Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, BMWMB zei:

Voila, dit is een realistisch beeld!

Neen, constant op het werk kunnen laden, een laadpaal thuis hebben, is momenteel echt voor een kleine minderheid weggelegd. Beetje jammer dat je dit niet inziet.

aangepast door Order66
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Order66 zei:

Neen, constant op het werk kunnen laden, een laadpaal thuis hebben, is momenteel echt voor een kleine minderheid weggelegd. Beetje jammer dat je dit niet inziet.

Klopt volledig. 

Hoeveel mensen wonen er op een appartement in België die dus niet thuis kunnen laden. Combineer dit met thuiswerken dus helemaal niet op kantoor komen dus savonds en in het weekend sta je altijd aan een trage laadpaal of dure snelle paal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, constant op het werk kunnen laden, een laadpaal thuis hebben, is momenteel echt voor een kleine minderheid weggelegd. Beetje jammer dat je dit niet inziet.

Het gaat hier over het test-aankoop filmpje. Vertrekken ze daar aan een woning, of een appartement? Elke woning kan een verzwaring aanvragen om aan 11kW te laden. Mensen die een EV hebben zorgen dat ze ‘s morgens met een volle batterij kunnen vertrekken, dus daar beginnen ze al fout...
Heel veel mensen gaan thuis kunnen laden, maar tussen kunnen en willen is nog een groot verschil.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt volledig. 
Hoeveel mensen wonen er op een appartement in België die dus niet thuis kunnen laden. Combineer dit met thuiswerken dus helemaal niet op kantoor komen dus savonds en in het weekend sta je altijd aan een trage laadpaal of dure snelle paal. 

Voor deze mensen is het inderdaad vandaag nog wat moeilijker.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, PJH zei:

Gaat een werknemer niet gewoon alle brandstofkosten betalen zoals nu ook het geval is?

Capaciteitstarief is geen brandstofkost en kan je dus niet op die wijze verrekenen. 

7 minuten geleden, BMWMB zei:


Het gaat hier over het test-aankoop filmpje. Vertrekken ze daar aan een woning, of een appartement? Elke woning kan een verzwaring aanvragen om aan 11kW te laden. Mensen die een EV hebben zorgen dat ze ‘s morgens met een volle batterij kunnen vertrekken, dus daar beginnen ze al fout...
Heel veel mensen gaan thuis kunnen laden, maar tussen kunnen en willen is nog een groot verschil.

Opnieuw, die 11kW gaat een serieuze zure worden met capaciteitstarief. Ik heb het gevoel dat je maar rond de vraag heen blijft dansen, maar daarmee verander je de realiteit niet. 

Kijken we naar de communicatie van de VREG, dan is het beeld niet rooskleurig. Voor een doorsnee gezin zou het nieuwe capaciteitstarief een korting opleveren van ongeveer 200 euro per jaar tov het huidige systeem. Evenwel zit het grootste deel in een taxshift, maar dat zeggen ze liever niet luidop. Maar goed. 

Gaan we naar de voorbeelden, dan zien we dat de netkosten voor een gemiddeld gezin op 329 euro komen. Door je 11 kW ladertje in het verhaal te nemen gaat je piek belasting stevig de hoogte in, waardoor je dus 1.100 euro extra netkosten per jaar op mag gaan hoesten.  

164978815_10159157502454146_654880881501

Dus allemaal leuk, zo een ladertje thuis, maar wie neemt die extra distributiekosten op zich? Dat zijn toch wel zaken die naar mijn mening helder naar de werknemer gecommuniceerd moeten worden voor je hem (al dan niet op eigen vraag) in een EV steekt. Dito met plug-in hybride. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Klopt volledig. 

Hoeveel mensen wonen er op een appartement in België die dus niet thuis kunnen laden. Combineer dit met thuiswerken dus helemaal niet op kantoor komen dus savonds en in het weekend sta je altijd aan een trage laadpaal of dure snelle paal. 

Dat is opnieuw een streekgebonden probleem. In Gent ben je al jaren verplicht om x-aantal privé parkeerplaatsen te hebben per appartementsgebouw. Daar is het plaatsen van laadpalen voor de bewoners dus geen probleem en ondertussen ook een verplichting. 
Verder zijn er best wat appartementsblokken die garages hebben, dus ook daar is laden geen probleem. 

Het probleem zit hem dus bij wie geen parkeerplaats heeft, niet op het werk kan laden, niet op zijn bestemming kan laden of meer dan 300-400km doet tussen de mogelijkheid om te laden. 
Het blijft een probleem voor een aantal mensen, maar het publiek voor wie EV wel al werkt is groter dan wat doorgaans afgeschilderd wordt. Ik begrijp die 'bende EV apen' ook wel. 80% van de mensen die tegen EV rijden zijn, zijn dit puur uit conservatisme. Daar zijn we in België goed in, al wat nieuw is, is slecht en niet nodig. We houden liefst zo lang mogelijk vast aan wat we kennen en pas als we echt verplicht worden om over te schakelen, dan gaan we dat doen. Veelal om achteraf nooit meer terug te willen en niet te begrijpen waarom we zolang getwijfeld hebben. Die EV-rijdens willen gewoon tonen dat al dat conservatisme niet nodig is. Anders kan even goed zijn en soms zelf beter. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens een foto nemen van een random straat in de buurt hier in Gent en ook de garages tellen. En dan de garages die niet gebruikt worden om hun wagen in te stallen. Dat wordt ook schrikken hoeveel mensen geen garage of oprit hebben. En parkeerdruk. Veel mensen komen wagens parkeren uit andere straten. Als je de faciliteiten thuis en op het werk hebt, sta je er vast niet bij stil waar het probleem ligt.

Imo is het verhaal van voor en tegen, conservatief zijn ook overdreven. Als de faciliteiten aanwezig zijn of aangeboden worden, gaan mensen gewoon sneller overstag. Dat is in het verleden ook reeds bewezen.

aangepast door Order66
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard. Een mens kiest altijd de weg van de minste weerstand.

File probleem kun je oplossen door een alternatief te voorzien voor de wagen.
Diesel probleem kun je oplossen door een alternatief te voorzien voor diesels die even goed werkt.

Enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Order66 zei:

Ik zal eens een foto nemen van een random straat in de buurt hier in Gent en ook de garages tellen. En dan de garages die niet gebruikt worden om hun wagen in te stallen. Dat wordt ook schrikken hoeveel mensen geen garage of oprit hebben. En parkeerdruk. Veel mensen komen wagens parkeren uit andere straten. Als je de faciliteiten thuis en op het werk hebt, sta je er vast niet bij stil waar het probleem ligt.

Imo is het verhaal van voor en tegen, conservatief zijn ook overdreven. Als de faciliteiten aanwezig zijn of aangeboden worden, gaan mensen gewoon sneller overstag. Dat is in het verleden ook reeds bewezen.

Vandaar dat dat ook opgenomen is in het energiebesluit en energiedecreet. De voorzieningen komen eraan, zodat het laadpalen netwerk mee zal groeien met de aanwezige EV's. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens een foto nemen van een random straat in de buurt hier in Gent en ook de garages tellen. En dan de garages die niet gebruikt worden om hun wagen in te stallen. Dat wordt ook schrikken hoeveel mensen geen garage of oprit hebben. En parkeerdruk. Veel mensen komen wagens parkeren uit andere straten. Als je de faciliteiten thuis en op het werk hebt, sta je er vast niet bij stil waar het probleem ligt.

Imo is het verhaal van voor en tegen, conservatief zijn ook overdreven. Als de faciliteiten aanwezig zijn of aangeboden worden, gaan mensen gewoon sneller overstag. Dat is in het verleden ook reeds bewezen.

Ik weet dat er mensen zien die thuis geen laadpunt kunnen hebben, of die geen EV kunnen betalen, maar er zijn ook heel wat mensen die thuis wel kunnen laden, en die wel een EV kunnen kopen, maar die het toch niet doen. En waarom niet? Ofwel uit conservatisme, ofwel uit onwetendheid, ofwel uit gemakzucht,... ik weet het niet. Ik merk wel welke vragen vele mensen mij stellen, en daaruit kan ik afleiden dat vele mensen onwetend zijn, en daarom de stap niet durven of willen zetten. En om dan hier terug on topic te komen, doet zo’n negatief filmpje er geen goed aan om deze mensen toch te overtuigen om elektrisch te gaan rijden, want het is bijlange niet zo slecht en moeilijk als dat filmpje laat uitschijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tjeu zei:

Capaciteitstarief is geen brandstofkost en kan je dus niet op die wijze verrekenen. 

Opnieuw, die 11kW gaat een serieuze zure worden met capaciteitstarief. Ik heb het gevoel dat je maar rond de vraag heen blijft dansen, maar daarmee verander je de realiteit niet. 

Kijken we naar de communicatie van de VREG, dan is het beeld niet rooskleurig. Voor een doorsnee gezin zou het nieuwe capaciteitstarief een korting opleveren van ongeveer 200 euro per jaar tov het huidige systeem. Evenwel zit het grootste deel in een taxshift, maar dat zeggen ze liever niet luidop. Maar goed. 

Gaan we naar de voorbeelden, dan zien we dat de netkosten voor een gemiddeld gezin op 329 euro komen. Door je 11 kW ladertje in het verhaal te nemen gaat je piek belasting stevig de hoogte in, waardoor je dus 1.100 euro extra netkosten per jaar op mag gaan hoesten.  

164978815_10159157502454146_654880881501

Dus allemaal leuk, zo een ladertje thuis, maar wie neemt die extra distributiekosten op zich? Dat zijn toch wel zaken die naar mijn mening helder naar de werknemer gecommuniceerd moeten worden voor je hem (al dan niet op eigen vraag) in een EV steekt. Dito met plug-in hybride. 

 

Je moet dan wel niet meer tanken hé, dus dat spaar je uit. In deze berekening zit er ook de kost van de warmtepomp bij, dus spreken ze hier van laat ons zeggen € 700,- extra kost voor de auto. Met een gemiddelde benzine kan je daar 500 liter voor tanken, wat met een verbruik van 7l neerkomt op 7.000km. Met € 700 aan elektriciteit (nachttarief) heb je ca. 3.000kWh, wat voor een EV met een vebruik van 150Wh neerkomt op 20.000km! Van een verschil gesproken.

Als het voor een firmawagen is met tankkaart zou ik als baas deze kost perfect willen betalen. Zoals ik daarstraks al zei zijn er al app's waarbij je perfect kan zien waar er geladen wordt, hoeveel, en aan welke prijs.

Ook is de toekomst wat energie betreft aan zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn door zonnepanelen te installeren, gecombineerd met een batterij om energie op te slaan. Zowel particulieren als bedrijven zullen dit moeten gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, BMWMB said:

maar er zijn ook heel wat mensen die thuis wel kunnen laden, en die wel een EV kunnen kopen, maar die het toch niet doen. En waarom niet? Ofwel uit conservatisme, ofwel uit onwetendheid, ofwel uit gemakzucht,... ik weet het niet

Hoi!

Dus volgens jou is iedereen die een EV zou kunnen kopen maar het nu niet doet slecht bezig omwille van eoa drogreden?

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, BMWMB said:

Met een gemiddelde benzine kan je daar 500 liter voor tanken, wat met een verbruik van 7l neerkomt op 7.000km. Met € 700 aan elektriciteit (nachttarief) heb je ca. 3.000kWh, wat voor een EV met een vebruik van 150Wh neerkomt op 20.000km! Van een verschil gesproken.

Ik zou een dikke Amerikaanse pick-up gebruiken met zuipende V8 tov een Renault Zoë, dan is het 30l/100km tov WLTP van 150wh

Iets realistischer: wltp zoe = 15kWh/100km vs wltp clio benzine: 3,2l/100km --> 15*€0,25 = €3,75 / 100km vs €4,8/100km 

Zoe begint aan € 33k vs een clio voor €16k

Effe €15k dichtrijden. Zelfs als je nog €1000 euro per jaar meeneemt als meerkosten in onderhoud/verbruik/... zit je aan een opmerkelijke terugverdientijd.

Beetje onrealistisch voor de gemiddelde Belg/Vlaming (die een nieuwe auto kan/wil kopen, wat nog maar een deel is van de effectieve wageneigenaars)

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaar dat ze LEZ en alsmaar hoger wordende taksen invoeren, spontaan gaan particulieren geen EV kopen en dat weet de overheid ook. Zelfs als de subsidies e.d. van een EV gelijkgetrokken wordt met een benzine of diesel, zullen er niet veel bedrijven nog naar EV gaan, omdat je niet enkel de auto maar ook nog eens een laadpaal moet aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Hoi!

Dus volgens jou is iedereen die een EV zou kunnen kopen maar het nu niet doet slecht bezig omwille van eoa drogreden?

 

Ik heb niet gezegd drogreden, maar een reden zal er wel altijd voor zijn, en ik denk dat het dikwijls de bang is en de onwetendheid voor deze verandering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Monterey Jack zei:

Ik zou een dikke Amerikaanse pick-up gebruiken met zuipende V8 tov een Renault Zoë, dan is het 30l/100km tov WLTP van 150wh

Iets realistischer: wltp zoe = 15kWh/100km vs wltp clio benzine: 3,2l/100km --> 15*€0,25 = €3,75 / 100km vs €4,8/100km 

Zoe begint aan € 33k vs een clio voor €16k

Effe €15k dichtrijden. Zelfs als je nog €1000 euro per jaar meeneemt als meerkosten in onderhoud/verbruik/... zit je aan een opmerkelijke terugverdientijd.

Beetje onrealistisch voor de gemiddelde Belg/Vlaming (die een nieuwe auto kan/wil kopen, wat nog maar een deel is van de effectieve wageneigenaars)

Jij gelooft toch zelf niet dat die Clio slechts 3.2l zal verbruiken irl, terwijl 150Wh wel realistich lijkt voor een Zoe.

Je hebt zeker gelijk dat elektrische auto's nog duurder zijn in aankoop, maar ik reageerde op het feit dat de elektriciteit duurder wordt, maar dat dat niet duurder is dan tanken.

Ik heb eens bij Peugeot gekeken. Een 1.2, wel met maar 75pk, kost 14k euro, en de elektrsiche versie, wel met 136pk dan, kost 30k euro. Een heel groot verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik heb niet gezegd drogreden, maar een reden zal er wel altijd voor zijn, en ik denk dat het dikwijls de bang is en de onwetendheid voor deze verandering.

ik voel het niet...als ik met zo een Tesla rijdt. Gaat snel vooruit, je zit direct aan 160, maar het is met het geluid van een tram en je trapt 1 pedaaltje in, emotielozer kan niet.
Als ik daarna in mijn BMW stap en je moet de handeling uitvoeren van opschakelen naar volgende versnelling omdat je hoort dat je aan het einde van je toeren komt is wat het moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Liquid Li0n said:

Als ik daarna in mijn BMW stap en je moet de handeling uitvoeren van opschakelen naar volgende versnelling omdat je hoort dat je aan het einde van je toeren komt is wat het moet zijn.

80% van de nieuw verkochte BMW's zijn automaat gok ik. Dus daar stopt dat argument al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, BMWMB said:

Ik heb niet gezegd drogreden, maar een reden zal er wel altijd voor zijn, en ik denk dat het dikwijls de bang is en de onwetendheid voor deze verandering.

Dus in jouw ogen is EV de standaardkeuze, en moet je een reden hebben (of schrik) om daar niet voor te kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

80% van de nieuw verkochte BMW's zijn automaat gok ik. Dus daar stopt dat argument al.

hoeveel van die nieuw verkochte BMW's zijn liefhebbers auto's en geen leasesletten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

80% van de nieuw verkochte BMW's zijn automaat gok ik. Dus daar stopt dat argument al.

Particulier (Jos en Maria, maar ook de zelfstandige bakker en de beenhouwer) mag je daar gerust 95% van maken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Liquid Li0n said:

hoeveel van die nieuw verkochte BMW's zijn liefhebbers auto's en geen leasesletten...

Zie de post hierboven. Onze velgentovenaar @Tommie zal het wel weten :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik voel het niet...als ik met zo een Tesla rijdt. Gaat snel vooruit, je zit direct aan 160, maar het is met het geluid van een tram en je trapt 1 pedaaltje in, emotielozer kan niet.
Als ik daarna in mijn BMW stap en je moet de handeling uitvoeren van opschakelen naar volgende versnelling omdat je hoort dat je aan het einde van je toeren komt is wat het moet zijn.

Daarom zeg ik ook ‘dikwijls’ en niet ‘altijd’. Uiteraard zijn er petrolheads die nog zo lang als mogelijk van EV’s willen wegblijven.
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid