Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

9 minuten geleden, Parsifal zei:

Met het verschil dat je niet kan tanken als je geparkeerd staat op je werk of de supermarkt.

Heb jij de palen aan het waasland shopping center al gezien t.h.v. de Delhaize? De vakken voor EV's zijn er al meer dan een jaar geschilderd, geen idee wanneer de palen eraan komen.

 

Daarnaast ben ik benieuwd hoe grotere bedrijven die EV parkings gaan creëeren.  Allemaal mooi als je nu als enkeling mag gaan laden naast de EV van de grote baas, maar als iedereen daar staat met zijn EV.... Op deze parking zijn er bijvoorbeeld 2 laadpalen:

image.png.f915370c9a53fe48336a4a847493731f.png

 

 

Ik ben volledig pro elektrisch rijden, maar zoals met veel zaken is de infrastructuur er gewoon niet om dat te realiseren. Het zal alleszins een kostelijke bedoeling zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, gewoon ik zei:

Zet dat er dan bij. 

Je weet ook dat België kampioen is, in het leveren van onbalans op het net in EU en dat we daar flink de prijs voor betalen? Dus hoge distributiekosten. 

Elektriciteit zelf kost geen hol. Ik denk dat 3/4 van mijn maandelijkse factuur distributiekosten en dergelijke zijn. Dus zelf al produceer je elektriciteit aan de helft van de prijs. Wij gaan dat niet of nauwelijks merken.

net daarom dat het belangrijk is dat op europees niveau te gaan doen. Gewoon een vriend zoeken die net het omgekeerde van jou doet. En een geaggregeerd resultaat is altijd beter. 

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

En hoeveel zakt het aanbod als we morgen alle kerncentrales sluiten? 20,62 TWh. Dus al je windmolenparken op de zee moeten maal 3, en dan hebben we het nog niet over hoe constant de bevoorrading is.

 

 

Maar de kerncentrales gaat toch ook helemaal morgen niet dicht? Dat is nog ettelelijke jaren. Evenwel is het daarom wel belangrijk dat er gestopt wordt met over die centrales te palaveren en de beslissing altijd maar uit te stellen, wat ze al jaren doen, maar gewoon te zeggen hoe het zit. Nu lopen we inderdaad wel achter, wat niet goed is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Dawud zei:

Heb jij de palen aan het waasland shopping center al gezien t.h.v. de Delhaize? De vakken voor EV's zijn er al meer dan een jaar geschilderd, geen idee wanneer de palen eraan komen.

 

Daarnaast ben ik benieuwd hoe grotere bedrijven die EV parkings gaan creëeren.  Allemaal mooi als je nu als enkeling mag gaan laden naast de EV van de grote baas, maar als iedereen daar staat met zijn EV.... Op deze parking zijn er bijvoorbeeld 2 laadpalen:

image.png.f915370c9a53fe48336a4a847493731f.png

Komt er dit jaar geen verplichting om 25% van de parkeerplaatsen te voorzien van een lader?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Parsifal zei:

Kom nu. Hoeveel ziel en rijplezier zit er in jouw Mercedes? Ik zou maar al te graag mijn bedrijfswagen inruilen voor een EV. 

Idem. Probleem is dat dat dan geen Taycan Turbo S gaat zijn, maar een Leaf 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, PJH zei:

Idem. Probleem is dat dat dan geen Taycan Turbo S gaat zijn, maar een Leaf 😛

Eerder een Tesla model 3 denk ik. Die zijn fiscaal al goedkoper dan een Mercedes C

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, PJH zei:

Idem. Probleem is dat dat dan geen Taycan Turbo S gaat zijn, maar een Leaf 😛

Al eens gereden? Vraag me wel af of dat hoegenaamd duffer rijdt dan een doorsnee wagen van tegenwoordig. Zoals hier al gezegd, hoeveel doorsnee wagens rijden er nog leuk? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, PJH zei:

6 pagina's ver en de hoofdzaak is nog niet aan bod gekomen: die dingen hebben geen ziel en bieden nul rijplezier :o

(waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet goed rijden)

Alsof er ziel zit in een duffe lease golf. De EV’s moeten de weekend wagens niet gaan vervangen hé ...

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Al eens gereden? Vraag me wel af of dat hoegenaamd duffer rijdt dan een doorsnee wagen van tegenwoordig. Zoals hier al gezegd, hoeveel doorsnee wagens rijden er nog leuk? 
 

Ik heb al eens een lange testrit gedaan met een Leaf een paar jaar terug, en dat ding was -op zijn manier- indrukwekkend. Enorm stil, enorm comfortabel, praktisch en toch nog zeer vinnig. Ondertussen is er al een nieuwe variant die ook al wat updates heeft gehad, dus het ding is er ook alleen maar beter op geworden.

Niet dat het mijn droomauto is, verre van zelfs. Maar als ik moet kiezen tussen een Leaf of een duffe Golf of Octavia met een kleine benzinemotor kies ik onmidellijk voor de Nissan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Parsifal zei:

Eerder een Tesla model 3 denk ik. Die zijn fiscaal al goedkoper dan een Mercedes C

Kan ik mee leven nu de snufjes uit kunnen.

10 minuten geleden, Tjeu zei:

Al eens gereden? Vraag me wel af of dat hoegenaamd duffer rijdt dan een doorsnee wagen van tegenwoordig. Zoals hier al gezegd, hoeveel doorsnee wagens rijden er nog leuk? 
 

Op gasrespons na is daar niks aan. Iedereen is altijd bezig over hoe wijs het wel is om EV te rijden -> neen. Tenzij het één of ander exotisch spel is gaat dat altijd een manier zijn om van A naar B te gaan, niet om de weg van A naar B interessant te maken.

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Alsof er ziel zit in een duffe lease golf. De EV’s moeten de weekend wagens niet gaan vervangen hé ...

Kunnen ze ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, PJH zei:

 

Op gasrespons na is daar niks aan. Iedereen is altijd bezig over hoe wijs het wel is om EV te rijden -> neen. Tenzij het één of ander exotisch spel is gaat dat altijd een manier zijn om van A naar B te gaan, niet om de weg van A naar B interessant te maken.

 

En wat is er dan leuker aan de alternatieven met ICE? De ratel van de vierpotdiesel? De kortademigheid hoger in de toeren van de turbomotoren? 

Ik vind persoonlijk dat de rijbeleving van de hedendaagse niet exotische ICE wagens wel stevig overschat wordt. Je zit daar ook overal met overijverige elektronica die niets van plezier toelaat en alle contact met het wegdek zoveel mogelijk vervaagd ifv comfort. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Cyrano.ak zei:

https://www.hln.be/binnenland/reportage-test-aankoop-over-elektrische-auto-s-is-amateuristisch~ad9581fd/

 

Avere België, de federatie voor elektrische mobiliteit in België, vindt de reportage van Test Aankoop over elektrische auto’s amateuristisch en een consumentenorganisatie onwaardig: “Dit schetst een verkeerd beeld over elektrisch rijden”, klinkt het. 

uiteraard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/3/2021 om 10:51, Stephane zei:

met welk nut zou een consumentenorganisatie aan bewuste framing gaan doen.
 

Als marktonderzoek. 
Die kerels procederen alle vijf voeten. Tegen het afschaffen van de terugdraaiende teller, tegen Facebook, tegen Ryanair, tegen Apple, tegen VW, tegen Devillage, Style Design, Herbalife, tegen Thomas Cook, tegen Colruyt,.... 

In dat opzicht zou dit een aanzet kunnen zijn om te polsen of er tegen de verplichte invoering van de EV voldoende draagvlak is om zo een rechtszaak op te starten. Dat is voor een deel hun financiersmodel é. Dus het is zeker niet ondenkbaar dat dit filmpje vanuit dat standpunt gemaakt is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef mij maar een EV ipv een duffe 1.4 hoor.

Maar daar gaat de discussie niet over, het gaat over de inzetbaarheid en dat het net in België niet klaar is om iedereen EV te laten rijden.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote
Sorry testaankoop maar dit filmpje klopt niet. Hij vertrekt om 9 uur in Oostende pas om 11 uur 20 was die aan fastned Oostende en pas om 18 uur in Wetteren. 9 uur over 75 km heeft jullie redacteur niet gewoon op kantoor gezeten. Dan is het geen wonder dat die in Leuven moet blijven slapen.

ook wel terechte opmerking. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, PJH zei:

Kunnen ze ook niet.

Moeten ze ook niet dus non discussie.
Een (gemiddeld) leasekrel heeft geen ziel dus ik zie dat niet als een argument TEGEN EV’s. Het is een valabel argument dat opgaat voor heel veel moderne wagens :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk pakt jan met de pet in 2026 de trein naar zee en dat is niet leuk als idee, maar het is niet onlogisch. Een groot deel van de bevolking gaat die shift moeten maken en dan blijven wij rustig knallen met onze dino over lege wegen [emoji16]

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

Maar de kerncentrales gaat toch ook helemaal morgen niet dicht? Dat is nog ettelelijke jaren. 

Eind 2025. Dat is nog 4 jaar. Zo lang is dat niet meer. Tegen dan moet je de productie wel ergens vandaan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

En wat is er dan leuker aan de alternatieven met ICE? De ratel van de vierpotdiesel? De kortademigheid hoger in de toeren van de turbomotoren? 

Ik vind persoonlijk dat de rijbeleving van de hedendaagse niet exotische ICE wagens wel stevig overschat wordt. Je zit daar ook overal met overijverige elektronica die niets van plezier toelaat en alle contact met het wegdek zoveel mogelijk vervaagd ifv comfort. 

Afgezien van het laadprobleem heeft een EV als duffe leasekrel vervanger alleen maar voordelen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Afgezien van het laadprobleem heeft een EV als duffe leasekrel vervanger alleen maar voordelen.

Inderdaad, je kan rustig in slaap dommelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Eind 2025. Dat is nog 4 jaar. Zo lang is dat niet meer. Tegen dan moet je de productie wel ergens vandaan halen.

De groei van andere productie (onder meer hernieuwbare energie) is er niet enkel bij ons. Wat er bij ons wegvalt is maar miniem op Europees niveau. Maar dus opnieuw, zo zaken puur op landelijk niveau bekijken heeft weinig zin. Zoals aangehaald was het veel beter geweest als ze die beslissing eerder gemaakt hadden, zodat er meer opties waren. 

Aan de andere kant komt het tegenwoordig wel steeds meer voor dat we meer exporteren dan importeren. in 2019 hebben we bijvoorbeeld 1.800.000.000 kWh meer geëxporteerd dan geïmporteerd. Maar dat is dus wel minder dan wat er weg gaat vallen, dat wel, maar het is gewoon om even aan te halen dat we minder afhankelijk zijn van de landen rond ons dan dat we soms denken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, Order66 said:

Inderdaad, je kan rustig in slaap dommelen.

Ja want wat een ongelofelijke ervaring is dat toch van met een Opel Astra of een Golf diesel rond te karren

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet over spannender rijden of dat die mens 105 rijdt. De gemiddelde testaankoop-lezer rijdt met een of andere duffe Kia rond en rijdt niet sneller. 

Die trekken ook op gelijk een slak om brandstof te besparen en die rijden een auto net niet leeg op de oprit. Om dan de zondag alvorens ze naar zee willen rijden eerst te mogen gaan tanken.

Dus dat klopt allemaal.

En net die gemiddelde lezer heeft geen bedrijfswagen en zie ik hun baas niet investeren in een laadpaal voor hen. @Jokke_vlo of @BMWMB gaan jullie laadpalen plaatsen voor jullie magazijniers, kuisploeg, receptioniste, ...? En genoeg zodat ze allemaal kunnen opladen? (los van wie de stroom dan nog betaalt).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lees hier dat de weekendauto geen EV hoeft te worden maar dat geloof je toch zelf niet. 

In Noorwegen hebben ze nu al meer dan 50% EV's in omloop en is daarom de volgende stap dat je in 2025 geen brandstofvoertuig meer mag inschrijven. Dus de weekendauto die je nu hebt kan je dan beter bijhouden maar een nieuwe of andere zal er dan niet meer inzitten.

https://www.servicestationmagazine.be/nl/nieuws/station/noorwegen-bant-vanaf-2025-alle-benzine-en-dieselwagens

@Tjeu ik weet dat je in Gent woont en je auto's op de straat staan geparkeerd maar toch lijk je me EV minded geworden...Dat gaat voor jou toch niet makkelijk worden als ze je verplichten je Audi A1 te veranderen met bv een VW e-UP?

En wat kerncentrales betreft en gascentrales, ik vind het een beetje gek waarom ze nu die shift willen.

kercentrales zijn geen co2 -- ICE voertuigen is wel c02
gascentrales zijn wel co2 - EV's zijn "aan het voertuig" geen co2

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid