Ga naar inhoud

Publieke laadpalen


Goesting

Aanbevolen berichten

51 minuten geleden, tuscani zei:

bij momenten dan toch? ik heb ze nog nooit weten vol staan.

Ik ben er vrijdag iemand gaan oppikken en ze stond vol. Ook smalle plaatsen dus de krassen krijg je er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ideaal.

Quote

Brussel verplicht vanaf 2025 laadpalen voor e-auto's in alle parkeerplaatsen

KOPIEER LINK
 
BEWAAR
10SCHENK DIT ARTIKEL
7REAGEER
 
 
Schermvullende weergave
9&width=640
©ID/ Sandra Van Watermeulen
07 oktober 2022 02:00

Alle Brusselse parkeerterreinen met meer dan tien plaatsen, zowel privé als openbaar, moeten vanaf 2025 een minimumaantal oplaadpunten voor elektrische auto's hebben.

De nieuwe maatregelen passen in de plannen van het Brusselse Gewest om zijn grondgebied tegen 2035 uit te rusten met 11.000 elektrische laadpalen waar telkens twee elektrische wagens kunnen opladen. Met dat doel voor ogen heeft Brussel vorig jaar beslist dat nieuwe parkeerplaatsen voortaan over de netwerkinfrastructuur moeten beschikken om de installatie van laadpalen mogelijk te maken.

Nu komt daar dus de verplichting bij om parkeerterreinen met meer dan tien plaatsen uit te rusten met een minimumaantal oplaadpunten. De nieuwe regels gelden voor zowel openbare als particuliere parkeerplaatsen.

Via een nieuw decreet besliste de Brusselse regering dat kantoorparkings tegen 1 januari 2025 minstens 10 procent van hun plaatsen moeten uitrusten met oplaadpunten. Tegen 2030 moet dat oplopen tot 20 procent. Voor openbare parkeerruimtes is dat 5 procent in 2025 en 10 procent in 2030.

 

In het nieuwe decreet worden ook de verplichtingen voor woongebouwen aangepast. Bewoners met een elektrische auto zullen de eigenaars van de milieuvergunning van de parkeerplaats kunnen vragen om op hun kosten een oplaadpunt te installeren. Er is wel voorzien in een vrijstelling als de installatiekosten onredelijk zouden blijken.

sluitADVERTENTIE
 
 
 
 
 
LEARN MORE
 
 
 
 
 

Vandaag telt Brussel 1.972 openbare oplaadpunten, zowel op als naast de weg. In 2020 waren dat er nog maar 400. 2022 is nog niet voorbij, maar de Brusselse laadpalen hebben nu al twee keer zoveel stroom geleverd als in 2021.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg net deze mail binnen, weet niet of het ook gaat zijn voor niet tesla's, maar Tesla gaat verschillende laadstations een goedkoper tarief geven tijdens nachten of daluren.

 

 

 

Quote

 

Tesla’s charging network in Europe just reached over 10,000 Superchargers—with more to come. 

 As we expand, we’re also working to offer more cost-effective charging options. Starting on October 11, we’re offering an overnight discount at specific charging locations, with new locations being added over the coming weeks.

When you charge during non-peak hours, you’ll get a lower rate while reducing pressure on your local energy grid. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, tuscani zei:

Kreeg net deze mail binnen, weet niet of het ook gaat zijn voor niet tesla's, maar Tesla gaat verschillende laadstations een goedkoper tarief geven tijdens nachten of daluren.

 

 

 

 

Als dat effectief lager is dan ok. Maar ik neem aan dat ze dat gaan combineren met een verhoging van de prijs tijdens piekuren. 😅

Niet dat het voor u of voor mij een verschil gaat maken, want wij laden toch zelden bij de superchargers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, DDke zei:

Als dat effectief lager is dan ok. Maar ik neem aan dat ze dat gaan combineren met een verhoging van de prijs tijdens piekuren. 😅

Niet dat het voor u of voor mij een verschil gaat maken, want wij laden toch zelden bij de superchargers. 

er is vorige week of zo een verhoging gedaan, dus denk niet dat ze zo kort nog eens gaan verhogen?

 

idd, momenteel boven de 10.000km en enkel superchargers (of andere laders) gebruikt in het buitenland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hetzelfde Brussel dat het aantal parkeerplaatsen op zijn grondgebied wil terugdringen?

Wat gaan ze doen, de ondergrondse parkings volkappen met beton?

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, dragonfly zei:

Dat denk je maar...

Expenses worden betaald door de klant. Ik kan elke dag laden terwijl ik werk. Ik zie het probleem niet. 

Of reken jij je kosten niet door? 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Polygoon zei:

Expenses worden betaald door de klant. Ik kan elke dag laden terwijl ik werk. Ik zie het probleem niet. 

Of reken jij je kosten niet door? 🙂 

Tot bedrijven plaatsen gaan schrappen. Ik weet nu al verschillende bedrijven die hun privé parking bij be-park steken.

Quote

Hoe is de belasting berekend?
Het bedrag van de belasting wordt verkregen door het vermenigvuldigen van een basisbedrag, vastgesteld op grond van de zone waarin het gebouw gelegen is, met het aantal overtollige parkeerplaatsen.

Het basisbedrag is het volgende:

Voor gebouwen in zones met een zeer goede bediening door het openbaar vervoer: € 450;
Voor gebouwen in zones met een goede bediening door het openbaar vervoer: € 350;
Voor gebouwen in zones met een gemiddelde bediening door het openbaar vervoer: € 250.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, dragonfly zei:

Tot bedrijven plaatsen gaan schrappen. Ik weet nu al verschillende bedrijven die hun privé parking bij be-park steken.

 

Mag jij als externe on site parkeren? 

Ik moet me behelpen met een interparking 😭. Bij BNPPF moesten externen ook hun plan trekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Polygoon zei:

Mag jij als externe on site parkeren? 

Ik moet me behelpen met een interparking 😭. Bij BNPPF moesten externen ook hun plan trekken. 

Soms wel ja, hangt af van de klant. Soms niet en als je pech hebt 15 minuten wandelen. Op zich gezond maar niet leuk bij slecht weer of minder goeie buurt 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Stel, ik doe 30.000km Ardennenrit met een Tesla Model 3 bij 15°c, wat gaat dat kosten aan brandstofprijs als ik enkel en alleen ga tanken aan een supercharger na 20.00?

Beetje een rare vraag, maar ik zou echt niet weten hoe het te berekenen en of die prijzen hard schommelen met tijdstippen enz.

Kan iemand helpen?

Edit: ik zou uitgaan van 40kWh/100, is dat realistisch geschat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, PJH zei:

Stel, ik doe 30.000km Ardennenrit met een Tesla Model 3 bij 15°c, wat gaat dat kosten aan brandstofprijs als ik enkel en alleen ga tanken aan een supercharger na 20.00?

Beetje een rare vraag, maar ik zou echt niet weten hoe het te berekenen en of die prijzen hard schommelen met tijdstippen enz.

Kan iemand helpen?

Edit: ik zou uitgaan van 40kWh/100, is dat realistisch geschat?

Wat voor supercharger? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, PJH zei:

Zot grappig Tuscani

uw vraag ook eigenlijk? Weet jij wat je gaat verbruiken na 30.000km ardennenrit met een cayman? 🤔

ondertussen staat er een edit zie ik qua verbruik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, tuscani zei:

uw vraag ook eigenlijk? Weet jij wat je gaat verbruiken na 30.000km ardennenrit met een cayman? 🤔

Rond de 15 liter/100 km

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, tuscani zei:

uw vraag ook eigenlijk? Weet jij wat je gaat verbruiken na 30.000km ardennenrit met een cayman? 🤔

Da's toch easy peasy om uit te rekenen gezien we allemaal ervaring hebben met brandstofauto's?

De Lotus drinkt een 11L/100, dus pakt 14 om volledig in orde te zijn gezien het stuk snelweg heen/terug wegvalt. Dan kun je dat zo berekenen wat dat ongeveer gaat kosten, behoudens prijsstijgingen aan de pomp natuurlijk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, PJH zei:

Een Tesla supercharger

 de prijzen voor de daluren zijn nog niet gekend en niet elke supercharger zal het kunnen.

40kwh is wel ruim, als je weet dat gemiddeld die rond de 16 zitten. ik zou dus eerder een 30kwh durven voorstellen, dan heb je zeker marge

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid