Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Lefty zei:

Er zijn nog maar weinig legacy airlines die on board bvb gratis drank / snacks geven in eco. Lufthansa is er zo eentje, maar pakweg een British Airways is ook wat dat betreft 2j geleden al overstag gegaan.

Ah, ik wist niet dat dit de nieuwe trend was. Vond het al belachelijk bij BA vorig jaar.

In 2013 zag ik op een vlucht van Qatar Airways iemand een glas Champagne bestellen in Economy, en die kreeg dat nog gratis ook. :D

Dat mocht ook wel voor die prijzen.

2 uren geleden, Lefty zei:

American heeft jaren geleden een audit gedaan waaruit bleek dat ze 40.000 USD konden besparen door geen olijf meer te leggen in de slaatjes in First Class (Business Class in feite dus, hetgeen niet bestaat op US domestic flights). Dat geeft al aan hoe men letterlijk overal begint te schaven.

Doet mij denken aan VW, waar ze jaarlijks 130.000 euro uitsparen door een plastic bandje ipv een metaalring aan de sleutels te hangen:

https://www.motor-talk.de/news/weniger-zubehoer-gleicher-preis-t5251992.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, The Swede zei:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/07/lage-emissiezone-gent-terug-actief-op-18-mei-tijdelijke-vergunn/
 

Is dat nu echt het enige waar ze direct aan denken in Gent? Wat een f***** linkse stad :fp:

Inderdaad. Simpelweg de pak de poen show. Hoe moeten ze anders al hun ideetjes en projectjes betalen. Uit een andere zak natuurlijk.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Order66 said:

Inderdaad. Simpelweg de pak de poen show. Hoe moeten ze anders al hun ideetjes en projectjes betalen. Uit een andere zak natuurlijk.

In deze coronatijden moet je solidair zijn. Je stelt me zwaar teleur, Order66. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs passeerde dit: Belg betaalt het meest autobelasting van alle Europeanen

Ok, niets nieuws onder de zon. Maar dan lees je een interview met een miljardair die dit uitkraamt:

Quote

Als Apple zijn iPhone kan verkopen voor 1.000 euro, waarom zouden we daar dan niet 1.000 euro belasting bovenop heffen? Idem voor luxewagens. Wie een auto kan kopen van 100.000 euro, kan daar makkelijk nog eens 100.000 euro belasting bovenop betalen. Daar kan ik een heel eind meegaan met Groen of de PVDA.

Het is ergste van al is dat dit "nen blauwen" is. :fp:

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Goesting zei:

Onlangs passeerde dit: Belg betaalt het meest autobelasting van alle Europeanen

Ok, niets nieuws onder de zon. Maar dan lees je een interview met een miljardair die dit uitkraamt:

Het is ergste van al is dat dit "nen blauwen" is. :fp:

Roland Duchâtelet kraamt wel vaker extreme standpunten uit :).

Je moet dat verslag eens in detail lezen en kijken naar een land als Denemarken, dan komen wij er nog goed vanaf ...
Je wordt belast op 85% van de waarde onder 26k euro en 150% belast op de waarde daarboven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Polygoon said:

Roland Duchâtelet kraamt wel vaker extreme standpunten uit :).

Je moet dat verslag eens in detail lezen en kijken naar een land als Denemarken, dan komen wij er nog goed vanaf ...
Je wordt belast op 85% van de waarde onder 26k euro en 150% belast op de waarde daarboven.

Denemarken en Finland zijn beiden compleet zot qua taks. Alleen betaal je in Finland bvb die taks maar de eerste keer, i.e. wanneer de wagen het eerst in het land verkocht wordt. Als je in Belgie de wagen op 5 jaar 3 keer verkoopt, passeert de staat 3 keer aan de kassa voor BIV. :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Goesting zei:

Onlangs passeerde dit: Belg betaalt het meest autobelasting van alle Europeanen

Ok, niets nieuws onder de zon. Maar dan lees je een interview met een miljardair die dit uitkraamt:

Het is ergste van al is dat dit "nen blauwen" is. :fp:

Dat zijn mensen die geld schijten als stront. Die geven geen moer om autoliefhebbers die boven hun stand leven 😜 

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/23/2020 at 9:06 PM, The Swede said:

Wacht voor het bloedbad bij Brussels Airlines. 

 

On 3/17/2020 at 4:20 PM, The Swede said:

OK, voor degenen die de economische situatie van de luchtvaart niet gevolgd hebben in de laatste jaren:

In Europa kampt het grootste deel van de luchtvaartmaatschappijen met te hoge kosten/lage rentabiliteit. Teveel vluchten die half leeg zijn, teveel personeel. Lufthansa, SAS, Alitalia, Brussels Airlines, ... allemaal komen ze regelmatig in het nieuws wegens "sociale onrust". 

Structureel slepen die bedrijven als "national carrier" een geschiedenis mee waardoor ze teveel kosten hebben. En elke keer dat ze proberen in het personeel te snoeien, is het gigantischen ambras: krantenkoppen, stakingen, mensen die op de luchthavens vast zitten, etc.
En vluchten schrappen, kan je niet zomaar doen want de Europese regels zeggen dan dat je je slots gaat verliezen op de luchthavens (en die terugkrijgen wanneer de vraga omhoog gaat, is niet gemakkelijk).

Vandaag hebben ze allemaal de perfecte uitvlucht (sorry voor de woordspeling) om vluchten te schrappen en mensen technisch werkloos te maken.  En ze maken daar ook serieus gebruik van. 
We zullen zien hoeveel er na deze crisis nog opnieuw al zijn vluchten zal behouden. En hoeveel volk er zal worden buitengegooid met als excuus dat ze verliezen leden wegens deze crisis. (terwijl ze al lang geleden hadden moeten rationaliseren).

We zijn precies gelijk aan het krijgen.

Alleen zie ik het niet goedkomen. Zou wel es geld durven zetten op ofwel een failliet van Brussels Airlines of de Staat die het bedrijf uitkoopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn geen woorden voor.

 

Quote

Toen het groen werd aan de lichten bleven ze staan. Ik was al even op weg toen ik ze zag optrekken en als een kogel aan 100 km/u zich in mijn achterkant plantten. Ze verklaarden aan de politie dat ze het “voor de lol deden” en spuwden richting agenten en omstaanders.

:angry:

  • Grappig 1
  • Boos 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.tijd.be/opinie/column/red-niet-elk-bedrijf-red-de-welvaart/10228421.html

Quote

België heeft het altijd bijzonder moeilijk gehad met creatieve vernietiging.

De huidige crisis heeft veel facetten - gezondheid, sociaal-economisch en sociologisch. Tegelijk is ze een gigantische disruptieve schok voor de economie. Welk bedrijf overleeft in een anderhalvemetereconomie? Welk businessmodel is coronaproof? Een hele stoet aan bedrijven, federaties en belangenorganisaties staat aan te schuiven voor steun. Van horeca tot kleinhandel, van cultuur tot festivals. Wie vandaag elk bedrijf redt, gooit nodeloos geld weg en ondergraaft bovendien toekomstige welvaart.

Wie vandaag elk bedrijf redt, gooit nodeloos geld weg en ondergraaft de toekomstige welvaart.
Dat klinkt op het eerste gezicht hardvochtig. Elk faillissement is een heel pijnlijk en heel persoonlijk verhaal. Op macroniveau is uitgerekend dit proces de kern van innovatie, groei en welvaartscreatie. De term die daarvoor gebruikt wordt, is creatieve vernietiging. Oude ideeën, technologieën en bedrijven verdwijnen en maken plaats voor ander en beter. Vaak onder invloed van een nieuwe technologie, uitvindingen of externe omstandigheden. De geschiedenis van innovatie en vooruitgang is dan ook een aaneenschakeling van disrupties.

Amazon heeft het gehaald van offline boekwinkels. Netflix betekende het einde van de videotheken. De smartphone was het doodvonnis voor Kodak. iTunes betekende het einde van cassettes en vinyl. Zelfs kinderarbeid in de landbouw verdween door de introductie van de tractor. Dit constante vernieuwingsproces is de bron van alle innovatie, groei en toekomstige rijkdom. Wie dit proces tegenhoudt, ondergraaft innovatie en welvaart.

Zombiesectoren
Een land als België heeft het altijd bijzonder moeilijk gehad met creatieve vernietiging. Zo hebben we in het verleden vaak zombiesectoren in leven gehouden. Steenkool, automobiel of staal - we hebben ze jarenlang bedolven onder subsidies. Weggegooid geld in een poging het onvermijdelijke uit te stellen. Geld dat we niet meer konden gebruiken om te investeren in de toekomst.

Zelfs met relatief trage disruptie heeft België het moeilijk. Kijk hoe we de boot van de e-commerce volkomen hebben gemist, hoe we achterop hinken met de introductie van elektrische wagens, hoe Uber wordt tegengehouden, hoe slimme mobiliteit niet van de grond komt. Voor een groot deel heeft dat te maken met de manier waarop economische besluitvorming in dit land tot stand komt. Alle overlegorganen - van vakbond tot middenveld tot Groep van Tien - zijn gebouwd om het status quo in stand te houden. Disruptie staat niet in hun taakomschrijving. Ze verdedigen dan ook vooral de belangen van de insiders die niet willen worden bedreigd. De outsiders die op de deur beuken met nieuwe ideeën of producten kunnen op weinig sympathie rekenen.

In vergelijking met de rest van de Europese Unie is de bedrijfsdynamiek in België heel tam.
Ook de Nationale Bank trok daarover al aan de alarmbel. In haar jongste jaarverslag beschrijft ze hoe de Belgische bedrijfswereld bijzonder sloom is. In vergelijking met de rest van de EU is de bedrijfsdynamiek hier dan ook heel tam - weinig bedrijven die verdwijnen en ook weinig nieuwe bedrijven die starten. Het gevolg is te weinig concurrentie in sectoren, te weinig nieuwe innovatieve ideeën en dus een veel te lage productiviteitsgroei. Vooral dat laatste is problematisch. De groei van de arbeidsproductiviteit is op termijn onze enige echte welvaartsmotor. Kort samengevat komt dus het hierop neer: door vooral in stand te houden wat vandaag bestaat, remmen we concurrentie en nieuwe ideeën af. Op die manier drukken we de productiviteitsgroei en ondergraven we onze toekomstige welvaart. 

Tussenoplossing
Die les moeten we de komende periode goed in het achterhoofd houden. Heel wat sectoren staan vandaag in de rij met vragen om steun, tegemoetkomingen of subsidies. Het zou een bijzonder slecht idee zijn al die vragen positief te beantwoorden. Door iedereen in leven te houden beletten we dat nieuwe innovatieve ideeën ingang krijgen. Wie nu kwistig met geld strooit om alle bedrijven in leven te houden, ondergraaft onrechtstreeks de toekomstige welvaartsgroei. Bovendien is de overheid niet goed geplaatst om toekomstige winnaars of verliezers te selecteren.

Laat ons dan ook kiezen voor een pragmatische tussenoplossing. Geef bedrijven een eenmalige premie voor de volgende 9 of 12 maanden. Ofwel stoppen ze met hun activiteiten en houden ze de premie. Ofwel gebruiken ze het geld om zichzelf uit te vinden en coronaproof te maken. De overheid geeft eenmalig steun en vervolgens bepalen de klanten wel wat het beste, slimste en meest innovatieve bedrijf is. Dat is het beste recept voor groei en welvaart.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/28/winkelketen-aveve-is-slachtoffer-van-cyberaanval/

Quote

Winkelketen Aveve is slachtoffer van cyberaanval
Winkelketen Aveve is vanochtend slachtoffer geworden van een cyberaanval. Onbekenden hebben zogenoemde 'malware' geïnstalleerd, waardoor verschillende computersystemen niet meer naar behoren werken. Een klein aantal winkels is gesloten omdat er problemen zijn met elektronische betalingen.

Aveve is een winkelketen die land- en tuinbouwproducten verkoopt. Vanochtend moesten medewerkers vaststellen dat verschillende computersystemen niet meer werkten. Uit onderzoek bleek dat er zogenoemde 'malware' geïnstalleerd was, softwareprogramma's die schade aanrichten.

"De omvang van de problemen zijn we nog volop aan het inschatten", zegt Stephanie Deleul, woordvoerster van moederbedrijf Arvesta. "Een klein aantal winkels is tijdelijk gesloten omdat klanten er op dit moment niet met betaalkaarten kunnen betalen. Ook de website is buiten gebruik. We werken nu met man en macht om alle winkels morgen weer te kunnen openen." 

Aveve is een winkelketen met 1900 medewerkers en een 250-tal winkels. Een tijdje geleden kwam de keten in het nieuws door een getuigenis van een interimmedewerker. De man beweerde dat hij uitzicht had op een vast contract, maar dat hij een week voordat het contract zou ingaan plots bedankt werd voor bewezen diensten. Zijn verhaal kreeg veel aandacht op sociale media. 

Volgens Arvesta zijn er geen aanwijzingen dat de cyberaanval iets met de getuigenis te maken heeft. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jenkins zei:

Represailles voor het lobbywerk om toch maar open te kunnen blijven tijdens de lockdown?

Dat lijkt me wat vergezocht. Dit is niet het werk van jan achter de hoek 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Jenkins said:

Represailles voor het lobbywerk om toch maar open te kunnen blijven tijdens de lockdown?

boeren die aveve hacken en malware instelleren?  hmmm   😄

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, teus_ zei:

boeren die aveve hacken en malware instelleren?  hmmm   😄

 

 Ik kan niet inschatten of je het sarcastisch bedoelt, maar je weet dat ze de Aveve in de volksmond ook wel ‘den Boerenbond’ noemen voor een reden hé?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als westvlaming ken ik ze wel hoor, en de voorzitter ook. Nog op scoutskamp geweest met zijn zoon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid