Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

On 1/8/2021 at 3:52 PM, gTa said:

't Zal ondertussen wel duidelijk zijn dat ik het klassieke geklaag over het circulatieplan grondig beu ben. :D  Komt voornamelijk door 't feit dat ik het bijna allemaal lulkoek vind. 't Heeft Gent veel bereikbaarder en aangenamer gemaakt voor quasi iedereen (ook de occasionele shopper die van buiten Gent komt). 

De LEZ, laat ons daar eens over fulmineren! Dat is al een pak minder "up my alley" :D  De autoritaire manier van doorduwen daarvan (zeker nu de aankomende uitbreiding ervan), DAT is een typische groene oogklepmaatregel die terecht bediscussieerd mag worden, vind ik.

  • Het circulatieplan was gebaseerd op feiten die enkel lokaal verzameld waren en heeft geleid tot aanpassingen die integraal invloed hadden op de lokale situatie. Radicaal? Ja. Gedragen? Niet denderend, neen. Efficiënt? Het blijkt toch van wel. Effectief? Damn right.
  • De LEZ daarentegen, is een maatregel is maar voor een héél klein deeltje effect heeft op het geproclameerde doel. Die maatregel is disproportioneel voor veel mensen ten opzichte van het beoogde doel, als je dat in relatie ziet met alle oorzaken van het aan te pakken probleem (luchtvervuiling).

Om even terug te komen op eventuele uitbreiding LEZ Gent. 

1600548918_WhatsAppImage2021-08-11at11_05_13.jpeg.c0133e0fad014f301b6bf71793ea92e5.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/26/2021 at 1:28 PM, Liquid Li0n said:

het zijn de laatste jaren als autoliefhebber, of toch alvast voor ons in de EU

Ook niet overdrijven hé. Zelfde met "heel Wallonië wordt 1 grote LEZ". Eerst zien en dan geloven. 

Zolang ik vanuit 'de rand' rond de stad vrij mag rijden richting leukere driving roads heb ik er weinig problemen mee. Stadscentra zijn al eventjes niet meer 'leuk' om doen met wagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Alexis zei:

Ook niet overdrijven hé. Zelfde met "heel Wallonië wordt 1 grote LEZ". Eerst zien en dan geloven. 

Zolang ik vanuit 'de rand' rond de stad vrij mag rijden richting leukere driving roads heb ik er weinig problemen mee. Stadscentra zijn al eventjes niet meer 'leuk' om doen met wagen. 

klopt ook, je kan veel ook buiten de stad aanschaffen of online tenslotte. dan rijden wij niet meer zelf rond maar rijdt er een auto naar ons. Ik ga de laatste jaren veel minder naar centrumsteden merk ik wel. Dus hopelijk komt die Uplace er snel en Wijnegem Shopping center is ook ideaal. gratis parking, buiten de LEZ, etc

en vanaf 2035 mogen er dan geen nieuwe brandstofvoertuigen meer verkocht worden maar dan gaat die 2e hands markt enorm boomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, Liquid Li0n said:

Dus hopelijk komt die Uplace er snel en Wijnegem Shopping center is ook ideaal. gratis parking, buiten de LEZ, etc

Waarom zou je daar nog naartoe willen als je gewoon vanuit je zetel kan kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Waarom zou je daar nog naartoe willen als je gewoon vanuit je zetel kan kopen.

ja ni alles wil ik zomaar online kopen, zoals kleren ofzo. als ge bij zalando veel terug stuurt zonder iets te houden komt ge op ne zwarte lijst, collega van mij heeft da gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

klopt ook, je kan veel ook buiten de stad aanschaffen of online tenslotte. dan rijden wij niet meer zelf rond maar rijdt er een auto naar ons.

Het verschil is dat er 1 camionette rondrijdt ipv 80 mensen die naar de winkel moeten. en van die 80 hebben er 50 niet gevonden wat ze zochten en rijden die de dag erna weer rond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ja ni alles wil ik zomaar online kopen, zoals kleren ofzo. als ge bij zalando veel terug stuurt zonder iets te houden komt ge op ne zwarte lijst, collega van mij heeft da gehad.

Volgens mij moet je het dan toch al uithangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Jochen zei:

Het verschil is dat er 1 camionette rondrijdt ipv 80 mensen die naar de winkel moeten. en van die 80 hebben er 50 niet gevonden wat ze zochten en rijden die de dag erna weer rond...

ja daar heb je wel een punt. en die camionette zijn nieuwer of zuiniger dan de meeste van die 80 auto's

1 minuut geleden, CAS zei:

Volgens mij moet je het dan toch al uithangen?

ja het fijne weet ik er ook niet meer van, is al wat jaren geleden. maar was een meisje en die was wel wat onzeker, dus die bestelde vrij frequent vanalles en stuurde elke keer alles terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

 

ja het fijne weet ik er ook niet meer van, is al wat jaren geleden. maar was een meisje en die was wel wat onzeker, dus die bestelde vrij frequent vanalles en stuurde elke keer alles terug.

Dat lijkt het mij dus uithangen. Ik zeg tegen mijn vriendin ook dat ze maar 3maten moet bestellen bvb als ze niet zeker is. Enkel degene die fout is stuurt ze dan terug en daarna weet ze haar maat voor in de toekomst van merk x. 

Koopt er af en toe schoeisel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Gij hebt de gemiddelde PostNL subcontractor nog niet gezien zeker? :lol: 

Sommige van die mannen kunnen na 600dkm hun camionette nog niet afschrijven. Volgens mij is er daar echt niet veel meer in te verdienen. Of ze doen wat verkeerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Liquid Li0n said:

ja ni alles wil ik zomaar online kopen, zoals kleren ofzo. als ge bij zalando veel terug stuurt zonder iets te houden komt ge op ne zwarte lijst, collega van mij heeft da gehad.

Ik ben zelf nogal trouw aan bepaalde merken, en dan heb je na een tijdje wel door wat je maten zijn. Ik denk zonder overdrijven dat ik momenteel 95% van onze aankopen online doe. Enkel boodschappen nog niet (behalve wat ik op bol.com vind). Ik zie die mannen van PostNL bijna vaker dan mijn eigen vrouw.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, ir_fuel said:

Klinkt bekend :lolz: 

Ze gebruiken mij ondertussen al als afhaalpunt voor de buren. En die van Bpost wachten zelf niet meer tot ik open doe, die gaan er toch van uit dat ik thuis ben en de bel gehoord heb. Dat wordt nog leuk vanaf ik terug enkele dagen op kantoor zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik lees vandaag dat Groen het ontslag eist van een minister omdat twee kinderen zijn doodgereden op een kruispunt en als dat geconverteerd was naar conflictvrij dan was dat niet gebeurd.

 Daarnaast las ik dit stuk met video over het gebrek aan kosten/baten analyse bij covidmaatregelen , en ik wil het niemand aandoen het te moeten lezen: de auteur argumenteert dat we in het verkeer zo een afwegingen doen en een aantal doden in het verkeer accepteren omwille van de voordelen die het verkeer biedt. Hij argumenteert dat dat bij Covid veel te weinig gebeurt, dat daar te veel beslissingen genomen worden vanuit de houding dat geen enkele dode kan geaccepteerd worden, en focust in de eerste plaats op sluitingen van scholen.
 
Maar dan dacht it ok het beleid hier ziet er wat meer gemengd uit maar onze houding tegenover het verkeer heeft daar toch ook een smeet van weg: vergeet kosten baten, go for zero. Alsof kosten/baten redeneringen niet meer verkopen in de politiek of de media.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 14/1/2022 om 10:59, msxx zei:

Vergelijk tussen top 60 automerken verkoopranglijst NL versus België:

 

https://www.autovisie.nl/nieuws/nederland-vs-belgie-de-verkoopranglijst/

 

 

Amai, ik verschiet ervan dat er in België zoveel meer wagens verkocht worden dan in Nederland, terwijl we wel minder inwoners hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Tjeu zei:

Amai, ik verschiet ervan dat er in België zoveel meer wagens verkocht worden dan in Nederland, terwijl we wel minder inwoners hebben. 

Bakfietsland, zou jou aan moeten spreken :D 

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Tjeu zei:

Amai, ik verschiet ervan dat er in België zoveel meer wagens verkocht worden dan in Nederland, terwijl we wel minder inwoners hebben. 

Toch zuiver omdat de fiscaliteit in België véél gunstiger is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Hazen zei:

Toch zuiver omdat de fiscaliteit in België véél gunstiger is?

Daardoor heb je meer bedrijfswagens bij ons en kan de gemiddelde leeftijd van een wagen hoger liggen bij hen, maar op het eind van de rit is het het aantal wagens per capita dat bepalend is hoeveel nieuwe wagens er verkocht worden. En dat ligt in Nederland, waar je ook nog eens een grotere spreiding van de bevolking hebt, blijkbaar lager. Of je zou met een grote import 2de hands moeten zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tjeu zei:

Daardoor heb je meer bedrijfswagens bij ons en kan de gemiddelde leeftijd van een wagen hoger liggen bij hen, maar op het eind van de rit is het het aantal wagens per capita dat bepalend is hoeveel nieuwe wagens er verkocht worden. En dat ligt in Nederland, waar je ook nog eens een grotere spreiding van de bevolking hebt, blijkbaar lager. Of je zou met een grote import 2de hands moeten zitten. 

Ruimtelijke ordening is daar totaal anders, je kan daar veel minder gemakkelijk op een plek gaan wonen waar je geen bediening hebt van openbaar vervoer bijvoorbeeld. Ze leggen daar ook geen bedrijvenzone aan de rand van een dorp waar je enkel met de wagen kan geraken. 

Hier staan aan een lintbebouwing fermette standaard 2 wagens 🙂 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, josenjef zei:

Ruimtelijke ordening is daar totaal anders, je kan daar veel minder gemakkelijk op een plek gaan wonen waar je geen bediening hebt van openbaar vervoer bijvoorbeeld. Ze leggen daar ook geen bedrijvenzone aan de rand van een dorp waar je enkel met de wagen kan geraken. 

Hier staan aan een lintbebouwing fermette standaard 2 wagens 🙂 

Ik zou het ook denken. Daarom dat als ze andere landen als referentie gebruiken voor onze doelstellingen dat bij ons heel anders kan uitdraaien, pijnlijker, duurder, minder kans op slagen. Voor verkeersveiligheid ook vermoed ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik even kijk bij mijn collegas hebben die allemaal een auto en die rijden overal met de auto naar toe. En als ik kijk naar het fietspad hier, is dat vooral tijdens schooltijd in gebruik en mannen van de spandex-brigade. En de auto wordt gebruikt om van het ene dorp naar het andere te rijden, afstand rond de 5km.

Een paar hebben die nieuw gekocht, de meesten 2e hands. En diegene die hem nieuw gekocht hebben, rijden er makkelijk een jaar of 10 mee. 

De kinderen van collegas willen ook allemaal autos.

Nu is wel Zeeuw-Vlaanderen, de hoek die door Nederland vergeten wordt en om iets te doen heb je nogal snel de auto nodig ook. 

 

Een nieuwe auto is ook duurder in Nederland dan in Belgie door hun bijtelling. Ik denk dat hun wagenpark wel ouder durft te zijn dan in België. Hun LEZ shit is beter geregeld dan bij ons, door betere parkings en shuttlebussen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid