Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

Dus in jouw ogen is EV de standaardkeuze, en moet je een reden hebben (of schrik) om daar niet voor te kiezen?

Veel mensen gaan heel zeker een EV in overweging nemen, omdat ze weten dat verbrandingsmotoren gaan verdwijnen. Dus ja, EV’s worden meer en meer de standaard. Of denk je dat waterstof nog gaat doorbreken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

hoeveel van die nieuw verkochte BMW's zijn liefhebbers auto's en geen leasesletten...

Veel meer dan je zou denken. Maar niet de meerderheid natuurlijk, verre van.

Maar denk je dat er veel manuele M3's verkocht worden? ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Tommie said:

Als hier een manuele wagen van de vrachtwagen wordt gelost, dan is 't meteen stress of 't geen fout in productie is. :D 

M'n schoonvader heeft zo een jaar of vijftien geleden een manuele Jaguar besteld. "Jaja, want automatieken, dat is voor mensen die niet kunnen rijden, en zelfs gevaarlijk, want Robert van in de straat is zo eens van pedaal"

Soit. Mannen bij Jaguar West spreken er waarschijnlijk nog van. Ik heb die kar na een paar jaar toch nog kunnen versjacheren aan die ene andere koper die dat wou, denk ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een van de laatste manuele 5 Reeks in 't land verkocht, nog ergens productie moeten gaan zoeken in Europa vlak voor de LCI (waarbij automaat standaard werd).

De goede man bestelde de manuele met de gevleugelde woorden: nen ottomatik is veu janetten die ni met den ottoo kunnen raaie.

  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tommie zei:

De goede man bestelde de manuele met de gevleugelde woorden: nen ottomatik is veu janetten die ni met den ottoo kunnen raaie.

Voadere :inlove:

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ICM said:

M'n schoonvader heeft zo een jaar of vijftien geleden een manuele Jaguar besteld. "Jaja, want automatieken, dat is voor mensen die niet kunnen rijden, en zelfs gevaarlijk, want Robert van in de straat is zo eens van pedaal"

Soit. Mannen bij Jaguar West spreken er waarschijnlijk nog van. Ik heb die kar na een paar jaar toch nog kunnen versjacheren aan die ene andere koper die dat wou, denk ik.

Dat was trouwens nog een klucht, wagen is geleverd met het verkeerde kleur van leder. Beige ipv lichtgrijs. Fout van de dealer.

Verkoper was de platen achteraan aan het hangen, toen m'n schoonmoeder zei: "dat is een ander kleur vanbinnen" (sic). Ik zie zijn gezicht nog terwijl die in slo-mo recht kwam van achter die auto. :lolz:

Dan een potje good cop - bad cop met m'n schoonvader, waar ik zei dat ik de auto niet zou nemen mocht ik hem zijn.

Gezien de manuele bak hebben ze daar de volledige prijs van het leder laten vallen en nog wat. :lol:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

vandaar dat ze LEZ en alsmaar hoger wordende taksen invoeren, spontaan gaan particulieren geen EV kopen en dat weet de overheid ook. Zelfs als de subsidies e.d. van een EV gelijkgetrokken wordt met een benzine of diesel, zullen er niet veel bedrijven nog naar EV gaan, omdat je niet enkel de auto maar ook nog eens een laadpaal moet aanschaffen.

Denk voor geen seconde dat er ergens een LEZ ingevoerd is geweest met het milieu in het achterhoofd. 

Milieu is het dekentje dat de extra belastingen moet afdekken. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tommie said:

Ja, maar die sic gaat niet over je eerste zin he. :D 

Ja, maar het bewijst wel dat ik het weet héééé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, BMWMB said:

Veel mensen gaan heel zeker een EV in overweging nemen, omdat ze weten dat verbrandingsmotoren gaan verdwijnen. Dus ja, EV’s worden meer en meer de standaard. Of denk je dat waterstof nog gaat doorbreken?

Ja want dat vaart budgettair in dezelfde vijver. We zijn niet allemaal in de positie om 50+K aan een nieuwe auto te kunnen geven he.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

de discussie over manueel hoeven we niet in dit topic te voeren maar het is wel zo dat een automaat bij vele niet-rijders auto's/kilometervreters gerust kunnen of vanwege allerlei veilgheidssnufjes, zoals file assistent en zo, een vereiste of meerwaarde worden.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, BMWMB said:

Jij gelooft toch zelf niet dat die Clio slechts 3.2l zal verbruiken irl, terwijl 150Wh wel realistich lijkt voor een Zoe.

Je hebt zeker gelijk dat elektrische auto's nog duurder zijn in aankoop, maar ik reageerde op het feit dat de elektriciteit duurder wordt, maar dat dat niet duurder is dan tanken.

Ik heb eens bij Peugeot gekeken. Een 1.2, wel met maar 75pk, kost 14k euro, en de elektrsiche versie, wel met 136pk dan, kost 30k euro. Een heel groot verschil.

Jij gelooft toch zelf ook niet dat een Zoe 150Wh gebruikt? Kom zeg :D Zelfs voor EV/Hybride kom je maar in de buurt van die WLTP in ideale condities en met een ei onder je pedaal. Net als dat het geval is bij een verbrandingsmotor. Zal de delta groter zijn bij de verbrandingsmotor? Waarschijnlijk. Als je puur stedelijk verkeer gaat bekijken met veel start/stop, zou een Zoe dan zuiniger zijn? Waarschijnlijk wel. Als uw dagelijkse verplaatsing vooral snelweg is? Dan zou ik zelfs durven zeggen dat, wanneer je veel snelweg doet, je beter af bent met de Clio :D

Uw punt was dat veel mensen geen EV durven kopen omdat ze niet willen, of uit ideologie. Ik wil gerust zeggen dat veel mensen geen EV KUNNEN kopen. Vergelijking op PK/motor heeft ook weinig zin, want Jan met de pet trekt hem weinig aan van die PKs. 

Ga je naar het hogere (lease)segment, dan zit je met een ander verhaal en daar wil ik het gerust aannemen. 'De gewone (non AM) man' daarentegen? We zijn er nog lang niet. 

Heb trouwens op die 4 maand dat ik mijn hybride heb, al een keer of 5 dat spel ingeplugd om te laden, om dan de dag nadien te merken dat er niets bijgeladen was. Daar sta je dan met 1km rijbereik. Ben ik blij dat ik dan gewoon op start kan duwen en op naft kan beginnen aan mijn dag.

Ben trouwens zelf echt voorstander van het principe, en ben bijvoorbeeld mijn ouders aan het pushen om hun 2e wagen als die vervangen wordt, te vervangen door iets elektrisch. Die hebben plek, zonnepanelen, rijden puur rond de kerktoren,... Maar zelfs in dat (bijna ideale geval) raak je er TCO zeer moeilijk uit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, BMWMB zei:

Ik weet dat er mensen zien die thuis geen laadpunt kunnen hebben, of die geen EV kunnen betalen, maar er zijn ook heel wat mensen die thuis wel kunnen laden, en die wel een EV kunnen kopen, maar die het toch niet doen. En waarom niet? Ofwel uit conservatisme, ofwel uit onwetendheid, ofwel uit gemakzucht,... ik weet het niet. 

Euh, deze snap ik compleet niet.

Misschien ook omdat:

- het een pak duurder in aankoop is dan een Hybride? en het terugverdieneffect niet zo heel zeker voordelig is (we spreken verschillen in aankoop, zonder aankoop laadpaal) al vlot over 10.000 euro. Daar kan je al wat naft mee pakken. 

- omdat ze het gedoe (al is dat maar in 10% van de gevallen) rond opladen hen niet ligt of interesseert?

- omdat het ongemakkelijk is in hun leven

- omdat ze liever niet rijden met range anxiety en eco snelheden

enz...........

 

Ik lees dikwijls: ja dat komt nog.... (laadpunten etc....) wel er zijn mensen die de beslissing nemen als het er is. Met "dat komt nog" los je geen actueel probleem op he. We kunnen ook beslissen om nu al meer belastingen te betalen omdat het nog komt :) 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tommie zei:

Ik heb een van de laatste manuele 5 Reeks in 't land verkocht, nog ergens productie moeten gaan zoeken in Europa vlak voor de LCI (waarbij automaat standaard werd).

De goede man bestelde de manuele met de gevleugelde woorden: nen ottomatik is veu janetten die ni met den ottoo kunnen raaie.

Genieten 😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tommie zei:

Ik heb een van de laatste manuele 5 Reeks in 't land verkocht, nog ergens productie moeten gaan zoeken in Europa vlak voor de LCI (waarbij automaat standaard werd).

De goede man bestelde de manuele met de gevleugelde woorden: nen ottomatik is veu janetten die ni met den ottoo kunnen raaie.

Madamke die bij mijn vader werkt moet ook niets weten van automaten. 

Ze kreeg een nieuwe A klasse vervangwagen automaat, ze is hem gaan terug dragen om een fiesta manueel te krijgen. :lol: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh, deze snap ik compleet niet.
Misschien ook omdat:
- het een pak duurder in aankoop is dan een Hybride? en het terugverdieneffect niet zo heel zeker voordelig is (we spreken verschillen in aankoop, zonder aankoop laadpaal) al vlot over 10.000 euro. Daar kan je al wat naft mee pakken. 
- omdat ze het gedoe (al is dat maar in 10% van de gevallen) rond opladen hen niet ligt of interesseert?
- omdat het ongemakkelijk is in hun leven
- omdat ze liever niet rijden met range anxiety en eco snelheden
enz...........
 
Ik lees dikwijls: ja dat komt nog.... (laadpunten etc....) wel er zijn mensen die de beslissing nemen als het er is. Met "dat komt nog" los je geen actueel probleem op he. We kunnen ook beslissen om nu al meer belastingen te betalen omdat het nog komt [emoji4] 
 
 
 
Voila, mijn schoonvader kocht als particulier een e3008 en dat kan je niet rationaliseren. Er is bijna geen enkel element in het voordeel van die EV in zijn geval. Maar hij wou het heel graag en hij had de centen. Veel last heeft hij er niet van met zijn 6000 km per jaar. En dat gaat eigenlijk op voor alle particulieren die ik ken met een EV.

Al diegene die ik ken met een leaseaanbod waar ook EV in zit, zijn voor hybride gegaan. En dat is geen angst, maar waarom zou iemand zich moeilijk zetten door voor een EV te kiezen. Mijn schoonbroer moet 200 euro loon laten vallen voor een Tesla tegenover een even ruime hybride.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/3/2021 om 23:43, BMWMB zei:

Je moet dan wel niet meer tanken hé, dus dat spaar je uit. In deze berekening zit er ook de kost van de warmtepomp bij, dus spreken ze hier van laat ons zeggen € 700,- extra kost voor de auto. Met een gemiddelde benzine kan je daar 500 liter voor tanken, wat met een verbruik van 7l neerkomt op 7.000km. Met € 700 aan elektriciteit (nachttarief) heb je ca. 3.000kWh, wat voor een EV met een vebruik van 150Wh neerkomt op 20.000km! Van een verschil gesproken.

Als het voor een firmawagen is met tankkaart zou ik als baas deze kost perfect willen betalen. Zoals ik daarstraks al zei zijn er al app's waarbij je perfect kan zien waar er geladen wordt, hoeveel, en aan welke prijs.

Ook is de toekomst wat energie betreft aan zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn door zonnepanelen te installeren, gecombineerd met een batterij om energie op te slaan. Zowel particulieren als bedrijven zullen dit moeten gaan doen.

Voor iemand die via zijn bedrijf al jaren werkt met het capaciteitstarief op de AMR doe je hier toch gekke uitspraken hoor. 

In die prijzen zit NUL verbruik. Dat zijn puur taksen die losstaan van het verbruik. De kosten van het verbruik van de elektrisch wagen zitten hier NIET in! 

Als jij voor het bedrijf een energie contract onderhandelt, dan moet je niet alleen aangeven hoeveel je gaat verbruiken, maar ook wanneer en wat je hoogste verbruik per kwartier zal zijn. Daarop wordt dan jou reserveringsvergoeding bepaald, dat is het capaciteitstarief, de hoogst afgenomen kwartier waarde bepaalt jou lasten. En dat komt nu dus ook naar de particulieren en zit in dat voorbeeld. Door een wagen met een 11 kW te gaan laden, gaat je maximale afgenomen waarde dus met 11 kW omhoog. en als ze 3,15 als standaard waarde nemen, dan weegt die 11 kW stevig door waardoor je dus die meerkost krijgt van 1.000 euro per jaar. Dat zijn dus taksen die losstaan van het verbruik. 

Dus wanneer je een elektrische wagen thuis permanent met een druppellader op zou laden, dan zal je die 1.000 euro capaciteitstarief kunnen vermijden. In beide gevallen komt de 'brandstofkost' (elektriciteit) er nog eens bovenop, maar die kan je zoals je zelf zegt makkelijk gaan registreren en vergoeden, dat is geen probleem. Maar de kost van het capaciteitstarief kan je niet zomaar gaan registreren en vergoeden. En dat zou ik als werknemer wél een probleem vinden als me dat op voorhand niet voldoende geduid is of als daar geen vergoeding voor voorzien is (bijvoorbeeld VAA voor EV's wel compenseren en voor ICE's niet)

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja want dat vaart budgettair in dezelfde vijver. We zijn niet allemaal in de positie om 50+K aan een nieuwe auto te kunnen geven he.

Kia Niro EV is 36.000 euro. 

En dat is wel de mindset waar we naartoe moeten, dan mensen als eerste reflex hebben om naar een EV te kijken en wanneer die niet past, dan terug naar de oude technologiën trekken. 

Nu, opnieuw, voor verschillende redenen zitten we op dit moment in een moeilijke situatie. Wat moet je vandaag kopen? 
Laadpalen gaat allemaal beter worden, maar die zijn er morgen ook niet. Capaciteitstarief is een zwaard van Damocles boven de EV. Dat hebben ze politiek ook door, waardoor de invoering mogelijks met zes maanden verschoven wordt, naar zomer 2022 ipv januari 2022. De PV-terugdraaiende-teller-saga is nog niet verteerd :D  
Daarnaaast restwaarde... Het is al duidelijk dat de 2de hands prijzen voor diesel wagens sterk onder druk staan. Dus nu privé een diesel kopen is erg gewaagd. Maar een EV van deze generatie... Tja, er gaan sowieso nog wat standaardisaties doorgevoerd worden laadinfrastructuur. Zo is er een Europese normering voor stekkers, maar die passen niet op een Tesla, om maar iets te zeggen. Dus wat gaat dat van invloed hebben op de marktwaarde van een Tesla? 
Gaat iedereen naar 800V overstappen en weg gaan van de 400V die eerst gebruikt werd? Gaan de laadpalen in de toekomst daar op inzetten en worden 400V laadpalen een minderheid waardoor de huidige 400V EV's 'waardeloos' gaan worden? 
Mogelijks komen er wel fixen voor die problemen, maar dat zal steeds een kost met zich meebrengen en het moet ook toegestaan zijn door de wetgeving (afwijking ten opzichte van COC). 

En daarnaast gaan de prijzen van EV's zienderogen achteruit, dus de 2de handsprijzen van de huidige EV's gaan plots ook serieus moeten dalen om voldoende prijsverschil te behouden tussen 2de hands en nieuwe wagens. 

Maw, ik vraag me af of je op dit moment eigenlijk een juiste keuze kan maken. Alles heeft gewoon zoveel nadelen (vanuit €'s gezien) op dit moment. Als ik advies moet geven, dan raad ik op dit moment aan om met tweedehandsjes verder te blijven karren tot er meer duidelijkheid is, wat ik verwacht tegen 2025. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, Tjeu said:

Capaciteitstarief is een zwaard van Damocles boven de EV. Dat hebben ze politiek ook door, waardoor de invoering mogelijks met zes maanden verschoven wordt, naar zomer 2022 ipv januari 2022. De PV-terugdraaiende-teller-saga is nog niet verteerd :D  

Ja man, dat gaat nog wat geven. Mensen vallen van de ene verbazing in de andere de laatste 6 maand op dat vlak.

Echt krankzinnig, hoe slecht ons beleid is. Het probleem is ook dat het over fundamentele keuzes gaat, en niet dingen die je effe snel aanpast als het niet goed uitkomt voor je situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerst kijken en dan oordelen natuurlijk. Net zoals zovele zaken bij de overheid wordt er veel gesproken maar weinig gedaan. Dit zal net hetzelfde zijn met dat capaciteitstarief. Tegen dat dat echt invoegen gaat en nadien nog wat aangepast door rechtszaken zijn we al aan de volgende regering in 2024 (of 2025 eens die gevormd is)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid