Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Eind 2025. Dat is nog 4 jaar. Zo lang is dat niet meer. Tegen dan moet je de productie wel ergens vandaan halen.

Even opgezocht hoe de evolutie de laatste jaren is gelopen. Tenslotte hebben we de laatste jaren best wat problemen gehad met die centrales. Er zijn wel wat interessante zaken die daarin naar voor komen. 

In een normaal jaar halen we de helft van onze energie uit kernenergie. In 2018 hadden we voor het eerst de vele pannes in de kernsector. Dat 'gat' is toen integraal opgevuld door import.  

energiemix-elia-2017-18-1-480x240.png

 

Merk op dat we in die periode ongeveer 16-17% uit hernieuwbare energie haalden. Dat is ook al iets om bij stil te staan, want die kwam vroeger ook al voor uit andere energie en heeft dus reeds een deel van de conventionele energieopwekking vervangen. 

In 2019 zien we al een energieshift. 

Elia.jpg

We voeren netto energie uit ipv in. Het aandeel hernieuwbaar neemt ook aanzienlijk toe. Een deel daarvan zit onder 'andere'. Dat zijn ondermeer waterkrachtcentrales, biomassa, WKK's en van die zaken. Dus hier halen we al mooi 25% uit hernieuwbare energie, dat is 7% meer dan het jaar ervoor. 

Maar het is vooral 2020 dat interessant is. Want ondanks Nuclear teug is geschroefd tot 39% (bijna - 10%), hebben we toch nog steeds een netto export. En ja, het grootste deel gaat naar gas, helaas, maar we komen wel nog steeds zelf rond, het is niet dat we instant afhankelijk zijn geworden van import, zoals je eerder aangaf.  En ondertussen zitten we al aan bijna 27% hernieuwbare energie. Dat zijn stevige stappen vooruit op korte termijn me dunkt. 

 

elektriciteitsmix2020.jpg

Maar dus nee, binnen vier jaar gaan we kernenergie niet kunnen vervangen door puur hernieuwbaar. Maar het is zeker niet dat alles wat nu kernenergie is 1 op 1 vervangen zal worden door import van energie uit andere landen (die daar met kernenergie wordt opgewekt, zoals jij aanhaalde). Trouwens, als we importeren komt veel uit Duitsland en daar zitten ze sinds 2020 aan 50% aandeel duurzame energieopwekking, dus veel kernenergie halen we niet binnen. 

Belangrijker is om ook na te gaan hoeveel capaciteit hebben we per energie en wat is de belastingsfactor. 

Zo hebben we dus 5,9 GW aan kernenergie staan en wordt die in de 'betere' jaren (2019) voor 84% benut. Goed dus voor 41 TWh. 
2019-load_factor-2012-2019.png

Daarbij zien we dan ook dat de belasting van ons gascentrales nog erg laag is. We hebben 6,83 GW aan gascapaciteit, maar gebruiken dus maar 40 %, waardoor er dus maar 23 TWh uit gas kwam in 2019. Met andere woorden, meer dan de helft van de opgewekte energie kan van dag op dag overgenomen worden door gas (30 TWh van de 41TWh). Voor de rest hebben we nog 4 jaar om een oplossing te zoeken. Die zit deels in HE. Maar zelf als we niets doen, dan komen we er al. Uit 2018 leren we dat we dat we zonder probleem 17 TWh uit  het buitenlang kunnen halen, terwijl we er maar 11 meer te kort komen. En dat terwijl aandeel HE al sterk is toegenomen, dus als we er nog 8 uit het buitenland zullen moeten halen of nog bij produceren via HE, dan zal het al veel zijn. Je merkt op bovenstaande grafiek immers ook dat de productie van wind nog vrij sterk afgeremd wordt. De belastingsgraad neemt daar af, dus die kunnen ook wel nog een deel opvangen. Maw, we zijn er al bijna.  

De groei van HE is trouwens factor 3 in de laatste 10 jaar, wat toch ook een mooie evolutie is en vooral meer dan wat velen denken. 

2019-gross_electricity_generation_by_ren

Als we dat elan aanhouden, dan komt er nog eens een kleine 6 TWh extra uit HE tegen 2025. Maw, energie zat :D 
Geen idee waar zoveel mensen zich zo druk in maken :D 
 

En zoals gezegd zal elektriciteit goedkoper worden, wegens verplicht door Europa. De trend om distributie tarieven te laten dalen is trouwens al ingezet @Jokke_vlo

3.png

Dat komt dus omdat er meer inspanningen geleverd worden om ons netten stabieler te houden. En met succes, in 2014 was er een gemiddelde uitval van de stroomtoevoer van 6min per jaar per gezin, in 2018 was dat nog 5min. Op middelspanningniveau daalde de panne tijd van 16 naar 14 minuten. Het net doet het dus beter. 

Al die info is dus ook gewoon op het net te vinden, voor iedereen beschikbaar. Maar voor velen is doemdenken interessanter (bvb voor politiekers) dan gewoon rustig blijven en er eens de cijfers bij nemen. 

Gebruikte bronnen waar de cijfers en afbeeldingen vandaan komen zijn de jaarverslagen van Elia, VREG en FEBEG. Stuk voor stuk onafhankelijke bronnen dus met gevalideerde informatie, geen gezever. Het enige wat ik nog niet gevonden heb is de samenstelling van de energie die we in de laatste jaren importeerden. Dat was meer groen dan grijs dacht ik, maar kan het dus niet aantonen. Ga nog eens moeten zoeken op site van VREG, daar staat dat ergens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat gascentrales flexibel zijn, en dus qua vermogen kunnen gestuurd worden, en heel snel aan af kunnen geschakeld worden. Dat laat toe dat er meer plaats is in de markt voor hernieuwbare energie en andere nieuwe technieken. Vandaag gaan deze gascentrales veel draaien, maar op termijn alsmaar minder. Ook kunnen de nieuwste gascentrales omgebouwd worden naar waterstof. Kerncentrales staan altijd volle bak aan, en daarom kan er nooit een transitie komen naar veel meer hernieuwbaar. Gascentrales laten dat dus wel toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

ik lees hier dat de weekendauto geen EV hoeft te worden maar dat geloof je toch zelf niet. 

In Noorwegen hebben ze nu al meer dan 50% EV's in omloop en is daarom de volgende stap dat je in 2025 geen brandstofvoertuig meer mag inschrijven. Dus de weekendauto die je nu hebt kan je dan beter bijhouden maar een nieuwe of andere zal er dan niet meer inzitten.

https://www.servicestationmagazine.be/nl/nieuws/station/noorwegen-bant-vanaf-2025-alle-benzine-en-dieselwagens

@Tjeu ik weet dat je in Gent woont en je auto's op de straat staan geparkeerd maar toch lijk je me EV minded geworden...Dat gaat voor jou toch niet makkelijk worden als ze je verplichten je Audi A1 te veranderen met bv een VW e-UP?

En wat kerncentrales betreft en gascentrales, ik vind het een beetje gek waarom ze nu die shift willen.

kercentrales zijn geen co2 -- ICE voertuigen is wel c02
gascentrales zijn wel co2 - EV's zijn "aan het voertuig" geen co2

Hoeveel mensen hebben er nog een weekend auto? Zelf hier op het forum met allemaal autoliefhebbers? Wel eens benieuwd eigenlijk... Ik alvast niet (al droom ik dagelijks van een MX-5 ofzo), maar wel twee moto's, waarvan een functioneel en eentje puur voor mijn plezier. 

Paar misvattingen, ik woon inderdaad in het Gentse, maar op de boerenbuiten, letterlijk tussen de wijnvelden en de koetjes. De wagen (enkelvoud) staat bij ons op de oprit, niet op straat (Grand Espace van 2013). Een bedrijfswagen heb ik niet. Ik heb er wel recht op, maar heb die geweigerd. Collega's rijden Astra, Octavia, Quasquai, Focus en dat worden dus Niro's (PHEV of EV), Leafs,... Geen van allen boeit me, dus bedankt voor de wagen en voor de cash gegaan waardoor ik met de motorfiets kan gaan werken. 

Indien je laatste vergelijking op CNG zou slaan en je enkel elek uit gas zou halen, dan had je ongeveer gelijk. Maar in deze ligt de productie van elek met gas al ongeveer gelijk met het verbrandingsrendement van je wagen. 
Daarnaast heb je, zoals in bovenstaande post aangetoond, reeds een energiemix die ervoor zorgt dat je CO2 per kWh elektrisch beter is dan wanneer je puur brandstof in de motor kapt. Dus is het beter om over te stappen op EV's. Zelf met alle kernenergie omgezet naar gas, zal je nu al een CO2-uitstoot verlaging krijgen. Daarnaast zit je, zoals je zelf aangeeft, met een concentratie van de CO2, aan de gascentrales. Daar kan je die makkelijker gaan zuiveren en zorg je dus voor een beter algemeen leefklimaat. 

Verder ben ik niet perse pro EV. Als de tijd rijp is mag die komen, maar ik zit er nu ook niet op te wachten. Praktisch zie ik weinig problemen, maar sowieso moet je naar mijn mening gek zijn om dit jaar een EV te kopen. Zolang de volledige berekening van het capaciteitstarief niet af is, zou ik iedereen aanraden nog even te wachten tot je weet wat er komt en je niet voor verrassingen komt te staan. 

Ik ben wel pro klimaat en ben werkgerelateerd met de materie bezig, waardoor ik ook wel mijn weg weet om de nodige info te vinden.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja want wat een ongelofelijke ervaring is dat toch van met een Opel Astra of een Golf diesel rond te karren

Zo’n diesel zal je dan vast wel uit je slaap houden 😅

Maar al deze wagens, en al zeker ev zijn allemaal economische beslissingen, dus wat doe ik eigenlijk in dit topic 🤨 excuses.

aangepast door Order66
Link naar reactie
Delen op andere sites

ow ja, nu valt mijn euro (of bitcoin) ik had Teus (Thijs in het echt) voor en niet jij Tjeu. Daarom dat ik ook zo verwonderd was van je posts hier in het topic...ik dacht van...is dit Thijs wel WTF

Maar desalniettemin goeie onderbouwde posts, en niet zoals wooter in de tijd. Maar jij zit dan ook in de sector.

Maar ik en vele andere proberen het ook soms in de meeste nuchtere (of donkere) visie te bekijken. En het gaat ook om onze passie en hobby die bedreigd wordt e. Als we een manuele achteriwelaangedreven wagen niet meer zullen mogen inschrijven binnen 10 jaar...moeten we ons een nieuwe hobby aanmeten en ik zou niet weten wat!

 

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ow ja, nu valt mijn euro (of bitcoin) ik had Teus (Thijs in het echt) voor en niet jij Tjeu. Daarom dat ik ook zo verwonderd was van je post...ik dacht van...is dit Thijs wel WTF

Maar desalniettemin goeie onderbouwde posts, en niet zoals wooter in de tijd.

Maar ik en vele andere proberen het ook soms in de meeste nuchtere visie te bekijken. En het gaat ook om onze passie en hobby die bedreigd wordt. Als we een manuele achteriwelaangedreven wagen niet meer zullen mogen inschrijven binnen 10 jaar...moeten we ons een nieuwe hobby aanmeten en ik zou niet weten wat!

 

Het aantal manueel achterwiel aangedreven wagens dat nu nog gemaakt wordt en die je nu nog deftig scheef kan zetten is ook maar vrij beperkt... Het is niet dat we zoveel heritage mis gaan lopen. Oud spul ga je nog altijd in kunnen schrijven, die moeten niet plots op de schroothoop. Wel zullen ze duurder worden, in aankoop en in runningcost. Ik volg wel niet dat er niets spannends meer aan zit te komen. 

Geluid kan je simuleren (doen ze nu ook al; //M-wagens, Yaris GR,...), trilling kan je simuleren (moest je dat willen) en elektro motoren kan je super eenvoudig elektronisch gelijk welke vermogens afgifte laten afleveren. Niets weerhoudt fabrikanten om toch een versnellingsbak te monteren en RWD is ook geen probleem. Dus waarom zou een EV niet spannend kunnen worden? Het is niet omdat er nu nog geen zijn, dat er ook geen gaan komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

n Noorwegen hebben ze nu al meer dan 50% EV's in omloop en is daarom de volgende stap dat je in 2025 geen brandstofvoertuig meer mag inschrijven. Dus de weekendauto die je nu hebt kan je dan beter bijhouden maar een nieuwe of andere zal er dan niet meer inzitten.

Oldtimers mogen gewoon nog hoor :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Oldtimers mogen gewoon nog hoor :) 

ook na dat verbod?? Het wordt zoals een stoomtrein, enkel op bepaalde speciale momenten zal dat nog mogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

ook na dat verbod?? Het wordt zoals een stoomtrein, enkel op bepaalde speciale momenten zal dat nog mogen

Voor je zo'n dwaze uitspraken doet zoals een stoomtrein (wtf?), doe google eens open :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Polygoon zei:

Voor je zo'n dwaze uitspraken doet zoals een stoomtrein (wtf?), doe google eens open :D 

ge hebt gelijk...ik moet eens stoppen met Bing te gebruiken 😋

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Tjeu said:

Even opgezocht hoe de evolutie de laatste jaren is gelopen. Tenslotte hebben we de laatste jaren best wat problemen gehad met die centrales. Er zijn wel wat interessante zaken die daarin naar voor komen. 

In een normaal jaar halen we de helft van onze energie uit kernenergie. In 2018 hadden we voor het eerst de vele pannes in de kernsector. Dat 'gat' is toen integraal opgevuld door import.  

energiemix-elia-2017-18-1-480x240.png

 

Merk op dat we in die periode ongeveer 16-17% uit hernieuwbare energie haalden. Dat is ook al iets om bij stil te staan, want die kwam vroeger ook al voor uit andere energie en heeft dus reeds een deel van de conventionele energieopwekking vervangen. 

In 2019 zien we al een energieshift. 

Elia.jpg

We voeren netto energie uit ipv in. Het aandeel hernieuwbaar neemt ook aanzienlijk toe. Een deel daarvan zit onder 'andere'. Dat zijn ondermeer waterkrachtcentrales, biomassa, WKK's en van die zaken. Dus hier halen we al mooi 25% uit hernieuwbare energie, dat is 7% meer dan het jaar ervoor. 

Maar het is vooral 2020 dat interessant is. Want ondanks Nuclear teug is geschroefd tot 39% (bijna - 10%), hebben we toch nog steeds een netto export. En ja, het grootste deel gaat naar gas, helaas, maar we komen wel nog steeds zelf rond, het is niet dat we instant afhankelijk zijn geworden van import, zoals je eerder aangaf.  En ondertussen zitten we al aan bijna 27% hernieuwbare energie. Dat zijn stevige stappen vooruit op korte termijn me dunkt. 

 

elektriciteitsmix2020.jpg

Maar dus nee, binnen vier jaar gaan we kernenergie niet kunnen vervangen door puur hernieuwbaar. Maar het is zeker niet dat alles wat nu kernenergie is 1 op 1 vervangen zal worden door import van energie uit andere landen (die daar met kernenergie wordt opgewekt, zoals jij aanhaalde). Trouwens, als we importeren komt veel uit Duitsland en daar zitten ze sinds 2020 aan 50% aandeel duurzame energieopwekking, dus veel kernenergie halen we niet binnen. 

Belangrijker is om ook na te gaan hoeveel capaciteit hebben we per energie en wat is de belastingsfactor. 

Zo hebben we dus 5,9 GW aan kernenergie staan en wordt die in de 'betere' jaren (2019) voor 84% benut. Goed dus voor 41 TWh. 
2019-load_factor-2012-2019.png

Daarbij zien we dan ook dat de belasting van ons gascentrales nog erg laag is. We hebben 6,83 GW aan gascapaciteit, maar gebruiken dus maar 40 %, waardoor er dus maar 23 TWh uit gas kwam in 2019. Met andere woorden, meer dan de helft van de opgewekte energie kan van dag op dag overgenomen worden door gas (30 TWh van de 41TWh). Voor de rest hebben we nog 4 jaar om een oplossing te zoeken. Die zit deels in HE. Maar zelf als we niets doen, dan komen we er al. Uit 2018 leren we dat we dat we zonder probleem 17 TWh uit  het buitenlang kunnen halen, terwijl we er maar 11 meer te kort komen. En dat terwijl aandeel HE al sterk is toegenomen, dus als we er nog 8 uit het buitenland zullen moeten halen of nog bij produceren via HE, dan zal het al veel zijn. Je merkt op bovenstaande grafiek immers ook dat de productie van wind nog vrij sterk afgeremd wordt. De belastingsgraad neemt daar af, dus die kunnen ook wel nog een deel opvangen. Maw, we zijn er al bijna.  

De groei van HE is trouwens factor 3 in de laatste 10 jaar, wat toch ook een mooie evolutie is en vooral meer dan wat velen denken. 

2019-gross_electricity_generation_by_ren

Als we dat elan aanhouden, dan komt er nog eens een kleine 6 TWh extra uit HE tegen 2025. Maw, energie zat :D 
Geen idee waar zoveel mensen zich zo druk in maken :D 
 

En zoals gezegd zal elektriciteit goedkoper worden, wegens verplicht door Europa. De trend om distributie tarieven te laten dalen is trouwens al ingezet @Jokke_vlo

3.png

Dat komt dus omdat er meer inspanningen geleverd worden om ons netten stabieler te houden. En met succes, in 2014 was er een gemiddelde uitval van de stroomtoevoer van 6min per jaar per gezin, in 2018 was dat nog 5min. Op middelspanningniveau daalde de panne tijd van 16 naar 14 minuten. Het net doet het dus beter. 

Al die info is dus ook gewoon op het net te vinden, voor iedereen beschikbaar. Maar voor velen is doemdenken interessanter (bvb voor politiekers) dan gewoon rustig blijven en er eens de cijfers bij nemen. 

Gebruikte bronnen waar de cijfers en afbeeldingen vandaan komen zijn de jaarverslagen van Elia, VREG en FEBEG. Stuk voor stuk onafhankelijke bronnen dus met gevalideerde informatie, geen gezever. Het enige wat ik nog niet gevonden heb is de samenstelling van de energie die we in de laatste jaren importeerden. Dat was meer groen dan grijs dacht ik, maar kan het dus niet aantonen. Ga nog eens moeten zoeken op site van VREG, daar staat dat ergens. 

Dat is per jaar gezien. Waar je naar moet kijken is hoe het zit op piekmomenten. Uiteindelijk is het hele verhaal er eentje van nooit zonder stroom te vallen, en net zoals mijn zonnepanelen over een jaar gezien meer opbrengen dan ik verbruik zou ik wel regelmatig in het donker zitten moest dat de enige manier van energie zijn voor mijn woning, bv in de wintermaanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Liquid Li0n zei:

kan iemand even samenvatten,

Er zaten wel een paar frappante bemerkingen in. Ik herinner zo een paar:

- Start: de auto heeft 20% en kan slechts XXX km rijden. Dat zou een verbruikt betekenen dat een stuk hoger ligt dan wat de POlestar echt doet. Lees: de avond ervoor stevig afgetrapt?

- Ze rijden van Oostende naar Drongen. Dan hebben ze al 91 km gereden (afstand klopt niet) en ze hebben al 200 km range verbruikt ( dikke wtf? )

- Het is donker als ze in drongen/wetteren laden. Ze zijn dus maw al n ganse dag onderweg voor die 45 km

- Ze nemen in de ardennen het eerste beste laadpunt dat op hun scherm komt et een snelheid van 3kwh 😛  Terwijl er met een ommewegje als 2e in de lijst een ionity charger staat ... 

enz ... 

Maar de eindconclusie klopt ja.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, Rabbit said:

- Ze rijden van Oostende naar Drongen. Dan hebben ze al 91 km gereden (afstand klopt niet) en ze hebben al 200 km range verbruikt ( dikke wtf? )

Als de theoretische range 480km is, je hebt de voorgaande kilometers in stad/dorp gebold, en als je dan op de autostrade rijdt in de koude waar die range zakt die naar 250km dan kan dat wel kloppen ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Als de theoretische range 480km is, je hebt de voorgaande kilometers in stad/dorp gebold, en als je dan op de autostrade rijdt in de koude waar die range zakt die naar 250km dan kan dat wel kloppen ja.

zeker als je er nog bij telt dat ze de stuur en stoel verwarming, lichten en radio hebben aanstaan, en vermoedelijk hun gsm nog aan het laden zijn ook) want wat later in het filmpje zeggen ze dat ze dat ze dit allemaal uit hebben gezet om toe te komen tot aan die paal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

zeker als je er nog bij telt dat ze de stuur en stoel verwarming, lichten en radio hebben aanstaan, en vermoedelijk hun gsm nog aan het laden zijn ook) want wat later in het filmpje zeggen ze dat ze dat ze dit allemaal uit hebben gezet om toe te komen tot aan die paal.

Ok, laat ons eens tellen en rekenen. Wat is het verschil in deze, laat ons zeggen voor het eerste stuk, van Oostende naar Drongen. 

https://www.ad.nl/auto/zoveel-extra-brandstof-kost-het-gebruik-van-je-radio-stoelverwarming-en-telefoonoplader~ad3c0620/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Doe gerust alles zelf nog maal twee, dan kom je aan 2.000W. Oostende Drongen is half uur rijden, maar ook daar mag je zelf nog eens maal twee doen, dus een uur, dan zijn we alles op flessen aan het trekken, maar evenwel blijven we dan steken op 2.000W gedurende een uur. Ofte 2kWh. 

Theoretisch rijbereik is rond de 480 km voor 75 kWh, of  157 Wh/km. Pak nog voor de snelweg 250 Wh per kilometer (=300 km rijbereik op de snelweg, zal ongeveer kloppen). 
Oostende - Drongen is 60 km, ofte 1/5de van het rijbereik, goed voor een 15 kWh. Ons extra verbruik van alle comfort aan is 2kWh, dat maakt dus dat je over deze afstand ipv 20% range, 23 % range zou verbruikt hebben. En vergeet niet dat we alles op flessen hebben getrokken, dubbel verbruik over dubbele tijd. Zetelverwarming, ruitverwarming, stuurverwarming, die dingen blijven ook niet permanent aan staan, dat schakelt zichzelf na een tijdje uit (bij zowat iedere wagen, zal hier niet anders zijn). In de praktijk zal het eerder een procentje verschil maken, geen 3%. Dus quasi verwaarloosbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Tjeu said:

Theoretisch rijbereik is rond de 480 km voor 75 kWh, of  157 Wh/km. Pak nog voor de snelweg 250 Wh per kilometer (=300 km rijbereik op de snelweg, zal ongeveer kloppen). 

Polestar geeft zelf 250km rijbereik op als je de 20" velgen hebt, en bij 5 graden, aan 110. Doe dat aan 120 en doe er nog een paar graden af en je komt zelfs niet toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, Tjeu said:

Zetelverwarming, ruitverwarming, stuurverwarming, die dingen blijven ook niet permanent aan staan, dat schakelt zichzelf na een tijdje uit (bij zowat iedere wagen, zal hier niet anders zijn). In de praktijk zal het eerder een procentje verschil maken, geen 3%. Dus quasi verwaarloosbaar. 

Je kan een benzinemotor niet vergelijken met een EV. Een benzinemotor verwarmt je interieur met de hitte van de motor. Gratis, kost niks aan energie. Een EV moet een elektrische kachel in gang houden, wat zeer onefficiënt is.

De andere verwarmingen natuurlijk wel, maar de grote slokop is de cabineverwarming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier mijn test met de Model 3, aan 130 op teller op de snelweg: 286 Wh/km, en t was toen 3 graden (en die rekent de extra verbruikers niet mee op dat display, als ik me niet vergis). 

En een Tesla is efficiënter dan een Polestar, qua verbruik.

IMG_8130.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je kan een benzinemotor niet vergelijken met een EV. Een benzinemotor verwarmt je interieur met de hitte van de motor. Gratis, kost niks aan energie. Een EV moet een elektrische kachel in gang houden, wat zeer onefficiënt is.

De andere verwarmingen natuurlijk wel, maar de grote slokop is de cabineverwarming.

Beetje voorspelbaar. Best wat ice wagens hebben een elektrische weerstand om de cabine te verwarmen, zodat je niet moet wachten tot de motor warm is. In een bestelwagen / MPV is zo een weerstand goed voor 2,2 kW (als ik me goed herinner). En dat is voor een volume dat aanzienlijk groter is dan dat van een polestar. En dan heb je nog de warmtepomp die makkelijk een COP van 3 heeft, waardoor je dus aan 700W al genoeg hebt. Die 700w is een stuk minder dan de marges die ik ingerekend had, dus nee, dat maakt ook niet het verschil. 

De invloed van luxe op het rijbereik is gewoon erg beperkt. 

Vergeet ook niet dat EV batterijen warm worden onder belasting en die warmte ook gebruikt wordt om de cabine 'gratis' te verwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Tjeu said:

En dan heb je nog de warmtepomp die makkelijk een COP van 3 heeft, waardoor je dus aan 700W al genoeg hebt. Die 700w is een stuk minder dan de marges die ik ingerekend had, dus nee, dat maakt ook niet het verschil. 

Een Polestar heeft geen warmtepomp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid