Jump to content

Elektrische auto's


Guest wooter

Recommended Posts

Wel andere prijzen zonder laadpas / abonnement hè...

Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, Kartfreak zei:

Wel andere prijzen zonder laadpas / abonnement hè...

Is niet anders bij een klassiek tankstation. 

Al zijn de verschillen nu wel groter, maar dat groeit er met de tijd ook wel uit. 

Link to comment
Share on other sites

55 minuten geleden, Tjeu zei:

Is niet anders bij een klassiek tankstation. 

Al zijn de verschillen nu wel groter, maar dat groeit er met de tijd ook wel uit. 

Ik heb zo’n multimerken tankkaart. Goedkoper tank ik niet hoor, in tegendeel ik zit nog met een kleine vaste servicekost… is natuurlijk ook omdat ik niet wil vasthangen aan 1 merk.

Link to comment
Share on other sites

16 minuten geleden, Kartfreak zei:

Ik heb zo’n multimerken tankkaart. Goedkoper tank ik niet hoor, in tegendeel ik zit nog met een kleine vaste servicekost… is natuurlijk ook omdat ik niet wil vasthangen aan 1 merk.

Jij hebt dan ook geen abonnement, jij hebt een vermomde bankkaart die je bij veel merken kan gebruiken omdat je dan maar 1 factuur krijgt.
 

Link to comment
Share on other sites

On 5/12/2024 at 5:03 PM, CAS said:

Je kan hem toch gewoon van het net laden? Maar 8 maand per jaar ook gewoon via je installatie. Lijkt mij nu toch wel een pro. 

Heel traag laden dan.

Zoals gezegd, als je aan 11kW gaat laden ga je zelfs met je zonnepanelen en de zon er vol op nog stroom van het net trekken.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Kartfreak said:

Wel andere prijzen zonder laadpas / abonnement hè...

Prijzen? Die dingen die men verborgen houdt en je pas ontdekt op je maandelijkse factuur? :D 

  • Funny 1
Link to comment
Share on other sites

Op 13/5/2024 om 12:59, Speedhunter zei:

Wat mij verrast heeft in positieve zin hoe makkelijk je al op veel plaatsen met bankkaart kan laden. Heb dat gezien bij mijn vader die een ix3 als vervangwagen van zijn 740e heeft, die heeft geen enkele laadpas en heeft tot nu toe overal zijn bankkaart kunnen gebruiken bij extern laden. Als je een laadpas hebt sta je daar niet bij stil omdat je die steeds gebruikt. 

Dat wordt toch verplicht binnenkort dacht ik?

Link to comment
Share on other sites

4 minuten geleden, Ugeken zei:

Dat wordt toch verplicht binnenkort dacht ik?

Bij nieuwe installaties en vervangingen idd. 

Link to comment
Share on other sites

Op 13/5/2024 om 18:07, ir_fuel zei:

Prijzen? Die dingen die men verborgen houdt en je pas ontdekt op je maandelijkse factuur? :D 

Ik heb 3 of 4 keer geladen via mijn mastercard vooraleer ik mijn laadpas had, na elke laadbeurt telkens netjes een factuur in de app. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Ugeken said:

Ik heb 3 of 4 keer geladen via mijn mastercard vooraleer ik mijn laadpas had, na elke laadbeurt telkens netjes een factuur in de app. 

Je laadt via mastercard, en je krijg een factuur in "de app". 

"De app".

Welke app :lolz:

Mijn BMW app kan zelfs niet laten zien als ik met de BMW pas laad hoeveel het mij gekost heeft.

Link to comment
Share on other sites

38 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je laadt via mastercard, en je krijg een factuur in "de app". 

"De app".

Welke app :lolz:

Mijn BMW app kan zelfs niet laten zien als ik met de BMW pas laad hoeveel het mij gekost heeft.

EVCharge van TotalEnergies😎. Kostprijs per kwh te checken per laadpaal (enkel TE-palen, maar daar staat het hier vol van) en na afloop een factuur.

Link to comment
Share on other sites

51 minuten geleden, ir_fuel zei:

IMG_B41A319FD292-1.jpeg

En dat komt maar dichter en dichter bij mij :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Update: hoe zit het ondertussen met de CO2 uitstoot van de EV? 

Wel, de energiemix varieert doorheen de tijd, afhankelijk van de hoeveelheid gas, kern en hernieuwbare energie er in ons net komt. 

in 2023 zaten we aan een gemiddelde CO2 uitstoot van 178 gram/kWh elek die we uit het net kunnen onttrekken. (https://app.electricitymaps.com/zone/BE

Wetende dat een goede EV ongeveer 200 Wh/km verbruikt, komt die dus 5 km ver met een kWh. Ofte heeft die een uitstoot van 178g/5km, wat neerkomt op zowat 36 g/km. Neem er nog wat laadverliezen bij en je kan afronden op 40 g/km. 

Dat is best ok. Er is immers naar mijn weet zowat geen enkele ICE die daaraan komt. Hier ben je met een EV dus altijd CO2 vriendelijker. 

In Polen, dat de vuilste elektriciteit opwekt, krijg je een minder positief verhaal. Met een gemiddelde CO2 uitstoot van maar liefst 794 g/kWh in 2023, ben je daar enkel milieu vriendelijker dan iedere wagen die meer dan 158g/km uitstoot. Daar is een golfje 1.4 TSI en zelf een 2.0 TDI dus milieu vriendelijker dan een Leaf. Bobo kan daar zelf ecologischer S350 D rijden dan gelijk welke EV 🙂 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minuten geleden, JanC zei:

Eigenlijk moet je in het geval van de ICE ook de 'well to tank' nog erbij rekenen, want die zit voor zover ik weet niet verrekend in de gegevens van de fabrikant?
Volgens deze tabel is dat om en bij de 30%: https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/#brandstoffen_voertuigen

Zit die bij elektriciteit wel? Denk dat dit ook enkel scope 1 is (uitstoot van grondstoffen gebruik) en niet verder gaat (well to user voor gas of mine to user voor kolen), maar kan mis zijn. 

 

Edit; met een CO2eq uitstoot van 508 g/kWh elek lijkt het er wel op dat dit de volledige scoop mee neemt, dus dan klopt je opmerking. 

Edited by Tjeu
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions