Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

Het zal moeilijk worden om competitief te blijven op wereldvlak. Krachtdadige landen zullen met ons de vloer aanvegen. Teveel tijd en geld gaan verloren. We teren nu gewoon verder op de enorme groei tussen de jaren 60 en 90. In plaats van naar de toekomst te kijken wordt er gewoon aangemodderd. 

Moest de NMBS in de jaren 80 en 90 geinvesteerd hebben in het openbaar vervoer, in plaats van het geld op te feesten, dan hadden we nu een functioneel openbaar vervoer en een hoop minder auto's op de baan. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Openbaar vervoer is dood. Gisteren nog in het nieuws dat de verkoop van tweedehands auto's boomt omdat geen kat zich nog goed voelt op trein of bus: https://www.gva.be/cnt/dmf20200709_96856845/nog-snel-een-tweedehandswagen-kopen-en-dan-op-vakantie-verkoop-met-22pct-gestegen

Ik zie veel meer potentieel in de Speed Pedelec om je autogebruik te minderen. Als de infrastructuur en een update van de wegcode volgen tenminste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees het ergste voor snelle elektrische fietsen. Gelijk een zestienjarige met een brommer is het plezant om sneller dan een fiets te gaan, maar de ernst en risico's worden niet zo goed ingeschat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat het een nieuw fenomeen is dat de onkunde van de gemiddelde rijbewijshouder bloot legt. Alle (!) bestuurders van gelijk welk voertuig zouden verplicht een opfrissingscursus + examen moeten afleggen om bewust te zijn van dat nieuw type weggebruiker en hoe ermee om te gaan.

Nu krijg je toestanden waar die netjes in het midden van een rijvak mogen rijden omdat ze in bepaalde situaties niet op het fietspad mogen, en waar een "expert wegcode" in een auto/camionette die mannen in de kant dwingt, of het raampje afdraait en "fietspad gij!" schreeuwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een R&M 45. Tevreden van, maar ik koop hierna een 25. Toestanden dat ik daar al mee tegengekomen ben, mensen houden geen rekening met de snelheid. En ik kan verzekeren dat ik enkel snel rijd waar het verantwoord is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Goesting zei:

Openbaar vervoer is dood. Gisteren nog in het nieuws dat de verkoop van tweedehands auto's boomt omdat geen kat zich nog goed voelt op trein of bus: https://www.gva.be/cnt/dmf20200709_96856845/nog-snel-een-tweedehandswagen-kopen-en-dan-op-vakantie-verkoop-met-22pct-gestegen

Wacht es, hoeveel van die stijging is een inhaalbeweging van een verkoop die maanden stilgevallen is? Benieuwd hoe ze dat uitgevogeld hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's typisch voor zulke vergelijkingen hé. Die pakken een pakken een periode en vergelijken die met dezelfde periode het jaar ervoor. In dit geval de maand juni.

Maar het valt op dat enkele zaken die de groenen vroeger jaren hadden gekost om te verbieden, nu plots weer terug zijn om hygiënische redenen: plastieken zakjes bij de slager, wegwerpbekers, ...

Op het werk hebben ze ook de waterfontein afgesloten en het gebruik van hervulbare drinkbussen of koffiebekers verboden. Iedereen moet zelf flessenwater meebrengen of ter plaatse kopen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

de plasticzakjes waren altijd een symbolische actie die er voor zorgt dat ge niks doet maar er u wel goed bij voelt. Ik zie hoeveel PMD zakken er hier thuis gevuld worden.

't Is waar dat er nu veel meer plastic gebruikt wordt. Verdedigbaar zeker? Zelfs als het uiteindelijk overbodig blijkt. 'Hindsight is perfect'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

groene jongens houden van dat soort symbolische acties. in Gent zie je niets anders.
ze zouden meer zoden aan de dijk zetten door dingen duurzamer te maken, met mogelijkheid tot herstelling. fabrikanten maken dingen opzettelijk onmogelijk om te herstellen, en de veroudering van toestellen wordt zorgvuldig gepland. Miele hebben ze zelfs verboden om 10 jaar garantie te geven op het volledige toestel. zo'n garantie mag enkel nog op de motor en trommel van een wasmachine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je kan dat eigenlijk doortrekken naar alles.. Huizen (bouwmaterialen), auto's, elektrische toestellen... Je zou denken dat alles beter en sterker wordt vergeleken met vroeger, maar het tegendeel is waar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

enorm veel geld kruipt in alle normen en verplichtingen. is er voor de rest niet veel geld meer over, en moet je een keuken zetten die van karton is gemaakt. toch maar een gruwel dat, kasten en panelen die gemaakt zijn van één stuk spaanplaat met wat fineer en een handvat er op. goedkoop wordt vermomd als minimalistisch en modern.

aangepast door teus_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/7/2020 om 11:37, teus_ zei:

groene jongens houden van dat soort symbolische acties.

Och, er zijn veel soorten groene jongens. Er zijn veel groene jongens die echt bezorgd zijn om de planeet en zelf een bijdrage willen doen. Een auto wegdoen en niet vliegen zijn dan een heel concrete stap. Ik ben de laatste om daar minachtend tegenover te doen. Andere groene jongens zijn meer bezig hoe ze overkomen. In industrie en politiek ligt het anders en daar zijn er veel schijnoplossingen omdat vertoon opbrengt en concreet effect veel minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb anders wel een paar mensen op mijn facebook vriendenlijst die groen stemmen, maar wel vrolijk fotos posten van hun reisjes met het vliegtuig

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, teus_ said:

ik heb anders wel een paar mensen op mijn facebook vriendenlijst die groen stemmen, maar wel vrolijk fotos posten van hun reisjes met het vliegtuig

Uhu.

De eerste dag dat ze weer vlogen hier in Charleroi ook 2 van die geitenwollensokkentypes gespot met hun dreadlocks en pofbroeken, op weg naar de low cost Ryanair vlucht ...

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/7/2020 om 18:41, Order66 zei:

Ik heb nu een R&M 45. Tevreden van, maar ik koop hierna een 25. Toestanden dat ik daar al mee tegengekomen ben, mensen houden geen rekening met de snelheid. En ik kan verzekeren dat ik enkel snel rijd waar het verantwoord is.

Ik rij vaak met zo'n Speed pedelec ding aan de zee, en moet zeggen dat ik nog maar weinig rare dingen meegemaakt heb.. Wel nooit aan 45 dat ik rond knal, behalve wanneer alleen op de baan. Meestal zo'n 35 per uur, opt gemak. 

Ben nu wel gewend van te fietsen, misschien dat dat een verschil maakt. Ik kan je wel volgen (als wielertoerist dan) dat er veel zijn die met een elektrische fiets rondrijden die niet weten wat ze aan het doen zijn... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie ook meer rare toestanden met elektrische fietsen aan 25 per uur in groepjes van 2-4 dan met speed pedelecs die meestal alleen en routineus rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, teus_ zei:

ik heb anders wel een paar mensen op mijn facebook vriendenlijst die groen stemmen, maar wel vrolijk fotos posten van hun reisjes met het vliegtuig

Ge bedoelt dat de enige groenen die er zijn groenen zijn die niet groen zijn? Ok.

Er zijn in elk geval lifestylegroenen genoeg, daar niet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Challazer zei:

Ik rij vaak met zo'n Speed pedelec ding aan de zee, en moet zeggen dat ik nog maar weinig rare dingen meegemaakt heb.. Wel nooit aan 45 dat ik rond knal, behalve wanneer alleen op de baan. Meestal zo'n 35 per uur, opt gemak. 

Ben nu wel gewend van te fietsen, misschien dat dat een verschil maakt. Ik kan je wel volgen (als wielertoerist dan) dat er veel zijn die met een elektrische fiets rondrijden die niet weten wat ze aan het doen zijn... 

Ik hoop dat ik goed kan rijden, heb vroeger competitie MTB en downhill gereden, veldtoertochten, enz... was een echte fietser in hart en nieren, en nog steeds. Het verschil zal liggen in het feit dat ik altijd in de spits vanuit de stad naar een buitengemeente woon/werk doe, winter/zomer, maakt niet uit welk hondenweer het is. Ik heb al wat gezien, en ben al aangereden ook, putje winter, 8 januari 2018 in het pikdonker. Volledig verlicht, fluo hesje, licht op helm, enz... maakt allemaal geen zak uit. Een chauffeur die 4 vakken moest kruisen, zag een gaatje, maar vergat het fietspad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik praat dat zeker niet goed. Maar we zijn als chauffeur ook nog niet gewend dat er zo snel een fietser kan afkomen natuurlijk. Zeker als er tussen de rijbaan en het fietspad nog een parkeerstrook is. Ze zeggen altijd dat je als chauffeur  moet anticiperen tijdens het rijden. Maar veel fietsers trekken zich daar zelf weinig van aan, en knallen overal door. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tuscani zei:

Ik praat dat zeker niet goed. Maar we zijn als chauffeur ook nog niet gewend dat er zo snel een fietser kan afkomen natuurlijk. Zeker als er tussen de rijbaan en het fietspad nog een parkeerstrook is. Ze zeggen altijd dat je als chauffeur  moet anticiperen tijdens het rijden. Maar veel fietsers trekken zich daar zelf weinig van aan, en knallen overal door. 

Rij op een fiets maar eens overal 30+ zonder te anticiperen; dat gaat gewoon niet, als je leven je lief is. Ik ben zelfs bij elke oprit op mijn hoede.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier knallen ze zelfs over het voetpad, als er wat file is. Ik hou mijn hart vast als ik toevallig dan mijn poort buiten rij.

Wie is er eigenlijk in fout als die opeens op mijn motorkap ligt? ( als hij tegen mijn zijkant knalt) zwakke weggebruiker tegenover wagen , maar op het voetpad? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tuscani zei:

Ik praat dat zeker niet goed. Maar we zijn als chauffeur ook nog niet gewend dat er zo snel een fietser kan afkomen natuurlijk. Zeker als er tussen de rijbaan en het fietspad nog een parkeerstrook is. Ze zeggen altijd dat je als chauffeur  moet anticiperen tijdens het rijden. Maar veel fietsers trekken zich daar zelf weinig van aan, en knallen overal door. 

Overschot van gelijk. Zo’n 45 maakt geen geluid, en is sneller dan de meeste chauffeurs kunnen inschatten. Aan de zee met goed zicht en de perfecte omstandigheden allemaal goed en wel. Maar woon/werk tussen de spits in soms rotweer... neen. Volgende is een 25. Zelfs al probeer ik ogen op mijn rug te hebben, en pas ik mijn snelheid aan, het loopt geregeld gevaarlijk mis. Mijn kameraad is 3 weken geleden ook aangereden door een Range, stond plots over de haaientanden voorbij het fietspad. Zijn kameraad, ook met een speed moet in de remmen, hij probeert uit te wijken naar rechts, knal erop natuurlijk. Gelukkig over de motorkap gevlogen en kwam ervan af met kneuzingen. Doe je hetzelfde met een 25 is de kans groter dat je stilstaat op tijd. De statistieken beloven ook niet veel goeds.

Fietsers is Gent : een ramp. Die vliegen overal door en over, ook bij ons op het voetpad. Als we traag onze garage uitrijden is het soms echt gevaarlijk. Dan krijg je nog eens rare blikken. Dan roep ik ‘dat ik nog altijd niet door de muur kan kijken, en dat de straat 3 meter verder is. Maar ja, kasseien zijn niet haalbaar voor hun poezelig achterwerk 😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, tuscani zei:

Hier knallen ze zelfs over het voetpad, als er wat file is. Ik hou mijn hart vast als ik toevallig dan mijn poort buiten rij.

Wie is er eigenlijk in fout als die opeens op mijn motorkap ligt? ( als hij tegen mijn zijkant knalt) zwakke weggebruiker tegenover wagen , maar op het voetpad? 

 

Hij mag niet op het voetpad rijden. En verder moet zijn snelheid aangepast zijn aan de omstandigheden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid