aan 11kW.

Tgoh.

Je betaalt meer per kWh en als je SOC boven de 70-80% zit, ga je niet veel sneller laden dan aan 11kW, laat staan 22kW als je dat hebt.

Dus volgens mij enkel interessant voor zij die echt niet thuis of op het werk kunnen laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tommie zei:

Tgoh.

Je betaalt meer per kWh en als je SOC boven de 70-80% zit, ga je niet veel sneller laden dan aan 11kW, laat staan 22kW als je dat hebt.

Dus volgens mij enkel interessant voor zij die echt niet thuis of op het werk kunnen laden.

Bij elke snellader betaal je meer per kWh natuurlijk.
Of die nu op je weg naar zee ligt of op de parking van je plaatselijke Delhaize.

Mij lijkt het handig als het uitkomt maar ik zou er m'n laadgedrag nu niet op aanpassen om te gaan rekenen op de parking van de Delhaize als je thuis of op het werk niet kan laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen laadpaal thuis, dus als ik ergens stop en er is binnen de 20m een laadpaal dan ga ik daar laden. 
Zalig dat ik tijdens het winkelen in de Colruyt efkes mijn wagen kan bijvullen. 

Dat kan het verschil maken tussen de dag erna ergens naar toe gaan en nog te moeten snelladen of niet. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/10/2023 om 14:56, ir_fuel zei:

Bij ons aan de LIDL staan er al heel lang snelladers.

Ik zie niet echt het nut ervan, als het doel is dat klanten dat gebruiken tijdens het winkelen. Je gaat toch niet winkelen op 150km van je deur, en je bent ook geen uur in de winkel.

Niet iedereen kan thuis laden. Er zijn mensen die in een andere situatie zitten dan jou he. :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/10/2023 om 17:31, jan.van.gent zei:

Zolang dat ook gelogd wordt (en dus niet gratis is, maar wel nog steeds goedkoper dan 's avonds thuis van het net pakken) zie ik daar enkel voordelen in. Zou veel beter zijn voor ons net.
Namelijk de wagen volpompen op het bedrijf, waar dikwijls zonnepanelen/windmolens/WKK's... zijn en een industrieel net, om dan 's avonds die energie te gebruiken zodat je het lokale residentiële net niet zit over te belasten met koken/wassen/EV laden/...

V2G zou imo dus juist gepromoot moeten worden.

Technisch zeker iets dat we in gebruik moeten nemen.

Maar hoe dat financiëel geregeld moet worden, dat is wat anders. Als je de energie van op je werk thuis gaat gebruiken, reken je dan hetzelfde tarief als wat het je thuis zou kosten? Dan is er geen incentive voor. Reken je het tarief dat je werkgever aangerekend krijgt? Reken je alleen energie, of ook distributie? Wie betaalt de kosten die de leasemaatschappij extra rekent omdat de batterij sneller verslijt (zelfs al zou dat technisch gezien geen verschil uitmaken)?

Hoeveel kan je huis trouwens nog uit de auto trekken van die 1kWh die in de ene tellerkast werd bijgetelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 27/10/2023 om 12:01, Mazdastruction zei:

Niet iedereen kan thuis laden. Er zijn mensen die in een andere situatie zitten dan jou he. :D 

dat zeg ik ook altijd...maar hele vele, niet enkel hier op het forum natuurlijk, lijken dat altijd te vergeten.

Ik denk dat zelfs in Vlaanderen en Brussel gezien de meerderheid niet voor de deur kan parkeren of met bewonerskaart zit.

 

  

17 minuten geleden, ir_fuel zei:

goede evolutie...al die data die prive bedrijven namen door een account te moeten maken bij hen ging er wat over. Ben wel eens benieuwd of ze nu gaan afstraffen als je met je bank of kredietkaart betaald ipv een account aan te maken.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, ir_fuel zei:

Vreemd, ( de datum dan)  was iets wat al verplicht was dacht ik, bij installatie van nieuwe laadpalen of herstellen van oude.

Gabriels hier, heeft op al zijn 300kW snelladers reeds bc mogelijkheid en zetten zelfs digitaal de prijs op hun borden, naast de benzineprijzen.

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&

 

verplichting gaat wel enkel op voor snelladers van min 50kW, al de trage stadspalen blijven dus met app werken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De laadpalen in het gebouw waar ons bedrijf zit, Park 7, zal ook wel goed verdienen aan al dat elektrisch laden.
68 cent per kWh voor een 22kWh lader, staan er zo'n 80 van in de parking. :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/11/2023 om 10:44, Liquid Li0n zei:

dat zeg ik ook altijd...maar hele vele, niet enkel hier op het forum natuurlijk, lijken dat altijd te vergeten.

Ik denk dat zelfs in Vlaanderen en Brussel gezien de meerderheid niet voor de deur kan parkeren of met bewonerskaart zit.

 

  

 

Bij mij wordt het enkel publiek laden. Ik zie de laatste maanden hier en daar snelladers bijkomen, zal wel lukken zeker…

  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Ugeken zei:

Bij mij wordt het enkel publiek laden. Ik zie de laatste maanden hier en daar snelladers bijkomen, zal wel lukken zeker…

Veel zal ook afhangen van je rijbereik natuurlijk.
Collega van me heeft een Q4 met kleine batterij en komt van Roeselare naar BXL. Die mag het hebben.

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Ugeken zei:

Ik ben altijd onderweg, half uurtje laden ergens tussendoor zal het wel doen zeker.

Ik zou eerder rekenen dan om 2 keer 15 min te laden, zal efficienter zijn.

En als dat tijdens je uren kan, dan is dat minder een probleem. Als je dagelijks op je woon werk nog eens onderweg 30 min moet stoppen om bij te laden, dan is dat wel niet echt aangenaam.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Polygoon zei:

Veel zal ook afhangen van je rijbereik natuurlijk.
Collega van me heeft een Q4 met kleine batterij en komt van Roeselare naar BXL. Die mag het hebben.

 

Kan die een enkel traject niet halen? 

Dat is dan toch niet zo'n probleem als hij op kantoor en thuis kan laden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Naish zei:

Kan die een enkel traject niet halen? 

Dat is dan toch niet zo'n probleem als hij op kantoor en thuis kan laden?

Die kan een enkel traject halen, maar onze klant biedt geen parking aan.
De dichtsbijzijnde interparking heeft maar 2 palen (die die 400meter verder is wel een stuk of 70).

Toch blij dat ik niet elke dag "moet" insteken.
Al is het maar om geen gezeik met buren/gemeente te krijgen 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus hij moet 800m per dag extra wandelen... Is nu ook geen ramp.

en die mens kan misschien zoals ik gewoon in zijn garage parkeren en laden... Denk niet dat mijn buren en gemeente last hebben met mijn auto die oplaadt in mijn garage :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/11/2023 om 11:28, tuscani zei:

Vreemd, ( de datum dan)  was iets wat al verplicht was dacht ik, bij installatie van nieuwe laadpalen of herstellen van oude.

Gabriels hier, heeft op al zijn 300kW snelladers reeds bc mogelijkheid en zetten zelfs digitaal de prijs op hun borden, naast de benzineprijzen.

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&

 

verplichting gaat wel enkel op voor snelladers van min 50kW, al de trage stadspalen blijven dus met app werken.

Hoe slecht kunnen mensen zich kleden? 🙉

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Polygoon zei:

Hoeveel km doe je gemiddeld per dag?

image.png.3aefe381854b97e72b36d2902595690e.png

Ik schat gemiddeld 150 á 175.

7 uren geleden, Naish zei:

Ik zou eerder rekenen dan om 2 keer 15 min te laden, zal efficienter zijn.

En als dat tijdens je uren kan, dan is dat minder een probleem. Als je dagelijks op je woon werk nog eens onderweg 30 min moet stoppen om bij te laden, dan is dat wel niet echt aangenaam.

Mijn bureau is thuis… laden kan in de loop van de dag ergens te velde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid