Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

286 Wh/km -> 28.6 kWh/ 100km -> 17.16 kWh / 60km.  

Polestar is inefficienter, dus pakt 20 kWh / 60km  = 27% van de batterij.

 

Nu is ook de vraag hoe die batterij-% worden berekend. Misschien zit daar per fabrikant ook nog wel een verschil op, want je weet ook wel dat een batterij niet lineair van 4.2 naar 3 volt gaat als je ze gebruikt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Tjeu said:

Wel vreemd dat ze er dan een terugroepactie op gedaan hebben... 

https://www.groen7.nl/grote-terugroepactie-polestar-2-paar-duizend-autos-getroffen/ 

:roll:

 

https://www.autoguide.com/manufacturer/polestar/polestar-2-first-drive-review

Quote

The only thing the Polestar 2 lacks is a heat pump – Canton said the car was “Sweden winter tested” without one, though it might be added in a future model update.

 

https://www.polestar-forum.com/threads/heat-pump.1463/

https://www.polestar-forum.com/threads/polestar-range-calculator.161/

 

Is aangekondigd voor ergens in de loop van 2021

:roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Waar staat die aankondiging voor 2021? 
Die quote met vragen is trouwens meer dan een jaar oud... Dan lijkt de terugroepactie van 5 maand geleden wel meer up to date... 

En zoals erin staat is het batterij pack watergekoeld/verwarmd. Dat is dus met een chiller ofte een warmtepomp, tenzij ze technologie van voor het jaar 2000 gebruikt hebben waar het nog mogelijk was dat er geen vierwegventiel in zat. Tov de Tesla zal er uiteraard wel verschil zijn, daar zit die Octovalve in in combinatie met een negenpijps systeem, en dat verwacht ik nu niet direct bij Volvo. Die zullen wss voor de meer conservatieve en eenvoudigere vierpijpsopstelling gaan.  

Daarnaast gaat Volvo sowieso een (zwaardere) elektrische weerstand voorzien ter ondersteuning van de WP, gezien zij van nature uit gaan dat de wagens ook in extremere koude worden gebruikt, buiten het werkingsgebied van het koelmiddel. Dat werkingsgebied is sterk afhankelijk van het gebruikte koelmiddel, maar de meest frequent gebruikte gooien rond de -10 °C de handdoek in de ring. Er zijn er uiteraard die tot -80 °C gaan, maar daar kan je niets mee aanvangen bij temperaturen boven 0°C, dus dat wil je ook niet is deze toepassing. Die worden ook nooit enkelvoudig gebruikt, maar altijd in tweetrapsopstelling. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het vreemde is dat je een XC40 EV wel met een warmtepomp kunt krijgen.

Is dat daar niet eerder warmterecuperatie ipv echte warmtepomp techniek? 

Maar de warmtepomp zit in zowat alle EV's. Zelf in een eenvoudige Leaf, VW ID-ding, een al wat oudere I-Pace, een Taycan,... Ze hebben het allemaal, al is de ene wat complexer dan de andere en is het werkingsgebied ook wat verschillend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Tjeu said:

Theoretisch rijbereik is rond de 480 km voor 75 kWh, of  157 Wh/km. Pak nog voor de snelweg 250 Wh per kilometer (=300 km rijbereik op de snelweg, zal ongeveer kloppen). 
Oostende - Drongen is 60 km, ofte 1/5de van het rijbereik, goed voor een 15 kWh. Ons extra verbruik van alle comfort aan is 2kWh, dat maakt dus dat je over deze afstand ipv 20% range, 23 % range zou verbruikt hebben.

 

13 hours ago, ir_fuel said:

286 Wh/km -> 28.6 kWh/ 100km -> 17.16 kWh / 60km.  

Polestar is inefficienter, dus pakt 20 kWh / 60km  = 27% van de batterij.

 

Dit gezegd zijnde, we komen wel beide ongeveer tot zelfde conclusie qua hoeveelheid verbruik tov batterijcapaciteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Is dat daar niet eerder warmterecuperatie ipv echte warmtepomp techniek? 

Maar de warmtepomp zit in zowat alle EV's. Zelf in een eenvoudige Leaf, VW ID-ding, een al wat oudere I-Pace, een Taycan,... Ze hebben het allemaal, al is de ene wat complexer dan de andere en is het werkingsgebied ook wat verschillend. 

Welja, misschien is het de definitie van warmtepomp die verschilt, maar bv een Taycan, daar is de warmtepomp ook een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/3/2021 om 13:16, ir_fuel zei:

Ondertussen wel (tot het stuk waar we het hier over hebben). Dat is lang niet voldoende

 

Nieuwe, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen en bestaande, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen worden cumulatief voorzien van:
1° minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig;
2° infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, voor minstens één op vier parkeerplaatsen, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken.

De verplichtingen, vermeld in het eerste lid, gelden als het parkeerterrein zich binnen het gebouw of parkeergebouw bevindt en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw of parkeergebouw.

De verplichtingen, vermeld in het eerste lid, gelden ook als het een naastgelegen parkeerterrein betreft, en, in het geval van ingrijpende renovaties, renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het parkeerterrein.

Artikel 9/1.1.2. (09/01/2021- ...)

Alle niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen worden uiterlijk op 1 januari 2025 uitgerust met minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig.

Artikel 9/1.1.3. (09/01/2021- ...)

Nieuwe voor bewoning bestemde gebouwen met een parkeerterrein met twee of meer parkeerplaatsen worden voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.

Bestaande, voor bewoning bestemde gebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen worden voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.

De verplichting, vermeld in het eerste en tweede lid, geldt als het parkeerterrein zich binnen het gebouw bevindt en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw.

De verplichting, vermeld in het eerste en tweede lid, geldt ook als het een naastgelegen parkeerterrein betreft en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het parkeerterrein.

Dit was me ontgaan. 

"Lang niet voldoende" zeg je. Hoeveel gaan we er tekort hebben? 

Om zoiets te stellen moet je beginnen met de impact van deze regeling in beeld te brengen. Hoeveel laadpunten gaan er bij komen? Hoeveel hebben we er nodig? 
Wat is de gewenste ratio van laadpunten tov EV's? En wat mag de spreiding zijn? En hoe zit die nu al? En hoe moet die in de toekomst zitten (rekening houdend met de technische evolutie van EV's en laadpalen)? 

De makkelijkere vragen zijn: hoeveel nieuwe wagens worden er jaarlijks ingeschreven in Vlaanderen. Hoeveel daarvan zijn bedrijfswagens? Als je dat weet, dan heb je al een beeld van de instroom van de elektrische wagens in de maatschappij vanaf de verplichting er is voor EV-bedrijfswagens. Dan kan je dat gaan afzetten tov het totaal aantal wagens in Vlaanderen. Neem dan de laad ratio mee (hoevaak moet een EV aan de stekker hangen en hoevaak staat die stil zonder te moeten laden), samen met al bovenstaande en dan kan je stellen of de maatregel "lang niet voldoende is" of dat wel is. 

Daarnaast spreek je hier over decreten. Het energiedecreet telt amper 15 pagina's, maar vorig jaar alleen zijn er al 36 pagina's met wijzigingen aan dat decreet gepubliceerd. Soms punten en komma's, maar soms ook zaken met een grote impact, zoals de grens van het energieplan dat van 0,5 naar 0,1 PJ verschoven is. 
Dat is in de laadpalen materie niet anders. De uitrol van het plan wordt op de voet opgevolgd en gaande weg kan het bijgeschaafd worden ifv de marktnood, de perikelen die naar boven komen, of indien gemerkt wordt dat het anders aangepakt moet worden. Decreten zijn een vrij flexibele materie die ideaal is voor 'nieuwe' dingen te gaan introduceren, omdat je dus makkelijk kan gaan bijsturen als er een inschattingsfout gemaakt wordt. Dus het is niet omdat bovenstaande vandaag geldig is, dat dit ook zo blijft tot 2025. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dezelfde lobby als Test-aankoop. Maar hier rondjes rijden op de M25. Stats:

Polestar2: 197.1 mi (actual) / 292 mi (claimed range) = 68%
Avg. 318 Wh/mi

Tesla Model 3 SP: 218.6 mi (actual) / 278 mi (claimed range) = 79%
Avg. 220 Wh/mi

Tesla Model 3 Performance: 286.1 mi (actual) / 352 mi (claimed range) = 81%
Avg. 270 Wh/mi

 

En nogmaals de bevestiging dat Tesla laad-infrastructuur de betere is.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Rabbit zei:

Een hele bende EV fanatici hebben vandaag en gisteren ( dacht ik ) de test over gedaan

https://www.facebook.com/100001472340779/videos/3925805387478501/

 

Wat een bende triestige apen samen zeg :D Sowieso mensen die enorm graag op nen trein zitten en nooit van blote poes doen.

Nen T-shirt laten maken omdat je niet snapt dat test aankoop gewoon de potentiële nadelen van EV rijden wil aantonen. Niet begrijpen dat ze dat extra dramatisch doen klinken omdat je er anders niet zou over nadenken als doorsnee kijker, trots zijn dat je WEL 260 kilometer kunt rijden met uwen auto (in 4 uur tijd ipv 2).... man man :D

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, PJH zei:

Wat een bende triestige apen samen zeg :D Sowieso mensen die enorm graag op nen trein zitten en nooit van blote poes doen.

Nen T-shirt laten maken omdat je niet snapt dat test aankoop gewoon de potentiële nadelen van EV rijden wil aantonen. Niet begrijpen dat ze dat extra dramatisch doen klinken omdat je er anders niet zou over nadenken als doorsnee kijker, trots zijn dat je WEL 260 kilometer kunt rijden met uwen auto (in 4 uur tijd ipv 2).... man man :D

 

Mijn inziens maak je hier toch een belangrijke inschattingsfout. Die 'bende apen' willen dat de overstap naar EV's versneld wordt. En hoe sneller er meer EV's komen, hoe sneller er ook leuke EV's gaan komen. En dat is een goed ding. 

Achter alles schuilt ook altijd een opportuniteit. Stel dat we morgen allemaal verplicht worden om de sleutels van onze ICE's af te geven en in een EV te stappen. Dan betekent dat opslag een beter leefmilieu, waardoor de auto veel minder in een negatief daglicht zou staan. 
Dat gaat dan ook de motorsport weer ten goede komen, die nu kreunt onder de 'is al die verspilling wel nodig?' 
Komt daar ook nog eens bij dat er een zeer groot deel van het lawaaioverlast rond circuits weggenomen wordt. En ook zaken zoals grondverontreiniging worden beperkt. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat circuits makkelijker hun milieu en uitbatingsvergunning kunnen behouden en mss zelf weer méér activiteiten gaan kunnen organiseren, zonder de omwonenden te storen, waardoor je veel meer van motorsport gaat kunnen genieten. 

EV's hebben ook de mogelijkheid om ze softwarematig gelijk welk vermogensafgifte profiel te geven. Gooi er nog een stevige trilfunctie tegenaan, een goede geluidssimulatie in je helm/wagen (wat nu toch al bij velen is) en zet terug een versnellingsbak tussen motor en de achterwielen en het kan terug heel erg leuk worden. Je kan de ene keer het motorkarakter van een 911 activeren en de andere keer van een Cup 250 of een Busso of een 350 V12,... 

Er schuilen in het EV gebeuren best nog wat opportuniteiten om tot even veel fun te komen als in het heden. Het zal anders zijn, dat wel, maar daarom niet minder leuk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag het hopen, mijn volgende firmablik wordt een EV als ik bij het huidige bedrijf blijf.

 

Verder is het een discussie die ik onmogelijk ga winnen, maar EV's zijn gewoon voor janetten zoals ze nu zijn. Ik wil geen 115 km/h rijden om dan na 4 uur op de hoge venen te staan. Ik heb daar de tijd niet voor. Ik wil er na 2 uur al zijn, want dan begint mijn rij-dag nog maar. Die gasten zijn 8 uur onderweg om heen en terug te gaan :D Ik ben 8 uur onderweg om heen en terug te gaan + de Ardennenrit te verkennen. Ik wil een V8, V10 of 12 met een handbak en een eigen karakter. Ik wil geen gesimuleerde bullshit. De eerste EV die trouwens het sub 1 ton gevoel kan simuleren gaat nog even op zich laten wachten denk ik...

Anyway. Ik zie er de voordelen van in. Taycan bvb is een fantastisch platform. Een Turbo (S) biedt u performance op een compleet ander niveau dan gelijk welke ICE auto waar ik al mee gereden heb, de bereikbaarheid en inzetbaarheid van die performance is bonkers want niemand verdenkt u van iets als je 't aanspreekt, hij gaat een bocht om ook al weegt het +2 ton, het heeft alle creature comforts die je maar zou willen in een auto, hij ziet er futuristisch uit maar is niet lelijk zoals de meeste EV's met hun "kijk naar mij, ik ben hip" uiterlijk, als de laadinfrastructuur zou bestaan kun je hem ook effectief gebruiken om mee te gaan rijden, enz enz enz. Maar ondanks de badge is het geen sportwagen, het is een snelle luxewagen. En daar is niks mis mee, in tegendeel zelfs. Ik wil er eentje om mijn daily commute mee te doen. Maar kan het mij boeien? Nee, dat niet :D

En ja, dat is een 'bende apen'. Als je al zodanig butthurt moet zijn dat je nen T-shirt laat maken omdat iemand een filmpje maakt....ja hallo.

Dat filmpje is ontworpen om:
- U te wijzen op het feit dat je een EV niet geladen krijgt met een gewoon stopcontact. Een aanpassing aan je huis zal dus nodig zijn
- Om je te tonen dat je ook kunt laden onderweg, en wat de voor en nadelen daarvan zijn
- Om je te wijzen op het feit dat de range van een EV afhankelijker is van heel wat factoren, zoals temperatuur, gereden snelheid, wat je aan het doen bent met de auto (zetelverwarming en wat nog allemaal)
- Dat het wel degelijk mogelijk is om een grote afstand te doen, maar dat het niet zo vanzelfsprekend is als met een ICE voertuig
- ....
Kort samengevat: om jan modaal die zich niet inleest zoals wij dat doen, een realistische kijk te geven op hoe het werkelijk is. Dat ze daarin soms overdrijven is gewoon om de boodschap te laten overkomen. Je kunt perfect een lijst met bulletpoints in dat filmpje steken waarin staat "aan een normaal stopcontact duurt volladen langer dan aan een supercharger". Maar niemand kan zich dat inbeelden, mensen moeten zien dat als je dat spel 's nachts insteekt je de volgende dag maar 25% hebt -> anders dringt dat niet door tot in hun hersenpannetje.

  

50 minuten geleden, Tjeu zei:

 Die 'bende apen' willen dat de overstap naar EV's versneld wordt. En hoe sneller er meer EV's komen, ....

Hoe langer ik met de Lotus kan blijven rijden. Amen to that

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PJH zei:

 

  

Hoe langer ik met de Lotus kan blijven rijden. Amen to that

 

Oei. Dat weet ik nog zo niet... Sinds roken niet meer binnen mag, zijn rokers in het algemeen meer verbannen. Dus wanneer de EV overneemt, zal de tolerantie tov de luide provocerende Lotus er alleen maar kleiner op worden.... Minder plekken waar je welkom zal zijn, en al zeker niet meer op een circuit of in een rustige omgeving zoals in de Ardennen. 

Kijk maar naar het Zwarte Woud, de Stelviopas en nog wat plekken waar motorrijders als niet meer welkom zijn op bepaalde momenten wegens 'rustverstoorders'. Dito met quads. Eens de EV gemeend goed wordt, zal de lotus dat lot ook snel beschoren zijn vrees ik... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tjeu zei:

Oei. Dat weet ik nog zo niet... Sinds roken niet meer binnen mag, zijn rokers in het algemeen meer verbannen. Dus wanneer de EV overneemt, zal de tolerantie tov de luide provocerende Lotus er alleen maar kleiner op worden.... Minder plekken waar je welkom zal zijn, en al zeker niet meer op een circuit of in een rustige omgeving zoals in de Ardennen. 

Kijk maar naar het Zwarte Woud, de Stelviopas en nog wat plekken waar motorrijders als niet meer welkom zijn op bepaalde momenten wegens 'rustverstoorders'. Dito met quads. Eens de EV gemeend goed wordt, zal de lotus dat lot ook snel beschoren zijn vrees ik... 

Die vrees heb ik ook een beetje en daarom heb ik gegokt en een Euro6 Lotus genomen.  Maar qua motorkarakter nog eig geen spijt van gehad.

Het is en blijft gokken nu nog een ICE kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Tjeu said:

Oei. Dat weet ik nog zo niet... Sinds roken niet meer binnen mag, zijn rokers in het algemeen meer verbannen. Dus wanneer de EV overneemt, zal de tolerantie tov de luide provocerende Lotus er alleen maar kleiner op worden.... Minder plekken waar je welkom zal zijn, en al zeker niet meer op een circuit of in een rustige omgeving zoals in de Ardennen. 

Kijk maar naar het Zwarte Woud, de Stelviopas en nog wat plekken waar motorrijders als niet meer welkom zijn op bepaalde momenten wegens 'rustverstoorders'. Dito met quads. Eens de EV gemeend goed wordt, zal de lotus dat lot ook snel beschoren zijn vrees ik... 

Of enduro-rijders bv. Je kan beter een elektrische mountainbike kopen in België.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met quads was nog iets anders. Eigenlijk is dat gewoon omdat ze geen moeite willen steken in handhaving. Het probleem is niet de quad, wel dat 95% van die dingen gekocht worden door marginalen die daar dan een open uitlaat op vijzen.

Zie dat bij mij in 't dorp ook. De enigen die hier met een quad rondcrossen hebben zo een typische LV sjakosh op hun heup hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

De enigen die hier met een quad rondcrossen hebben zo een typische LV sjakosh op hun heup hangen.

Dat zijn meestal ook de debielen die zo'n ding gaan verlagen en massa's brede baanbanden opsteken. 

Dat heeft niets meer met quads te zien, maar zo gaat het meestal, het zijn de enkelingen die het verpesten voor de massa. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Challazer said:

Dat zijn meestal ook de debielen die zo'n ding gaan verlagen en massa's brede baanbanden opsteken. 

Dat heeft niets meer met quads te zien, maar zo gaat het meestal, het zijn de enkelingen die het verpesten voor de massa. 

Volledig mee eens. Ik heb geen probleem met quads. Ik heb wel een probleem met idioten op quads die daar dan zo een uitlaat op steken en dan ook nog eens (en dat is eigenlijk het ergste) een uur aan stuk elke 5 minuten op dezelfde plaats langsscheuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid