Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Kartfreak zei:

Wel andere prijzen zonder laadpas / abonnement hè...

Is niet anders bij een klassiek tankstation. 

Al zijn de verschillen nu wel groter, maar dat groeit er met de tijd ook wel uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Tjeu zei:

Is niet anders bij een klassiek tankstation. 

Al zijn de verschillen nu wel groter, maar dat groeit er met de tijd ook wel uit. 

Ik heb zo’n multimerken tankkaart. Goedkoper tank ik niet hoor, in tegendeel ik zit nog met een kleine vaste servicekost… is natuurlijk ook omdat ik niet wil vasthangen aan 1 merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Kartfreak zei:

Ik heb zo’n multimerken tankkaart. Goedkoper tank ik niet hoor, in tegendeel ik zit nog met een kleine vaste servicekost… is natuurlijk ook omdat ik niet wil vasthangen aan 1 merk.

Jij hebt dan ook geen abonnement, jij hebt een vermomde bankkaart die je bij veel merken kan gebruiken omdat je dan maar 1 factuur krijgt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/12/2024 at 5:03 PM, CAS said:

Je kan hem toch gewoon van het net laden? Maar 8 maand per jaar ook gewoon via je installatie. Lijkt mij nu toch wel een pro. 

Heel traag laden dan.

Zoals gezegd, als je aan 11kW gaat laden ga je zelfs met je zonnepanelen en de zon er vol op nog stroom van het net trekken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Kartfreak said:

Wel andere prijzen zonder laadpas / abonnement hè...

Prijzen? Die dingen die men verborgen houdt en je pas ontdekt op je maandelijkse factuur? :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/5/2024 om 12:59, Speedhunter zei:

Wat mij verrast heeft in positieve zin hoe makkelijk je al op veel plaatsen met bankkaart kan laden. Heb dat gezien bij mijn vader die een ix3 als vervangwagen van zijn 740e heeft, die heeft geen enkele laadpas en heeft tot nu toe overal zijn bankkaart kunnen gebruiken bij extern laden. Als je een laadpas hebt sta je daar niet bij stil omdat je die steeds gebruikt. 

Dat wordt toch verplicht binnenkort dacht ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Ugeken zei:

Dat wordt toch verplicht binnenkort dacht ik?

Bij nieuwe installaties en vervangingen idd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/5/2024 om 18:07, ir_fuel zei:

Prijzen? Die dingen die men verborgen houdt en je pas ontdekt op je maandelijkse factuur? :D 

Ik heb 3 of 4 keer geladen via mijn mastercard vooraleer ik mijn laadpas had, na elke laadbeurt telkens netjes een factuur in de app. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, Ugeken said:

Ik heb 3 of 4 keer geladen via mijn mastercard vooraleer ik mijn laadpas had, na elke laadbeurt telkens netjes een factuur in de app. 

Je laadt via mastercard, en je krijg een factuur in "de app". 

"De app".

Welke app :lolz:

Mijn BMW app kan zelfs niet laten zien als ik met de BMW pas laad hoeveel het mij gekost heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je laadt via mastercard, en je krijg een factuur in "de app". 

"De app".

Welke app :lolz:

Mijn BMW app kan zelfs niet laten zien als ik met de BMW pas laad hoeveel het mij gekost heeft.

EVCharge van TotalEnergies😎. Kostprijs per kwh te checken per laadpaal (enkel TE-palen, maar daar staat het hier vol van) en na afloop een factuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, ir_fuel zei:

IMG_B41A319FD292-1.jpeg

En dat komt maar dichter en dichter bij mij :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update: hoe zit het ondertussen met de CO2 uitstoot van de EV? 

Wel, de energiemix varieert doorheen de tijd, afhankelijk van de hoeveelheid gas, kern en hernieuwbare energie er in ons net komt. 

in 2023 zaten we aan een gemiddelde CO2 uitstoot van 178 gram/kWh elek die we uit het net kunnen onttrekken. (https://app.electricitymaps.com/zone/BE

Wetende dat een goede EV ongeveer 200 Wh/km verbruikt, komt die dus 5 km ver met een kWh. Ofte heeft die een uitstoot van 178g/5km, wat neerkomt op zowat 36 g/km. Neem er nog wat laadverliezen bij en je kan afronden op 40 g/km. 

Dat is best ok. Er is immers naar mijn weet zowat geen enkele ICE die daaraan komt. Hier ben je met een EV dus altijd CO2 vriendelijker. 

In Polen, dat de vuilste elektriciteit opwekt, krijg je een minder positief verhaal. Met een gemiddelde CO2 uitstoot van maar liefst 794 g/kWh in 2023, ben je daar enkel milieu vriendelijker dan iedere wagen die meer dan 158g/km uitstoot. Daar is een golfje 1.4 TSI en zelf een 2.0 TDI dus milieu vriendelijker dan een Leaf. Bobo kan daar zelf ecologischer S350 D rijden dan gelijk welke EV 🙂 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
33 minuten geleden, JanC zei:

Eigenlijk moet je in het geval van de ICE ook de 'well to tank' nog erbij rekenen, want die zit voor zover ik weet niet verrekend in de gegevens van de fabrikant?
Volgens deze tabel is dat om en bij de 30%: https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/#brandstoffen_voertuigen

Zit die bij elektriciteit wel? Denk dat dit ook enkel scope 1 is (uitstoot van grondstoffen gebruik) en niet verder gaat (well to user voor gas of mine to user voor kolen), maar kan mis zijn. 

 

Edit; met een CO2eq uitstoot van 508 g/kWh elek lijkt het er wel op dat dit de volledige scoop mee neemt, dus dan klopt je opmerking. 

aangepast door Tjeu
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/5/2024 om 22:01, tuscani zei:

Bij nieuwe installaties en vervangingen idd. 

in 2027 pas. nu is het enkel verplicht bij nieuwe boven een bepaalde kwh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog iets voor 2027:

Dat een elektrische auto beter voor het milieu is dan een auto met een verbrandingsmotor, daar is bijna iedereen het wel over eens. Althans, zolang-ie over de weg rijdt. Want dan stoot een EV geen schadelijke stoffen uit. Maar het wordt een ander verhaal als we kijken naar de herkomst en samenstelling van de batterij.

https://www.autoreview.nl/nieuws/id/34387/volvo-eerste-auto-met-batterijpaspoort-2027?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1717593035

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Nog iets voor 2027:

Dat een elektrische auto beter voor het milieu is dan een auto met een verbrandingsmotor, daar is bijna iedereen het wel over eens. Althans, zolang-ie over de weg rijdt. Want dan stoot een EV geen schadelijke stoffen uit. Maar het wordt een ander verhaal als we kijken naar de herkomst en samenstelling van de batterij.

https://www.autoreview.nl/nieuws/id/34387/volvo-eerste-auto-met-batterijpaspoort-2027?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1717593035

Zo een paspoort komt er niet enkel voor batterij/wagens, maar ook voor gebouwen en eigenlijk voor alle materialen. 
Steeds met oog op zoveel mogelijk hergebruik mogelijk te maken en herkomst aan te geven.  
Eerste focus ligt vooral op bouw, textiel en blijkbaar dus ook EV's, die laatste had ik nog niet op mijn radar staan. 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ze kunnen dat misschien in de blockchain steken!!!

Weeral aan het lachen met Polestar ja :D :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Parsifal zei:

Weeral aan het lachen met Polestar ja :D :D 

we zouden niet durven om met de Chinezen te lachen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een post op fb, de plaatser is er tevreden mee want had geen haast.

Screenshot_20240607_083329_SamsungInternet.thumb.jpg.31fc9340c039b8974d9aa1322a514738.jpg

400km gereden en 2x moeten laden. Op de vraag wat zijn snelheid was.... 90km/u

 

😂😐

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid