Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

8 minutes ago, Luv4DLM said:

Ja daar stel ik mij ook vragen bij. Reken maar een liter of twee er bij.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
 

Lijkt me veel. Als je braaf rijdt haal je met mijn m140i iets meer dan 8 liter, en dat is een 3-liter 6-cilinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, vince522 zei:

Dat wil ik nog wel eens zien:

Ford Focus benzine (5,5 l/100 km)

Als je rijdt zoals je een rijexamen aflegt lijkt me dat eigenlijk geen enkel probleem te vormen. Ik heb mijn Passat diesel over 1.000km nog op 4,16 gezet (aan de pomp gerekend). Op 250 km kwam ik zelf aan 3,8 l/100 km. 5,5 voor zo een focus benzine lijkt me helemaal niet te zot. 
Als mijn vrouw destijds met haar Golf 4 1.4 nafte wat kilometers deed zat die ook al snel rond de 5,7 l/100km. Als je wat rustig rijdt en niet te veel file hebt, dan is een nafte echt wel een stuk zuiniger dan wat je soms zou verwachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Tjeu said:

Als je rijdt zoals je een rijexamen aflegt lijkt me dat eigenlijk geen enkel probleem te vormen. Ik heb mijn Passat diesel over 1.000km nog op 4,16 gezet (aan de pomp gerekend). Op 250 km kwam ik zelf aan 3,8 l/100 km. 5,5 voor zo een focus benzine lijkt me helemaal niet te zot. 
Als mijn vrouw destijds met haar Golf 4 1.4 nafte wat kilometers deed zat die ook al snel rond de 5,7 l/100km. Als je wat rustig rijdt en niet te veel file hebt, dan is een nafte echt wel een stuk zuiniger dan wat je soms zou verwachten. 

Als je een vergelijkende oefening maakt tussen benzine en diesel waarbij de benzine zuiniger is dan de diesel, dan klopt er iets niet. Er zit per definitie meer energie in een liter diesel dan in een liter benzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, vince522 zei:

Als je een vergelijkende oefening maakt tussen benzine en diesel waarbij de benzine zuiniger is dan de diesel, dan klopt er iets niet. Er zit per definitie meer energie in een liter diesel dan in een liter benzine.

Huh? Ze schrijven tot 5,5 voor de benzine Focus en 5,2 voor de Seat Leon diesel. 

Quote

Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van een Ford Focus benzine (5,5 l/100 km), Seat Leon diesel (5,2 l/100 km),

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Huh? Ze schrijven tot 5,5 voor de benzine Focus en 5,2 voor de Seat Leon diesel. 

 

My bad, verkeerd gelezen.

Nu mijn punt blijft wel, dat verschil is te klein in mijn ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, vince522 zei:

My bad, verkeerd gelezen.

Nu mijn punt blijft wel, dat verschil is te klein in mijn ogen.

Als je het voor de Golf bekijkt, dan ga je van gemiddeld 6,3 voor benzine naar 5,6 voor diesel. Dat verschil is met 0,7 liter/100km inderdaad een stuk groter in de praktijk dan wat zij aanhaalden (0,3 l/100km), maar het blijft wel kleiner dan wat je vaak zou verwachten. Een diesel krijgt ook vaker een ander parcours onder de wielen geschoven. Ik denk dat bij een gelijke test de waarheid ergens in het midden zal liggen. Benzine en diesel zullen dus ongeveer gelijk uitkomen van prijs. 

Rij je sneller, dan zal de benzine sneller duurder worden dan de diesel. Maar ook de EV zal snel in prijs stijgen. 

 

 

https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&constyear_s=2017&power_e=130&powerunit=2

https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&constyear_s=2017&power_e=130&powerunit=2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met een goeie, moderne benzine vandaag in dat segment met 5,5 liter toekomt, dan moet je met een goeie, moderne diesel aan dezelfde rijstijl tussen de 4 en 4,5 liter scoren ... misschien zelfs minder dan 4.

Mijn 120d liet me 10 jaar geleden al toe om aan (wat wij hier op 't forum noemen) "ecorun-tempo" (dus maximaal of zelfs minder dan het wettelijk toegestane + enorm vooruitziend rijden) een verbruik te scoren van een 4,2-4,5 liter (gemengd gebruik, van lokaal stadsverkeer tot en met autostradeverkeer aan 100-110 km/u) en dat was dan nog een auto met kenmerken die zeker niet allemaal troeven waren voor een laag verbruik. De huidge "eco"-diesels in dat segment zijn makkelijk 1 tot 1,5 liter zuiniger. Mijn schoonpa is met zijn ex-firmakar C180d Estate nog onder de 4 liter geraakt op een lange verplaatsing en had een gemiddelde over de totale 48k km van 4,6 liter / 100 km.

Hoe dus die Leon diesel toch 5,2 verbruikte en de Focus benzine maar 5,5 ... beats me. Klinkt niet realistisch. Ik vermoed stellig dat hier weer een proper stukske diesel-ontradingsbeleid in geslopen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ooit eens de moed gehad een volledige tank te 'ecorunnen' met mijn F30 320dA, ik kwam uit op 4.2, dat was vooruitziend rijden maar op snelweg waar mogelijk 130 op cc.

Het is ook mijn indruk dat ze diesel proberen te ontraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n 120d heb ik op een rondje Gent-Antwerpen-Hasselt-Luik-Libramont-Namen-Brussel-Gent op 3,7 liter / 100 km gekregen, aan 97 km/u op tempomat, 's winters op 205/55R16-winterbanden.

Ik moest niet echt veel moeite doen om 'm bij gewoon gebruik onder de 5 te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, gTa said:

M'n 120d heb ik op een rondje Gent-Antwerpen-Hasselt-Luik-Libramont-Namen-Brussel-Gent op 3,7 liter / 100 km gekregen, aan 97 km/u op tempomat, 's winters op 205/55R16-winterbanden.

Ik moest niet echt veel moeite doen om 'm bij gewoon gebruik onder de 5 te krijgen.

als ge op die manier rijdt met een downsize benzine gaat ge ook onder de 5 liter komen zenne. wel geen 3,7, da's waar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, stijn82 zei:

als ge op die manier rijdt met een downsize benzine gaat ge ook onder de 5 liter komen zenne. wel geen 3,7, da's waar. 

Ja, gaat weinig verbruiken, maar maar een paar percentjes meer? Geloof ik toch niet.

Heb op één en dezelfde dag eens én een GLC220d én een GLC250 kunnen testrijden (rustig) en heb toen hetzelfde traject (80% autostrade, 10% gewestwegen, 10% lokaal verkeer) aan dezelfde rijstijl (legale snelheden, normaal tot normaal sportief accelereren) afgelegd, beide auto's waren volledig koud bij vertrek. De diesel zat aan een kleine 8 liter, de benzine aan een kleine 11. 

Familielid van me heeft haar pre-LCI 116d (firmawagen) omgeruild door een LCI 116i (privé). Doet exact dezelfde verplaatsingen ermee (enkel lokaal occasioneel transport, ze ging er nooit mee werken).  Lijken mij ook zeer vergelijkbare auto's, toch? Waar ze vroeger een verbruik had van een dikke 5 liter zit ze nu op een dikke 6,5 (toch luidens haar man tijdens typische nieuwjaarsetentje-talk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak gaat het inderdaad over meer dan enkele percenten, maar het scheelt ook per merk/motor. Bij BMW liggen de waarden meer uiteen dan bij VAG, bijvoorbeeld. BMW heeft zuinige diesels en relatief onzuinige benzines (verschil bedraagt 1,5 liter), bij VAG is het eigenlijk omgekeerd (verschil bedraagt 0,7 liter volgens Tjeu). 

Denk dat het bij gelijkaardige rijstijl ongeveer zo ligt (bij 1-reeks, VW golf, Leon etc .. ) 

BMW 116d -> 5 liter

VAG 1.6 tdi -> 5.3 liter

VAG 1.0 tsi -> 6.0 liter

BMW 116i -> 6.5 liter

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎16‎/‎01‎/‎2019 om 14:17, gTa zei:

Als je met een goeie, moderne benzine vandaag in dat segment met 5,5 liter toekomt, dan moet je met een goeie, moderne diesel aan dezelfde rijstijl tussen de 4 en 4,5 liter scoren ... misschien zelfs minder dan 4.

Mijn 120d liet me 10 jaar geleden al toe om aan (wat wij hier op 't forum noemen) "ecorun-tempo" (dus maximaal of zelfs minder dan het wettelijk toegestane + enorm vooruitziend rijden) een verbruik te scoren van een 4,2-4,5 liter (gemengd gebruik, van lokaal stadsverkeer tot en met autostradeverkeer aan 100-110 km/u) en dat was dan nog een auto met kenmerken die zeker niet allemaal troeven waren voor een laag verbruik. De huidge "eco"-diesels in dat segment zijn makkelijk 1 tot 1,5 liter zuiniger. Mijn schoonpa is met zijn ex-firmakar C180d Estate nog onder de 4 liter geraakt op een lange verplaatsing en had een gemiddelde over de totale 48k km van 4,6 liter / 100 km.

Hoe dus die Leon diesel toch 5,2 verbruikte en de Focus benzine maar 5,5 ... beats me. Klinkt niet realistisch. Ik vermoed stellig dat hier weer een proper stukske diesel-ontradingsbeleid in geslopen is.

Die diesel heeft meer rommel in zijn uitlaat zitten om die proper te doen draaien en gek genoeg verbruiken die nieuwere propere diesels meer dan de oudere, vervuilende diesels.

In de scheepvaart zien we dat terug komen. Mens caterpilars C35, maar die moesten vervangen worden door nieuwe. Ook C35, maar nu met roetfilters en dergelijke. Verbruik ligt per uur 25l hoger per motor. Zelfde vermogen, zelfde afstelling. Pon steekt het op de roetfilters en enkele schone aanpassingen in de software die er nu in zitten.

Idem met mitsubitsi, idem met cummins. Allemaal hetzelfde type, maar nieuwer (vaak 10 jaar verschil in bouwjaar motor) en de nieuwere zijn allemaal dorstiger voor hetzelfde vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, gewoon ik zei:

Die diesel heeft meer rommel in zijn uitlaat zitten om die proper te doen draaien en gek genoeg verbruiken die nieuwere propere diesels meer dan de oudere, vervuilende diesels.

In de scheepvaart zien we dat terug komen. Mens caterpilars C35, maar die moesten vervangen worden door nieuwe. Ook C35, maar nu met roetfilters en dergelijke. Verbruik ligt per uur 25l hoger per motor. Zelfde vermogen, zelfde afstelling. Pon steekt het op de roetfilters en enkele schone aanpassingen in de software die er nu in zitten.

Idem met mitsubitsi, idem met cummins. Allemaal hetzelfde type, maar nieuwer (vaak 10 jaar verschil in bouwjaar motor) en de nieuwere zijn allemaal dorstiger voor hetzelfde vermogen.

Is bij motorfietsen ook zo bij overstap naar euro 4.  

Gelukkig is het verschil daar wel iets kleiner dan 25 l/h
 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

nieuwe benzinewagens zijn wel echt zuiniger dan hun voorgangers. Zelfs een zware bak als een X3 M40i zit op 10,5 liter gemiddeld volgens spritmonitor. Vroeger zou ene met gelijkaardig vermogen 15 liter gedronken hebben. Downsize naftjes zitten rond de 5.5-6 liter, terwijl ik vroeger 7 liter als de ondergrens zag (dat verbruikte bv. een civic of golf met 1.4 90pk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/1/2019 om 09:07, ir_fuel zei:

Volgens de RS verantwoordelijke zouden er in BE drie (serieuze) aanvragen/klanten zijn MOCHT (had er grote twijfels over) hij er komen. 

Vanmorgen ook de nieuwe elektrische (concept) hypercar van Pininfarina; de Battista, in pv mogen bekijken. 

1900 pk / 2300 nw koppel uit 4 elektromotoren / 450km bereik / productie 150 stuks / ergens rond de € 2.000.000

Officiële presentatie over een paar weken in Geneve waar ze met drie stuks zullen staan. Levering 2020-2022

http://www.pininfarina.it/en/automobili_pininfarina_pf0/?category_nav=automotive#

71CDED9D-CFF1-468A-8ACB-54C9DF7274DD.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid