Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

4 minutes ago, Polygoon said:

Ze zeggen veel. Ondertussen is Doel nog altijd open :) 

Om het over een andere Doel te hebben. :D 

Ze hebben eerst dat gans dorp ontruimd (met alle shit dat dat veroorzaakt) om nu te beslissen dat het eigenlijk mag blijven bestaan.

Ik wil maar zeggen ...

En de centrales gaan dicht hoor. Engie heeft beslist. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, dragonfly zei:

Dat wordt helaas wel beweerd want ze willen vanaf 2026 enkel nog EV aftrekbaar maken. Enja we horen al 10 jaar dat ze binnenkort 1.000km gaan kunnen rijden.

Ik heb vorige week ook 400km gedaan op een dag, moest er nog aandenken dat ik dat niet met een EV wil meemaken.

https://www.hln.be/binnenland/vivaldi-regering-wil-vanaf-2026-enkel-nog-elektrische-bedrijfswagens~a682d23b/

Ik doe regelmatig +400km in 1 dag met mijn EV, en heb nog nooit probemen gehad.  

7 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Kan je me even vertellen wat het financieel/fiscaal voordeel is om hen een EV ipv Hybride te geven?

Niet inleven? Euh, kuch, euh...................... wacht ff.

"Johan als ik een stukje zou moeten opleggen voor de hybride wil ik dat gerust doen" maar ik heb geen zin om straks dat heel gedoe van laadpunten te gaan doen wanneer ik naar de zee of het buitenland ga" 

Tot daar "het je niet kunnen inleven"....

Letterlijk citaat. Als ik dan mijn rekenmachine neem zie ik ook geen voordeel voor mij.

Maar ik kan me vergissen, vandaar de vraag.........

Ging tussen een 

Volvo XC40 re charge

Volvo XC40 hybride.

 

 

Werknemers kiezen altijd voor zoveel mogelijk comfort en voor hun portemonnee. Natuurlijk kiezen ze een hybride, want de baas betaalt toch al de naft die ze oprijden al die vele keren dat ze niet elektrisch rijden, en ze veel meer naft verbruiken omdat ze al die nutteloze elektrische hybriderommel moeten meesleuren. 

Laat hun maar eens anders kiezen: of een XC40 recharge, of een XC40 hybride waarbij ze de benzine zelf moeten betalen, ofwel een Golf diesel met 90pk. Alle 3 even duur voor de baas. Laat ze maar kiezen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, BMWMB zei:

Ik doe regelmatig +400km in 1 dag met mijn EV, en heb nog nooit probemen gehad.  

Werknemers kiezen altijd voor zoveel mogelijk comfort en voor hun portemonnee. Natuurlijk kiezen ze een hybride, want de baas betaalt toch al de naft die ze oprijden al die vele keren dat ze niet elektrisch rijden, en ze veel meer naft verbruiken omdat ze al die nutteloze elektrische hybriderommel moeten meesleuren. 

Laat hun maar eens anders kiezen: of een XC40 recharge, of een XC40 hybride waarbij ze de benzine zelf moeten betalen, ofwel een Golf diesel met 90pk. Alle 3 even duur voor de baas. Laat ze maar kiezen...

Lol, en jij denkt dat ik hunnen elentriek niet ga moeten betalen of zo? En de meerprijs voor de auto? Heb je mijn zin gelezen "als ik iets moet bijbetalen voor de hybride zeg het me".....

Ik zie nog altijd niet echt de grote winst voor mij? Trouwens als ze op elentriek rijden om naar werk te komen zal ik niet al te veel "naft" moeten betalen.

Als je als werkgever den "elentriek" moet betalen ziet het verhaaltje er ook anders uit he. Heb je dat al eens in rekening gebracht.

Wie gaat trouwens het laadsysteem betalen en waar zet je het? Thuis of het bedrijf. Hier ga je ongelooflijk kort door de bocht. 

De tegenzin om EV te rijden kwam hier van de werknemer niet van mij? Ik wou het proberen. 

 

Jij wil dus eigenlijk zeggen dat ik een slechte bedrijfsleider ben die geld te veel heeft uit te delen? :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, BMWMB zei:

Ik doe regelmatig +400km in 1 dag met mijn EV, en heb nog nooit probemen gehad.  

Tesla ja maar dat is veel te duur om aan werknemers te geven. En thuis speciale lader nodig, nu gaan ze tanken en kunnen ze de volgende dag nog eens 400km rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Lol, en jij denkt dat ik hunnen elentriek niet ga moeten betalen of zo? En de meerprijs voor de auto? Heb je mijn zin gelezen "als ik iets moet bijbetalen voor de hybride zeg het me".....

Ik zie nog altijd niet echt de grote winst voor mij? Trouwens als ze op elentriek rijden om naar werk te komen zal ik niet al te veel "naft" moeten betalen.

Als je als werkgever den "elentriek" moet betalen ziet het verhaaltje er ook anders uit he. Heb je dat al eens in rekening gebracht.

Wie gaat trouwens het laadsysteem betalen en waar zet je het? Thuis of het bedrijf. Hier ga je ongelooflijk kort door de bocht. 

De tegenzin om EV te rijden kwam hier van de werknemer niet van mij? Ik wou het proberen. 

 

Jij wil dus eigenlijk zeggen dat ik een slechte bedrijfsleider ben die geld te veel heeft uit te delen? :D

 

 

Op termijn gaat elk bedrijf moeten investeren in hernieuwbare energie en in laadsystemen. Het wordt zelfs verplicht bij een nieuwe bouwaanvraag.

Ofwel doe je die investering, met het oog op de toekomst, en laat je uw mensen zoveel als mogelijk een EV kiezen. Als dat voor hun werksituatie moeilijk is, omdat ze misschien +50k km per jaar doen, dan koop ze een zuinige diesel. hybride mogen ze van mij nooit kopen, want het fiscale voordeel zal verdwijnen waardoor ze nog moeilijk verkoopbaar gaan zijn, ze kosten heel veel aan onderhoud, ze vebruiken meer over die lange afstanden, en ik hou mijn hart vast van alle kosten die je zal hebben als die dingen uit garantie zijn.

Ik blijf erbij, of EV, of een zuinige ICE.  

Het zal onmogelijk zijn om u te overtuigen van EV, want ik merk dat je geen liefhebber bent. Tja, ik ben het dus duidelijk wel. 

Iedere bedrijfsleider doet het op zijn manier met het wagenpark, en geen enkele is slecht hé. 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, dragonfly zei:
 

Tesla ja maar dat is veel te duur om aan werknemers te geven. En thuis speciale lader nodig, nu gaan ze tanken en kunnen ze de volgende dag nog eens 400km rijden.

Wat is het probleem met thuis een speciale lader? Zo'n wall-connector laat je plaatsen voor minder dan €1.000,-, en een verzwaring kost een paar 100 euro, wat een éénmalige investering is, die ook nog goed is voor andere en volgende auto's. 

Ook moeten bedrijven investeren in hernieuwbare energie en laadsystemen.

Als ik nu naar mezelf kijk, met 35-40k km per jaar, dan laad ik 90% thuis en aan de firma, en slechts 10% aan publieke laadpunten. Enkel mijn verkopers doen meer kilometers dan mij, dus die zullen wat meer publiek laden, maar de anderen kunnen dat ook perfect voor meer dan 80-90% aan de firma doen of thuis. 

En denk eraan, als je thuis kan laden, dan vertrek je iedere dag met een volle batterij.

Ik ben gisteren naar klanten geweest, en ben thuis aangekomen met nog 51% over. Vanmorgen om 8u hier op kantoor aangekomen, auto ingeplugd, en om iets na 10u kreeg ik al een melding op mijn iPhone dat de auto alweer volledig geladen is. Je moet er een gewoonte van maken om telkens je kan in te pluggen, en je zal verrast zijn hoe weinig je aan publieke laadpalen zal zstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jokke_vlo Wat ik nog een groot nadeel vind aan dat hybride, is dat als je elektrisch rijdt, je dat moet doen met heel weinig vermogen. Bij een EV heb je net heel veel vermogen... Ik zou toch veel liever dagelijks dan met een EV rijden, dan elektrisch met een hybride, want wil je meer power, dan begint 'm alweer veel naft te verbruiken, en is je voordeel alweer weg. Zouden uw mensen het karakter hebben om heel veel elektrisch te rijden met hun hybride? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, BMWMB zei:

Wat is het probleem met thuis een speciale lader? Zo'n wall-connector laat je plaatsen voor minder dan €1.000,-, en een verzwaring kost een paar 100 euro, wat een éénmalige investering is, die ook nog goed is voor andere en volgende auto's. 

 

Hoe ga jij binnen het bedrijf omgaan met EV's die thuis geladen worden + het capaciteitstarief? 
Want zoals het er nu uitziet ben je wel serieus gescheten als je van het werk een EV krijgt en die thuis wilt opladen, tenzij je die op momenten kan opladen waarbij geen andere verbruikers actief zijn en je het vermogen laag houdt, wat dus niet te rijmen valt met een wallbox en een verzwaring. 

Ondanks ik echt wel pro klimaat ben, zou ik op dit moment echt iedereen af raden om naar EV te gaan alvorens het capaciteitstarief helemaal op punt staat en ingevoerd is, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn vandaag App's waarbij je perfect kan zien hoeveel de mensen thuis laden, en hoeveel dat kost. Uiteraard gaan we dat betalen voor de mensen die nu ook een tankkaart hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, BMWMB zei:

 

Het zal onmogelijk zijn om u te overtuigen van EV, want ik merk dat je geen liefhebber bent. Tja, ik ben het dus duidelijk wel. 

 

 

Jama heb je niet gelezen wat ik schreef? Ik wou het proberen ! Het is de werknemer die me vroeg om het niet te doen. Verder denk ik idd dat structuur en organisatie nog niet op punt staan.

Betreft herverkoopwaarde. JIj doet daar maar een aanname, ik weet niet dat ik in verhouding even veel terug krijg van een XC40 ev als hybride. Ik durf dat zelfs te betwijfelen..... terwijl jij dat voor waar aanneemt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de running costs van een EV niet een pak lager?

Wij kiezen omwille van die reden voor zoveel mogelijk EV's... Onderhoudskosten zijn verwaarloosbaar + Electriciteit/laadpas is 100% fiscaal aftrekbaar in tegenstelling tot een gewone tankkaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie is er de baas, jij of de werknemers?

Jij hebt uiteindelijk beslist als baas die niet overtuigd is van EV’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet in termen van "ik ben de baas" :)

Misschien goed, misschien niet goed. Ik wil vooral tevreden werknemers en doet ieder op zijn manier. Ik laat heel veel inspraak toe ja. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vaak een bende weners toch hoor, dat EV volkje uit het filmpje...

Het is zoals hier eerder gezegd wordt...het lijkt wel of ze royals of korting krijgen bij het zo ophemelen van hun voertuig...ik vraag me af waarom zo geobsedeerd. 

Het doet me denken aan die, vaak kinderachtige, vergelijkingen tussen Playstation en Xbox, Android of Iphone, vegetarisch of normaal, ...

polarisatie ten top. Als er iemand negatief begint over het feit dat een avocado eten slecht is voor het milieu vanwege de hoeveelheid water dat daarmee gemoeid is, dan komen ze direct af met vlees of jeansbroeken die ook veel waterverspilling met zich meebrengen.
Kom je af met nadelen van een EV, dan komen ze direct af met een aanval op de normale ICE wagens.

Kom je af met lawaaihinder, dan spreekt niemand over het gegeven dat vanaf een 100km/u een ICE of EV evenveel lawaai maakt vanwege de bandenrol...

Het zal altijd iets zijn. Maar de ene groep wil altijd de andere met een schuldgevoel opzadelen en zo maken de beide groepen de andere zuur en gepikeerd.

Wil jij 160 000 euro uitgeven voor een Model S plaid+ omdat je de acceleratie in combinatie met stilte geweldig vindt...goed

Wil jij 160 000 euro uitgeven voor een Audi RS6 omdat je de acceleratie en geluid geweldig vindt...goed

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

So what? Laat ze toch doen. Als er morgen een negatieve test is van bijvoorbeeld een BMW, dan zullen er ook BMW-lovers zijn die dezelfde auto zullen testen op een veel positievere manier. Youtube staat vol van die filmpjes, en het wordt massaal bekeken. Dat maakt het toch net leuk allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag voor de zoveelste keer reclame van Polestar op Facebook passeren en ik dacht toch eens te kijken naar de reacties... hilarisch & ocharme Polestar. Meer dan eens verwijzen ze naar dat filmpje van Testaankoop. 😂

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik... zo’n filmpjes worden massaal bekeken, en de impact is niet te onderschatten. Ik begrijp het dus dat er mensen zijn die het anders willen brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, BMWMB zei:

Dat bedoel ik... zo’n filmpjes worden massaal bekeken, en de impact is niet te onderschatten. Ik begrijp het dus dat er mensen zijn die het anders willen brengen.

maar die impact van bepaalde artikels, denkwijzes, eetpatronen, religies, etc etc is er altijd op social media. Mensen moeten dit gewoon down to earth benaderen en niet direct op hun paard zitten als er een verbale aanval komt op HUN "iets" dat ze zo liefhebben. 

het is echt al veel erger als ze banden gaan leegsteken of krassen trekken zoals helaas ook vaak gebeurt, bv bij grote SUV etc 

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben dat toch down to earth benaderd. Ze hebben gewoon dezelfde tocht opnieuw gedaan, zoals elke EV-eigenaar deze trip zou doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt, maar een EV eigenaar die op voorhand plant en met 100% start. Zo zijn mensen in de normale wereld niet. Je verlaat je appartementje, je wandelt naar je auto in de straat, heeft 25% bv en moet dan eerst voor 30 minuten of langer naar een laadpunt.

Maar het probleem ligt vooral bij de polarisatie. Test Aankoop highlight de negatieve zaken eens en direct zit het paard op de wagen. Vergelijk het een beetje met de kinderen over die attracties bij Plopsa land...

https://www.hln.be/de-panne/plopsa-zet-projecten-met-influencers-tijdelijk-stop-na-heisa-online~a79b4320/

vanwaar komt die plotse haat toch, op elk facet in het leven, niet enkel EV vs ICE .
die verzuring was 10 of 15 jaar geleden toch zo niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Social media. Iedereen moet zijne zeg doen over alles, terwijl ze beter wat meer hun wafel zouden houden (mezelf incl.)

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, Liquid Li0n said:

ja klopt, maar een EV eigenaar die op voorhand plant en met 100% start. Zo zijn mensen in de normale wereld niet. Je verlaat je appartementje, je wandelt naar je auto in de straat, heeft 25% bv en moet dan eerst voor 30 minuten of langer naar een laadpunt.

 

Het hangt echt van je situatie af.
Ik rijd met een EV. Ik laad zelden thuis. Ik heb wel een lader, maar die gebruik ik eigenlijk alleen in het weekend. 

Door de week is het niet nodig om thuis te laden, want ik laad op het werk. Dus elke avond is mijn kar 90% vol, en elke morgen steek ik die terug in als ik op het werk aankom en dan is die ergens tussen de 80% en de 60%, afhankelijk van wat ik de avond van tevoren gedaan heb. En tegenwoordig is dat vaak niks, dus meer 80%.

In het weekend steek ik 'm altijd preventief in thuis, om er ook voor te zorgen dat die altijd op 90% is. Stel bvb dat ik dan op zondag iets wil gaan doen, dan kan ik ook gewoon zeker een 300-tal kilometers rijden (of (veel) meer, naargelang de snelheid/temperatuur).

Zelfs met 25% kan ik nog bijna 100 kilometers rijden, dus voor lokaal gebruik is dat ook nog te doen als ik het zou vergeten.

En idd. Stel dat ik zonder stroom val, dan is er overal wel een lader tegenwoordig. Voordeel is ook dat als dat gebeurt, dat dat ding enorm snel laadt als de batterij bijna leeg is.

Ik heb in het begin range anxiety gehad, maar nu kijk ik er al lang nimeer naar om. Wij gebruiken ook nooit mijn vrouw haar wagen in de plaats. Ik denk dat het maximum dat ik al geladen heb onderweg 20 minuten is (buiten een vakantietrip, daar heb ik 35 min geladen tijdens de lunch).

 

Een week of 2 geleden zijn we een keer naar mijn ma geweest (in de tuin).

Charleroi (vertrokken met 90%)- Brasschaat. Daar niet geladen.
Dan in de namiddag Brasschaat - Jette naar het kot van mijn dochter. Dan Jette - Brussel-Centraal . En dan Brussel - Centraal - Charleroi. Ik had nog 20% over.

Een graad of 6, 4 man in de wagen, Autopilot op max snelheid + 10% (dus 110 op de ring van Brussel en 132 op de E19). 

Meer heb IK iig niet nodig, 95% van MIJN tijd.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, BMWMB zei:

Er zijn vandaag App's waarbij je perfect kan zien hoeveel de mensen thuis laden, en hoeveel dat kost. Uiteraard gaan we dat betalen voor de mensen die nu ook een tankkaart hebben.

Dat is geen antwoord op de vraag van het capaciteitstarief. Als je werknemer 7kW gaat trekken om zijn EV op te laden, boven op zijn normaal verbruik, dan zal die daar voor mogen dokken. Hang een wallbox van 11 of meer kW en zijn jaarlijkse kost voor capaciteitstarief zou wel eens hoger kunnen zijn dan de kost van wallbox. Hoe ga je daar mee opgaan als bedrijfsleider? 

Ga je de meerkost gaan compenseren? Hoe? Of enkel voor zij die vaak 'snel' thuis moeten kunnen laden? Hoe die lijn trekken? 

Het is echt een serieuze vraag hoor. Vraag me echt af hoe je met zo dingen om moet gaan. Want als je die onverwachtse extra kosten gewoon integraal naar de werknemer doorschuift, dan zal die ook niet content zijn. Aan de andere kant hangt de meerkost af van wanneer en hoe snel de wagen geladen wordt, dus dat kan voor privé of voor werknoodzaak zijn. Allemaal niet evident me dunkt. 

Heb je daar nu al afspraken over gemaakt met werknemers die EV gaan rijden? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid