dragonfly 12.952 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 Handig hé, ze halen meer binnen en kunnen er zogezegd niets aan doen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.032 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 31 minutes ago, Stancke said: Dat gaat over het VAA. Heeft er niks mee te maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.032 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 Bon tijd voor een Taycan. 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stancke 4.017 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat gaat over het VAA. Heeft er niks mee te maken. Oeps, te snel geweest. Kan m'n post niet meer verwijderen, misschien weghalen zodat er hier geen verkeerde info staat? @ir_fuel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 Dus conclusie: voor de BIV hangen we eraan, verkeersbelasting is nog niet duidelijk, en het zal enkel een verschil maken voor nieuwe wagens? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
krikke 104 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 (aangepast) BIV is voor elk voertuig dat je inschrijft, dus ook tweedehands. Volgens de tool blijft de VB vanaf 01/21 hetzelfde en stijgt de BIV met een dikke 10% bij dezelfde CO2 als in 2020. Als je in 2021 de WLTP waarde moet pakken dan is het meestal 2 keer bingo. Hoe ze er bij komen dat slechts 30% meer gaat moeten betalen is me een raadsel, ik ga er bij zijn tenzij het een cayenne hybrid gaat worden. 10 oktober 2020 aangepast door krikke Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PJH 17.503 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 4 uren geleden, krikke zei: Hoe ze er bij komen dat slechts 30% meer gaat moeten betalen is me een raadsel Je gaat mij nu toch niet vertellen dat je 1 woord geloofd van wat de overheid je zegt? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
William Blake 2.685 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 Op 9/10/2020 om 17:54, ICM zei: Dit is toch allemaal niet nieuw? Volgend jaar WLTP only. Dit jaar mocht je kiezen tussen WLTP en NEDC. WLTP only is voor BIV en wegentaks, in Vlaanderen, vanaf 1/1/2021. Qua fiscale berekeningen: aftrekbaarheid, VAA, etc... mag je nog kiezen. Denk tot 31/12/2021. 7 uren geleden, yvesken zei: Vriend van mij heeft een M2 Competition in bestelling voor 2021 en hij beweert dat hij nog mag kiezen om NEDC-waarde te gebruiken? Ik kan niet meer volgen vrees ik. Zie hierboven. 5 uren geleden, Stancke zei: Is toch niet bevestigd? Zal volgens mij enkel gaan over nieuwe inschrijvingen... Klopt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Order66 291 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 https://autonieuws.be/uitlaat/5870-breaking-vlaanderen-hervormt-berekening-biv-en-verkeersbelasting-vanaf-2021 Einde van het artikel: Het is ten slotte positief om vast te stellen dat de Vlaamse regering besloten heeft om voor rechtszekerheid te gaan en de berekening voor reeds ingeschreven auto’s niet te veranderen en daardoor de tweedehandsmarkt niet negatief te beïnvloeden. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jenkins 1.993 Geplaatst: 10 oktober 2020 Delen Geplaatst: 10 oktober 2020 Hoe zouden ze dat anders gaan berekenen voor oudere wagens, kan toch nooit correct verlopen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
yvesken 66 Geplaatst: 11 oktober 2020 Delen Geplaatst: 11 oktober 2020 13 hours ago, William Blake said: WLTP only is voor BIV en wegentaks, in Vlaanderen, vanaf 1/1/2021. Qua fiscale berekeningen: aftrekbaarheid, VAA, etc... mag je nog kiezen. Denk tot 31/12/2021. Heb het hem nog eens gevraagd, en de auto wordt nog eind dit jaar verwacht. Dus ik had hem verkeerd begrepen, het is nog 2020. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderr 34.279 Geplaatst: 11 oktober 2020 Delen Geplaatst: 11 oktober 2020 Op 9/10/2020 om 17:54, ICM zei: Dit is toch allemaal niet nieuw? Volgend jaar WLTP only. Dit jaar mocht je kiezen tussen WLTP en NEDC. De simulatietool vraagt nochtans naar de NEDC uitstoot 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joske 693 Geplaatst: 11 oktober 2020 Delen Geplaatst: 11 oktober 2020 Dat was ik mij juist ook aan t afvragen. Er wordt idd op de website van vlaanderen nog altijd de NEDC(2.0) gevraagd. Dus simulaties met de WLPT norm zijn nog niet mogelijk? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ICM 22.308 Geplaatst: 11 oktober 2020 Delen Geplaatst: 11 oktober 2020 2 hours ago, Alexanderr said: De simulatietool vraagt nochtans naar de NEDC uitstoot Ja, ik las hierboven dat voor de BIV/rijtaks beide nog kunnen volgend jaar, maar voor de VAA niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stancke 4.017 Geplaatst: 11 oktober 2020 Delen Geplaatst: 11 oktober 2020 Dat was ik mij juist ook aan t afvragen. Er wordt idd op de website van vlaanderen nog altijd de NEDC(2.0) gevraagd. Dus simulaties met de WLPT norm zijn nog niet mogelijk? Ik zou denken dat de simulatietool idd nog niet is aangepast. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderr 34.279 Geplaatst: 11 oktober 2020 Delen Geplaatst: 11 oktober 2020 Volgens de info die ik heb (die niet recent is), mag voor BIV / VB nog de NEDC uitstoot genomen worden tem 31/12/2021 en dit voor zover de constructeur nog NEDC communiceert op COC Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 602 Geplaatst: 11 oktober 2020 Delen Geplaatst: 11 oktober 2020 is het niet voor ondernemingen tot eind 2021 en voor particulieren eind 2020? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
krikke 104 Geplaatst: 21 oktober 2020 Delen Geplaatst: 21 oktober 2020 Vooruit, ze zijn er mee bezig: Momenteel wordt regelgeving voorbereid met een nieuwe berekeningsmethode voor de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling. Inschrijvingen vanaf 1/01/2021 kan u even niet simuleren, tot de simulatietool aangepast is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
William Blake 2.685 Geplaatst: 26 oktober 2020 Delen Geplaatst: 26 oktober 2020 Op 11/10/2020 om 20:26, Alexanderr zei: Volgens de info die ik heb (die niet recent is), mag voor BIV / VB nog de NEDC uitstoot genomen worden tem 31/12/2021 en dit voor zover de constructeur nog NEDC communiceert op COC als je hem voor 1/10/2020 gekocht hebt, anders niet en is het WLTP en volgens de nieuwe formule federaal, voor VAA, aftrekbaarheid, etc etc is het inderdaad zoals jij het zegt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
krikke 104 Geplaatst: 26 oktober 2020 Delen Geplaatst: 26 oktober 2020 Wijzigingen verkeersbelastingen vanaf 1 januari 2021 Voor voertuigen die voor de eerste keer ingeschreven worden vanaf 1 januari 2021 wijzigt de berekening van de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting. De wijzigingen gelden dus niet voor herinschrijving van tweedehandsvoertuigen die ten laatste op 31 december 2020 voor de eerste keer ingeschreven werden. De wijzigingen werden aangebracht omdat de meetmethode voor de CO2-uitstoot veranderd is. Het uitgangspunt blijft dus hetzelfde: hoe milieuvriendelijker een voertuig, hoe lager de verkeersbelastingen Voorlopige regelgeving De Vlaamse Regering besliste op 23 oktober wijzigingen aan de verkeersbelastingen aan te willen brengen. Deze beslissing is nog geen definitieve wetgeving. De informatie op deze pagina licht deze wijzigingen dus enkel toe onder het expliciete voorbehoud dat het Vlaams parlement nog over de te wijzigen regelgeving zal beslissen in de komende maanden. Voor welke voertuigen komen er wijzigingen? De wijzigingen zullen van toepassing zijn op voertuigen die aan alle volgende voorwaarden voldoen: types voertuigen: personenwagens en auto's voor dubbel gebruik minibussen lichte vrachtwagens lijkwagens alleenrijdende landbouwtractoren en alleenrijdende trekkers waarvan de maximaal toegelaten massa maximum 2500 kilogram bedraagt die voor de eerste keer vanaf 1 januari 2021 worden ingeschreven; voor voertuigen die ten laatste op 31 december 2020 ingeschreven worden, blijven de huidige fiscale regels van toepassing, ook na herinschrijving van het voertuig. die ingeschreven worden op naam van een privé-persoon of rechtspersoon die geen leasingmaatschappij is. De wijzigingen gelden dus niet voor leasingvoertuigen. Aanpassing berekening aan de nieuwe WLTP-meetmethode voor CO2-uitstoot De WLTP is een nieuwe meetmethode voor de CO2-uitstoot van een voertuig. De berekening van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling wordt daaraan aangepast. Om de concrete impact voor een voertuig te berekenen, kan u vanaf 11 november de simulatiemodule (opent in nieuw venster) of de app van de Vlaamse Belastingdienst gebruiken. Die worden momenteel aangepast aan de nieuwe berekening. Daarom is het op dit moment niet mogelijk de simulatie uit te voeren voor een voertuig dat vanaf 1 januari 2021 ingeschreven zal worden. U vindt hieronder wel toelichting over de nieuwe berekening. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
krikke 104 Geplaatst: 26 oktober 2020 Delen Geplaatst: 26 oktober 2020 (aangepast) Nieuwe formule BIV: In de berekeningsformule worden verschillende parameters aangepast: de CO2-correctieterm “+x” voor aanpassing aan de technologische evolutie wordt vervangen door een nieuwe parameter “*q”. Beide vloei(d)en voort uit Europese regelgeving die CO2-normen vastlegt. De formule wordt aangepast als volgt: BIV= ((CO2 * f * q) /246)6 * 4500 + c) * LC q is gelijk aan 1,07 in 2021 en wordt jaarlijks verhoogd met 0,035 vanaf het jaar 2022. VB: het basisbedrag van de jaarlijkse verkeersbelasting blijft hetzelfde; het is afhankelijk van de fiscale PK en wordt vermeerderd of verminderd met een factor in functie van de brandstofsoort en de euronorm van het voertuig In de berekeningsformule wordt de grenswaarde vanaf wanneer de CO2-uitstoot tot een verhoging of verlaging van het basistarief leidt, verhoogd van 122 g CO2-uitstoot/km naar 149 g CO2-uitstoot/km. 26 oktober 2020 aangepast door krikke Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.032 Geplaatst: 26 oktober 2020 Delen Geplaatst: 26 oktober 2020 Hopelijk heb ik nergens een rekenfout gemaakt? die q factor wordt tot de 6e macht gedaan. Bij q = 1.07 is dat dan een waarde van 1.5. Dat is dus een constante verhogingsfactor van de BIV daar de rest constant blijft (uitgezonderd de leeftijdsfactor). Als q dus elk jaar met 0.035 verhoogt geeft dat: Dat wil dus zeggen dat een auto met een bepaalde CO2 uitstoot in 2021 die nieuw blijft verkocht worden in 2025 een BIV zal hebben die meer dan verdubbelt. Ik heb er een auto met een fictieve BIV van 400 euro bij gezet om je een idee te geven van hoe hard dat omhoog gaat. 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.032 Geplaatst: 26 oktober 2020 Delen Geplaatst: 26 oktober 2020 Oja, en let ook op de invloed van de leeftijdscoefficient. Een voertuig in 2021 nieuw ingeschreven zal pas na ACHT jaar een BIV hebben tweedehands die onder de BIV van het jaar van aanschaf gaat. Weerom, hopelijk heb ik geen fouten gemaakt, dus commentaar is welkom Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krikkie 7.168 Geplaatst: 26 oktober 2020 Delen Geplaatst: 26 oktober 2020 Bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.952 Geplaatst: 26 oktober 2020 Delen Geplaatst: 26 oktober 2020 Dan gaat het wel hard en dat is nog maar een BIV van 400 EURO Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.